آیا امام‌ رضا علیه‌السلام از ولادت امام مهدی (عج) خبر داده است؟

آیا امام‌ رضا علیه‌السلام از ولادت امام مهدی (عج) خبر داده است؟

حسین‌بن‌‌خالد در حدیثی می‌گوید: به امام‌ رضا علیه‌السلام عرض شد: «… و من القائم منکم اهل البیت؟ قال: الرابع من ولدی، ابن سیده الاماء یطهر الله به الارض من کل جور و یقدسها من کل ظلم و هو الذی یشک الناس فی ولادته و هو صاحب الغیبه قبل خروجه؛[۱]  قائم از شما اهل‌بیت کیست؟ آن حضرت فرمود: چهارمین نفر از اولاده من، فرزند بهترین زنان: خداوند به‌وسیله او زمین را از هرگونه ظلم و جور پاک و مقدس خواهد کرد و اوست کسی که مردم در ولادتش او شک کنند و او کسی است قبل از خروجش غیبت خواهد نمود…».
دعبل خزاعی می‌‌گوید: قصیده‌ای را برای مولایم امام‌ علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام سرودم. هنگامی که به این اشعار رسیدم:
«خروج امام لا محاله واقع یقوم علی اسم الله و البرکات
یمیز فینا کل حق و باطل و یخزی علی النعماء و النقمات».[۲] امام رضا علیه‌السلام به شدت گریه کرد و سپس سرش را به سوی من بلند کرد و به من فرمود:«یا خزاعی! نطق روح‌القدس علی لسانک بهذین البیتین فهل تدری من هذا الامام و متی یقوم؟ فقلت: لا یا مولای الا انی سمعت بخروج امام منکم یطهر الارض من الفساد و یملأها عدلا. فقال: یا دعبل! الامام بعدی محمد ابنی و بعد محمد، ابنه علی و بعد علی‌، ابنه الحسن و بعد الحسن ابنه الحجه القائم المنتظر، فی غیبته المطاع فی ظهوره…؛[۲] ای خزاعی! روح‌القدس بر زبان تو به نطق درآمد. آیا می‌دانی که این امام کیست و کی قیام می‌کند؟ عرض کردم: خیر، ای مولای من؛ فقط شنیده‌ام که امامی از شما خروج خواهد کرد و زمین را از فساد پاک و پر از عدل و داد خواهد نمود. آن حضرت فرمود: همانا امام بعد از من، فرزندم محمد است و بعد از محمد، فرزندش علی و بعد از علی، فرزندش حسن و بعد از حسن، فرزندش حجت قائم است. او کسی است که در غیبتش مورد انتظار است و در هنگام ظهورش مورد اطاعت خواهد بود…».
پی‌نوشت‌ها
۱. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۲، ص۳۲۱.
۲. «خروج امام به‌طور حتم واقع خواهد شد. او که بر اسم خدا و برکات قیام خواهد کرد. در بین ما هر حق و باطلی را تمییز خواهد داد. و بر نعمت‌ها و مصیبت‌ها جزا خواهد داد.»
۳. ینابیع الموده، قندوزی، ج۳، ص۳۰۹؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۴۹، ص۲۳۷.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید