ابزارهای دوران جمع بندی و مدیریت جلسه آزمون

ابزارهای دوران جمع بندی و مدیریت جلسه آزمون

نویسنده:دکتر مهدی نکوئی

ابزارهای جمع بندی
1-سوالات کنکورهای سراسری و آزاد سال های قبل
این سوالات توسط ناشران کمک آموزشی تهیه و تدوین شده است و می توانید آنها را از کتابفروشی ها تهیه کنید و از هفته اول خرداد مثل روز کنکور از خودتان امتحان بگیرید.هفته ای یک یا دو کنکور را از ساعت8 تا 12 پاسخ دهید.بهتر است اول سوالات سال 83و سپس 84 و 85و 86 و در هفته اول تیر،سوالات سال87 را پاسخ دهید تا با سیر تکاملی طراحی سوالات و روند مفهومی شدن سوالات آشنا شوید.
تذکر:از آنجا که سبک سوالات سراسری و آزاد متفاوت است قبل از آزمون سراسری پاسخگویی به سوالات دانشگاه آزاد به شما کمکی نمی کند،از این روی،سوالات آزمون دانشگاه آزاد سال های قبل را در فاصله زمانی بین آزمون سراسری و آزاد پاسخ دهید(مثل خود دانشگاه آزاد از ساعت 8تا 12 با رعایت نکات مدیریت جلسه آزمون).
تذکر:1/5 تا 2 روز را بگذارید برای رفع اشکال آزمون و سوال هایی که اشتباه پاسخ داده اید و نزده اید،تست های درست نیاز به ارزیابی ندارند.هرسوالی را که غلط زده اید و یا پاسخ نداده اید نکته اش را یادداشت کنید و به آن فصل از کتاب یا جزوه مراجعه کرده و آن مبحث را کامل یاد بگیرید تا این اشتباه را دیگر انجام ندهید.
2-سوالات آزمون های شبیه سازی یا طراحی شده توسط اساتید
دومین ابزاری که در دوران جمع بندی می تواند به شما کمک کند آزمون هایی است که دبیران باتجربه به گمانه زنی درباره سوالات کنکور امسال پرداخته اند و حدس می زنند شبیه این سوالات در کنکور امسال می آید،این مجموعه ها برای تمرین و تسلط بیشتر به شما کمک می کند ولی به داوطلبان متوسط و روبه بالا توصیه می شود،نه تمام داوطلبان.
3-کلاس های رفع اشکال و همایش های جمع بندی
به تازگی دبیران در ماه آخر،کلاس های رفع اشکال یا همایش هایی به منظور جمع بندی می گذارند.شرکت دراین کلاس ها می تواند به شما کمک کند تا درس های خود را راحت تر جمع کنید.
تذکر:ترجیحاً در کلاس معلم خودتان شرکت کنید و در ماه آخر سر کلاس معلم جدید و آموزشگاه جدید حضور پیدا نکنید چون به دلیل تفاوت روش دبیران،ممکن است دچار آشفتگی شوید.
4-CD یاDVD های دوران جمع بندی
بعضی از موسسات یا دبیران جهت این دوره ها CD ها یاDVDهایی را تولید کرده اند که می تواند به شما کمک کند تا درس ها را بهتر جمع بندی کنید.در صورت دسترسی به این محصولات می توانید وقت های مرده و زمان هایی را که خسته هستید و توان مطالعه ندارید با دیدن CDیا DVD از وقت خود بهتر استفاده کنید.
بعد از پایان نکات مهم دوران جمع بندی و ابزارهای لازم به مدیریت جلسه آزمون می رسیم و اینکه چگونه جلسه آزمون را مدیریت کنیم تا بتوانیم بهترین بازده ممکن را داشته باشیم و بعد از آزمون افسوس و حسرت نخوریم.مدیریت جلسه آزمون خود دارای سه بخش است:
1-مدیریت زمان
2-مدیریت انرژی
3-مدیریت مکان
1-مدیریت زمان:فرق مدیریت زمان با امتحان دادن این است که در مدیریت زمان باید کاری کنیدکه زمان به تصرف شما دربیاید نه اینکه شما اسیر زمان باشید.
الف-از زمان پاسخگویی هر درس مدتی را کم کنید تا در پایان آزمون یک مقدار وقت اضافه بیاورید تا بتوانید به اداره کردن جلسه بپردازید.اداره جلسه یعنی پاسخگویی به سوالاتی که در مرحله اول جواب نداده اید و پرداختن به درس هایی که مهم است.نه آن درسی که وقت گیرتر است یا شما مسلط تر هستید
زمان آزمون           نام درس    زمان دفترچه     زمان کم شده
8:15الی 8          ادبیات          18 دقیقه         3دقیقه
8:30الی 8:15    عربی           20 دقیقه         5 دقیقه
8:45الی 8:30    دینی            17 دقیقه         2 دقیقه
9 الی 8:45        زبان              30 دقیقه         5 دقیقه
1-الف:مانند جدول زیر به سوالات پاسخ دهید.
همان طور که ملاحظه می کنید با این روش 15 دقیقه وقت اضافه می آورید و طبیعی است که با رسیدن به این هدف باید عادت کنید که دل بکنید و سوال ها را حتی اگر بلدید جواب بدهید،رها کنید،با این کار نصف سوالات هر درس را جواب داده اید و می توانید در 15 دقیقه وقت اضافه ابتدا به سراغ درس ادبیات بعد دینی و بین عربی و زبان به سراغ درسی بروید که مسلط تر هستید.
2-الف:رشته ریاضی و تجربی
از زمان پاسخگویی ریاضی 20 دقیقه و فیزیک 10 دقیقه کم کنید که در آخر آزمون 30 دقیقه وقت اضافه داشته باشید و جلسه را مدیریت کنید.
3-الف:رشته انسانی و هنر
توصیه می کنیم باتوجه به تعداد دروس این گروه آزمایشی ترتیب دفترچه و زمان پاسخگویی را تغییر ندهید و مطابق زمان دفترچه حرکت کنید.ماهیت دروس این دو گروه با رشته ریاضی و تجربی متفاوت است و این دروس بیشتر توصیفی هستند نه تحلیلی که نباید سیاست های یکسان را دنبال کرد.
ب:هنگام پاسخ دادن به سوالات باید آنها را درجه بندی کنید اگر کمتر از یک دقیقه به جواب رسیدید،بزنید.اگر یک مقدار طول می کشد ولی بلدید کنار سوال یک تیک بگذارید و اگر اصلا بلد نیستید یک علامت(-)بگذارید.
تذکر:مشکل اصلی کنکور سوالات تیک دار است داوطلبان به حساب اینکه می توانند پاسخ دهند وارد سوال می شوند و دل هم نمی کنند و وقت سوال هایی را که واقعا می توانند پاسخ دهند،ضایع می کنند.

