کاهش وزن سالم

کاهش وزن سالم

نویسنده: دکتر مهری صادقی خوانساری

غذا خوردن از اعمال ضروری و بسیار مهم است برای حفظ سلامتی و بقای انسان، نیز در عین حال یکی از فعالیت های لذت بخش در زندگی است. بنابراین انسان ها همواره در تلاش به دنبال تدارک مواد غذایی قابل استفاده و عمل آوری، نگهداری و مصرف مناسب آن بوده اند. دانستن یک رژیم غذایی مناسب برای سنین مختلف و بسته به فعالیت، جنسیت، وضعیت فیزیولوژیک و خصوصیت ویژه فردی، امری کاملاً ضروری است. در مورد بیماری های مختلف نیز تأثیر رژیم مناسب غذایی در مراحل بهبود کاملاً مورد اتفاق قرار گرفته است. رژیم مناسب در پیشگیری، درمان و کوتاه سازی دوره نقاهت بیماری ها و ارتقای سلامتی افراد، نقش بسیار روشنی دارد.
در عصر حاضر از مهم ترین علل مرگ و میر، بیماری های قلبی و عروقی، چاقی و دیابت و سرطان ها را می توان نام برد که نقش تغذیه مناسب در جلوگیری از ایجاد یا پیشرفت و نیز در درمان آن ها به خوبی مشخص شده است. چاقی از معضلات جامعه امروزی است که علاوه بر افزایش فعالیت بدنی، داشتن رژیم غذایی مناسب و صحیح در پیشگیری و درمان آن نقش اساسی دارد. یکی از رژیم ها برای کاهش وزن، رژیم Faddiet است که این رژیم نتایج فوق العاده را در بردارد. این رژیم ها برای کاهش وزن به مدت طولانی مورد مصرف ندارد، زیرا در درازمدت سالم محسوب نمی شوند. در واقع بعضی از این رژیم ها می تواند خطراتی برای سلامتی داشته باشد. از جمله رژیم های FAD می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. رژیم های کربوهیدارت کنترل شده که رژیم پروتئین از آن جمله است. اغلب مواد غذایی از منابع پروتئینی تأمین می شود.
2. رژیم کربوهیدرات به میزان زیاد و چربی وجود دارد ولی کربوهیدرات را به هر میزان می توان مصرف نمود.
3. خوردن از همه گروه های غذایی به میزان کنترل شده
4. رژیم مایعات
5. رژیم غذایی کنترل شده بر حسب کالری مورد نیاز و کالری مصرف شده
6. سایر رژیم ها بر حسب گروه خونی، ماکروبیوتیک ها، رژیم مایوکلینیک، در رژیم ماکروبیوتیک از حبوبات و سبزیجات و محصولات غذایی حیوانی بیشتر استفاده می شود. این رژیم خصوصاً در بیماران سرطانی استفاده می شود.
7. قرص های کاهش دهنده وزن من جمله Dexatrim natural از عوارض آن می توان به سکته های مغزی در اثر خونریزی مغزی اشاره کرد. Hydroxycut ( عوارض: احتمال آسیب های کبدی ) Metabolife356 ( یک چربی سوز گیاهی است و متابولیسم بدن را بالا می برد. از عوارض آن می توان به افزایش ضربان قلب و فشار خون اشاره کرد )
باید بدانیم رژیم های کاهش وزن باید تحت نظر متخصص تغذیه باشد و از گرفتن رژیم های کاهش وزن سریع در مدت زمان کوتاه اجتناب نمود زیرا خطرات جدی را در پی دارد. در واقع رژیم کاهش وزن سالم و بدون عوارض را باید تجربه کرد.
منبع مقاله :
نشریه زیبایی سالم، سال هفتم، اول و پانزدهم دی ماه 1393

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید