مراقبت حدود و آداب نماز
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:علم الاسلام الصلاه فمن فرع لها قبله و حافظ علیها بحدها و وقتها و سنتها فهو مؤ من ؛
نماز، پرچم اسلام است ، مؤ من واقعى کسى است که دل به آن دهد و مراقب حدود و آداب وقت آن باشد.
(کنزالعمال ، ج 7، حدیث 1887)
تربت امام حسین (ع )
قال الصادق – علیه السلام -:السجود على تربه الحسین – علیه السلام – یخرق الحجب السبع ؛
سجده بر تربت امام حسین (ع ) هفت پرده و مانع را مى شکافد.
(بحارالانوار، ج 101، ص 135)
مسواک با هر نماز
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:لو لا ان اشق على امتى ، لامرتهم بالسواک مع کل صلوه ؛
اگر بر امت من سخت و دشوار نبود، هرآینه به آن ها دستور مى دادم که با هر نماز مسواک بزنند.
(میزان الحکمه ، ج 4، ص 597)
لباس نمازگزار
کان الحسن بن على – علیه السلام – اذا قام الى الصلوه لبس اجود ثیابه ، فقیل له یابن رسول الله تلبس اجود ثیابک ، فقال : ان الله جمیل یحب الجمال فاتحل لربى و هو یقول : ((خذوا زینتکم عند کل مسجد)) ؛
حضرت مجتبى (ع ) بهترین جامه هاى خود را در موقع نماز بر تن مى کرد.کسانى که از آن حضرت سبب این کار را پرسش کردند، در جواب فرمود: خداوند جمیل است و جمال و زیبایى را دوست دارد، به این جهت خود را در پیشگاه الهى زینت مى کنم ، خداوند امر فرموده که : ((با زینتهاى خود در مساجد حاضر شوید)).
(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 331)
نماز و عطر
قال الصادق – علیه السلام -:رکعتان یصلیها المتعطر، افضل من سبعین رکعه یصلیها غیر متعطر ؛
دو رکعت نماز با عطر، بهتر است از هفتاد رکعت نماز کسى که عطر نزده است .
(مکارم الاخلاق ، ص 42)
نماز و مسواک
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:رکعتین بسواک ، احب الى الله – عز و جل – من سبعین رکعه بغیر سواک ؛
دو رکعت نماز با دندانهاى مسواک زده ، نزد خداوند از هفتاد رکعت نماز بدون مسواک بهتر است .
(سفینه البحار، ج 1، ص 675)
انتظار بعد نماز
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:انتظار الصلوه بعد الصلوه کنز من کنوز الجنه ؛
انتظار کشیدن از نماز تا نماز دیگر، گنجى است از گنجهاى بهشت .
(جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 78)
قنوت ط,لانى
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:اطولکم قنوتا فى دار الدنیا اطولکم راحه یوم القیامه فى الموقف ؛
هر کسى از شما قنوتش در این دنیا طولانى تر باشد، در آخرت در موقف محشر راحتى او بیشتر خواهد بود.
(ثواب الاعمال ، ص 59)
صلوات در رکوع و سجود
قال الباقر – علیه السلام -:من قال فى رکوعه و سجوده و قیامه : ((اللهم صل على محمد و آل محمد)) کتب الله له ذلک بمثل الرکوع و السجود و القیام ؛
هرکسى در رکوع و سجود و قیام خود بگوید: ((اللهم صل على محمد و آل محمد)) خدا ثواب آن را مانند ثواب رکوع و سجود و قیام براى او مى نویسد.
(ثواب الاعمال ، ص 61)
نماز همراه با اذان واقامه
قال على – علیه السلام -:من صلى باذان و اقامه صلى خلفه صف من الملئکه ، لایرى طرفاه و من صلى باقامه صلى خلفه ملک ؛
هرکس نمازش را با اذان و اقامه بخواند، صفى از فرشتگان پشت سر او به نماز مى ایستند که دو طرف آن صف دیده نمى شود و هر کس که نماز خود را با اقامه تنها بخواند، یک فرشته پشت سر او نماز مى گزارد.
نماز در مسجد
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:الجلوس فى المسجد لانتظار الصلوه عباده ؛
نشستن در مسجد به انتظار نماز عبادت است .
(بحارالانوار، ج 83، ص 384)