1- قال عليه السلام : حسب المر من كمال المروة ، و تركه ما لايحمل به .
ومن حيائه ، ان لايلقى احدا بما يكره ، و من عقله حسن رفقه .
ومن ادبه ، ان لايترك ما لابد له منه ، و من عرفانه علمه بزمانه .
ومن ورعه ، غض بصره و عفه بطنه ، و من حسن خلقه كفه اءذاه .
ومن سخائه ، بره بمن يجب حقه عليه ، و اخراجه حق الله من ماله .
ومن اسلامه ، تركه ما لايعنيه ، و تجنبه الجدال ، و المرإ فى دينه .
ومن كرمه ، ايثاره على نفسه ، و من صبره قلة شكواه .
ومن عقله ، انصافه من نفسه ، و من حلمه تركه الغضب عند مخالفته .
ومن انصافه ، قبوله الحق اذا بان له .
ومن نصحه نهيه عنا لايرضاه لنفسه .
ومن حفظه جوارك ، تركه توبيخك عند اسإ تك مع علمه بعيوبك .
ومن رفقه ، تركه عذلك عند غضبك بحضرة من تكره .
ومن حسن صحبته لك ، اسقاطه عنك موونة اذاك .
ومن صداقته ، كثرة موافقته و قلة مخالفته ، و من صلاحه شدة خوفه من ذنوبه .
ومن شكره ، معرفة احسان من احسن اليه ، و من تواضعه معرفته بقدره .
ومن حكمتة ، علمه بنفسه .
ومن سلامته ، قلة حفظه لعيوب غيره ، و عنايته باصلاح عيوبه .
امام جواد عليه السلام فرمود: شرافت انسان به جوانمردى او و كنار گذاشتن چيزهايى كه توان انجامش را ندارد، وابسته است .
و حيإ او در ملاقات نيكو، و عقل او در مدارا كردن با مردم ، و ادب او در انجام وظايف ، و معرفت او در آگاهى به زمان ، و ورع او در پوشاندن چشم از گناه و جلوگيرى از ورود لقمه هاى حرام به شكم است .
و اخلاق نيكوى او در اذيت نكردن ديگران ، و جود و بخشش او در كمك كردن به كسانى است كه حقوق واجب به گردن او دارند، و بيرون كردن حقوق الهى از ثروتى كه دارد.
و تسليم او در برابر خدا ترك كردن كارهايى است كه به نفع او نيست .
و جود و كرم او در ايثار به ديگران ، و صبر او در كم شكايت كردن ، و عقل او در انصاف و مروت : و بردبارى او در ترك غضب و خشم ، و مروت و انصاف او در قبول سخن حق ، و نصيحت او در نهى كردن از چيزى است كه براى خودش نمى پسندد.
و در حفظ و حقوق همسايگى سرزنش نكردن با اينكه عيبها را مى داند، و مداراى او با تو سكوت او است پيش كسانى كه هنگام خشم و غضبت دوست ندارى سخن مى گويد.
و هم نشينى و رفاقت او كم كردن ناراحتى تو، و صداقت او در موافقت نمودن و كمتر مخالفت كردن است ، و خوب بودن او در ترس زياد از گناهانش مى باشد.
و سپاسگذارى او در شناختن نيكى ديگران به خودش ، و تواضع او در شناختن ارزش خويشتن ، و حكمت او در آگاهى به شخصيتش مى باشد.
و سلامت نفس او در از ياد بردن عيبهاى ديگران ، و توجه بيشتر به بر طرف نمودن عيبها و نقصهاى خودش مى باشد(500).
2- قال عليه السلام : العفاف زينة الفقر، و الشكر زينة الغنى ، و الصبر زينة البلا و التواضع زينة الحسب ، و الفصاحة زينة الكلام والعدل زينه الايمان و السكينة زينة العبادة ، و الحفظ زينة الرواية .
و خفض الجناح زينة العلم ، و حسن الاءدب زينة العقل ، و بسط الوجه زينة الحلم .
و الايثار زينة الزهد، و بذل المجهود زينة النفس ، و كثرة البكإ زينة الخوف . و التقلل زينة القناعة ، و ترك المن زينة المعروف .
و الخشوع زينة الصلاة ، و ترك ما لا يعنى زينة الورع .
امام جواد عليه السلام فرمود: عفت و پاك دامنى زينت فقر، شكر نعمت زينت ثروت ، وبردبارى زينت گرفتارى ها است .
فروتنى زينت شرف ، واضح و روشن سخن گفتن زينت كلام ، عدالت زينت ايمان ، و وقار زينت عبادت ، نگاهدارى و خوب به ذهن سپردن مسائل زينت نقل بازگوئى ، تواضع زينت دانش ، تربيت صحيح زينت عقل ، گشاده روئى زينت بردبارى ، گذشت كردن از مال و ثروت زينت زهد، بخشيدن آنچه در توان است زينت جان و روان گريه ى زياد زينت ترس ، كم خواهى زينت قناعت ، ترك منت زينت و كارهاى خوب ، خشوع زينت نماز و پرهيز از كارهاى بى ارزش زينت ورع و پرهيزگارى است (501).
3- قال عليه السلام : من وثق بالله ، و توكل على الله نجاه الله من كل سؤ وحرز من كل عدو.
والدين عز، والعلم كنز، و الصمت نور.
و غاية الزهد الورع .
و لاهدم للدين مثل البدع ، و لا اءفسد للرجل من الطمع .
وبالراعى تصلح الرعية ، و بالدعإ تصرف البليه .
و من ركب مركب الصبر اهتدى الى مضمار النصر.
و من غرس اءشجار التقى اجتنى ثمار المنى .
امام عليه السلام فرمود: هر كس به خدا اعتماد و بر او توكل كند او را از هر بدى نجات مى دهد، و از هر خطرى حفظ مى كند.
ديندارى سبب عزت ، و دانش گنج ، و سكوت نور، و نهايت زهد پرهيزگارى از گناه است .
و هيچ چيزى مانند بدعت دين را خراب نمى كند، مانند طمع انسان را فساد نمى كشاند.
جامعه ى صالح در پرتو پيشواى صالح است ، و دعا رنج ها و كدورت ها را دور مى كند، و كسى كه بر مركب صبر سوار شود به ميدان هاى پيروزى و فتح هدايت مى شود، و كسى كه درخت تقوا و پرهيزگارى را در دل بهنشاند، ميوه هاى آرزو مى چيند(502).
4- قال التوبة على اربع دعائم : ندم بالقلب ، و استغفار باللسان ، و عمل بالجوارح ، و عزم ان لايعود.
و ثلاث من عمل الابرار: اقامة الفرائض ، و اجتناب المحارم ، و احتراس من الغفلة فى الدين .
و ثلاث يبلغن بالعبد رضوان الله : كثرة الستغفار، و خفض الجانب ، و كثرة الصدقة .
و اءربع من كن فيه استكمل ايمانه : من اعطى لله ، و منع فى الله ، واحب لله ، و اءبغض فيه .
و ثلاث من كن فيه لم يندم ، ترك العجلة ، و المشورة ، و التوكل عند العزم على الله عز و جل .
امام جواد عليه السلام فرمود: توبه چهار ستون و پايه دارد:
پشيمانى قلبى ،
درخواست آمرزش با زبان ،
جبران گذشته با عبادت ها و كارهاى نيك ،
و تصميم جدى بر ترك گناه .
سه خصلت از ويژگى هاى ابرار و نيكان است :
به پاداشتن واجبات ،
پرهيز از حرام هاى الهى ،
و دورى از غفلت زدگى در مسائل دينى .
سه چيز سبب خوشنودى خدا مى شود:
استغفار و درخواست آمرزش ،
عبادت هاى شبانه ،
و زياد صدقه دادن .
هر كس چهار خصلت در او باشد ايمانش كامل است :
1- بذل و بخشش براى رضاى خدا باشد،
2- كمك نكردنش براى خوشنودى خدا باشد،
3- دوست داشتنش براى خدا باشد،
4- و دشمنيش نيز براى خدا باشد.
هر كس سه خصلت در او باشد هيچ وقت پشيمان نمى شود:
1- عجله نكردن در كارها،
2- مشورت با ديگران ،
3- و توكل بر خدا هنگام انجام دادن كارها(503).
5- قال عليه السلام : خير من الخير فاعله ، و اءجعل من الجميل قائله ، و ارجح من العلم حامله .
و شر من الشر جالبه ، و اءهول من الهول راكبه .
امام جواد عليه السلام فرمود: بهتر از كار نيك ، انجام دهنده ى آن است ، و زيباتر از سخن زيبا، گوينده ى آن است ، و برتر از دانش ، دانشمند، و بدتر از بدى ، افروزنده ى بدى ، و ترسناك تر از ترس ، سوار شدن بر مركب ترس است (504).
خصلت هاى نيكو
قال عليه السلام : اربع خصال تعين المر على العمل : الصحة ، و الغنى ، و العلم ، و التوفيق .
امام جواد عليه السلام فرمود: چهار خصلت و ويژگى انسان را در كارهايش كمك مى كند:
1- سلامتى جسم و جان
2- ثروت و دارايى .
3- دانش و آگاهى
4- عنايت و توفيق خداوند(499).
منشاء اختلاف ها
قال عليه السلام : لو سكت الجاهل ، ما اختلف الناس .
امام جواد عليه السلام فرمود: اگر نادان سكوت كند مردم مخالفتى با هم نخواهند داشت (505).
پاداش صبر بر مصيبتها
1- قال عليه السلام : الصبر على المصيبة ، مصيبة على الشامت بها.
