توحید

توحید

1. قال الامام الصادق – علیه
السلام – : اَساسُ الدّینِ التوحیدُ … امّا التَوحیدُ فَأَنْ لا تَجوَزّ علی
ربِّکَ ما جاز علیْکَ.

«بحار الانوار، ج 5، ص
17»

امام صادق – علیه السلام – فرمود: اساس دین، توحید است و
توحید آن است که سزاوار نشماری پروردگارت را به آنچه خود شایسته آن هستی (صفات
مخلوقات را به او نسبت ندهی).

2. قال الامام حسین – علیه
السلام – : ایُّها النّاسُ اِتَقُوا هولآءِ الذّینَ یُشبهُّونَ اللهَ بِانفُسِهم بل
هو الله … .

«تحف العقول، ص
248»

امام حسین – علیه السلام – فرمود: ای مردم! مبادا مثل کسانی
باشید که خداوند را به خودشان تشبیه می کنند و حال آن که خداوند هرگز همتا، ضد و
مانند ندارد.

3. قال رسول الله – صلی الله
علیه و آله – : ما قلتُ و لا قالَ القائِلُونَ قبلی مِثلَ لا اله الّا
الله.

«توحید صدوق، ص
18»

رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: نه من و نه
پیامبران قبل از من، مثل کلمه توحید (لا اله الّا الله) سخنی نگفته
ایم.

4. قال رسول الله – صلی الله
علیه و آله – : مَنْ قال لا اله الّا الله مُخلِصاً دَخَلَ الْجنهَ …
.

«توحید صدوق، ص
28»

رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: کسی که لا اله
الّا الله را با اخلاص بگوید، وارد بهشت می شود و اخلاص آن است که ذکر کلمه توحید،
انسان را از هر گونه کار ناپسند و حرام باز دارد.

5. قال رسول الله – صلی الله
علیه و آله – : ما من الکلامِ کلمهٌ احبَّ الی الله عزوجل من قولِ لا الهَ الّا
اللهُ.

«توحید صدوق، ص
22»

رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: هیچ کلامی نزد
خداوند، محبوب تر از گفتن کلمه لا اله الّا الله نیست.

6. قال رسول الله – صلی الله
علیه و آله – : خیرُ العبادهِ قولُ لا اله الّا الله.

«توحید صدوق، ص
18»

رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: بهترین عبادت،
گفتن لا اله الّا الله است.

7. قال رسول الله – صلی الله
علیه و آله – : لا اله الّا الله نصفُ المیزانِ.

«امالی شیخ مفید، ص
275»

رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: کلمه لا اله الّا
الله، نصف میزان و عمل است.

8. قال الامام الرضا – علیه
السلام – : الله جل جلاله واحدٌ لا واحدَ غیرُه، لا اختلافَ فیهِ و لا تفاوتَ و لا
زیادهَ و لا نُقصانَ.

«مسند الامام رضا – علیه السلام
– ، ج 1، ص 40»

امام رضا – علیه السلام – فرمود: خداوند جل جلاله، یکتا و
یگانه ای است که هیچ چیزی غیر از او یگانه نیست و اختلاف و تفاوت و زیاده و نقصان
در (ساحت قدسی) او راه ندارد.

9. عن الْفَتْحِ بْنِ یَزِیدَ
عَنْ أَبِی الْحَسَنِ – علیه السلام – قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ أَدْنَى
الْمَعْرِفَهِ، فَقَال: الْإِقْرَارُ بِأَنَّهُ لَا إِلَهَ غَیْرُهُ وَ لَا شِبْهَ
لَهُ وَ لَا نَظِیرَ … .

«الکافی، ج 1، ص
86»

فتح بن یزید از امام کاظم – علیه السلام – سوال کرد که:
کمترین حد معرفت (خدا) چیست؟ حضرت – علیه السلام –  فرمود: آن
است که انسان اقرار کند که جز او خدایی نیست و شبیه و مانند ندارد … و هیچ چیزی
مانند او نیست.

10. قال الامام الباقر – علیه
السلام – : … سبحان مَنْ لم یَزَل و لا یَزال فرداً صمداً لَم یَتَخِذ صاحبهً و
لا ولداً.

«الکافی، ج 1، ص
88»

امام باقر – علیه السلام – فرمود: : منزّه است خدایی که
همیشه بوده و همیشه است و یکتا و بی نیاز است، دارای همسر و فرزند
نیست.

11. قال الامام الرضا – علیه
السلام – : مَن قَرَء قل هو الله احد و أمَنَ بها فَقد عَرَفَ التوحیدَ.

«الکافی، ج 1، ص
124»

امام رضا – علیه السلام – فرمود: کسی که قل هو الله احد
(سوره توحید) را بخواند و به آن ایمان داشته باشد به درستی که توحید را شناخته
است.

12. قال امیرالمؤمنین – علیه
السلام – : لَو کانَ لربِّکَ شریکَ لَأَتَتْکَ رُسُلُه، ولرأیتَ آثارَ مُلکِه … .

«نهج البلاغه، نامه
31»

امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: اگر پروردگارت شریکی می
داشت، همانا پیامبران او نیز به سوی تو می آمدند و آثار قدرتش را می دیدی و کردار و
صفاتش را می شناختی، اما خداوند، خدایی است یگانه، همان گونه که خود توصیف کرده است
هیچ کس در سلطنت او نزاعی ندارد.

13. قال امیرالمؤمنین – علیه
السلام – : وصیَتی لَکُم لا تُشرِکٌوا باللهِ شَیئاً.

«نهج البلاغه، نامه
23»

امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: سفارش من به شما آن است
که هرگز برای خدا شریکی قرار ندهید.

14. قال امیرالمؤمنین – علیه
السلام – : ما وَحَّدّهُ مَنْ کَیَّفَهُ وَ لا حَقیقَتَهُ أصاب مَنْ مَثَلَّهُ …
.

«نهج البلاغه، خطبه
186»

امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: کسی که کیفیتی برای خدا
قائل شود، یگانگی او را انکار کرده و آن کس که همانندی برای او قرار داد به حقیقت
خدا نرسیده است و کسی که خدا را به چیزی تشبیه کرد به مقصد نرسید و آن کس که به او
اشاره کند یا در وَهم آورد خدا را بی نیاز ندانسته است.

15. قال امیرالمؤمنین – علیه
السلام – : الحَمدُ لِلّهِ الدّالُ علی وجودِهِ بِخَلْقِهِ و بمُحدَثِ خَلقهِ عَلی
اَزَلِیَّتِهِ … .

«نهج البلاغه، خطبه
152»

امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: ستایش خداوندی را که با
آفرینش بندگان به هستی خود راهنمائی فرمود و آفرینش پدیده های نو، به ازلی بودن او
گواه است و شاهبت داشتن مخلوقات به یکدیگر دلیل بر بی همتایی
اوست.

16. قال امیرالمؤمنین – علیه
السلام – : «لَم یُولَد» سُبحانَه فیَکُونَ فی العِزِّ مُشارکاً وَ «لَمْ یَلِدْ»
فیَکُونَ مَوْرُوثاً.

«نهج البلاغه، خطبه
182»

امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: خداوند از کسی متولد
نشده تا در عزت و توانایی دارای شریک باشد و فرزندی ندارد تا وارث او
باشد.

17. قال امیرالمؤمنین – علیه
السلام – : لا اله الّا اللهُ لا شریکَ لَهُ لَیْسَ مَعَهُ اِلهٌ
غَیْرُهُ.

«نهج البلاغه، خطبه
35»

امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: جز خدای یگانه خدایی
نباشد و هیچ شریکی برای او نیست (و) جز او معبودی نیست.

18. قال امیرالمؤمنین – علیه
السلام – : لا توحید اِلّا بِالاِخلاصِ.

«تحف العقول، ص
64»

امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: اعتقاد به توحید، بدون
اخلاص حاصل نمی شود.

19. قال امیرالمؤمنین – علیه
السلام – : هو واحدٌ لَیْسَ لَهُ فی الاَشْیاءِ شَبَه … .

«المحجه البیضاء، ج 1، ص
214»

امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: خداوند یکتا است و برای
او مثل و مانندی نیست.

20. قال رسول الله – صلی الله
علیه و آله – : ما جزاءُ مَنْ اَنْعَمَ اللهُ عَلیهِ بِالتَوحیدِ اِلّا
الجنه.

«مشکات الانوار، ص
37»

رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: پاداش کسی که
خداوند به سبب توحید به او نعمت داده، بهشت است.

21. قال رسول الله – صلی الله
علیه و آله – : مَن ماتَ وَ لا یُشرکُ بِاللهِ دَخَلَ الجنهَ.

«مشکات الانوار، ص
38»

رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: کسی که بمیرد و
حال آن که هیچ گاه شرک به خدا نورزیده باشد، وارد بهشت می
شود.

22. قال امیرالمؤمنین – علیه
السلام – : الْحَمدُ لِلِّهِ الَّذِی لا تُدْرِکُهُ الشَّواهِدُ و لا تَحْوِیهِ
الْمَشاهِدُ و لا تَراهُ النَّواظِرُ … .

«نهج البلاغه، خطبه
185»

امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: ستایش خداوندی را سزاست
که حواس (پنجگانه) او را درک نکنند و مکان ها او را در برنگیرند، دیدگان او را
ننگرند و پوشش ها او را پنهان نتوانند کرد.

23. عنِ النبی – صلی الله علیه
و آله – : کُلُّ مَولُودٍ یُولَدُ عَلَی الفِطْرهِ وَ ابَواهُ یَهَوِدانه و
یُنَصِرانه و یُمَجِسانه.

«بحار الانوار، ج 58، ص
187»

نبی اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمود: همه مولودها بر
فطرت (توحیدی) به دنیا می آیند، و این پدر و مادرها هستند که آنها را یهودی، مسیحی
یا مجوسی بار می آورند.

24. قال امیرالمؤمنین – علیه
السلام – : الْحَمدُ لِلِّهِ الَّذِی بَطَنَ خَفِیّاتِ الْأُمُور و دَلَّتْ عَلیه
اَعْلامُ الظُّهُورِ وَ امْتَنَعَ عَلَی عَیْنِ الْبَصِیرِ … .

«نهج البلاغه، خطبه
49»

امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: ستایش خداوندی را سزاست
از اسرار نهان آگاه است و نشانه های آشکاری در سراسر هستی بر وجود او شهادت می
دهند، هرگز برابر چشم بینندگان ظاهر نمی شود، نه چشم کسی که او را ندیده می تواند
انکارش کند و نه قلبی که او را شناخت می تواند مشاهده اش نماید، در برتری از همه
پیشی گرفته، پس برتر از او چیزی نیست.

25. قال امیرالمؤمنین – علیه
السلام – : فَهُوَ الَّذِی تَشْهَدُ لَهُ أَعْلامُ الْوُجُودِ عَلی اِقرارِ قَلْبِ
ذی الْجُحُودِ، تَعالی اللهُ عَمّا یَقُولُهُ الْمُشَبِّهُونَ بهِ …
.

«نهج البلاغه، خطبه
49»

امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: پس اوست (خداوندی) که
همه نشانه های هستی بر وجود او گواهی می دهند و دل های منکران را به اقرار به وجودش
واداشته است، خدایی که برتر از گفتار تشبیه کنندگان و پندار منکران
است.

26. قال امیرالمؤمنین – علیه
السلام – : الْحَمدُلِلِّهِ الَّذِی اَظْهَرَ مِنْ آثارِ سُلْطانِهِ وَ جَلالِ
کِبْرِیَائِهِ ما حَیَّر مُقَلَ الْعُقُولِ.

«نهج البلاغه، خطبه
195»

امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: ستایش خداوندی را سزاست
که نشانه های قدرت و بزرگی و عظمت خود را چنان آشکار کرد که عقول را از شگفتی به
حیرت آورده و اندیشه ها را از شناخت کنه صفاتش بازداشته
است.

27. قال امیرالمؤمنین – علیه
السلام – : الْحَمدُ لِلِّهِ العَلِیِّ عَنْ شَبَه
الْمَخلُوقِینَ.

«نهج البلاغه، خطبه
213»

امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: سپاس خداوندی را سزاست
که از شباهت داشتن به مخلوقات برتر است.

28. قال امیرالمؤمنین – علیه
السلام – : الْحَمدُ لِلِّهِ الکائِنِ قَبْلَ أَنْ یَکُون کُرسیُّ او عرشٌ او سماءٌ
او ارضٌ … .

«نهج البلاغه، خطبه
182»

امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: حمد و سپاس خداوندی را
سزاست که همواره وجود داشته پیش از آن که کرسی یا عرش یا آسمان یا زمین، جن یا انس
پدید آیند، خدایی که ذات او را فکرها و عقل های ژرف اندیش نتوانند بشناسند و با
نیروی اندیشه اندازه ای برای او نمی توانند تصور کنند.

29. قال الامام الصادق – علیه
السلام – : مَنْ نَظَر فی الله کیفَ هو هَلَک.

«الکافی، ج 1، ص
126»

امام صادق – علیه السلام – فرمود: هر کسی درباره خدا فکر
کند که او چگونه است، هلاک می شود.

30. قال الامام الباقر – علیه
السلام – : ایّاکُم و التَفَکُر فی اللهِ ولکن اِذا اَرَدْتُمْ اَنْ تَنْظُروا الی
عظمتِهِ فانظروا الی عظیمِ خَلقِه.

«الکافی، ج 1، ص
126»

امام باقر – علیه السلام – فرمود: از اندیشیدن و فکر کردن
درباره خدا بپرهیزید و اگر خواستید در عظمتش بیندیشید در عظمت خلقش نظر
کنید.

31. قال المعصوم – علیه السلام
– : سُبحان مَنْ لا یُحدُّ و لا یُوصَف.

«الکافی، ج 1، ص
137»

امام معصوم – علیه السلام – فرمود: منزّه است خدایی که حدی
برای او نیست و به وصف نمی گنجد.

32. قال امیرالمؤمنین – علیه
السلام – : اولُ الدّین معرفتُه و کمالُ معرفتِه التصدیقُ به …
.

«نهج البلاغه، خطبه

امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: سرآغاز دین، شناخت خداست
و درست شناختن او باور داشتن اوست و درست باور داشتن او یگانه دانستن اوست و درست
یگانه دانستن او خالص بودن برای اوست و کمال اخلاص برای او نفی صفات (مخلوقات) از
اوست.

33. قال امیرالمؤمنین – علیه
السلام – : التوحیدُ أَنْ لا تَتَوهَّمَهُ.

«نهج البلاغه، حکمت
470»

امام علی – علیه السلام – فرمود: توحید آن است که خدا را در
وهم و خیالت نیاری.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید