زکات اعضای بدن از نگاه امام صادق(ع)

زکات اعضای بدن از نگاه امام صادق(ع)

اموری که زکات مستحب به آن تعلق می‌گیرد دامنه وسیع و گسترده‌ای دارد مثلا در اسلام حتی برای اعضای بدن نیز زکاتی است.
امام صادق (ع) درباره زکات چشم می‌فرمایند: بر هر جزئی از اجزای بدن تو دادن زکاتی در راه خدای بزرگ واجب است، بلکه هر تار مویی، بر هر نگاهی؛ پس زکات چشم نگریستن برای عبرت گرفتن است و چشم‌پوشی از نامحرم و شهوات…..

زکات گوش

امام صادق(ع) درباره زکات گوش می‌فرمایند: شنیدن علم و حکمت و قرآن است و حکمت‌های مفید دینی پند و اندرز نجات‌بخش، به همراه دوری گزیدن از آنچه بر ضد اینهاست یعنی دروغ و غیبت و نظایر آنها (مطالب واهی و سست‌کننده عقیده و زنگارافشان بر جزم ایمانی و عزم خدایی)

زکات زبان

امام صادق(ع) درباره زکات زبان می‌فرمایند: زکات زبان اندرز دادن به مسلمانان و بیدار کردن غافلان است و ذکر و تسبیح بسیار گفتن و جز اینها.

زکات دست

امام صادق(ع) درباره زکات دست می‌فرمایند: زکات دست بخشندگی و سخاوت است از آنچه خدا به تو انعام کرده است و به کار گرفتن آن در نوشتن علوم و رهنمودهایی که مسلمانان در طاعت خدای متعال از آن بهره‌مند شوند و همچنین از به کار نبردن آن در هر کار بد و هر اقدام شر.

زکات پا

امام صادق(ع) درباره زکات پا می‌فرمایند: زکات پا کوشش در انجام دادن حقوق خدای متعال است، یعنی رفتن به دیدن صالحان و حضور در مجالس ذکر و کوشش در اصلاح امور مردمان و صله رحم، جهاد و هر چه صلاح قلب و سلامت دین تو در آن باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید