براى زیارت هیچ امامى، به اندازه زیارت حسین بن على(علیه السّلام) در ( کربلا ) تاکید نشده است .
حتى براى زیارت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هم آن همه سفارش و دستور نیست .
گاهى در روایات، زیارت (کربلا) ، از زیارت (کعبه) هم برتر و بالاتر به حساب آمده است و براى زیارت سیدالشهدا، پاداشى برابر ده ها و صدها حج و عمره بیان شده است، باید راز قضیه را فهمید .
لحن و بیانى که در احادیث مربوط به زیارت سیدالشهدا(علیه السّلام) به کار رفته است، بسیار جدى و آمیخته با تاکیدات فراوان است .
ضرورت زیارت را در هر حال و همواره مطرح مىکند، آن را براى یک شیعه و پیرو امام، در حد یک ( فریضه ) مى شمارد، ترک آن را بسیار ناپسند مى داند و هیچ عذر و بهانه و خوف و خطر را مانع از آن به حساب نمى آورد و به رسمیت نمى شناسد .
ازانبوه روایات گوناگون، به چند نمونه اشاره مىکنیم :
امام صادق(علیه السّلام)در دیدار با یکى از اصحاب برجسته اش به نام ( ابان بن تغلب ) ، از وى مى پرسد:اى ابان :
کى به زیارت قبر حسین رفته اى ؟
ابان – مدتى است طولانى که به زیارتش نرفته ام .
امام – سبحانالله…تو از بزرگان و روساى شیعه هستى ودر عین حال، حسین(علیه السّلام) را رها کرده و به زیارتش نمى روى؟…(1) امام باقر(علیه السّلام) از یکى از شیعیان پرسید:فاصله میان شما و حسین (علیه السّلام) چه قدر است؟
– بیستو شش فرسخ (یا:شانزده فرسخ) – آیا به زیارت قبرش مى روید؟
– نه!- چه قدر جفا کردید!…(2) زیارت حسین رفتن، یک تکلیف مکتبى براى شیعه او و پیرو مکتب عاشورا است .
بدون پیوند باآن مرقد و مزار، ( شیعه بودن ) داراى خلل است.این مطلبى است که خود ائمه دین فرموده اند.امام صادق(ع؟فرمود :
هر کس به زیارت حسین(علیه السّلام) نرود تا بمیرد، در حالیکه خود را هم شیعه ما بداند، هرگز او شیعه ما نیست.و اگر از اهل بهشت هم باشد، او مهمان بهشتیان است :
( من لم یاءت قبرالحسین(علیه السّلام) و هم یزعم انه لنا شیعه حتى یموت، فلیس هولنا بشیعه و ا ن کان من اهل الجنه فهو ضیفان اهل الجنه )(3) امام صادق(علیه السّلام) در جاى دیگر فرمود :
کسى که توانایى زیارت حسین را داشته باشد ولى زیارت نکند، نسبت به پیامبر اسلام و ائمه ( عاق ) شده است.(4) و نیز، آن حضرت فرموده است :
زیارت حسین بن على(علیه السّلام)، بر هر کسى که ( حسین ) را از سوى خداوند، (امام) مى داند لازم و واجب است :
( زیاره الحسین بن على واجبه على کل من یقر للحسین بالاءمامه من الله عزوجل.)(5) و اینکه:هر که تا هنگام مرگ، به زیارت حسین(علیه السّلام) نرود، دینو ایمانش نقصان دارد.(6) امام باقر(علیه السّلام) فرموده است شیعیان ما را به زیارت قبر حسین بن على دستور بدهید.چرا که زیارت او، بر هر مومنى که به (امامت الهى) حسین(علیه السّلام)، اقرار دارد، فریضه است.(7) و در سخنى دیگر فرموده است:شیعیان ما را دستور دهید تا حسین(علیه السلام) را زیارت کنند.همانا زیارت او عمر را زیاد، رزق را افزون، و بدیها را دفع مى کند و زیارت او، بر هر مومین که به امامت او از سوى خداوند اعتقاد دارد واجب است.(8) گویا بین اعتقاد به امامت و رهبرى، با رفتن به زیارت ، ملازمه است و زیارت عمل به تعهد و وفاى کامل به پیمانى است که بین هر امام و پیروان او برقرار است .
پی نوشت ها :
1 – کاملالزیارات، ص 331، سفینه البحار، ج !ص 565، بحار الانوار، ج (بیروتى ) ص7 .
2 – کم بینکمو بین الحسین؟قلت:ست و عشرون فرسخا.قال له:او ما تاءتونه؟قلت:لا قال:ما اجفا کم!…(وسائل الشیعه، ج 10 ص 337 و 338، حدیث 16 و 20، بحار الانوار، ج 98 ص 5 ).
3 – وسائل الشیعه، ج 10 ص 336، حدیث 11 بحار الاءنوار، ج 98 ص 4 .
4 – وسائل الشیعه، ج 10 ص 333، حدیث 2 .
5 – وسائل الشیعه، ج 10 ص 346 حدیث 5 .
6 – … کان منتقصالدین، منتقص الایمان.(بحار الانوار ، ج 98 (بیروتى) ص 4 ).
7 – مروا شیعتنابزیاره قبر الحسین بن ع لى، فان اتیانه مفترض على کل مومن یقر للحسین بالامامه من الله.(کامل الزیارت، ص 121، بحار الانوار، ج 98 ص 1،3 و 4 ).
8 – وسائل الشیعه، ج 10 ص 321، حدیث 8 و ص 345 حدیث 1 و 5 .