کاهش بوی بد دهان روزه‌دار

کاهش بوی بد دهان روزه‌دار

یکی از عوامل مهمی که باعث ایجاد بوی بد دهان در افراد روزه دار می‌شود این است که به علت نخوردن و نیاشامیدن کافی، محیط شست و شوی طبیعی در دهان به وجود نمی‌آید و همین خود عاملی می‌شود که بوی بد دهان در افراد احساس شود.

مشکلات بهداشتی دهان مثل پوسیدگی دندان، جرم دندان و خونریزی لثه از عوامل ایجاد کننده بوی بد دهان در افراد می‌باشند که بایستی حتما مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

اگر شما دندانی پوسیده در دهانتان داشته باشید، میکروب‌ها در این محل تجمع پیدا می‌کنند. در عین حال باقیمانده موادغذایی نیز ممکن است در این حفره پوسیدگی جمع شوند، بنابراین تخمیر قندها در محل پوسیدگی یا لابه‌لای دندان‌ها، سبب بد بوی دهان می‌شود.

بهترین روش برای رفع این مشکل این است که پیش از ماه رمضان یا پس از افطار، به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید و هرچه زودتر پوسیدگی دندان‌هایتان را ترمیم کنید.

باقی ماندن غذا لابه لای دندان‌ها را از دیگر علل ایجاد بوی بد در دهان است. دهان، پرمیکروب ترین محیط بدن از لحاظ تنوع میکروبی می‌باشد و این میکروب‌ها در اثر باقی ماندن غذا در دهان و دندان، گازهای مختلفی را در دهان تولید می‌کنند و ترشحات داخل دهان بر روی این گازها اثر می‌گذارد و بوی بد را در دهان به وجود می‌آورد. لذا پس از صرف سحری دندان‌هایتان را مسواک بزنید تا در طول روز باقیمانده غذا در لابه‌لای دندان‌هایتان مشکل‌ساز نشود.
بیماری‌های ریوی و مشکلات دستگاه گوارش مانند نارسایی معده از دیگر عوامل به وجود آورنده بوی بد دهان هستند

افرادی که مشکل رفلکس معده به مری (ترش کردن غذا) را دارند نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

رعایت بهداشت دهان و دندان، درمان بیماری‌های دندان و استفاده از نخ دندان و مسواک در هنگام سحر از مواردی هستند که می‌توانند برای پیشگیری از ایجاد بوی بد دهان در هنگام روزه داری موثر واقع شوند.

چنانچه فردی حتی با رعایت این موارد، همچنان از مشکل بوی بد دهان در طول روزه داری رنج می‌برد، می‌تواند با شستن دهان با آب و یا مسواک زدن، از بروز بیشتر این مشکل جلوگیری کند.

استفاده از دهان‌شویه ها هفته‌ای یکی دو بار نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان باشد، اما باید توجه داشت که هر روز این ماده استفاده نشود، چرا که ممکن است مشکلاتی را در دهان ایجاد کند.

منبع : ایرنا – دکتر فریدون نعمتی، دندانپزشک

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید