1. قالَ رَسُولُ اللهِ – صلَی الله علیه و آله – : أَفْضَلُ أعْمالِ
اُمَّتِی اِنْتِظارُ الفَرَج.
«المناقب، ج 4، ص 425»
پیامبر اکرم – صلَی الله علیه و آله – فرمود: برترین
اعمال امت من، انتظار فرج است.
2. قالَ رَسُولُ اللهِ – صلَی الله علیه و آله – : مَنْ أَنْکرَ الْقائِمَ
مَنْ وُلدیِ فَقَد انْکرَنِی.
«منتخب الأثر، ص 492»
پیامبر اکرم – صلَی الله علیه و آله – فرمود: کسی که
وجود قائم از فرزندان مرا انکار کند، مرا انکار کرده است.
3. قالَ رَسُولُ اللهِ – صلَی الله علیه و آله – : إِنَّ قائِمَنا إذا
خَرَجَ یَتجه لَهُ ثَلاثْماهَ وَ ثَلاثَه عَشَر رَجُلاً عَدَدَ
رِجالِ بَدْرٍ، فَاِذا کانَ وَقْتُ خُرُوجِهِ کانَ لَهُ سَیْفٌ مَغْمُودٌ
فَیُنادِیهِ السَّیْفُ: قُمْ یا وَلِیَّ اللهِ فَاقْتُلْ أَعْداءَ اللهِ.
«الإنصاف، ص 231»
پیامبر اکرم – صلَی الله علیه و آله – فرمود: آنگاه
که قائم ما خروج کند، سیصد و سیزده تن به عدد شهدای بدر، وی را همراهی خواهند کرد
و در زمان خروج آن حضرت شمشیری که در غلاف دارد ندا می دهد که: ای، ولیّ خدا برخیز
و دشمنان خدا را نابود کن.
4. عَنْ أبِی عَبْدِاللهِ –
علیه السّلام – قالَ: مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَکونَ مِنْ أَصْحابِ الْقائِمِ
فَلْیَنْتَظِرْ وَلْیَعْمَلُ بِالْوَرَعِ وَمَحاسِنِ الْأَخْلاقِ وَهُوَ مَنْتَظِرٌ فَاِنْ ماتَ وَقامَ الْقائِمُ بَعْدَهُ کانَ
لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَکهُ.
«مستدرک سفینه البحار، ج 6، ص 184»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: کسی که دوست می
دارد از اصحاب امام قائم بشمار آید، پس در انتظار بسر ببرد و ورع و پارسایی را
پیشه خود سازد و به محاسن اخلاق بپردازد، این چنین کسی را منتظر گویند و اگر بمیرد
در حالیکه امام خود را زیارت نکرده باشد، پاداش وی بسان کسانی است که در رکاب امام
حضور دارند.
5. عَنِ النَّبِیَّ – صلَی
الله علیه و آله – قالَ: … یُخْرِجُ اللهُ مِنْ صُلْبِ الْحُسَیْنِ – علیه
السّلام – تِسْعَهً مِنَ الْأئِمَّهِ اُمَناءَ مَعْصُومُونَ مِنّا مَهْدِیُّ هذِهِ الْأُمَّهِ إذا صارَتْ
الدُّنْیا هَرَجاً و مرجاً وَ تَظاهَرَتْ الْفِتَنُ وَتَقَطَّعَتِ السُّبُلُ … .
«أنوار البهیه، ص 174»
پیامبر اکرم – صلَی الله علیه و آله – فرمود: خداوند
متعال، از صلب حسین 9 نفر از ائمه و پیشوایان را بدنیا خواهد آورد، آنگاه که جهان
در هرج و مرج فرو رود و فتنه ها دست به دست هم دهند و راههای جامعه بسته شود و
وقتی که برخی از فتنه جویان به یاری یکدیگر بشتابند، بزرگ به کوچک ترحم نکنند و
کوچک برای بزرگ احترام نگذارد (در این هنگام) خداوند متعال «مهدی» ما یعنی نهمین
فرزند امام حسین را مبعوث خواهد ساخت، او دژهای گمراهی را فتح نموده و دلهای
غافلان را بیدار خواهد ساخت. حرکت و قیام او ماهیت دینی خواهد داشت همان دینی که
من در آغاز آن قیام کرده ام، وی زمین را پر از عدل و داد خواهد ساخت چنانچه پر از
ظلم شده باشد.
6. عَنِ النَّبِیِّ – صلَی الله علیه و آله – قالَ: قبل قیام
المهدی یخرج السفیانی.
«بحار الأنوار، ج 52، ص 203»
پیامبر اکرم – صلَی الله علیه و آله – فرمود: قبل از
قیام مهدی (عجل)، سفیانی قیام خواهد کرد.
7.
عَنْ زُرارَه عَنْ أبِی عَبْدِاللهِ – علیه السّلام – قالَ: یُنادیِ مُنادٍ بِاسْمِ الْقائِمِ – علیه السّلام – قلْتُ: خاصٌّ أمْ عامٌّ؟ قالَ: عامٌّ
یَسْمَعُ کلُّ قَوْمٍ بِلِسانِهِمْ، قلْتُ فَمَنْ یُخالِفُ الْقائِمَ وَقَدْ
نُودِیَ بِإِسْمِهِ؟ قالَ لا یَدَعُهُمْ إِبْلِیسُ … .
«منتخب الأثر، ص 450»
زراره می گوید: امام صادق – علیه
السّلام – فرمود: منادی ای به نام «قائم آل محمد» –
صلَی الله علیه و آله – (در جهان) ندایی می دهد. زراره گفت به امام گفتم: (طرف
خطاب و یا شنونده آن) بعضی از مردم اند یا همه مردم؟ امام پاسخ داد: نداء عام است
و همه با زبان خود آنرا می شنوند. به امام عرض کردم: پس چه کسی در برابر این وضوح
و صراحت ابلاغ، به مخالفت برمی خیزد؟ امام پاسخ داد: ابلیس مردم را آن چنان مورد
وسوسه خویش قرار می دهد که در پایان شب، مردم نسبت به قیام امام، شک می کنند.
8. عن
الامام ابی جعفر – علیه السّلام – قالَ : یَظْهَرُ الْمَهْدِیُّ بِمَکهَ عِنْدَ
الْعِشاءِ مَعَهُ رایَهُ رَسُولِ اللهِ – صلَی الله علیه وآله – وَقَمِیصُهُ وَسَیْفُهُ وَعَلاماتٌ وَ نُورٌ وَبیانٌ.
«روضه الکافی، ج 2، ص 145»
امام باقر – علیه السّلام – فرمود: مهدی (موعود (عج)) هنگام
نماز عشا در مکه در حالی که پرچم رسول الله بر دست و پیراهن او را در بدن و شمشیر
وی را با خود دارد، ظهور می کند و با او نشانه ها و نورانیت و بیان ویژه ای است.
9. عَنِ النَّبِیِّ – صلَی الله علیه و آله – قالَ: یَنْزِلُ عِیسی بْنُ
مَرْیَمَ – علیه السّلام –
إِلی الْأَرْضِ وَ کأَنَّ رَأْسَهُ یَقْطُرُ وَلَمْ یُصِبْهُ بَلَلٌ وَ إِنَّهُ
یَکسِرُ الصَّلِیبَ وَیَقْتُلُ الْخِنْزِیرَ وَ یُفیضُ الْمالَ … .
«حیوه الحیوان، ج 1، ص 7»
پیامبر اکرم – صلَی الله علیه و آله – فرمود: هنگام
ظهور، عیسی مسیح – علیه السّلام – به زمین باز می گردد و از بالای سرش قطره های آب فرو می
ریزد ولی باو اصابت نمی کند و وی را تر نمی سازد. و مسیح کسی است که صلیب را می
شکند، خوک را می کشد و اموال را تقسیم می کند و در حکومت مهدی – علیه السّلام –
امنیت ویژه ای در زمین حکم فرماست به گونه ای که شیر با شتر و پلنگ با گاو و گرگ
با گوسفند، زندگی می کنند. بچه ها با مارها ببازی مشغول می شوند و هیچ کدام به
دیگری گزندی نمی رسانند و عیسی – علیه السّلام – چهل سال زندگی می کند و سپس می
میرد و مسلمین بر او نماز می خوانند و دفنش می کنند.
10.
قالَ جَعْفَرُ الصَّادِِقُ –
علیه السّلام – : ما کانَ قَوْلُ لُوطٍ – علیه السّلام – لِقَوْمِهِ «لَوْ اَنَّ لِی بِکمْ
قُوَّهً أَوْ آوِی إِلی رُکنٍ
شَدِیدٍ» (سوره هود، آیه 80) إِلاّ تَمَنِّیاً لِقُوّهِ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ
وَشِدَّهِ أَصْحابِهِ وَهُمْ الرُّکنُ الشَّدِیدُ … .
«ینابیع المودّه، ص 9»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: گفتار حضرت لوط – علیه السّلام – درباره
قومش که فرمود: «ای کاش مرا قوتی و یا پناهگاهی امن و استوار بود تا از شرّ شما
محفوظ می ماندم» آرزویی است در حیطه قدرت قائم مهدی و استواری یارانش که عبارتند
از رکن شدید، هر یک از یاران مهدی – علیه السّلام – دارای قدرت چهل مرد هستند،
دلهای آنها از فولاد محکم تر است، اگر بر کوهها بگذرند کوهها درهم فرو ریزند و دست
از شمشیرهای خود برنمی دارند تا آنکه خدا از آنان راضی شود.
11.
عَن الامام الصادق – علیه السّلام –
قالَ: إِنَّ الْمُؤْمِنَ فِی زَمانِ الْقائِمِ وَ هوَ بِالْمَشْرِقِ لَیَری أَخاهُ
الَّذی فِی المَغْرِب وَ کذا الَّذیِ فِی الْمَغْرِبِ یَری أَخاهُ الَّذیِ فِی
الْمَشْرِقِ.
«بحار الأنوار، ج 52، ص 391»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: البته انسان با ایمان در زمان حضرت قائم
در حالیکه در مشرق است، برادر و دوست خود را که در مغرب بسر می برد می بیند و
همچنین، آنکس که در مغرب است، برادر خود را در مشرق می بیند.
12. قالَ أَبو عَبْدِ اللهِ
– علیه السّلام – : إِنَّ قائِمَنا إِذا قامَ مَدَّ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ
لِشِیعَتِنا فِی أَسْماعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ حَتّی (لا) یَکونَ بَیْنَهُمْ
وَبَیْنَ الْقائِمِ بَرِیدٌ یُکلِّمَهُمْ فَیَسْمَعُونَ وَ یَنْظُرُونَ إِلَیْهِ
وَهُوَ فِی مَکانِهِ.
«الکافی، ج 8، ص 240»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: همانا آنگاه که قائم ما ظهور کند،
خداوند نیروی شنوایی و بینایی شیعیان و پیروان ما را آن چنان تقویت خواهد کرد که
از فاصله بسیار دور صدای امام را می شنوند و آن حضرت را می بینند و با او صحبت می
کنند، در صورتی که امام در جایگاه خویش مستقر است.
13. عن الامام ابی جعفر – علیه السّلام – قالَ : إِذا قامَ قائِمُنا وَضَعَ اللهُ
یَدَهُ عَلی رُؤُوسِ الْعِبادِ فَجَمَعَ بِها عُقُولَهُمْ وَ کمُلَتْ بها
أَحْلامُهُمْ.
«الکافی،
ج 1، ص 25»
امام باقر – علیه السّلام – فرمود: آنگاه که قائم ما قیام کند
خداوند متعال عنایت خویش را متوجّه مردم خواهد ساخت آن چنان که عقل آنان را جمع و
حلم آنان کامل می گردد.
14. عن الامام ابی جعفر – علیه السّلام – قالَ : الْقائِمُ مِنّا مَنْصُورٌ
بِالرُّعْبِ مُؤَیَّدٌ بِالنَّصْرِ تُطْوی لَهُ الْأَرْضُ وَ تَظْهَرُ لَهُ
الْکنُوزُ وَ یَبْلُغُ سُلْطانُهُ الْمَشْرِقَ وَالْمَغْرِبَ وَیُظْهِرُ بِهِ
اللهُ دِینَهُ کلَّهُ وَلُوْ کرِهَ الْمُشْرِکونَ فَلا یَبْقی عَلی وَجْهِ
الْأَرْضِ خَرابٌ إِلاّ عُمِّرَ.
«المحجه البیضاء، ج 4، ص 341»
امام باقر – علیه السّلام – فرمود: قائم ما بر اثر رعب و ترسی
که در دلهای مخالفان ایجاد می شود، پیروز می گردد، زمین در اختیار او قرار می
گیرد، همه گنجینه های نهفته در دل زمین برای او ظاهر می شوند، قدرت حکومت او شرق و
غرب عالم را فرا می گیرد و دین خدا بوسیله او به همگان عرضه می شود. گرچه کفار را
ناخوش آید. و در سطح زمین خرابه ای باقی نمی ماند، جز آنکه به آبادانی تبدیل گردد.
15.
عَن الامام الصادق – علیه السّلام –
قالَ: لَوْ أنَّهُمْ وَرَدُوا عَلی ما بَیْنَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ مِنْ
الْخَلْقِ لَأفْنَوْهُمْ فِی ساعَهٍ واحِدَهٍ لا یَخْتَلُّ فِیهِمُ الْحَدِید لَهُمْ
سُیُوفٌ مِنْ حَدِیدٍ غَیْرَ هذا الْحَدِیدِ لَوْ ضَرَبَ أَحَدُهُمْ بِسَیْفِهِ
جَبَلاً … .
«مستدرک سفینه البحار، ج2، ص 184»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: آنان (لشگر امام زمان _ عجل الله تعالی
فرجه الشریف -) اگر بر همه اهل مشرق و مغرب برخورد کنند در اندک مدتی همه آنان را
به زانو درمی آورند و اسلحه ای نمی تواند آرایش جنگی و نظام قوای آنان را درهم بشکند.
آنان دارای اسلحه هایی هستند که از جنس این آهن نیست و هر یک از آنان اگر آن اسلحه
و شمشیر را بر کوهی فرود آورند البتّه آنرا قطعه قطعه خواهند ساخت و امام با کمک
آنان با اقوام هند، دیلم، کرد، روم، بربر، فارس و از جابرسا تا جابلقا (دو شهری در
مشرق و مغرب) به نبرد خواهد پرداخت و بر هیچ ملتی غالب نمی آیند جز آنکه آنان را
به خدا، اسلام، نبوت محمد – صلَی الله علیه و آله -،
اقرار به وحدانیت خدا و ولایت اهل بیت _ علیه السلام -، فرا می خوانند و آنها که
اجابت کردند و به اسلام گرویدند از میان خودشان شخصی بعنوان «امیر» بر آنها انتخاب
می گردد و کسی که به اسلام نگرود و تسلیم نگردد بقتل می رسد تا آنجا که ما بین
مشرق و مغرب و پشت کوه کسی نیست جز آنکه به خدا ایمان می آورد.
16.
قالَ أمِیرُ الْمُؤْمِنینَ – علیه السّلام – : وَ تَخْرُجُ الْأَرْضُ أَفالِیذَ
کبِدِها وَتُلْقی إِلَیْهِ سَلَماً مَقالِیدَها.
«ارشاد مفید، ص 359»
أمیرالمؤمنین – علیه السّلام –
فرمود: (هنگامی که امام زمان قیام کند) زمین قطعات جگر (گنجینه های
ارزنده) درون خود را بیرون می ریزد و کلیه خزینه های خود را به امام تسلیم می کند.
17.
قالَ أمِیرُ الْمُؤْمِنینَ – علیه السّلام – : یَعْطِفُ الْهَوی عَلی الهُدی إِذا عَطََفُوا الْهُدی عَلی
الْهَوَی وَیَعْطِفُ الرَّأْیَ عَلی الْقُرْآنِ إِذا عَطَفُوا الْقُرْآنَ عَلی
الرَّأْیِ فَیُرِیکمْ کیْفَ عَدْلُ السِّیرَهِ وَیُحْیِی مَیْتَ الْکتابِ
وَالسُّنَّهِ.
«نهج البلاغه، خطبه 136»
أمیرالمؤمنین – علیه السّلام –
فرمود: (مهدی موعود – علیه السّلام – پس از ظهور) هوای نفس را مطیع دین
می سازد در صورتی که در جهان، دین در محور هوای نفس تفسیر می گردد و همچنین اظهار
نظرها را پیرو نظر قرآن می سازد در حالیکه عکس آن می باشد و مشاهده خواهید کرد که
چگونه سیره ها بسوی شاه راه حقیقت تغییر مسیر خواهد داد و قرآن و سنت فراموش شده و
متروک، حیات خویش را در جامعه باز می یابند.
18.
عَن الامام الصادق – علیه السّلام –
قالَ: إذا قامَ قائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ – علیه السّلام – حَکمَ بَیْنَ النَّاسِ بِحُکمِ
داوُدَ – علیه السّلام – لا یَحْتاجُ إِلی بَینَهٍ یُلْهِمُهُ اللهُ بِعِلْمِهِ.
«الغیبه، ص 122»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: آنگاه که قائم آل محمد – علیه السّلام –
ظهور کند در جامعه همچون داود پیامبر – علیه السّلام – قضاوت خواهد کرد؛ در باب
احکام صادره نیازی به شاهد و بیّنه ندارد بلکه واقعیت و حقیقت امر را خداوند به وی
الهام می کند و او مأمور است تا به علم خویش عمل کند.
19. عَنْ أبِی عَبْدِاللهِ – علیه السّلام – قالَ: لَهُ کنْزٌ بِالْطَّالِقانِ ما هُوَ بِذَهَبٍ وَلا
فِضَّهٍ وَرایَهٌ لَمْ تُنْشَرْ مُنْذُ طُوِیَتْ وَرِجالُهُ کأَنَّ قُلُوبَهُمْ
زُبُرُ الْحَدِیدِ لا یَشُوبُها شَک فِِی ذاتِ اللهِ أَشَدُّ مِنَ الْحَجَرِ لَوْ
حَمَلُوا عَلَی الْجِبالِ لأَزالُوها … .
«مستدرک سفینه البحار، ج 6، ص 184»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: امام را گنجی است در طالقان نه از جنس
طلا و نقره و پرچمی است که از روزی که پیچیده شده، هنوز گشوده نگشته است و مردانی
(یارانی) است که دلهای آنان همچون پاره آهن سخت و محکم است و تردیدی در ایمان الهی
آنها ایجاد نمی گردد. دلشان قوی تر از سنگ است و اگر به کوه حمله ور گردند آنرا از
جای برکنند و با پرچم خود به هیچ آبادی ای یورش نمی آورند جز آنکه آنرا از پای
درآورند و گویا بر اسبهای آنان … و با دست خود به زین اسب امام می کشند و طلب
برکت و رحمت می نمایند، بدور امام پروانه وار در نبردها با جان خود از او حفاظت و
حمایت می کنند و آنچه را که مورد نظر ایشان می باشد، عملی می سازند.
20.
عَنْ أبِی عَبْدِاللهِ –
علیه السّلام – قالَ:
فِیهِمْ رِجالٌ لایَنامُونَ اللَّیلَ لَهُمْ دَوِیٌّ فِی صَلواتِهِمْ کدَوِیِّ
النَّحْلِ یَبِیتُونَ قِیاماً عَلی أَطْرافِهِمْ وَیُصْبِحُونَ عَلی خُیُولِهِمْ
… شِعارُهُمْ یا لِثاراتِ الْحُسَیْنِ إذا سارُوا یَسِیرُ الرُّعْبُ أَمامَهُمْ
مَسِیرَهَ … .
«مستدرک سفینه البحار، ج 6، ص 184»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: در میان آنان (لشگریان امام زمان _ عجل
الله تعالی فرجه الشریف – ) رجالی دیده می شوند که شبها را بیدار می مانند و همچون
زنبور عسل شب را در زمزمه (عبادت و راز و نیاز) به سر می برند و نیز شبها را در
دفاع و نگهبانی بروز می رسانند، … شعار آنان «یا لثارات الحسین» است وقتی که
بحرکت درمی آیند ترس و وحشت نیز در پیشاپیش آنان در دلهای مخالفان ایجاد می شود و
خداوند توسط آنان امام حق را نصرت می بخشد.
21.
قالَ جَعْفَر الصَّادِِق –
علیه السّلام – فِی هذِهِ الْآیَهِ (قَلْ یَوْمَ الْفَتْحِ لا یَنْفَعُ الَّذِینَ
کفَرُوا إیْمانُهُمْ وَلا هُمْ یَنْظُرُونَ): یَوْمُ الْفَتْحِ، یَوْمٌ تُفَتَّحُ
الدُّنْیا عَلی الْقائِمِ وَلا یَنْفَعُ أَحَداً تَقَرَّبَ بِالْإیمانِ مالَمْ
یَکنْ قَبْلَ ذلِک مُؤْمِناً … .
«منتخب الأثر، ص 470»
امام صادق – علیه السّلام – در پیرامون آیه «قل یوم الفتح» فرمود: روز فتح،
همان روزی است که جهان، بدست قائم آل محمد فتح شود و آنروز کسی را که قبلاً ایمان
نداشته است روی آوردن به دین، سودی ندهد ولی کسی که قبل از فتح امام ایمان آورده و
به امامت امام معتقد بوده و در شمار منتظرانش باشد، از ایمان خویش، سود برد و بر
شأن و مقامش افزوده شود و این پاداش دوستان و پیروان ما اهل بیت است.
22. عَنْ أبِی عَبْدِاللهِ – علیه السّلام – قالَ: فِی وَصْفِ الْحَجَرِ وَ الرُّکنِ الَّذیِ
وُضِعَ فِیهِ قالَ وَمِنْ ذلِک الرُّکنِ یَهْبِطُ الطَّیْرُ عَلی الْقائِمِ
فَاَوَّلُ مَنْ یُبایِعُهُ ذلِک الطَّیْرُ وَهُوَ وَاللهِ جَبْرَئِیلُ وَ إلی ذلِک
الْمَقامِ یُسْنِدُ ظَهْرَهُ … .
«بحار الأنوار، ج 52، ص 279»
امام صادق – علیه السّلام – در
وصف رکنی که «حجر الأسود» بر آن نصب شده است، فرمود: پرنده ای از روی آن رکن به
سوی حضرت قائم به پرواز در می آید و اول کسی است که با او بیعت می کند و به خدا
قسم این پرنده جبرئیل است و آن کسی که تکیه به این مقام می زند دلیل و حجت بر ظهور
حضرت قائم است و این مکان شاهد است که چه کسانی در این مکان وفای به عهد می کنند.