آیا پدید‌آمدن مدّعیان مهدویت، از آثار سوءاعتقاد به مهدویت است؟

آیا پدید‌آمدن مدّعیان مهدویت، از آثار سوءاعتقاد به مهدویت است؟

احمد امین می‌گوید: «از آثار سوءاعتقاد به مهدویت، انقلاب‌های پیاپی در طول تاریخ مسلمانان است. در هر عصری، شخص یا اشخاصی پیدا شده و با یدک‌کشیدن نام مهدی منتظر، مردم را به‌سوی خود دعوت نموده و گروهی نیز دعوت آنها را پذیرفته‌اند و از این ‌جهت، باعث مشکلاتی در جامعه اسلامی شده‌اند».[1]

در پاسخ این ادعا باید گفت:
اوّلاً: مهدویت یک آموزه منطقی مبتنی بر ادله عقلی و نقلی متقن است و سوء استفاده‌های انجام شده در طول تاریخ نیز نشان از ریشه‌دار بودن این عقیده در اندیشه و فطرت بشر دارد.
ثانیاً: شکی نیست که مشکلاتی از ناحیه مدعیان دروغین مهدویت در جامعه اسلامی پدید آمده است، ولی علت این امر عدم تبیین صحیح ویژگی‌ها و صفات امام مهدی علیه‌السلام و انقلاب جهانی او و نیز جهل و فاصله مردم نسبت به مفاهیم دینی و عقاید اسلامی است که بدون تفحص از اصل قضیه، فریب این‌گونه افراد را خورده‌اند.
ثالثاً: راه مقابله با این‌گونه انحراف‌ها، انکار عقیده‌ای مسلّم نیست، وگرنه جهت مقابله با مدعیان نبوت نیز، باید با اصل نبوت انبیا مقابله کرد.
رابعاً: گرچه مدّعیان مهدویت، چند روزی جولان داده و مردم را فریب داده‌اند، ولی به لطف خداوند و عنایات حضرت ‌مهدی علیه‌السلام و کوشش فراوان علما، مکر و حیله آنها برملا شده و از جامعه طرد شده‌اند.
پی‌نوشت‌ها
۱. ضحی‌الاسلام، ج۳، ص۲۴۴.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید