چرا حضرت موسی قبطی را که از فرعونیان بود، کشتند؟چرا خداوند حضرت موسی را در این مورد بخشیده و دیه‏ی قتل چه می‏شود؟

چرا حضرت موسی قبطی را که از فرعونیان بود، کشتند؟چرا خداوند حضرت موسی را در این مورد بخشیده و دیه‏ی قتل چه می‏شود؟

در پاسخ به این سؤال باید به چند نکته توجه کرد
اول: اصل مسئله‏ی قتل قبطی از نظر مفسران، اهمیت چندانی نداشته و به دلایل زیر بحث از این موضوع ضروری نبوده است:
الف) قبطی از جنایت‏کاران فرعونی و مفسدان بی‏رحمی بوده که هزاران نوزاد بنی اسراییلی را سر بریدند و از هیچ جنایتی بر بنی اسراییل اِبا نداشتند؛ بنا بر این خونشان بر بنی اسرائیل محترم نبوده است.[1] ب) فرد بنی اسراییلی برای مقابله با قبطی از حضرت موسی کمک خواست؛ با توجه به این که او فردی مؤمن و پیرو حضرت موسی بوده، یاری نمودن حضرت موسی ضروری بوده است؛ وانگهی آن حضرت قصد کشتن آن مرد را نداشته و عادتاً نیز یک مشت موجب قتل نمی‏شود.[2] ج) نظر به این که مرد قبطی مشرک محارب بوده و قتل مشرک محارب نیز جایز بلکه واجب می‏باشد،[3] بنا بر این موضوع «دیه» منتفی است؛ البته این قتل نباید در این زمان واقع می‏شد؛ زیرا موجبات گرفتاری حضرت موسی را فراهم می‏نمود و مشکلاتی در راه رسیدن به اهدافش ایجاد می‏کرد.
دوم: آن‏چه از نظر مفسران در این ماجرا اهمیت دارد و نیازمند بحث است، این است که داستانی قرآن کریم درباره‏ی قتل قبطی نقل می‏کند، برخی از قسمت‏های آن در ظاهر با عصمت و نبوت سازگار نیست و همین مسئله باعث ایراد و شبهه برای اشکال تراشان شده است که نیاز به توضیح دارد.
گفته شده کشته شدن مرد قبطی از دو حال خارج نیست: یا او مستحق چنین قتلی بوده یا مستحق نبوده است؛ اگر مستحق نبوده ارتکاب قتل برای نبی چه قبل از نبوت و چه بعد از آن جایز نیست؛ پس چگونه حضرت موسی مرتکب آن شده است؟ و اگر آن مرد مستحق قتل بوده، چرا حضرت موسی اظهار ندامت نموده و برای این کار طلب مغفرت از خدای متعال نموده است؟[4] پاسخ بخش اول سؤال این است که: بر فرد مؤمن لازم است که وقتی فریاد مظلومی را شنید و از وی در مقابل ظلم طلب کمک نمود، به یاری او بشتابد. حضرت موسی نیز به همین جهت و برای رها ساختن یکی از پیروانش از دست ظالم و برای دفع شرّ وارد ماجرا شد و در این مسیر، قتل اتفاق افتاد. قتلی که بدون قصد قبلی بوده و برای دفاع از مظلوم صورت گرفته است؛ بنا بر این اقدام حضرت موسی هیچ قبحی نداشته است.
امّا در جواب بخش دوّم سؤال باید گفت: موسی وقتی متوجه شد که مرد قبطی در اثر مشت او از پا در آمد و نقش بر زمین شد، رو به درگاه خدای خود کرده گفت: «ربّ انی ظلمتُ نفسی فاغفرلی فغفر له…»؛ پروردگارا من به خود ستم کردم تو مرا بیامرز و خدا نیز او را آمرزید… و منظور از این «ستم به نفس» این بود که من در دفاع از ستم‏دیدگان بنی اسراییل و اظهار حق، شتاب کردم و موجبات گرفتاری خود را به دست قبطیان به این زودی فراهم کردم. و بدین وسیله مشکلاتی در راه پیش‏برد هدف خویش ایجاد نمودم. اکنون تو در این راه کمکم کن و داستان مرا از فرعون و قبطیان پوشیده‏دار. و خلاصه منظور آن حضرت استعانت و استمداد از خدای تعالی و یا انقطاع به درگاه او بود و منظور این نبود که خدایا گناهی از من سر زده و تو آن را برایم بیامرز. و شاهد بر این، جمله‏ای است که خدای تعالی به دنبال آن نقل فرموده: «قال ربّ بما انعمت علی فلن اکون ظهیراً للمجرمین»؛ پروردگارا به پاس آن نعمتی که به من دادی من پشتیبان مجرمان نخواهم بود.[5] قابل توجه این که: غفران به چند معنا می‏آید که یکی از معانی غفران پوشانیدن است[6] و در این‏جا در همین معنا استعمال شده است. برای روشن‏تر شدن مطلب درباره‏ی داستان قتل قبطی توسط حضرت موسی که در آیات 15 تا 17 سوره‏ی قصص آمده است، به روایتی از امام رضا(ع) تمسک می‏کنیم:
در عیون نقل شده است که مأمون از امام رضا(ع) سؤال کرد: یابن رسول اللّه! آیا شما نمی‏گویید که انبیا معصومند؟ امام فرمود: بلی. مأمون گفت: پس مرا آگاه ساز درباره‏ی این سخن خدا که می‏فرماید: «فوکزه موسی فقضی علیه قال هذا من عمل الشیطان» امام فرمود: حضرت موسی به هنگام غفلت اهل یکی از شهرهای فرعون، وارد آن شهر شد که آن هنگام بین مغرب و عشا بود. در آن وقت دو مرد را دید که به جنگ و نزاع مشغولند؛ یکی از پیروان او و دیگری از دشمنان او بود؛ پس (در دفاع از فرد مؤمن) یک مشت به دشمن او زد که او در دم جان سپرد و حضرت موسی گفت: «هذا من عمل الشیطان» یعنی این جنگ که میان این دو مرد واقع شده بود، از عمل شیطان است؛ نه این که عمل موسی(ع) عمل شیطان باشد. مأمون گفت: پس معنای سخن موسی که می‏گوید: «ربّ انی ظلمت نفسی فاغفرلی» چیست؟ حضرت فرمود: یعنی من با ورود به این شهر خود را در جایی قرار دادم که نباید قرار می‏دادم؛ پس مرا از دید دشمنان پوشیده و پنهان دار تا به من دست‏رسی پیدا نکنند و مرا به جرم قتل قبطی نکشند. خدا نیز او را پنهان داشت… موسی گفت: خدایا به خاطر این نعمت که به من دادی (و آن نیرویی است که با آن یک مرد را با ضربه‏ی یک مشت کشتم) هیچ‏گاه پشتیبان مجرمان نخواهم بود؛ بلکه با همین نیرو با آنان مبارزه خواهم کرد.[7]

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1ـ تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی، ج 16.
2ـ قصص قرآن، سید هاشم رسولی محلاتی، ج2.

پی نوشت ها:
[1]. مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه، ج16، ص45.
[2]. الصادقی، محمد، الفرقان فی تفسیر قرآن، ج20، ذیل آیه‏ی 17 سوره‏ی قصص.
[3]. همان.
[4]. طبرسی، مجمع البیان، ج7، ص328.
[5] . رسولی محلاتی، سید هاشم، قصص قرآن، ج2، ص63.
[6] . طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، ج16، ص21ـ20.
[7]. همان.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید