نهج الفصاحه

نهج الفصاحه

مؤلّف:
ابوالقاسم پاینده (معاصر)
معرفی اجمالی کتاب:
کتاب نهج الفصاحه، مشتمل بر روایات و کلمات حضرت پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می باشد. این کتاب در دو قسمت احادیث و خطبه ها، تنظیم شده است. علّت نام گذاری این مجموعه وزین به نهج الفصاحه به خاطر حدیث پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ است که فرموده اند: «انا افصح العرب» من فصیح ترین فرد عرب هستم. مؤلّف سخنان پیامبر را در موضوع فضیلت و اخلاق آورده و از آوردن احادیث فقهی و … خودداری کرده است.
بعضی از کلمات این مجموعه در ردیف کلمات قصار علی بن ابی طالب ـ علیه السلام ـ نقل شده و در بعضی موارد در مفهوم معنی و حتی لفظ شبیه هم می باشند. این توارد را مؤلّف چنین بیان می کند: «توارد بسیاری از کلمات و اخبار منتسب به علی ـ علیه السلام ـ با احادیث و کلمات پیامبر دیده می شود، که در گمان بعضی ها این نتیجه اشتباه راویان است . ولی حقیقت این است که تقارب و تشابه معنوی که میان محمّد و علی ـ علیهما السلام ـ وجود دارد، این تشابه را به وجود آورده است».
در این مجموعه گران سنگ 3227 حدیث و 16 خطبه از پیامبر با مقدمه مفصل مؤلف در 167 صفحه که در موضوع انگیزه نگارش نهج الفصاحه، علت نام گذاری، فصاحت پیامبر، تاریخ پیامبر و موضوعات دیگر به رشته تحریر درآمده است جمع آوری شده است. احادیث و خطبه ها به وسیله خود مؤلف به فارسی ترجمه و روبه روی احادیث در یک صفحه به چاپ رسیده است. به جهت مهارت و تبحّر ویژه مؤلّف ترجمه این مجموعه روان، ساده و زیبا صورت گرفته است. تاریخ نگارش کتاب سال 1324 شمسی بوده است.
وضعیت نشر:
کتاب حاضر، در یک جلد به زبان عربی و فارسی، به همّت سازمان انتشارات جاویدان در سال 1362 برای بار دوّم به چاپ رسیده است.
حافظ فرزانه – مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید