وسوسه ای به نام کاهش وزن سریع!

وسوسه ای به نام کاهش وزن سریع!

نویسنده: دکتر بهمن محمدی

معمولاً افراد برای رژیم گرفتن خیلی حوصله به خرج نمی دهند و می خواهند در کمترین زمان بیشترین نتیجه را به دست بیاورند. اگر می خواهید خیلی سریع لاغر شوید باید بدانید که:

1. کاهش وزن سریع با عوارض همراه است:
ریزش موها، چین و چروک و شلی پوست صورت و بدن، ضعف اعصاب، افت فشار خون و ضعف و بی حالی، پوسیدگی دندان ها، بروز سنگ کیسه صفرا، ورم و زخم معده، یبوست وحتی افسردگی، از عوارض کاهش وزن سریع است.

2. کاهش وزن سریع، موجب مقاومت بدن در برابر لاغری می شود:
کاهش وزن سریع که معمولاً در جریان کم خوری و ورزش شدید روی می دهد، بدن را تحت فشار قرار داده و موجب افزایش مقاومت بدن در برابر لاغری می شود. بدین ترتیب به تدریج سرعت کاهش وزن کند شده و بالاخره در جایی کاهش وزن متوقف می شود. علت این امر نیاز بدن به حفظ بافت چربی به عنوان ذخیره حیاتی انرژی بدن در مواقع گرسنگی و قحطی است و بدن تلاش می کند به هر صورت ممکن، ذخیره چربی را حفظ کند.

3. به دنبال کاهش وزن سریع، مجدداً چاقی برمی گردد:
اگر شخصی که با انجام تمرینات ورزشی شدید و کم خوری لاغر شده است به هر دلیل نتواند به همان شدت سابق ورزش کند یا ورزش را رها کند یا غذای خود را افزایش دهد بدن سریعاً واکنش نشان داده و وزن افزایش می یابد و آن شخص، مجدد چاق می شود.
از طرف دیگر کم خوردن و گرسنگی سرانجام مقاومت انسان را در هم می شکند و ممکن است باعث شود که او از سابق هم بیشتر غذا بخورد و حتی از ابتدای کار هم چاق تر شود.

4. در کاهش وزن سریع فرصتی برای ایجاد عادت غذایی صحیح وجود ندارد:
کاهش وزن اصولی و تناسب اندام ماندگار، نیاز به زمان و تشکیل عادت های غذایی مناسب دارد. در دوران کاهش وزن باید عادت های غذایی چاق کننده مانند خوردن غذاهای چرب و پر کالری و مواد غذایی کم خاصیت چاق کننده مانند هله هوله و شیرینی ها را به تدریج کنار بگذاریم و عادت های غذایی مناسب مانند خوردن غذاهای مفید و کم کالری نظیر سبزی ها و سالاد و مواد پروتئینی را جایگزین آن ها کرده و لبنیات، میوه ها، نان و برنج نیز باید درحد متعال مصرف کنیم.

نتیجه
بنا به دلایل گفته شده، کاهش وزن سریع به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
کاهش وزن باید تدریجی و اصولی و همراه با یادگیری عادت های غذایی جدید باشد. در این صورت این کاهش وزن بدون گرسنگی و عوارض است و امکان چاقی مجدد بسیار کم است.
منبع مقاله :
نشریه زیبایی سالم، سال هفتم، اول و پانزدهم دی ماه 1393

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید