هفت کار احمقانه‌ای که افراد برای از دست دادن وزن انجام می‌دهند

هفت کار احمقانه‌ای که افراد برای از دست دادن وزن انجام می‌دهند

همه‌ی ما دوست داریم خوش اندام و جذاب باشیم، اما آیا قرار دادن بدن تحت شیوه‌های ناسالم و شکنجه دادن آن، از دست دادن وزن را تضمین می‌کند؟ ممکن است بسیاری از شما بگویید، بله، اما پیش از آنکه در تلاش برای از دست دادن وزن شروع به انجام کاری احمقانه بکنید، حتماً از خطرات بالقوه‌ی مرتبط با آن که سلامتی را تهدید می‌کند، اطلاعاتی کسب کنید.

وانمود کردن صِرف به خوردن !

همه ما می‌دانیم که چگونه افراد مشهور، در تلاش برای از دست دادن وزن دست به انجام رژیم‌های لاغری عجیب و غریب می‌زنند. اما «رژیم لاغری هوا ‎’Air Diet’ ‎ » از همه جهت بر اساس اصول متفاوتی قرار دارد. این رژیم که توسط مدونا مورد حمایت قرار گرفته (پس از آنکه این رژیم در طول کمپین D & G  به او معرفی شد)، بر این اساس می‌باشد که لازم است فرد رژیم‌ گیرنده، مواد غذایی را وارد دهان خود کرده بدون آنکه واقعاً آنها را بخورد. به طور خلاصه، شما فقط وانمود به خوردن می‌کنید! عجیب‌تر از این نمی‌تواند باشد.
منظره‌ی زننده‌ی شکمی شل و یا توده بدساخت و بلا استفاده از گوشت‌های آویزان بازوها، چیزی نیست که بدان افتخار کنید. همه ما دوست داریم از وزن خود بکاهیم و هرکدام برای انجام این کار دلایل خودمان را داریم. بعضی از ما می‌خواهیم چند کیلو از دست دهیم تا به فرم پیش از زایمان برگردیم و یا بعضی از ما تنها می‌خواهیم مانند یک هنرپیشه، دلربا به نظر برسیم. همچنین ممکن است دکترتان به شما توصیه کند به دلایل مربوط به تندرستی، از وزن خود کم کنید؛ اگر تنها می‌توانستید همانند مار که پوست می‌اندازد، از وزن خود کم کنید! از دست دادن وزن بی‌معنی می‌شد؛ این کار به سعی و کوشش، صبر و نظم و انضباط نیاز داشته و در مورد آن هیچ دو راهه‌ای وجود ندارد. با وجود این، بسیاری از ما خود را درگیر فعالیت‌ها و برنامه‌های کاهش وزن غیرمعقول، شدید و مضحکی می‌کنیم که تنها بدن‌مان را تخریب کرده و یا به سادگی باعث می‌شوند انرژی ارزشمندمان صرف شود، بدون آنکه واقعاً بازده مورد انتظار را داشته باشد.

مواردی که در زیر آمده از احمقانه‌ترین کارهایی است که افراد برای از دست دادن وزن خود انجام می‌دهند.

گرسنگی کشیدن

همه ما انتظار معجزه‌ی یک شبه را داریم. گرسنگی کشیدن یکی از این معجزات است که موجب می‌شود در مدت زمان کوتاهی وزن خود را از دست دهید. اما اگر دور اندیش باشید و بخواهید از این پرهیز تحمیلی تصویر روشنی داشته باشید که در دراز مدت شما را به کجا می‌کشاند، از دانستن آن ناراحت خواهید شد، هیچ کجا! محرومیت غذایی نتایج فوری برای شما دربر خواهد داشت، با این حال، بایستی به خوبی از پیامدهای آن آگاهی داشته باشید. نخست، هنگامی که به خودتان گرسنگی می‌دهید، بدنتان نگران شده و سعی می‌کند تا با چربی دوام بیاورد، به این دلیل که می‌داند قرار نیست به اندازه‌ی کافی تغذیه شود. اکنون به ما بگویید که برای چه مدتی می‌توانید خود را گرسنه نگاه دارید؟ زمانی فرا خواهد رسید که بخواهید مانند یک انسان عادی غذا بخورید، در آن صورت چه اتفاقی می‌افتد؟ بدن شما که تجربه‌ی یک «قحطی» را پشت سر گذاشته، ذره ذره‌ی کالریهایی که مصرف می‌کنید از ترس آنکه مجدداً گرسنگی خواهد کشید را ذخیره خواهد کرد. تمام وزنی که موفق به از دست دادن آن شده بودید، خیلی زود دوبرابر خواهد شد.

قرص‌های لاغری

قرص‌های رژیمی یا لاغری یکی دیگر از کارهای احمقانه‌ای است که امید داریم به کمک آنها از وزن خود بکاهیم. تمام کاری که لازم است انجام دهید انداختن قرص در دهان و دیدن خود درحالیکه از وزنتان کم می‌شود. افرادی که شدیداً بخواهند از وزنشان کاسته شود، به راحتی طعمه‌ی وعده‌های غیرمعقول سازندگان این قرص‌ها شده و بدون اینکه فکر کنند این قرص‌ها دقیقاً با آنها چه می‌کنند و یا حقیقتاً چگونه عمل می‌کنند، از این قرص‌ها مصرف می‌نمایند. با آنکه قرص‌های رژیمی میزان سوخت و ساز بدنتان را افزایش می‌دهند، به شما احساس سیری داده و مانع جذب چربی و کربوهیدرات موجود در مواد غذایی خورده شده، می‌شوند، اما مسئول به وجود آمدن انبوهی از عوارض جانبی مضر مانند بی‌خوابی، افزایش ضربان قلب، آسیب کبدی، فشار خون بالا، اسهال، و غیره نیز خواهند بود. چنانچه این قرص‌ها را بدون مشورت با دکتر مصرف نمایید، تنها ریسک خطرات نهفته‌ی آن را به جان می‌خرید.

پاکسازی

چنانچه با هر مقام مسئول و یا طرفدار پاکسازی روده بزرگ دیدار داشته باشید،  او با شور و شعف از آن سخن خواهد گفت و به شما توصیه می‌کند که برای کاهش وزن این کار را انجام دهید. در حالی که پاکسازی می‌تواند به شما کمک کند در حدود 6 پوند (722ر2 کیلوگرم) از وزنتان را کم کنید، اما کاهش وزنی که در پایان نصیبتان می‌شود، وزن واقعی شما نخواهد بود بلکه وزن مدفوع‌تان می‌باشد. و علاوه بر این، بدنتان به اندازه کافی هوشمند است که خودش به تنهایی مواد زائد را دفع کند، و لازم نیست شما آن را پاکسازی نمایید و عملکرد داخلی بدن را دچار مشکل کنید. با آنکه انجام این کار هر از گاهی به اثبات رسیده اکه برای بدنتان مفید می‌باشد، اما انجام آن تنها با هدف از دست دادن وزن واقعاً کار احمقانه‌ای است.

رژیم لاغری یک آیتمی

رژیم لاغری یک آیتمی، یکی دیگر از رژیم‌های احمقانه‌ است که افراد خود را به پیروی از آن مجبور می‌کنند به این امید که از وزنشان کاسته شود بدون آنکه درک کنند این نوع رژیم چگونه در بدن عمل می‌کند. ایده‌ی پشت رژیم یک آیتمی بدین گونه است که تنها یک نوع ماده‌ی غذایی خورده شود به طوری که بدنتان بتواند از چند کیلو وزن اضافی رهایی یابد، بنابراین اگر مثلاً سوپ کلم را انتخاب کنید، در پاسخ به دردهای گرسنگی تنها سوپ کلم بخورید (این داستان دیگری است که گرسنگی شما بعد از خوردن یک نوع ماده‌ی غذایی از بین خواهد رفت). چیزی که افراد پیش از بکارگیری این نوع رژیم درک نمی‌کنند این است که آنها بدنشان را تنها با یک یا دو ماده‌ی مغذی تغذیه می‌کنند و خود را از سایر مواد مغذی ضروری محروم می‌سازند. مگر آنکه بخواهید بدن خود را با عضلات خود تغذیه کنید به این دلیل که مقدار کافی پروتئین از غذایی که می‌خورید بدست نمی‌آید و ما مطمئن هستیم که شما به انجام چنین ریسکی اقدام نخواهید کرد.

خوردن مسهل یا تخلیه‌ی شکم (Purging )

تصفیه یا تخلیه‌ی شکم نه تنها شامل بالا آوردن یا جویدن غذا و دور انداختن آن بدون قورت دادن است، بلکه مصرف ابلهانه‌ی ملین نیز می‌شود. این راه بی‌رحمانه‌ترین روش رفتار با بدنتان است! معده ما دارای اسید مورد نیاز جهت آماده‌سازی غذا برای روند هضم و جذب است. این اسید قوی قرار بر این است که تنها در معده بماند. اما هنگامی که سعی می‌کنید غذا را قی کرده یا برگردانید، با این کار همچنین این اسید را بالا می‌آورید که باعث تباهی یا ضایعه در مری، مینای دندان و دهان می‌شود. همچنین می‌تواند باعث عدم تعادل الکترولیتی شده (زیرا بدنتان مایعات خود را از دست می‌دهد) که می‌تواند به بر کلیه‌ی شما اثر بد و مضری بگذارد.

انجام ورزش سنگین

در حالی که نمی‌توان منکر مزایای ورزش منظم بر روی سلامتی شد، با این حال نبایستی به ورزش تنها به عنوان ابزار لاغر شدن، نگاه کرد. اما، این چیزی است که یاد گرفته‌ایم و آن را باور داریم  و این گونه است که همه چیز اشتباه از آب در می‌آید. ورزش سنگین قطعاً به شما در از بین بردن آن کیلوهای اضافی کمکی نخواهد کرد، بلکه به نوبه‌ی خود می‌تواند موجب فرسودگی و ساییدگی شدید، عدم تعادل الکترولیت (به این دلیل که عرق زیادی می‌کنید)، کم آبی بدن، و همچنین صدمات شدید شود . انجام ورزش به صورت روزانه مسلماً مفید می‌باشد اما انجام آن در حد اعتدال، کاری است معقولانه، بی‌خطر و از همه مهمتر سالم .

استعمال دخانیات

فرد بایستی خیلی احمق باشد که فکر کند سیگار کشیدن راه مؤثری برای از دست دادن وزن است. در حالی که اعتقاد بر این است نیکوتین میل به غذا خوردن را کاهش می‌دهد که خود می‌تواند به رها شدن از کیلوهای اضافی کمک کند، اما فرد نمی‌تواند آنقدر احمق باشد و خطرات بیشمار مرتبط با سلامتی که با استعمال آن همراه است، را نادیده بگیرد. بنابراین دفعه بعد که یک فرد سیگاری باریک اندام را مشاهده کردید، و به اندام باریک او رشک بردید، فقط به خود یادآوری کنید که او نه تنها وزن خود را از دست داده بلکه زندگی خود را نیز از دست می‌دهد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید