بندگی وپرستش خدا
•امام صادق (ع) از رسول اکرم(ص) روایت کرده اند که فرمودند :بزرگترین پاداش برای عبادتی است که پنهانی ودر خفا انجام میشود.
منبع: قرب الاسناد صفحه64
———————————————————————-
•امام صادق (ع) فرمودند :یک فرد عبادتی را انجام می دهد ولی در آن عمل طالب رضای الهی نیست بلکه می خواهد مردم او را به پاکی ونیکی یاد کنند ودوست دارد کار خوبش را بمردم بشنواند. چنین فردی با این طرز تفکر شرک بخدا دارد.
منبع: سفینه 1،(رای)،صفحه 499
———————————————————————-
•علی (ع) بفرزندش حضرت مجتبی (ع) فرموده اند :هیچ عبادتی همانند تفکر ومطالعه در مصنوعات الهی نیست.
منبع: سفینه ،((فکر)) ،صفحه 382
———————————————————————-
•حضرت موسی بن جعفر(ع) به هشام فرمودند: که حضرت علی (ع)میفرمودند: خداوند به چیزی پرستش نشده است که برتر از پرستش عقل باشد.
منبع: کافی 1، صفحه18
———————————————————————-
•امام علی (ع) فرموده اند:بالاتر از هر عبادتی به کار انداختن نیروی تفکر وتعقل است.
منبع: فهرست غرر،صفحه314
———————————————————————-
•امام باقر (ع) ازرسول اکرم (ص) حدیث کرده اند که فرموده اند:عبادت هفتاد جزء است واز همه بهتر کسب روزی حلال است
منبع: کافی5،صفحه78
———————————————————————-
•موسی بن بکر از حضرت موسی بن جعفر (ع) حدیث کرده که فرموده اند :کسی که در پی روزی حلال برود تا خود وخانواده خود را منتفع سازد اجر او در پیشگاه الهی مانند اجر سربازی است که در راه خدا جهاد میکند.
منبع: قرب الاسناد ،صفحه146
———————————————————————-
انگیزه های عبادت
•حضرت حسین(ع) فرموده است :گروهی خدا را با انگیزه ی نیا به پاداش ودست یافتن به نعمت های نامحدودش بندگی میکنند ،این قسم عبادت،شایسته سوداگران سود جو است .بعضی خداوند را از ترس عذاب عظیمش می پرستند،این قسم عبادت نیز درخور بردگان زرخرید است،کسانی هستند که خداوند را بمنظور شکرگزاری وانجام یک وظیفه انسان پرستش می نمایند ،این عبادت احرار وآزادگان است وچنین عبادتی افضل وبرتر از تمام عبادات است.
منبع:تحف العقول ،صفحه246
———————————————————————-
•حضرت علی بن الحسین (ع) میفرمود:دوست ندارم که هدف من در پرستش خداوند، تنها پاداش او باشد که در آنصورت من مانند برده طمعکار وفرمانبرداری خواهم بود که اگرطمع در نهادش باشد عمل میکند وگرنه از کار باز می ایستد وهمچنین میل ندارم که خداوند را تنها از جهت ترس عقابش بترسم ومانند بدکاری باشم که اگر نترسد عمل نکند.عرض شد پس بر چه اساس خدا را میپرستید؟ فرمودند : از این جهت که او نیکی هایی که به من کرده ونعمتهایی که عنایت فرموده شایسته پرستش است.
منبع:مجموعه ورام ،جلد 2،صفحه 108
———————————————————————-
تحمیل عبادت
•امام باقر (ع) فرموده اند : اسلام آئین محکم واستوار الهی است با مدارا در آن وارد شوید وبندگان خدا را در عبادت خداوند مجبور نمائید.
منبع: کافی جلد2 صفحه 86
———————————————————————-
•امام صادق (ع) فرموده اند :من جوان بودم ودر عبادت مستحب بسیار کوشا ،پدر به من فرمودند :فرزندم از این کمتر عمل کن ،وقتی بنده ای محبوب خدا باشد خدا عمل با عمل کم ،از او راضی میشود.
منبع: کافی جلد2 صفحه 86
———————————————————————-
•رسول اکرم (ص) به علی (ع) فرمودند : اسلام دین متقن خداوند است ، در آن با مدارا قدم بردار ، کاری کن که دلت به عبادت خداوند بدبین نشود.منبع : کافی2، ص 86
———————————————————————-
•علی (ع) فرمودند : در دلها حالت رغبت و بی رغبتی است ، در موقع رغبت به مستحبات اقدام کنید و در بی رغبتی به واجبات قانع باشید.منبع : غررالحکم ص 251
———————————————————————-
•امام باقر (ع) از رسول اکرم (ص) حدیث کرده که فرموده اند : اسلام دین سهل و خالی از مشقّت است. با مدارا در آن قدم بردارید و عبادت خدا را بر بندگان خدا تحمیل ننمایید و همانند سواری نباشید که مرکب خود را خسته و فرسوده می کند و در نتیجه نه راه سفر را پیموده و نه مرکبش سالم مانده است.منبع : بحار 15 ، قسمت2 ، ص 172
———————————————————————-
عشق به عبادت
•رسول اکرم (ص) به علی (ع) فرموده اند : از همه ی مردم برتر و بهتر در پرستش الهی کسی است که با عبادت خدا عشق ورزی کند ، معانقه نماید ، بندگی پروردگار را در دل دوست بدارد و با بدن انجام دهد.منبع : کافی جلد 2 ص 83
———————————————————————-
حقیقت عبودیت
•امام صادق (ع) عبودیت را در سه چیز بیان کردند : که اول آن ها مسئله ی مالکیت خداوند است ، فرمودند : بنده ی واقعی خداوند کسی است که در عطایای الهی برای خود مالکیتی نبیند، زیرا بندگان مالک حقیقی مال نیستند. در نظر آنان مال ، مال خداوند و ملک پروردگار عالم است و آن را در جایی قرار می دهند و به طوری صرف می کنند که پروردگارشان بدان امر فرموده است.منبع : بحار 1 ، ص 69
———————————————————————-
سنت رسول اکرم
•رسول اکرم (ص) به علی (ع) فرموده اند : در مردم برای هر عبادتی یک دوره ی نشاط و رغبت شدید و یک دوره سستی و فتور وجود دارد. کسی که تمایل شدید خود را باسنت من تطبیق دهد هدایت یافته و آنکس که با من مخالفت نماید خودش گمراه و اعمالش تباه خواهد بود. من هم نماز می گذارم و هم استراحت می کنم و می خوابم، هم روزه می گیرم و هم افطار می کنم و غذا می خورم ، در جای خود خنده و گریه دارم. آنکس که از روش من اعراض نماید با من بستگی ندارد.منبع : کافی 2 ، ص 85
———————————————————————-
عبادت و روزه
•علی (ع) می فرمودند : امساک قلب، از تفکر در گناه بهتر است از اینکه مرد از غذا امساک نماید.منبع : غررالحکم، ص 458
———————————————————————-
عبادت،نماز
•امام باقر (ع) در حدیث مفصلی وظایف اولیا را در تربیتهای ایمانی کودکان در سنین مختلف بیان فرموده اند : در سه سالگی کلمه ی توحید ( لا اله الّا الله ) را به طفل بیاموزند، در چهار سالگی ( محمد رسول الله ) را به او یاد بدهند ، در پنج سالگی رویش را به قبله متوجه کنند و به او بگویند که سر به سجده بگذارد. در شش سالگی کامل رکوع و سجده صحیح را به او بیاموزند، در هفت سالگی به طفل می گویند : دست و رویت را بشوی و نماز بگذار.منبع : مکارم الاخلاق ص115
———————————————————————-
•حضرت موسی بن جعفر از علی (ع) نقل کرده اند : که فرمودند : در هفت سالگی فرزندان خود را به نماز وادارید و در ده سالگی بستر خواب آنها را از یکدیگر جدا کنیدمنبع : مستدرک جلد 2 ص 558
———————————————————————-
•حضرت مجتبی (ع) بهترین جامه های خود را در موقع نماز در بر می کرد ، کسانی که از آن حضرت سبب این کار را پرسش کردند ، در جواب فرمودند : خداوند جمیل است و جمال و زیبایی را دوست دارد به این جهت خود را در پیشگاه الهی زینت می کنم ، خداوند امر فرموده اند که با زینت های خود در مساجد حاضر شوید.منبع : تفسیر برهان، ص351
———————————————————————-
•امام صادق (ع) فرموده اند : هر کس با چشم بغض و کینه به پدر ومادر خود که به وی ستم کرده اند نگاه کند نمازش در پیشگاه الهی نامقبول است.منبع : کافی 2 ، ص