با منی یا نه؟

با منی یا نه؟

نویسنده: محیا هادیان

توصیه اسلام درباره توجه زن و شوهر به حرفهای یکدیگر
هیچوقت حوصله شنیدن حرف‌های همسرش را ندارد. یا دارد تلویزیون تماشا می‌کند یا سرش در گوشی تلفن همراهش است و اخبار و جوک‌های گروه‌های مختلف را می‌خواند. هر وقت هم که خانم سرصحبت را باز می‌کند یکجوری وانمود می‌کند که اصلاً چیزی نشنیده و خانم مجبور است چند بار حرف‌هایش را تکرار کند. البته درست است که در این زمینه اسم آقایان بد در رفته اما گاهی اوقات خانم‌ها هم آنقدر سرگرم آشپزی یا تلفنی صحبت‌کردن با این و آن هستند که مجالی ندارند حرف‌های همسرشان را بشنوند در حالی که تحقیقات نشان داده ریشه خیلی از مشکلات خانوادگی و طلاق‌های عاطفی که این روزها در حال افزایش است به بی‌توجهی به صحبت‌های یکدیگر بر می‌گردد. جالب است بدانید که اسلام درباره این موضوع در سبک زندگی هم دستوراتی دارد و دانستن این نوع مهارت‌ها می‌تواند راهی برای حل بسیاری از مشکلات خانوادگی باشد.

1- صمیمیت بیشتر می‌شود
توجه‌ داشتن همسران به حرف‌های یکدیگر و هم‌صحبت ‌شدن با هم یکی از نشانه‌ها و زمینه‌های بروز محبت میان آنها محسوب می‌شود چرا که وقتی مردی نسبت به حرف‌های همسرش بی‌اعتنا باشد و در میان حرف‌هایش، او را ترک کند یا حواسش به کارهای دیگر باشد به طور ضمنی این پیام را به همسر خود می‌رساند که حرف‌های تو برای من ارزشی ندارد. همین برخورد است که زمینه دلخوری‌ها و مشاجرات زیادی را فراهم می‌کند. به طوری که حتی گاهی به طور واضح در حین مشاجره، زن یا مرد به این مسئله اشاره نمی‌کند که از بی‌اعتنایی او نسبت به حرف‌هایش عصبانی است اما بهانه‌های دیگری را مطرح می‌کند و ناراحتی ناشی از همان بی‌اعتنایی در صحبت‌ها را دلیلی برای دعواها و مشاجرات قرار می‌دهد. این در حالی است که خداوند متعال مهر و محبت همسران نسبت به یکدیگر را در وجود آنان قرار داده و هم‌صحبت ‌شدن با هم یکی از شیوه‌های جلوه این محبت است. محبت بین زن و شوهر با آغاز زندگی مشترک زوجین ایجاد می‌شود و با ادامه زندگی، استحکام پیدا می‌کند. چنان‌ که خدا در آیه 21 سوره مبارکه روم فرموده: «از نشانه‌های الهی آن است که برای شما جفتی از جنس خودتان آفرید. کنار او آرامش بیابید و با هم انس بگیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار شود. همانا در این امور نیز برای مردم خردمند، ادله علم و حکمت حق آشکار است».

2- به نیازهای یکدیگر توجه کنید
در روایتی که در کتاب «بحارالانوار» نوشته شده روزی مردی خدمت نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) رفت و گفت همسری دارم که وقت وارد خانه می‌شوم به استقبالم می‌آید و وقتی می‌خواهم از منزل بیرون بروم، من را بدرقه می‌کند. هر زمانی که من را اندوهگین می‌بیند می‌گوید چه چیز تو را اندوهکین کرده؟ اگر برای مخارج زندگی ناراحتی، مطمئن باش که خداوند عهده‌دار آن است و با داشتن چنین ضامن معتبری که روزی تو را تضمین کرده، نباید اندوهگین باشی و اگر برای آخرت غصه می‌خوری خدا اندوهت را زیاد کند چون باید چنین باشی». پیامبر فرمود: «خدا در روی زمین کارگزارانی دارد که زن تو یکی از آنهاست و برای او نصف پاداش شهید در نظر گرفته شده». از این روایت می‌توان فهمید که یکی از مطالبی که زن و شوهر در زمان گفت و گو باید به آن توجه داشته باشند، دلجویی از یکدیگر و تقویت نیروی ایمان است چرا که این کار باعث می‌شود هم فضای صحبت بین آنها گرم و صمیمی باشد و هم حرف‌ها و مطالبی که بیان می‌شود بر اساس حق بوده و باعث رشد شخصیتی و آرامش‌خاطر آنها شود.

3- به حرف‌های همسرت گوش بده
امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرموده: «هرچه را برای خودت می‌پسندی برای دیگران بپسند و هرچه را برای خودت نمی‌پسندی برای دیگران نپسند». این حدیث مهم و جامع در بسیاری از جنبه‌های زندگی خانوادگی و حتی اجتماعی ما کاربرد دارد. نمونه آن در همین موضوع همکلامی و هم‌صحبتی زن و شوهر است. مردی که دوست دارد همسرش موقع حرف‌زدن به او توجه داشته باشد و نسبت به حرف‌هایش بی‌توجهی نکند باید همین رفتار را در قبال او داشته باشد. به عبارت دیگر مرد نمی‌تواند موقع حرف‌زدن همسرش نسبت به او بی‌توجهی کند، در وسط حرف‌های او حرف بزند یا جواب او را ندهد اما از همسرش توقع داشته باشد به حرف‌هایش گوش دهد. به خصوص اینکه زن و مرد باید حامی و دلگرم‌کننده یکدیگر باشند و این دلگرمی، با بی‌توجهی نسبت به حرف‌های دیگری ایجاد نخواهد شد. بنابراین باید به شیوه‌ای به حرف‌های همسر خود توجه کنیم که دلمان می‌خواهد او به ما توجه داشته باشد. اگر با او به شیوه محترمانه حرف بزنیم و حتی موقع گوش‌دادن به حرف‌هایش به صورت او هم نگاه کنیم و با اشاره‌های دست یا تکان‌ دادن صورت این توجه را به او نشان دهیم، به او اعتماد به نفس می‌بخشیم و این کار شخصیت او را تکامل می‌دهد. بر اساس روایاتی که وجود دارد، دوستی و نزدیکی مثال زدنی‌ای میان حضرت فاطمه (علیه السلام) و امیرالمؤمنین (علیه السلام) وجود داشته که قبل از آن بین کسی نبوده و بعد از آنها هم بین کسی وجود ندارد. امیرالمؤمنین هم صحبت خوبی برای همسر خود بود و در مسائل گوناگون با آن حضرت گفت و گو می‌کرد.

4- آرام صحبت کنید
یکی از مهارت‌ها در صحبت‌کردن جلب توجه مخاطب این است که گویند به آرامی و شمرده صحبت کند تا نظر مخاطب را به خود جلب نمایند. این مهارت در زمان گفت و گوی زن و شوهر اهمیت زیادی دارد. به عبارت دیگر زنی که دوست دارد همسرش به حرف‌های او خوب گوش دهد و بی‌توجهی نکند، باید به آرامی صحبت کند. چون طبیعی است که حرف‌زدن با تندی یا پرخاشگری باعث می‌شود مرد علاقه‌ای به شنیدن حرف‌های او نداشته باشد. در این موقع است که زن نباید از بی‌اعتنایی همسر خود نسبت به حرف‌هایش گله کند چون خودش با شیوه نادرست حرف‌زدن زمینه این نوع رفتار را ایجاد کرده. به عنوان مثال اگر شرایط طوری باشد که مرد بدقولی کرده و دیرتر از زمانی که قول داده به خانه آمده یا در خانه اتفاقی افتاده که حضور مرد در خانه ضروری بوده، باز هم زن نباید سر ناسازگاری و بدخلقی بگذارد و موقع حرف‌زدن حالت سرزنش و داد و بی‌داد داشته باشد تا همسرش را آزرده‌خاطر کند بلکه باید با گفتن جملاتی مثل «نگرانت شدم»، «کاش به من خبر داده بودی» یا «اینجور مواقع به من پیامک بده» درخواستش را بیان کند. این نوع حرف‌زدن موجب می‌شود مرد به حرف‌های همسرش توجه لازم را داشته باشد. بنابراین زن باید در مواقع ناراحتی بتواند عصبانیت خودش را کنترل کند و بعد از اینکه آرام شد با همسرش صحبت نماید.

5- پای حرف هم بنشینید
کم نیستند آدم‌هایی که ممکن است کاری را به میل و علاقه و به طور آزادانه انجام دهند اما اگر آنها را مجبور کنیم همان کار را انجام دهند از آن خودداری کرده یا با اکراه قبول می‌کنند. گوش‌دادن به حرف دیگری هم همین‌طور است. ممکن است مردی همیشه شنونده خوبی برای حرف‌های همسرش باشد اما اگر همسرش او را مجبور کند که بنشیند و به حرف‌هایش توجه کند با اکراه این کار را انجام دهد. پس بهترین شیوه برای شنونده قرار دادن مرد این است که زن سعی کند حرف‌های جالب بزند یا حتی حرف مورد نظر خودش را با شیوه یا جملات قابل پسند او مطرح کند. این کار باعث می‌شود تأثیر حرف‌هایش را به راحتی در رفتار و برخورد او ببیند و در این میان هیچ مشکلی در گفت و شنود آنها ایجاد نشود. البته این رفتاری دوطرفه است و مرد نباید همسرش را مجبور کند که به حرف‌های او گوش دهد بلکه او هم باید با استفاده از شیوه‌هایی، رغبت زن را برای شنونده‌ بودن حرف‌های خودش افزایش بدهد.

6- به نیازهای عاطفی همسرتان پاسخ دهید
بسیاری از مشکلات خانوادگی با حرف‌زدن همسران حل می‌شود. حرف‌زدن شیوه‌ای برای ایجاد آرامش در بین زن و مرد است و باعث می‌شود بخشی از نیاز عاطفی آنها تأمین شود. این نکته به خصوص درباره خانم‌ها بیشتر صدق می‌کند. چون بسیاری از زن‌ها بعد شنیداری قوی‌ای دارند و بخش زیادی از عواطف آنها با شنیده ‌شدن حرف‌هایشان توسط همسر تأمین می‌شود. به عبارت دیگر همین که زنی متوجه شود همسرش به حرف‌های او گوش می‌دهد و به او توجه دارد، بخشی از نیازهای عاطفی‌اش تأمین و بسیاری از مشکلات برایش قابل تحمل می‌شود. بنابراین لازم است آقایان به این نکته توجه داشته باشند که گوش‌دادن به حرف‌های زن موجب ایجاد آرامش در خانواده می‌شود. وقتی زنی می‌خواهد صحبت کند اما مرد علاقه‌ای برای شنیدن حرف‌هایش نشان نمی‌دهد و به کارهای خودش مشغول می‌شود دلگیری‌ای ایجاد می‌شود که در اثر جواب‌نگرفتن به یک نیاز عاطفی است. هرچند که بسیاری از خانم‌ها موقعیت و شرایط همسر خود را درک می‌کنند و متوجه هستند که در چه شرایطی باید با او صحبت کنند اما این درک باید متقابل باشد و مرد هم به این نیاز همسر خود توجه داشته باشد.
منبع مقاله :
همشهری آیه، شماره 42

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید