پاسخ سؤال در چند محور ارائه میشود:
اولاً: قبل از هر چیز باید اشاره شود که انسان مرکب از روح و بدن است تنها به روح انسان گفته نمیشود چه اینکه تنها به بدن بدون روح نیز انسان گفته نمیشود بلکه به تعبیر برخی از بزرگان انسان موجود چند طبقه است مثلاً یک طبقه آن بدن و جسم است و طبقه دیگر آن روح او است. و به مجموع بدن و روح انسان گفته میشود و هر عملی را که انسان انجام میدهد در واقع با تمام طبقههای وجودی خود انجام میدهد نه اینکه گناه را جسم مادی انجام دهد عذاب را روح بچشد بلکه گناه را انسان انجام میدهد که مرکب از جسم و روح است.[1]
ثانیاً: در آخرت هم جسم و بدن عذاب میشود و هم روح زیرا معاد هم جسمانی است و هم روحانی، قرآن کریم در آیات متعدد جریان عذاب جسمانی و روحانی را مطرح کرده از جمله فرمود: «اذالاغلال فی اعناقهم و السلاسل یسحبون فی الحمیم ثم فی النار یسجرون»[2] در آن هنگام که غلها و زنجیرها برگردن آنها قرار گرفته و آنها را میکشند و در آبی سوزان وارد میکنند سپس در آتش دوزخ افروخته میشوند.
در این آیه آن گونه که پیداست به صراحت از عذاب جسمانی و این که جسم و بدن عذاب میشود و زنجیر به گردنها انداخته میشود سخن گفته شده است در آیه دیگر نیز فرمود: «کسانی که به آیات ما کافر شدند به زودی آنها را در آتشی وارد میکنیم که هر گاه پوستهای تن آنها درآن عریان گردد پوستهای دیگری به جای آن قرار میدهیم تا کیفر را بچشند خداوند توانا و حکیم است.»[3]
در رابطه با این آیه که جریان عذاب جسمانی و روحانی را مطرح کرده است سؤالی در میان مفسران پیدا شده و آن این که اگر آن پوستها به پوستهای دیگری تبدیل شود گناه پوستهای تازه چیست که آنها بسوزند؟
مفسران بزرگ پاسخهای متعددی از این سؤال دادهاند که از همه بهتر پاسخی است که عیناً در حدیث امام صادق ـ علیه السّلام ـ در جواب شخصی مادیپرست که درباره این آیه سؤال کرد فرمود: «پوستهای نو همان پوست های سابق است و در عین حال غیر آن است» آن شخص چون نتوانست به عمق این سخن برسد تقاضای توضیح بیشتری با ذکر مثال کرد، امام فرمود: این مانند آن است که کسی خشتی را بشکند و دو مرتبه آن را در قالب بریزد و به صورت خشت تازهای در آورد، این خشت دوم همان خشت اول است و در عین حال خشت تازهای است. طبق این روایت پوستهای جدید از همان مواد پوستهای گذشته تشکیل میشود که در عین تازه بودن صورت وحدت ماده محفوظ است.[4] پس این گونه نیست که عمل را جسم انجام دهد و عذاب را روح بچشد بلکه انسان مرکب از جسم و روح عمل را انجام میدهد و همان انسان عذاب میشود.
ثالثاً در آخرت عذاب هم برای جسم است و هم برای روح یعنی گذشته از آن که روح انسان از طریق عذابهای جسمانی عذاب را میچشد، گرفتار عذاب روحی نیز میشود که اثر آن در بدن ظاهر نمیگردد اما خود روح شدیداً در عذاب است و در این باره در قرآن کریم آیات متعددی آمده است از جمله فرمود: «و الذین کفروا و کذبوا بآیاتنا فاولئک لهم عذاب مهین»[5] کسانی که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند عذاب خوار کنندهای برای آنهاست. در ذیل این آیه گفتهاند: منظور از کیفرهای روحانی مجموعه اموری است که روح و جان انسان را در فشار قرار میدهد، هر چند تأثیری در جسم او ظاهراً نداشته باشد و یا آن که تأثیر دو گانه دارد هم جسم را مستقیماً آزار میدهد و هم روح را، در آیه یاد شده آمده دوزخیان دچار ذلت و خواری میشوند و این بیان بسیاری از جنبههای تحقیرآمیز عذابهای دوزخ را شامل میشود که مبتکران گردنکش و خودبین را به پائینترین مرحله ذلت میکشاند. پس عذابهای دوزخی آمیخته با انواع اهانتهاست که مایه آزار روح و جان نیز میشود به همین سبب گفته شده که مجازاتهای روحانی در قیامت دردناکتر است.[6] بنا بر این همان طور که در دنیا روح وجسم هردو مرتکب گناه شده اند در آخرت هم روح و جسم هردو عذاب می شوند .
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. محمد شجاعی، معاد یا بازگشت به سوی خدا، ج 1 و 2، نشر شرکت سهامی انتشار، چاپ اول، سال 1362 ش.
2. جعفر سبحانی، الهیات، ج 4، نشر مؤسسه امام صادق ـ علیه السّلام ـ ، سال 1417 ق.
3. ناصر مکارم شیرازی، پیام قرآن، ج 6 و 7، نشر دارالکتب اسلامی، تهران، 1377 ش.
پی نوشت ها:
[1] . سبحانی، جعفر، الهیات، قم، نشر مؤسسه امام صادق ـ علیه السّلام ـ ، 1417 ق، ج 4، ص 387.
[2] . غافر/ 71 و 72.
[3] . واقعه/ 41 ـ 44.
[4] . مکارم شیرازی، ناصر، پیام قرآن، تهران، نشر دارالکتب الاسلامیه، 1377 ش، ج 6، ص 451.
[5] . حج/ 57.
[6] . مکارم شیرازی، ناصر، پیام قرآن، نشر پیشین، ج 6، ص 464.