ارایت الّذی ینهی، عبداً اذا صلّی.
به من خبر دهید آیا کسی که نهی میکند بندهای را که مشغول نماز است آیا مستحق عذاب نیست.«علق ، 9 و 10»
ـ قسمتی از کارهای طغیانگران مغرور، ممانعت آنها از سلوک راه حق و پیمودن طریق هدایت و تقوی، پرداخته میافزاید به من خبر ده آیا کسی که نهی میکند بندهای را به هنگامی که نماز میخواند، آیا چنین کسی مستحق عذاب و کیفر الهی نیست.
مانع نماز رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ
در احادیث آمده است ابو جهل، از اطرافیان خود سؤال کرد آیا محمّد در میان شما نیز (برای سجده) صورت به خاک میگذارد؟ گفتند: آری. گفت: سوگند به آنچه ما به آن سوگند یاد میکنیم، اگر او را در چنین حالی ببینم با پای خود گردن او را له میکنم. به او گفتند: ببین او در آنجا مشغول نماز خواندن است.
ـ ابو جهل حرکت کرد تا گردن پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ را زیر پای خود بفشارد ولی هنگامی که نزدیک آمد عقب نشینی کرده و با دستش گویی چیزی را از خود دور کرد. به او گفتند: این چه وضعی است در تو میبینیم؟ گفت: ناگهان میان خودم و او خندقی از آتش دیدم و منظره وحشتناک و همچنین بال و پرهایی مشاهده کردم.
در اینجا پیغمبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: قسم به کسی که جانم در دست او است اگر به من نزدیک شده بود فرشتگان خدا بدن او را قطعه قطعه میکردند و عضو عضو او را میربودند.
اینجا بود که آیه فوق نازل شد.
ـ در آیه آمده اگر این شخص طغیانگر که رهروان راه حق را از نماز و هدایت و تقوی باز میدارد اگر تکذیب حق کند و از آن روی گرداند چه سرنوشت دردناکی خواهد داشت.[1]
در تفسیر المیزان آمده:
ـ مرا خبر ده از کسی که نهی میکرد بندهای را که نماز میخواند و خدا را عبادت میکرد، و با این حال شخص نمازگزار را از نماز نهی میکند و یا این که میداند خدا میبیند آیا جز عذاب استحقاقی جز این دارد.[2]
ـ از سیاق برمیآید نمازگزار رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ بوده نه مردم.[3]
[1] . تفسیر نمونه، ج 27، ص 166.
[2] . تفسیر المیزان، ج 20، ص 753.
[3] . تفسیر المیزان. ج 20، ص 760؛ مجمع البیان، ج 20، ص 760.