ولادت حضرت علی(ع)در کعبه

ولادت حضرت علی(ع)در کعبه

ولادت امام علی – علیه السلام- در كعبه به اعتراف علمای اسلام
علما و دانشمندان بزرگ شیعه و اهل سنت در این كه ولادت امام علی – علیه السلام- در خانه كعبه واقع شده است، اتفاق نظر دارند، حتی مرحوم «اردو بادی» در این موضوع كتاب قطوری نگاشته است.[1] در این قسمت به نظر برخی از علمای شیعه و اهل سنت اشاره می كنیم:
نظر برخی از علمای اهل سنت
1ـحاكم نیشابوری:
«اخبار در مورد این كه فاطمه بنت اسد«علی بن ابی طالب»را در خانه كعبه به دنیا آورد، در حد تواتر است.»[2] ـحافظ گنجی شافعی:
«أمیر المؤمنین علی علیه السلام در مكه و در داخل بیت الله الحرام در شب جمعه سیزدهم رجب سال سی ام عام الفیل، متولد شد، و جز او مولودی در بیت الله الحرام تولد نیافته است، نه پیش از او و نه پس از او. این امتیاز نشانه بزرگی مقام و موقعیت او بود كه شامل حال او گشت.» [3] 3ـابن صباغ مالكی:
«علی بن ابی طالب علیه السلام در شب جمعه سیزدهم رجب سال سی ام عام الفیل ـ23 سال قبل از هجرتـدر مكه مشرفه در بیت الله الحرام متولد گشت. این فضیلت را خداوند به جهت جلال و بزرگی و كرامت علی علیه السلام به او اختصاص داده است. . .» [4] 4ـاحمد بن عبد الرحیم دهلوی در«ازاله الخفاء»نظیر عبارت فوق را نقل كرده است.[5] 5ـعلامه ابن جوزی حنفی می گوید، در حدیث آمده است:
«فاطمه بنت اسد در حال طواف خانه خدا بود كه درد زایمان او را فرا گرفت. در همین حال درب كعبه باز شد و فاطمه داخل كعبه گشت و در آن جا، علی علیه السلام را به دنیا آورد.»[6] 6ـابن مغازلی شافعی از زبیده دختر عجلان نقل می كند:
«وقتی فاطمه بنت اسد درد زایمانش شدید شد، ابو طالب بسیار ناراحت گشت. در همین حال حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم سر رسید و از او پرسید: عمو جان چراناراحتی؟گفت: فاطمه در ناراحتی زایمان بسر می برد. حضرت به نزد فاطمه رفت. آن گاه دست ابو طالب را گرفت و فاطمه هم به دنبال آنها، به سوی خانه خدا راه افتادند. حضرت، فاطمه را داخل كعبه برد و به او فرمود: إجلسی علی إسم الله، به نام خدا بنشین، سپس او را درد شدیدی فرا گرفت و كودك زیبا و پاكیزه ای به دنیا آورد كه مثل زیبایی او را ندیده بودم و ابو طالب اسم او را علی گذاشت و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم قنداقه علی را گرفت و به منزل فاطمه برد.»[7] 7ـعلامه سكتواری بسنوی:
«اول كسی كه در كودكی در اسلام میان اصحاب به نام«حیدره»ـیعنی شیرـنامگذاری شد، سید و مولای ما«علی بن ابی طالب»است، زیرا موقعی كه علی علیه السلام در داخل كعبه به دنیا آمد، پدرش ابو طالب در سفر بود. مادرش فاطمه با تفأل به خیر، او را همنام پدرش كه«اسد»بود، نام گذاشت.»[8] 8ـعلامه محمد مبین انصاری حنفی:
«ولادت علی علیه السلام در مكه در داخل بیت الله الحرام بوده است و هیچ كس غیر از«علی»در چنین مكان مقدسی به دنیا نیامده است.»[9] 9ـصفی الدین حضرمی شافعی، می نویسد:
«ولادت علی علیه السلام در كعبه مشرفه بوده است. او نخستین و آخرین كسی است كه در این مكان مقدس به دنیا آمده است.» [10] 10ـعباس محمود عقاد مصری:
«علی علیه السلام در داخل كعبه به دنیا آمد و خداوند به او عنایتی فرمود كه هرگز بر بتهاسجده نكرد. . . .» [11] 11ـآلوسی: «این ماجرا بسیار بجا و شایسته بود كه خدای متعال اراده كرد تا پیشوای امامان در جایی به دنیا آید كه قبله مؤمنان است. منزه است پروردگاری كه هر چه را در جای خود می نهد، و او بهترین حاكمان است.»
در ادامه می نویسد:
«چنان كه برخی گفته اند، گویا علی علیه السلام نیز خواست به خانه كعبه كه تولدش در آن افتخاری برای او بود، خدمتی كند. به همین جهت بود كه بتهای خانه كعبه را از فراز به زیر افكند، زیرا در پاره ای از روایات آمده كه خانه خدا، به درگاه خداوند شكایت كرد و گفت: پروردگارا تا چه وقت در اطراف من، این بتها را پرستش می كنند؟و خدای تعالی به او وعده داد كه آن مكان مقدس را از بتها پاك خواهد كرد. . . .» [12] علامه امینی قدس سره در الغدیر بیش از بیست نفر از علمای اهل سنت و كتابهای آنان را نام می برد كه به صراحت نوشته اند علی بن ابی طالب علیه السلام در داخل كعبه مكرمه به دنیا آمده است. [13] خانه و زادگاه تو، بیت خداست یا علی
چهره دلگشای تو قبله نماست یا علی
زمزمه ولادتت، سوره مؤمنون بود
روز نخست بر لبت ذكر خداست یا علی
نظر علمای شیعه
علمای شیعه به اتفاق آرا معتقدند امیر مؤمنان علی علیه السلام در داخل كعبه به دنیا آمده و این فضیلت، فقط منحصر به اوست و كسی جز او این افتخار نصیبش نخواهد شد. برای نمونه، كلام برخی از دانشمندان بزرگ شیعه را به اختصار می آوریم:
1ـسید رضی، گرد آورنده نهج البلاغه، (متوفی 406):
«ولادت علی علیه السلام در مكه و در خانه خدا در سیزده رجب سی سال بعد از عام الفیل بود. . . و من كسی را كه مانند علی بن ابی طالب علیه السلام در خانه خدا به دنیا آمده باشد نمی شناسم.» [14] 2ـشیخ مفید (متوفی 413):
«علی علیه السلام در روز جمعه سیزده رجب سی سال بعد از عام الفیل در مكه در داخل بیت الله الحرام به دنیا آمد. نه كسی بعد از او و نه كسی قبل از او به این مقام مفتخر نشده است.» [15] 3ـعلامه جلیل سید مرتضی (متوفی 436):
«علی در خانه خدا به دنیا آمد و هیچ كس در این فضیلت شریك و نظیر او نیست.» [16] 4ـمفسر كبیر مرحوم قطب الدین راوندی (متوفی 573):
«محل ولادت علی صلی الله علیه و آله و سلم، خانه خدا و بیت الله الحرام بود و هیچ كس جز او در این مكان تولد نیافته است.» [17] 5ـعلامه حلی (متوفی 726):
«هیچ كس در كعبه مكرمه، جز این علی بن ابی طالب علیه السلام متولد نشده است، نه قبل از او و نه بعد از او.» [18] 6ـمفسر بزرگ امین الاسلام مرحوم طبرسی (متوفی 548) صاحب تفسیرمجمع البیان:
«هرگز كسی غیر از علی علیه السلام در خانه خدا به دنیا نیامده است، نه پیش از او و نه پس از او.» [19] 7ـابن شهر آشوب (متوفی 588):
«فرزند پاكیزه (علی علیه السلام) از نسل پاكیزه در محل پاكیزه ای به دنیا آمد. چنین كرامتی برای چه كسی یافت می شود؟زیرا شریفترین بقعه ها حرم و مكه است و شریفترین محل حرم، مسجد است، و شریفترین محل مسجد، كعبه مكرمه است، و مولودی جز علی علیه السلام در این مكان مقدس یعنی كعبه به دنیا نیامده است، پس علی علیه السلام در بهترین مكانی كه ممكن بوده متولد شده است.» [20] 8ـمحقق اربلی (متوفی 692):
«علی علیه السلام در مكه مكرمه در داخل خانه خدا در سیزدهم رجب سی سال بعد از عام الفیل به دنیا آمد. هیچ كس قبل از او و بعد از او به این فضیلت بزرگ مفتخر نشد، و این فضیلت و شرفی است كه خدای سبحان به خاطر جلال و كرامت آن حضرت اختصاص به او داده است.» [21] 9ـعلامه مجلسی (متوفی 1110):
«علی علیه السلام در مكه مكرمه در خانه خدا در ماه رجب، سی سال بعد از عام الفیل، به دنیا آمد.» [22] 10ـمورخ شهیر محمد بن خاوند:
«ولادت علی علیه السلام در داخل كعبه بود. هیچ كس این سعادت نصیبش نشد، جز علی بن ابی طالب علیه السلام. تولد علی علیه السلام در كعبه، از نظر تاریخ و روایت قطعی است و هیچ تردید و شبهه ای در آن راه ندارند.» [23] بیش از پنجاه نفر از بزرگان شیعه در آثار خود به تولد علی علیه السلام در كعبه اشاره دارند. برای آگاهی بیشتر در این زمینه به كتاب ارزشمند«الغدیر»مراجعه نمایید. [24] [1] . الغدیر، ج 6، ص. 27
[2] . مستدرك حاكم نیشابوری، ج 3، ص 550، (در شرح حال حكیم بن حزام).
[3] . كفایه الطالب، ص. 407
[4] . الفصول المهمه، ص. 30
[5] . الغدیر، ج 6، ص. 22
[6] . تذكره الخواص، ص. 20
[7] . مناقب ابن مغازلی، ص 6، ح 3، الفصول المهمه، ص. 30
[8] . محاضره الاوائل، ص 79 به نقل از: الاحقاق، ج 7، ص. 490
[9] . وسیله النجاه، محمد مبین حنفی، ص 60، (چاپ گلشن فیض لكهنو).
[10] . وسیله المآل، حضرمی شافعی، ص. 282
[11] . عبقریه الامام علی، ص. 23
[12] . ر. ك: الغدیر، ج 6، ص. 22
[13] . علاقمندان می توانند برای اطلاع بیشتر به كتاب الغدیر، ج 6، ص 21ـ23، مراجعه نمایند.
[14] . خصائص الائمه، ص. 39
[15] . ارشاد مفید، ج 1، ص. 5
[16] . ر. ك: الغدیر، ج 6، ص. 24
[17] . خرائج و جرائح راوندی، ج 2، ص. 888
[18] . ر. ك: الغدیر، ج 6، ص. 24
[19] . ر. ك: الغدیر، ج 6، ص. 26
[20] . مناقب ابن شهرآشوب، ج 2، ص. 175
[21] . كشف الغمه، باب المناقب، ج 1، ص. 81
[22] . مرآه العقول، ج 5، ص. 275
[23] . روضه الصفا، فی آداب زیارت المصطفی، الجزء الثانی.
[24] . الغدیر، ج 6، ص 24ـ. 27.
سيد اصغر ناظم زاده قمي – مظهر ولايت، ص 22

مطالب مشابه