مرحوم علاّمه طباطبایی رحمه الله، مفسّر بزرگ عالم اسلام، در ذیل آیه شریفه 99 و 100 سوره مؤمنون در تفسیر شریف المیزان می فرماید : مراد از عالم برزخ، طبق آنچه که سیاق آیات می رساند، عالم قبر است و عالم قبر همان عالم مثالی است که انسان در آن بعد از مرگش تا روز قیامت زندگی می کند و بر این واقعیّت آیات دیگری نیز دلالت می کند. ص 21
حَتَّی إِذَا جَاء أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ . لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ کَلَّا إِنَّهَا کَلِمَهٌٌ هُوَ قَائِلُهَا وَ مِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ (سوره مؤمنون، آیه 99 و 100) ؛ تا آنگاه که مرگ یکی از ایشان فرا رسد می گوید پروردگارا مرا بازگردانید . شاید من در آنچه وانهادهام کار نیکی انجام دهم نه چنین است این سخنی است که او گوینده ی آن است و پیشاپیش آنان برزخی است تا روزی که برانگیخته خواهند شد. در تفسیر قمی رحمه الله در ذیل آیه شریفه وَ مِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ ، روایتی از امام جعفر صادق علیه السّلام آورده است : وَ الله مَا اَخَافُ عَلَیکُم اِلاَّ البَرزَخَ فَإِمَّا إِذَا صَارَ الاَمر إِلَینَا فَنَحنُ اَولَی بِکُم ( تفسیر قمی، ج 2، ص 93 ) ؛ به خدا قسم من نمی ترسم برای شما مگر از بابت برزخ، پس آنگاه که امور به دست ما سپرده شد، ما اَولی هستیم بر شما . (یعنی این که پیروان و (شیعیان خود) را از لرز و ترس قیامت نجات می دهیم ) . ص 29
قال امیرالمؤمنین علی علیه السّلام : زُورُوا مَوتَاکُم وَ سَلِّمُوا عَلَیهِم فَإِنَّ لَکُم فِیهِم لَعِبرَه ( دعوات راوندی، ص 259) ؛ امام امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند : مردگان تان را زیارت کنید و بر آنان سلام دهید پس به راستی که در (اوضاع و حالات) ایشان برای شما عبرت است. ص 33
قال عَلیٌّ امیرالمؤمنین علیه السّلام : الیَوم یَومُ العَمَلِ وَ لاَ حِسَابٍ وَ غَداً یَومُ الحِسَابِ وَلاَ عَمَلٍ (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 2، باب 42، ص 318) ؛ امروز، روز عمل کردن است و روز حساب رسی نیست و فردا روز حساب رسی است و روز عمل کردن نیست .
پاورقی ص 62 و 63 – کتاب سفر به عالم برزخ ، علی رضا اسد اللّهی فرد.
ادامه ی مطالب را در قسمت دوم مطالعه فرمایید… .