مدیریت انرژی
سر جلسه امتحان باید انرژی داشته و سرحال و کاملاً هوشیار باشید تا مغزتان خوب کار کند.برای رسیدن به این سطح از هوشیاری خوب است موارد زیر را رعایت کنید:
1-شب باید خوب خوابیده باشید و حداقل 7 ساعت خوابیده باشید.شب بیداری و بیدار ماندن های تا صبح باعث می شود بازدهی نداشته باشید.
2-سر جلسه امتحان به جز آزمون به چیز دیگری فکر نکنید:”چی می شه؟معلما چی می گن؟انتخاب رشته ام چی می شه؟زحمات مامان بابا؟فامیل و همسایه ها چی می گن؟این همه خوندم بعداً چی می شه؟این همه پول خرجم کردن”و مواردی از این دست.
تذکر:سرجلسه امتحان فقط باید از امتحان دادن لذت ببرید و از اینکه هر سوالی را حل می کنید انرژی بگیرید و خلاصه کلام،بازی کنید.
3-“صبحانه”مهمترین وعده غذایی است و برای کارکردن مغزتان لازم است.درغیراین صورت مغز باید از منابع ذخیره استفاده کند و اصطلاحاً مغزتان هنگ می کند.برای همین توصیه می کنیم صبح ها مصرف لبنیات را کم کنید و به جای آن مواد قندی و آب پرتقال اضافه کنید.بهترین صبحانه های روز آزمون کره عسل،کره مربا، عدسی،خرما،هلیم،چای شیرین،قهوه و نسکافه، کاکائو،آب میوه،میوه های تازه فصل،به جزمیوه هایی که فشار را پایین می آورد و آب سیب که معده را می بندد.
4-یکی از تکنیک های تأمین اکسیژن ترک آزمون و تنفس عمیق در فضای آزاد است هر ده سوال چشم خود را ببندید و 5 تا نفس عمیق بکشید و با رعایت ریتم 1 شماره دم،4 شماره نگهداری و 2 شماره بازدم.همین الان یک نفس این جوری بکشید ببینید چقدر مزه می دهد.

مدیریت مکان
1-در مورد مکان آزمون غر نزنید،همینی که هست.چه سرد و چه گرم،چه کودک چه بزرگ.
2-به سایر داوطلبان کنکور کاری نداشته باشید به خصوص اگر دوست و رفقایتان در همان محل هستند سرتان به کار خودتان باشد.
3-به کارمراقبت ها کار نداشته باشید.آنها وظیفه دارند حرف بزنند.نظم جلسه را به هم بزنند با بعضی از دانش آموزها صحبت کنند!!
تکنیک:اگر سر جلسه امتحان به هردلیلی تمرکزتان به هم خورد مثل حضور یک داوطلب قوی،سروصدا،رفتار مراقب و … به چند طریق می توانید تمرکزتان را برگردانید.
1-خواندن آیات قرآن(نادعلی و آیت الکرسی و چهار قل).
2-تنفس عمیق با ریتم2،4،1 که در بالا توضیح داده شد.
3-پرت کردن حواس خودتان با فکر کردن به موضوعات سرکاری مثل:کفش داوطلب یا لامپ های مهتابی سالن.
منبع:مجله موفقیت(ش166)

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید