تألیف و ترجمه: سید هاشم ناجی موسوی جزایری
عذاب و عقوبت در قبر
در حدیث آمده است: شخصی که مرتکب زنا می گردد از قبرخود در حالی که کور و کر و گنگ می باشد به طرف محشر روانه می گردد.(1)
فقر و تنگدستی را موجب می گردد
حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: زنا باعث فقر و تنگدستی می گردد.(2)
امام کاظم (علیه السلام) فرمود: در تورات این گونه نوشته شده است:
من خدا هستم، قاتلین را می کُشم و زناکاران را فقیر می سازم.(3)
فساد و تباهی را بوجود می آورد
امام رضا (علیه السلام) فرمود: زنا موجب فساد و تباهی می گردد.(4)
کیفر و عقوبت
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در شب معراج گروهی را مشاهده نمودند که پوست بدن آنها با سوزنی از آتش دوخته می شد.
در این هنگام پیامبر (صلی الله علیه و آله) به جبرئیل فرمود: اینها چه کسانی هستند؟
جبرئیل گفت: اینها مردانی بودند که با زنها زنا می کردند.(5)
حضرت یعقوب (علیه السلام) به یکی از فرزندان خود فرمود:
ای فرزندم! هیچگاه مرتکب زنا نشو. زیرا چنانچه پرنده ای مرتکب زنا گردد. پرهای او کَنده می شود.(6)
لذّت آمیزش با همسر از بین می رود
در حدیث آمده است: زنا نکنید زیرا این کار لذّت آمیزش با همسر را از بین خواهد برد.(7)
مسخ شدن
در حدیثی که پیرامون موجودات مسخ شده و علّت مسخ آنان می باشد آمده است: مرد زیبائی که با زنی که شوهر با ایمانی داشت مرتکب زنا شد. این دو نفر بخاطر ارتکاب این گناه مسخ شدند و به شکل و صورت دو طاووس درآمدند.(8)
در حدیثی که پیرامون موجودات مسخ شده و علّت مسخ آنان می باشد، آمده است: پادشاهی که مرتکب زنا می شد، مسخ شده و به شکل فیل درآمد.(9)
نفرین آسمان و زمین بر آنها
در حدیث آمده است: آسمانها و زمینها افراد زناکار را لعن و نفرین می کنند.(10)
نور چهره ی آنها از بین می رود
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: کسانی که مرتکب زنا می گردند در چهره ی آنها نور و جلوه وجود ندارد.(11)
در حدیث آمده است: شخصی که مرتکب عمل زنا می گردد، نور چهره ی او از بین می رود.(12)
معصیت و گناه بزرگ بشمار می آید
در حدیث آمده است: هیچ گناهی بعد از شرک به خداوند در نزد خداوند متعال بزرگتر از آن نیست که مردی مرتکب زنا گردد و نطفه ی خود را در رحم زنی که نامحرم او می باشد قرار دهد.(13)
5 ــ کیفر و عقوبت در آخرت و روز قیامت
در حدیث آمده است: شخصی که با زنی عمل شنیع زنا انجام دهد خداوند متعال بهشت را بر او حرام خواهد کرد و او را وارد آتش جهنّم خواهد نمود.(14)
محرومیت از استشمام بوی بهشت
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: جبرئیل به من خبر داد که بوی بهشت از فاصله ی هزار سال به مشام می رسد، اما شخصی که مرتکب زنا می گردد، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.(15)
در حدیث آمده است: گروهی هستند که خداوند متعال در روز قیامت به دیده ی رحمت به آنها نمی نگرد.
از جمله ی آنها: شخصی است که با ناموس همسایه ی خود زنا می کند.(16)
سخن نگفتن خداوند عزّ و جلّ با آنها
در حدیث آمده است: سه گروه هستند که خداوند متعال در روز قیامت با آنها سخن نمی گوید: از جمله ی آنها: شخصی است که مرتکب عمل زنا می گردد.(17)
خشم و غضب خداوند عزّ و جلّ بر آنها
در حدیث آمده است: شخصی که مرتکب عمل زنا می گردد در روز قیامت مورد خشم و غضب خداوند عزّ و جلّ قرار می گیرد.(18)
بوی گند و متعفّن داشتن آنها
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: از شرمگاه زناکاران در روز قیامت آتشی شعله ور می گردد، و آنها با بوی گندیده ی شرمگاهشان شناخته می شوند.(19)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: زناکاران در روز قیامت با بوی گند و متعفّن شرمگاهشان شناخته می شوند.(20)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: اهل آتش در روز قیامت از بوی گند و متعفّن زناکاران فریاد سر می دهند.(21)
در حدیث آمده است: اهل آتش در روز قیامت از بوی گند و متعفّن شرمگاه زناکاران اذیت می شوند.(22)
حضرت موسی (علیه السلام) به خدای متعال گفت: ای خدا! کیفر شخصی که مرتکب زنا می گردد چیست؟
خداوند متعال به او فرمود: ای موسی! دود متعفّن و بدبوتر از مردار در روز قیامت او را فرا می گیرد.(23)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: هنگامی که شخص زناکار را در روز قیامت حاضر می کنند.
او را بالای سر اهل آتش قرار می دهند.
در این حال، قطره ای از شرمگاه او بر اهل جهنّم چکیده می شود.
در این هنگام اهل جهنّم از بوی بد و متعفّن این قطره اذیّت می شوند و آنها از مأموران جهنّم می پرسند:
این بوی گند و متعفّن که از آن اذیت شدیم چیست؟
به آنها گفته می شود: این بوی گندیده و متعفّن برخاسته از زناکاران است.(24)
در حدیث آمده است: هنگامی که زناکاران در روز قیامت از قبر بیرون آمده و به طرف صحرای محشر روانه می گردند. مردم از بوی متعفّن و گندیده ی آنها آزرده و اذیت می شوند.
مورد لعن و نفرین قرار گرفتن آنها
حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: هنگامی که روز قیامت فرا می رسد، بوی متعفّن و گندیده ای منتشر می شود که این بو، اهل محشر را مورد آزار و اذیت قرار می دهد بگونه ای که نفسهای آنها گرفته می شود.
در این هنگام منادی ندا می دهد: آیا می دانید این بوی متعفّنی که شما را آزار داد چیست؟
مردم می گویند: نمی دانیم. امّا این بو ما را بسیار مورد اذّیت و آزار قرار داده است.
در این حین به آنها گفته می شود: این بوی متعفّن مربوط به کسانی است که مرتکب زنا شده و از این عمل توبه نکرده اند.
پس بر شما لازم است که آنها را مورد لعن و نفرین قرار دهید. زیرا خدا آنها را مورد لعن و نفرین قرار داده است.
در این هنگام همه ی اهل محشر می گویند: خداوندا! زناکاران را مورد لعن و نفرین خود قرار ده.(25)
عذاب و عقوبت
وَ الَّذینَ لایَدعُونَ مَعَ اللهِ إلهاً آخَرَ وَ لایَقتُلونَ النَّفسَ الَّتی حَرَّمَ اللهُ إلاّ بِالحَقِّ وَ لایَزنُونَ وَ مَن یَفعَل ذلِکَ یَلقَ آثَاماً (26)«68»
یُضَاعَف لَه العَذَابُ یَومَ القِیامَهِ (27) وَ یَخلُد فِیهِ مُهَاناً «69»
إِلاّ مَن تَابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحَاً فَأوُلئِکَ یُبَدِّلُ اللهُ سَیِّئاتِهِم حَسَنَاتٍ وَ کَانَ اللهُ غَفُوراً رَحِیماً «70»(الفرقان).
در این آیه ی مبارکه تصریح شده است که شخص زناکار در روز قیامت مورد عذاب قرار می گیرد. و جایگاه او آتش جهنّم خواهد بود.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: شدیدترین عذابها در روز قیامت برای شخصی خواهد بود که نطفه ی خود را در رحمی که برای او حرام می باشد می ریزد.(28)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در حدیثی پیرامون شخص زناکار فرمود: سنگین ترین عذابها برای او خواهد بود.(29)
سکونت در آتش جهنّم
امام صادق (علیه السلام) فرمود: سه گروه هستند که بدون حساب وارد آتش جهنّم می گردند.
از جمله ی آنها: شخصی است که زناکار می باشد.(30)
پینوشتها:
1- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): … یحشر صاحب الغناء ــ من قبره ــ أعمی و أخرس و أبکم.
و یحشر الزانی مثل ذلک (جامع الأخبار ص 433 الفصل 115).
2ــ قال أمیرالمؤمنین (علیه السلام): الزنا یورث الفقر(الخصال ص 505).
3ــ قال الإمام الکاظم (علیه السلام): مکتوب فی التورات: أنا الله. قاتل القاتلین.
و مفقر الزانین (الکافی ج 5 ص 554 و عوالی اللئالی ص 548).
جاء فی الحدیث القدسی: إنّی أنا الله. لا إله إلاّ أنا. ذو بکّه.
مفقر الزناه. و تارک تارکی الصلاه. عراه (اعلام الدین ص 152).
4ــ قال الإمام الرضا (علیه السلام): حرّم الله تعالی الزنا لما فیه من الفساد.
من قتل الأنفس و ذهاب الأنساب و ترک التربیه للأطفال و فساد المواریث.
و ما أشبه ذلک من وجوه الفساد (من لایحضره الفقیه ج 3 ص 369 و عیون الأخبار ج 2 ص 99 الباب 33).
سُئل (الإمام) الصادق (علیه السلام): لِمَ حرّم الله الزنا؟
قال (علیه السلام): لما فیه من الفساد و ذهاب المواریث و إنقطاع الأنساب.
لاتعلم المرأه ــ فی الزنا ــ من أحبلها.
و لا المولود یعلم من أبوه.
و لا أرحام موصوله.
و لا قرابه معروفه (المناقب ج 4ص 285).
5- (من جمله ما جری فی لیله المعراج):
ثمّ مرّ (صلی الله علیه و آله): علی قوّم تخاط جلودهم بمخائط من نار.
فقال (صلی الله علیه و آله): ما هؤلاء ــ یاجبرئیل ــ؟
فقال: هؤلاء الّذین یأخذون عذره النساء بغیر حلّ (الأمالی للشیخ الصدوق ــ علیه الرحمه ــ ص 525 المجلس 69 و روضه الواعظین ج 1 ص 153).
فی روضه الواعظین: یخاط.
6- عن أبی عبدالله (علیه السلام) قال: قال یعقوب (علیه السلام) لإبنه: ــ یا بنیّ ــ لاتزن.
فإنّ الطائر* لوزنا. لتناثر ریشه (الکافی ج 5 ص 542 و من لایحضره الفقیه ج 4 ص 13 و عوالی اللئالی ج 3ص 546). *فی الفقیه و العوالی: الطیر.
عن أبی عبدالله (علیه السلام) قال: قال یعقوب (علیه السلام): لإبنه ــ یا بُنیّ ــ لاتزن.
فلو أنّ الطیر زنا. لتناثر ریشه (المحاسن ج 1 ص 193).
7- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): لاتزنوا. فیذهب الله لذّه نسائکم من أجوافکم (مکارم الأخلاق ج 1ص 508).
8- قال الإمام الرضا (علیه السلام): الفیل مسخ. کان ملکاً زنّائاً (الکافی ج 6 ص 246 و التهذیب ج 9 ص 46).
قال الإمام الرضا (علیه السلام): أمّا الفیل. فإنّه مسخ. لأنّه کان ملکاً زنّائاً لوطیّاً (علل الشرائع ج 2 ص 232).
9- قال (علیه السلام): أمّا الدعموص. فکان رجلاً زانی الفرج ــ لایدع من شیء ــ فمسخه الله عزّ و جلّ دعموصاً (الخصال ص 493 و علل الشرائع ج 2 ص 235 الباب 239).
(و فی الحدیث): إنّ رجلاً زنا. فمسخه الله تعالی دعموصاً (بحارالأنوار ج 62 ص 237).
10- جاء فی الأثر: إنّ السماوات السبع و الأرضین السبع لتلعنّن العجوز الزانیه.
و الشیخ الزانی (تنبیه الخواطر ج 1 ص 39).
11- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): أهل الزنا لیس علی وجوههم نور و لابهاء.
و لم یجعل الله فی رزقهم برکه (مستدرک الوسائل ج 14 ص 332).
روی: أنّ الزنا یسوّد الوجه. و یورث الفقر. و یبتر العمر. و یقطع الرزق. و یذهب بالبهاء.
و یقرّب السخط. و صاحبه مخذول مشؤوم (مستدرک الوسائل ج 14 ص 330).
12- قال الإمام الباقر (علیه السلام): للزانی ستّ خصال: ثلاث فی الدنیا. و ثلاث فی الآخره.
أمّا التی فی الدنیا: فیذهب بنور الوجه. و یورث الفقر. و یعجّل الفناء.
و امّا التی فی الآخره: فسخط الربّ. و سوء الحساب. و الخلود فی النار (الکافی ج 5 ص 541 و المحاسن ج 1 ص 192 و عقاب الأعمال ص 311 و من لایحضره الفقیه ج 3 ص 375 و الخصال ص 321 و عوالی اللئالی ج 3 ص 547).
13- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ما من ذنب أعظم عندالله تبارک و تعالی ــ بعد الشرک (بالله تعالی) من نطفه حرام وضعها (إمرء) فی رحم (إمرأه) لا تحلّ له (الجعفریّات ص 169 و النوادر للسیّد فضل الله الراوندی ــ علیه الرحمه ــ ص 180). (راجع: عوالی اللئالی ج 1 ص 259).
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): لن یعمل ابن آدم عملاً أعظم عندالله تبارک و تعالی من رجل:
قتل نبیّاً أو إماماً.
أو هدم الکعبه الّتی جعلها الله عزّ و جلّ قبله لعباده.
أو أفرغ مائه فی إمرأه ــ حراماً ــ (الخصال ص 120 و جامع الأحادیث ص 209 و روضه الواعظین ج 2 ص 445).
14- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من قدر علی إمرأه ــ أو جاریه ــ حراماً. فترکها* مخافه الله عزّ و جلّ.
حرّم الله عزّ و جلّ علیه النار.
و آمنه الله تعالی من الفزع الأکبر. و أدخله الله الجنّه.
و إن أصابها حراماً حرّم الله علیه الجنّه. و أدخله النار (عقاب الأعمال ص 334 و اعلام الدین ص 414). *فی اعلام الدین: و ترکها.
15- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): أخبرنی جبرئیل: أنّ ریح الجنّه یوجد من مسیره ألف عام.
ما یجدها … شیخ زان (معانی الأخبار ص 330).
16- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): خمسه لاینظر الله إلیهم یوم القیامه…
و الفاعل بحلیله جاره (مستدرک الوسائل ج 14 ص 331).
17- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ثلاثه لایکلّمهم الله عزّ و جلّ یوم القیامه و لاینظر إلیهم.
و لایزکّیهم. و لهم عذاب ألیم: شیخ زان. و ملک جبّار. و مقلّ مختال *(عقاب الأعمال ص 265 )
18- عن حذیفه بن یمان قال: قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ــ یا معشر المسلمین ــ إیّاکم و الزنا. فإنّ فیه ستّ خصال: ثلاث فی الدنیا. و ثلاث فی الآخره.
فأمّا الّتی ــ فی الدنیا ــ فإنّه یذهب بالبهاء و یورث الفقر و ینقص العمر.
و أمّا الّتی ــ فی الآخره ــ فإنّه یوجب سخط الله و سوء حساب و الخلود فی النار.
ثمّ قال النبیّ (صلی الله علیه و آله): سوّلت لهم أنفسهم أن سخط الله علیهم و فی العذاب هم خالدون (الخصال ص 320).
19- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): إنّ الزّنا یأتون ــ یوم القیامه ــ تشتعل فروجهم ناراً.
یعرفون بنتن فروجهم (إرشاد القلوب ج 1 ص 149 الباب 18).
20- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): إنّ الزناه یعرفون بنتن فروجهم یوم القیامه (المستدرک ج 14 ص 331).
21- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): إنّ لأهل النار صرخه من نتن فروج الزناه (إرشاد القلوب ج 1 ص 149).
22- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من فجر بإمرأه ــ و لها بعل ــ تفجر من فرجهما من صدید ــ وادٍ مسیره خمسأه عام ــ یتأذّی أهل النار من نتن فرجهما.
و کانا من أشدّ الناس عذاباً (عقاب الأعمال ص 338 و اعلام الدین ص 418).
23 ــ قال موسی (علیه السلام) للربّ عزّ و جلّ: ــ الهی ــ فما جزاء من زنا فرجه؟
قال عزّ و جلّ: ــ یا موسی ــ یدخن یوم القیامه بدخان أنتن من ریح الجیف.
و یرفع فوق الناس … (فضائل الأشهر الثلاثه ص 89).
24- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): یؤتی بالزانی ــ یوم القیامه ــ حتّی یکون فوق أهل النار.
فتقطر قطره من ــ فرجه ــ فیتأذّی بها أهل جهنّم من نتنها.
فیقول أهل جهنّم للخزّان: ما هذه الرائحه المنتنه الّتی قد آذتنا؟
فیقال (لهم): هذه رائحه زانٍ.
و یؤتی بإمرأه زانیه. فتقطر قطره من فرجها.
فیتأذّی بها أهل النار من نتنها (الجعفریّات ص 169 و النوادر للسیّد فضل الله الراوندی ــ علیه الرحمه ــ ص 180). (و راجع: دعائم الإسلام ج2 ص 448).
25- قال زید بن علیّ (علیه السلام): قال أمیرالمؤمنین (علیه السلام): إذا کان یوم القیامه. أهبّ الله ریحاً منتنه ــ یتأذّی بها أهل الجمع ــ. حتّی إذا همّت ــ أن تمسک بأنفاس الناس ــ ناداهم منادٍ:
هل تدرون ما هذه الریح الّتی (قد)(1) آذتکم؟
فیقولون: لا. فقد (2) آذتنا و بلغت منّا کلّ مبلغٍ.
قال: فیقال هذه (الریح)(3) ریح فروج الزناه الّذین لقوا الله بالزنا ــ ثمّ لم یتوبوا ــ.
فالعنوهم ــ لعنهم الله ــ.
قال: فلایبقی فی الموقف أحد إلاّ قال: اللّهمّ العن الزناه (عقاب الأعمال ص 312 و المحاسن ج 1 ص 194).
(1)ما بین القوسین لم یذکر فی المحاسن.
(2)فی المحاسن: و قد.
(3)ما بین القوسین لم یذکر فی المحاسن.
26- أی: عقوبه و جزاءً لما فعل.
27- قیل: معناه: إنّه یستحقّ ــ علی کلّ معصیه منها ــ عقوبه فیضاعب علیه العقاب.
و قیل: المضاعفه: عذاب الدنیا و عذاب الآخره.
و قیل: إنّ إثاماً. وادٍ فی جهنّم (مجمع البیان ج 7 ص 280ــ281).
28- قال الإمام الصادق (علیه السلام): إنّ أشدّ الناس عذاباً ــ یوم القیامه ــ رجل أقرّ نطفته فی رحم تحرم علیه (المحاسن ج 1 ص 192 و الکافی ج 5 ص 541 و عقاب الأعمال ص 313).
29- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله)) فی شأن الزانی): … و هو من أشدّ الناس عذاباً … (عقاب الأعمال ص 332 و اعلام الدین ص 412).
(و جاء فی حدیث آخر فی شأن الزانی): و کان من أشدّ الناس عذاباً (اعلام الدین ص 418).
(قال الإمام السجّاد (علیه السلام) فی شأن الزانی): هو أشدّ الناس عذاباً.(البحار ج 76 ص 19).
30 ــ قال الإمام الصادق (علیه السلام): الثلاثه الّذین یدخلهم الله النار بغیر حساب:
فإمام جائر.
و تاجر کذوب.
و شیخ زان (الخصال ص 80).
منبع مقاله: ناجی موسوی جزایری، سید هاشم، (1389)، مردان رحمت شده و مردان نفرین شده، قم: ناجی جزایری، چاپ اول.
/م