امام جواد عليه السلام فرمود: بردبارى در برابر مصيبتها، مصيت است براى كسى كه سرزنش مى كند(506).
2- امام جواد عليه السلام در پاسخ نامه ى شخصى كه براى غم از دست دادن فرزندش و سختى فراق ، شكايت كرده بود، نوشت :
اءما علمت اءن الله عزوجل يختار من المؤ من و من ولده اءنفسه لياءجره على ذلك .
آيا نمى دانى خداوند از مال مؤ من و فرزندش بهترين آن را انتخاب كرده و مى گيرد، تا بدان وسيله به او پاداش دهد(507).
ادب و تربيت حقيقى
قال عليه السلام : ما اجتمع رجلان الا كان اءفضلهما عند الله آدبهما.
فقيل : يا ابن رسول الله ! قد عرفنا فضله عند الناس ، فما فضله عند الله ؟
فقال : بقرائة القرآن كما اءنزل ، ويروى حديثنا كما قلنا، و يدعو الله مغرما بدعائه .
و حقيقة الادب : اجتمال خصال الخير، و تجافى خصال الشر، و بالادب يبلغ الرجل مكارم الاخلاق فى الدنيا و الاخرة ، و يصل به الى الجنة .
و الادب عند الناس النطق بالمستحسنات لا غير، و هذا لا يعتد به مالم يوصل بها الى رضإ الله سبحانة والجنة .
و الادب هو اءدب الشريعة ، فتاءدبوابها، تكونوا اءدبإ حقا.
و من صاحب الملوك بغير اءدب ، اءسلمه ذلك الى الهلكة ، فكيف بمن يصاحب ملك الملوك و سيد السادات .
امام جواد عليه السلام فرمود: هنگام ملاقات دو نفر برترين آنان پيش خداوند با ادب ترين آنها است ، سؤ ال شد: اى پسر رسول خدا برترى يكى از آن دو نفر را پيش مردم شناختيم ، پس نزد خدا برترى به چيست ؟
فرمود: به خواندن قرآن همانگونه كه نازل شده است ، و نقل سخنان ما همانگونه كه گفته ايم .
ادب حقيقى به زيبايى او در صفات نيكو، و دور كردن صفات زشت است .
به وسيله ى ادب انسان در دنيا و آخرت به مكارم اخلاق رسيده و وارد بهشت مى شود.
ادب نزد مردم زيبا سخن گفتن است ، ولى تا وقتى كه رضايت خداوند و ورود به بهشت از آن حاصل نشود بى ارزش است .
ادب حقيقى ادب شريعت و دين است ، پس به آن مؤ دب شويد تا صاحب ادب واقعى باشيد.
و كسى كه با پادشاهان بدون رعايت كردن ادب همنشين شود هلاك گردد، پس چگونه است حال كسى كه با پادشاه پادشاهان و سرور همه ى سروران عالم هم نشين شود(508).
سيد ابوالفضل طباطبايى اشكذرى ، مهدى اسماعيلى
منبع: غدیر
500- كشف الغمة : 2/347. بحارالانوار: 75/80 ح 66. حلية الابرار: 4/598. فصول المهمه ابن صباغ 274. نور الابصار: 331. احقاق الحق : 12/430، و 19/603.
501- كشف الغمة : 2/347. بحار الانوار: 75/80 ح 65. حلية الابرار: 4/598 فصول المهمه ابن صباغ : 273. نور الابصار: 331، احقاق الحق : 12/434، و 19/603.
502- نور الابصار: 332. فصول المهمه ابن صباغ : 273. احقاق الحق : 12/438. و 19/605.
503- كشف الغمة : 2/349. بحار الانوار: 75/81 ح 74. حلية الابرار: 4/600. فصول المهمه ابن صباغ : 274. نور الابصار: احقاق الحق : 12/438، و 19/604.
504- احقاق الحق : 49/601.
499- كشف الغمة : 2/346. بحار الانوار: 75/79 ح 57. حلية الابرار: 4/597. فصول المهمه ابن صباغ : 273. احقاق الحق : 12/436.
505- كشف الغمة : 2/349 س 10، بحار الانوار: 75/81 ح 75. حلية الابرار: 4/600. نور الابصار: 331. فصول المهمه ابن صباغ : 274. احقاق الحق : 12/432، و 19/604.
506- كشف الغمة : 2/349. بحار الانوار: 75/81 ح 73. حلية الابرار: 4/600. نور الابصار: 331. احقاق الحق : 12/437، و 19/604 س 4. فصول المهمه ابن صباغ : 274.
507- كافى : 3/218 ح 3، وسائل الشيعة 3/243 ح 3522، وافى : 25/546 ح 24618.
508- ارشاد القلوب : 160. عدة الداعى : 23. فصول المهمه حر عاملى : 1/679 ح 1070. وسايل الشيعه : 6/220، ح 7781، 7/56، ح 8709، و 17/327، ح 22681.