القاب حضرت فاطمه زهراء (س) (4)

القاب حضرت فاطمه زهراء (س) (4)

زهره

الزُّهره: سیاره بعدها المعدن عن الشّمس 108 ملایین کیلومتر، و هی شدیده اللمعان، تکون تاره نجمه الصّبح و طوراً نجمه المساء. (1)
زهره، سیاره‏اى است که از خورشید 108 میلیون کیلومتر فاصله دارد، درخشندگى شدیدى دارد، گاهى در صبح و گاهى در شب ظاهر مى‏شود.

فاطمه‏ ى زهرا علیهاالسلام ، زهره‏ى اهل‏بیت علیهم‏السلام

عن موسى بن جعفر عن أبیه عن جده (علیهم‏السلام) عن جابر الأنصاری قال:
«صلّى بنا رسول‏اللَّه (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) یوماً صلاه الفجر ثم إنفتل (2)
و أقبل علینا یحدّثنا. ثم قال: أیّها الناس من فقد الشمس فلیتمسک بالقمر و من فقد القمر فلیتمسک بالفرقدین. (3)
قال: فقمت أنا و أبوأیوب الأنصاری و معنا أنس بن مالک، فقلنا: یا رسول‏اللَّه! من الشمس؟ قال: أنا فاذاً هو (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) قد ضرب لنا مثلاً فقال: إنّ اللَّه تعالى خلقنا فجعلنا بمنزله نجوم السماء کلما غاب نجم، طلع نجم فأنا الشمس فإذا ذهب بی فتمسکوا بالقمر. قلنا: فمن القمر؟ قال: أخی و وصیی و وزیری و قاضی دینی و أبو ولدی و خلیفتی فى أهلی. قلنا: فمن الفرقدان؟ قال: الحسن والحسین. ثم مکث ملیاً فقال: هولاء، و فاطمه (علیهاالسلام) و هی «الزُّهْرَهُ» عترتی و أهل بیتی هم مع القرآن لا یفترقان حتى یردا علیَّ الحوض،
امام موسى کاظم(علیه السلام) از پدران خود (علیهم‏السلام) از جابر بن عبداللَّه نقل مى‏فرماید که جابر گفت: روزى با پیامبراکرم(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) نماز صبح را به جاى آوردیم، سپس ایشان رو به طرف ما نمود تا سخنرانى بفرمایند. پس فرمودند: اى مردم هرکس از خورشید محروم گشت، به ماه روى آورد و هرکس ماه را از دست داد، به دو ستاره قطبى پناه بیاورد. جابر گوید: من و أبوایوب انصارى و انس بن مالک برخاستیم و سؤال نمودیم: اى پیامبر خدا! خورشید کیست؟ پیامبراکرم(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) فرمودند: خورشید من هستم. سپس برایمان مثلى زدند و فرمودند: خداوند ما را خلق نمود و ما را به منزله‏ى ستارگان قرار داد، هرگاه یکى از ستارگان مخفى شود، ستاره‏اى دیگر مى‏درخشد. پس من خورشید هستم، هرگاه مخفى شدم به ماه متمسک شوید. سؤال نمودیم: ماه کیست؟ فرمودند: برادرم، جانشینم، حاکم دینم، پدر فرزندانم و خلیفه‏ى من در نزد اهل‏بیتم، علی(علیه السلام). گفتیم: دو ستاره‏ى قطبى (فرقدان) چه کسانى هستند؟ فرمودند: حسن و حسین(علیهما السلام). سپس مکثى نمودند و فرمودند: اینها را که شناختید، امّا فاطمه (علیهاالسلام)، او «زهره‏ى» اهل‏بیت طهارت (علیهم‏السلام) است. اینها همه با قرآن همراه هستند و از همدیگر جدا نمى‏شوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.» (4)
قال رسول‏اللَّه (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) :
«فاطمه هی الزُّهره.»
پیامبر اکرم (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) فرمودند: فاطمه، «زهره» و درخشنده مى‏باشد.» (5)

پی نوشت ها :

1- المنجد.
2- روى برگردانیدن، فتل وجهه عنهم: از ایشان روى برگردانید.
3- ستاره‏ى نزدیک قطب شمال را فرقد مى‏گویند که تعداد آنها نیز دو تا مى‏باشد. 4- بحارالانوار، ج 24، ص 75، ر 11 از امالى طوسى.
5- فاطمه‏ى زهراء بهجه قلب المصطفى، ص 182 از نزهه المجالس، ج 2، ص 222.

ساجده

سَجَدَ- سُجوداً: إنحنى، خاضعاً، وضع جبهته بالأرض متعبداً.
زنى را که پیشانى بر درگاه حضرت حق بساید، ساجده گویند.

فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام پس از ولادت بر خداوند سجده کرد

قالت خدیجه (علیهاالسلام):
«کانت فاطمه تحدث فی بطن امّها، و لمّا ولدت، فوقعت حین وقعت على الأرض «ساجده» رافعه إصبعها،
حضرت خدیجه (علیهاالسلام) فرمودند: فاطمه(علیهاالسلام) آنگاه که در رحم مادر بود با مادر خود سخن مى‏گفت و آن زمان که متولد شد، بر زمین سجده کرد و انگشتان خود را به طرف آسمان گرفت.» (1)

پی نوشت ها :

1- فاطمه‏ى زهراء بهجه قلب المصطفى، ج1، ص183 از سیره الملا، ذخایرالعقبى، ص45، نزهه المجالس ج 2، ص 227.

سیده

ساد، سیاده و سُوُْدداً و سُؤْدُداً و سَیْدُودَهً و سُوْداً: شرُف و مَجُد،
السَیِّد: ذو السیاده، قد یخفف فیقال سَیْد والعامه تکسر العین فیه، و عندالنصارى: لقب المسیح و عند المسلمین: من کان من سلاله النبویه،
السیّدان: الحسن والحسین إبنا علی،
السیّده: لقب العذراء مریم.

فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام سرور زنان عالم است

قلت لأبی‏عبداللَّه (علیه السلام):
«أخبرنی عن قول رسول‏اللَّه (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) و سلم فی فاطمه (علیهاالسلام) أنّها سیده نساءالعالمین. أهی سیده عالمها؟ فقال: ذاک لمریم کانت سیده نساء عالمها و فاطمه (علیهاالسلام) «سیده» نساءالعالمین من الاولین والآخرین،
راوى مى‏گوید: از امام صادق(علیه السلام) سؤال نمودم: این که پیامبر اکرم(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) فرموده‏اند: «فاطمه‏ى زهرا (علیهاالسلام) سرور زنان عالم است.» آیا سرور زنان عالم در زمان خودش است؟ امام (علیه السلام) فرمودند: حضرت مریم (علیهاالسلام) این چنین بود، اما فاطمه‏ى زهرا (علیهاالسلام) سرور تمام زنان عالم از اولین تا آخرین است.» (1)

فاطمه‏ى زهرا (علیهاالسلام) سرور بانوان امت پیامبراکرم (صلى اللَّه علیه و آله و سلم)

عن عائشه قالت:… قالت فاطمه (علیهاالسلام) :
«فقال (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) لی: أما ترضین أن تأتی یوم القیامه «سیده» نساء المؤمنین أو سیده نساء هذه الاُمّه،
عایشه مى‏گوید:… فاطمه‏ى زهرا (علیهاالسلام) براى من گفت: پیامبر اکرم(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) فرمودند:
« آیا نمى‏خواهى روز قیامت، سرور زنان با ایمان و سرور زنان این امت باشى؟.» (2)
پس نتیجه آنکه: این دو روایت، فاطمه‏ى زهرا (علیهاالسلام) را سرور زنان عالم، هم در دنیا و هم در آخرت معرفى مى‏نماید، یعنى سرور زنان هر دو سرا.

پی نوشت ها :

1- بحارالانوار، ج 43، ص 26، ر 25 از معانى الاخبار.
2- بحارالانوار، ج 43، ص 23، ر 19 از امالى شیخ.

شهیده

شَهید و شِهید: الّذی لا یغیب شى‏ء عن علمه، القتیل فی سبیل‏اللَّه،
والإسم الشهاده، قیل سمّی بذالک لقیامه بشهاده الحق فی أمر اللَّه.
یکى از اسامى سیاسى و افتخارآمیز فاطمه‏ى زهراء(علیهاالسلام) شهیده مى‏باشد. اولین شهیده‏ى راه ولایت، فاطمه‏ى زهراء(علیهاالسلام) است. در این باره به روایت ذیل توجه فرمایید.

فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام شهیده‏ى بین دیوار و در

«… فأقبل الناس حتى دخلوا الدار فکاثروه (1)
و ألقوا فی عنقه حبلاً فحالت بینهم و بینه فاطمه (علیهاالسلام) عند باب البیت فضربها قنفذ الملعون بالسوط فماتت حین ماتت و أنّ فی عضاده (2)
بیتها و دفعها فکسر ضلعها من جنبها فألقت جنینا من بطنها فلم تزل صاحبه فراش حتى ماتت- صلى اللَّه علیها- من ذلک «شهیده»…
… مردم جلو آمدند تا وارد خانه شدند و بر امیرالمؤمنین(علیه السلام) مسلط شدند و طنابى در گردن مولا انداختند. حضرت فاطمه (علیهاالسلام) میان امیرالمؤمنین(علیه السلام) و مردم قرار گرفت و مانع بردن آن حضرت شد. قنفذ ملعون با شلاق بر بازوى حضرت زهراء(علیهاالسلام) زد. این ضربه براى دختر پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) کشنده بود. بازوى آن حضرت آن قدر ورم کرد که تصور مى‏شد ایشان بازوبند بسته باشند. فاطمه‏ى زهراء (علیهاالسلام) مجبور شدند به گوشه‏اى از خانه پناه برند. آن ملعون حضرت زهراء(علیهاالسلام) را چنان از امام على(علیه السلام) جدا نمود که بر دیوار اصابت نمودند و پهلوى آن حضرت شکسته شد و محسن را نیز سقط نمودند و پس از آن بسترى شدند تا به شهادت رسیدند، لذا حضرت فاطمه (علیهاالسلام)،«شهیده» هستند.» (3)

فاطمه‏ ى زهرا علیهاالسلام راستگوى شهیده

عن أبی‏الحسن(علیه السلام) قال:
«إنّ فاطمه (علیهاالسلام) صدیقه «شهیده»…
امام رضا(علیه السلام) فرمودند: فاطمه‏ى زهراء(علیهاالسلام) زنى بسیار راستگو و شهیده در راه اسلام هستند.» (4)

پی نوشت ها :

1- کاثره مکاثره: چیرگى نمود و در بسیارى مال نبرد کرد.
2- عضاده الشى: جانب و طرف یک شى.
3- بحارالانوار، ج 43، ص 197، ر 29 از کتاب سلیم بن قیس الهلالى.
4- اصول کافى، ج 1، ص 458.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید