مقام معنوی زهرای اطهر علیها السلام

مقام معنوی زهرای اطهر علیها السلام

شخصیت زهرای اطهر، درابعاد سیاسی و اجتماعی و جهادی، شخصیت ممتاز و برجسته یی است؛به طوری که همه ی زنان مبارز و انقلابی و برجسته و سیاسی عالم می توانند از زندگی کوتاه و پر مغز او درس بگیرند . زنی که در بیت انقلاب متولّد شد و تمام دوران کودکی را در آغوش پدری گذراند که درحال یک مبارزه ی عظیم جهانی فراموش نشدنی بود. آن خانمی که در دوران کودکی، سختیهای مبارزه ی دوران مکه را چشید، به شعب ابی طالب برده شد، گرسنگی و سختی و رعب و انواع و اقسام شدتهای دوران مبارزه ی مکه را لمس نمود و بعد هم که به مدینه هجرت کرد، همسر مردی شد که تمام زندگیش جهاد فی سبیل الله بود و در تمام قریب به یازده سال زندگی مشترک فاطمه ی زهرا و امیر المؤمنین علیهما السلام، هیچ سالی، بلکه هیچ نیم سالی نگذشت که این شوهر، کمر به جهاد فی سبیل الله نبسته و به میدان جنگ نرفته باشد و این زن بزرگ و فداکار،همسری شایسته ی یک مرد مجاهد و یک سرباز و سردار دایمی میدان جنگ را نکرده باشد.
پس،زندگی فاطمه ی زهرا علیها السلام، اگر چه کوتاه بود و حدود بیست سال بیشتر طول نکشید؛اما این زندگی،ازجهت جهاد و مبارزه وتلاش و کار انقلابی و صبر انقلابی و درس و فراگیری و آموزش به این و آن و سخنرانی و دفاع از نبوّت و امامت و نظام اسلامی، دریای پهناوری از تلاش و مبارزه و کار و در نهایت هم شهادت است.این، زندگی جهادی فاطمه ی زهراست که بسیارعظیم و فوق العاده و حقیقتاً بی نظیر است و یقیناً در ذهن بشر- چه امروز و چه در آینده – یک نقطه ی درخشان و استثنایی است .
مقام معنوی زهرای اطهر،بالاتر از مقام جهادی و اجتماعی اوست
امّا مقام معنوی این بزرگوار، نسبت به مقام جهادی و انقلابی و اجتماعی او، باز به مراتب بالاتراست .فاطمه ی زهرا علیها السلام به صورت، یک بشر و یک زن، آن هم زنی جوان است،اما در معنا ، یک حقیقت عظیم و یک نور درخشان الهی و یک بنده ی صالح و یک انسان ممتاز و برگزیده است . کسی است که رسول اکرم به امیر المؤمنین علیهما السلام فرمود :« یا علی .. انت قائد المؤمنین الی الجنّه … و فاطمه قد اقبلت یوم القیامه… تقود مؤمنات امّتی الی الجنّه»(1)
یعنی در روز قیامت، امیرالمؤمنین علیه السلام مردان مؤمن را و فاطمه ی زهرا علیها السلام زنان مؤمن را به بهشت الهی راهنمایی می کنند. او، عدل و همپایه و همسنگ امیرالمؤمنین است . آن کسی که وقتی در محراب عبادت می ایستاد، هزاران فرشته ی مقرّب خدا، به او خطاب و سلام می کردند و تهنیت می گفتند و همان سخنی را بیان می کردند که فرشتگان، قبلاً به مریم اطهر گفته بودند؛عرض می کردند :« یا فاطمه انّ الله اصطفاک و طهّرک و اصطفاک علی نساء العالمین »(2) این مقام معنوی فاطمه ی زهراست.
زنی ،آن هم در سنین جوانی، از لحاظ مقام معنوی به جایی می رسد که بنابر آنچه که در بعضی از روایات است، فرشتگان با او سخن می گویند و حقایق را به او ارایه می دهند . محدّثه است؛یعنی کسی است که فرشتگان با او حدیث می کنند و حرف می زنند .این مقام معنوی و میدان وسیع و قلّه ی رفیع، درمقابل همه ی زنهای آفرینش و عالم است. فاطمه ی زهرا علیها السلام در قلّه ی این بلندای عظیم ایستاده و به همه زنان عالم خطاب می کند و آنها را به پیمودن این راه دعوت می نماید .
فاطمه علیها السلام، نمونه و اسوه ی زنان
آنهایی که درطول تاریخ -چه در جاهلیت قدیم و چه در جاهلیت قرن بیستم – سعی کرده اند که زن را تحقیر و کوچک کنند و او را دلبسته به همین زخارف و زینتهای ظاهری معرفی نمایند و پایبند مد و لباس و آرایش و طلا و زیورآلات کنند و وسیله و دست مایه یی برای خوشگذرانیهای زندگی وانمود نمایند و عملاً دراین راه قدم بردارند، منطق آنها منطقی است که مثل برف و یخ، در مقابل گرمای خورشید مقام معنوی فاطمه ی زهرا علیها السلام ذوب می شود و ازبین می رود .
اسلام، فاطمه – آن عنصر برجسته و ممتاز ملکوتی -را به عنوان نمونه و اسوه ی زن معرفی می کند. آن، زندگی ظاهری و جهاد مبارزه و دانش و سخنوری و فداکاری و شوهرداری و مادری همسری و مهاجرت و حضور در همه ی میدانهای سیاسی و نظامی انقلابی و برجستگی همه جانبه ی او که مردهای بزرگ را در مقابلش به خضوع وادار می کرد،این هم مقام معنوی و رکوع و سجود و محراب عبادت و دعا و صحیفه و تضرّع و ذات ملکوتی و درخشندگی عنصر معنوی و همپایه و هموزن و همسنگ امیرالمؤمنین و پیامبر بودن اوست. زن، این است .الگوی زنی که اسلام می خواهد بسازد،این است .(3)

پی نوشت ها :

1- بحار الانوار ، ج43،ص24.
2- بحار الانوار، ج43،ص24.
3-حدیث ولایت، ج3،صص156-158.

منبع : شخصیت و سیره ی معصومین(علیهم السلام)در نگاه رهبر انقلاب اسلامی(جلد 2)،( شخصیت و سیره حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)) ،ناشر موسسه فرهنگی قدر ولایت – 1383

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید