1- اهمیت حج
قال على علیه السلام:
الله الله فى بیت ربکم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترک لم تناظروا.
على(ع) فرمود:
خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالى نگذارید. زیرا اگر حج متروک شود نظر رحمتخدا از شما قطع خواهد شد.
بحار الانوار/ ج 96/ 16
2- حج و توجه بسوى خدا
عن ابى جعفر الباقر علیه السلام فى قول الله تبارک و تعالى:
«ففروا الى الله انى لکم منه نذیر مبین» (2) قال:
حجوا الى الله.
امام باقر(ع) درباره آیه شریفه «ففروا الى الله انى لکم منه نذیر مبین» فرموده است:
منظور از فرار بسوى خدا آن است که آهنگ حج کنید.
معانى الاخبار/ ص 222
3- لبیک و قربانى
عن على علیه السلام قال:
نزل جبرئیل عى النبى صلى الله علیه و آله و سلم فقال:
یا محمد مر اصحابک بالحج و الثلج، فالحج رفع الاصوات بالتلبیه و الثلج نحر البدن.
امام على علیه السلام فرمود:
جبرئیل بر پیامبر فرود آمد و گفت:اى محمد یارانت را به عج و ثج فرمان ده. عجیعنى فریاد و لبیک برآوردن و ثجیعنى قربانى کردن شتران.
معانى الاخبار/ ص 224.
4- حج اکبر و اصغر
عن معاویه بن عمار، قال:
سئلت ابا عبدالله علیه السلام عن یوم الحج الاکبر فقال: هو یوم النحر و الاصغر العمره.
معاویه بن عمار گوید:
از امام صادق علیه السلام پرسیدم روز حج اکبر چه روزى است؟ حضرت فرمود: روز حج اکبر روز عید قربان است و حج اصغر عمره است.
معانى الاخبار/ ص 295
5- آثار حج
عن الرضا علیه السلام قال:
ما رایتشیئا اسرع غنا و لا انفى للفقر من ادمان الحج
از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمود:
هیچ چیزى را بیشتر از حج مداوم، در بىنیازى و فقر زدائى مؤثر ندیدم.
بحار الانوار، ج 74، ص 318
6- مرگ در راه حج
عن ابى عبدالله علیه السلام قال:
من مات فى طریق مکه ذاهبا اوجائیا امن من الفزغ الاکبر یوم القیامه.
امام صادق علیه السلام فرمود:
هرکس در راه رفت و برگشت مکه بمیرد از اندوه بزرگ روز قیامت ایمن خواهد بود.
ملاذ الاخیار/ ج 7/ 223
7- حرمت مهمانان خدا
عن ابى عبد الله علیه السلام قال:
الحاج و المعتمر وفد الله ان سالوه اعطاهم و ان دعؤه اجابهم و ان شفعوا شفعهم و ان سکتوا ابتداهم و یعوضون بالدرهم الف الف درهم
امام صادق علیه السلام فرمود:
حاجى و عمرهگزار مهمان خدایند. اگر چیزى بخواهند به ایشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ مىگوید. اگر شفاعت کنند. شفاعت ایشان را مىپذیرد، اگر سکوت کنند، با آنان آغاز سخن مىکند و در برابر هر درهمى که خرج کردهاند، یک میلیون درهم به آنان مىپردازد.
ملاذ الاخبار/ ج 7/ 226
8- آمادگى براى احرام
عن حماد بن عیسى قال:
سئلت ابا عبد الله علیه السلام عن التهیؤء للاحرام، فقال: تقلیم الاظفار و اخذ الشارب و حلق العانه.
حماد بن عیسى گوید:
از امام صادق علیه السلام پرسیدم. براى احرام چگونه باید آماده شد؟ فرمود: با گرفتن ناخنها، کوتاه کردن شارب و تراشیدن موى بالاى شرمگاه.
ملاذ الاخیار، ج 7/ 308
9- نظر به کعبه
عن الباقر علیه السلام:
من نظر الى الکعبه لم یزل یکتب له حسنه و یمحى عنه سیئه حتى یصرف بصره عنها.
امام باقر -علیه السلام- فرمود:
هر کس به کعبه نگاه کند. تا وقتى به آن مىنگرد مدام کار نیک برایش نوشته مىشود و گناهش پاک مىشود تا وقتى دیده از آن برگرداند.
بحار الانوار/ ج 96/ 65
10- نیتحج
عن ابى عبدالله -علیه السلام- قال:
الحجحجان، حج لله و حج للناس، فمن حج لله کان ثوابه على الله و الجنه و من حج للناس کان ثوابه على الناس یوم القیامه.
امام صادق -علیه السلام- فرمود:
حج دو گونه است: حجى براى خدا و حجى براى خلق، هر کس براى خدا حج گزارد، پاداشش آنست که خدا که وى را به بهشت درآورد و هر کس براى مردم حج گزارد، پاداش وى روز قیامتبرعهده مردم خواهد بود.
بحار الانوار/ ج 96/ 24
11- روزه ایام تشریق در منى
سئل الصادق علیه السلام:
لم کره الصیام فى ایام التشریق؟ فقال:
لان القوم زوار الله و هم فى ضیافته و لا ینبغى للضیف ان یصوم عند من زاره و اضافه.
از امام صادق -علیه السلام- سئوال شد:
چرا روزه ایام تشریق «11 – 12 – 13 ذى حجه» نامطلوب است. حضرت فرمود: زیرا مردم، زائران خدا و مهمان وى هستند. و شایسته نیست که مهمان در نزد میزبان و کسى که به دیدارش رفته روزه بگیرد.
بحار الانوار/ ج 96/ 34
12- حجیا جهاد
عن الصادق -علیه السلام- انه قال:
ما سبیل من سبیل الله افضل من الحج الا رجل یخرج بسیفه فیجاهد فى سبیل الله حتى یستشهد.
امام صادق -علیه السلام- فرمود:
هیچ راهى از راههاى خدا برتر از حج نیست مگر اینکه مردى شمشیر بردارد و در راه خدا جهاد کند تا شهید گردد.
بحار الانوار/ ج 96/ 49
13- ثواب طواف
عن النبى صلى الله علیه و اله و سلم انه قال:
من طاف بهذا البیت اسبوعا و احسن صلاه رکعتیه غفر له.
پیامبر اکرم -صلى الله علیه و آله- فرمود:
هرکس هفتبار به دور این خانه طواف کند و دو رکعت نماز طواف را بخوبى انجام دهد. گناهش آمرزیده شود.
بحارالانوار/ ج 96/ 49
14- حج و تجدید میثاق
قال ابو جعفر علیه السلام:
و الحجر کالمیثاق و استلامه کالبیعه و کان اذا استلمه قال:
اللهم امانتى ادیتها و میثاقى تعاهدته لیشهدلى عندک بالبلاغ.
امام باقر -علیه السلام- فرمود:
حجرالاسود مثل یک پیمان است و دست کشیدن بر آن چون بیعت [با خدا] است وقتى حضرت دستبر حجرالاسود مىکشید مىفرمود: خدایا! امانتم را ادا کردم. میثاق خود را تجدید کردم، تو گواه باش که من وظیفهام را بپایان رساند.
بحار الانوار/ ج96/ 48
15- اهمیتحج
عن ابى عبد الله -علیه السلام- قال:
لا یزال الدین قائما ما قامت الکعبه.
اما صادق -علیه السلام- فرمود:
تا کعبه برپاست دین برپاست.
بحار الانوار/ ج 96/ 57
16- فلسفه نام کعبه
عن ابى جعفر -علیه السلام- قال:
قلت له: لم سمى البیت العتیق؟ قال: لانه حر عتیق من الناس و لم یملکه، احد.
از امام باقر -علیه السلام- سؤال شد، چرا کعبه را بیت العتیق نامیدهاند؟ فرمود:
زیرا این خانه آزاد است و رها شده و در ملکیت هیچ کس درنیامده است.
بحارالانوار/ ج 96/ 59
17- مثلث مقدس
عن ابى عبد الله -علیه السلام- قال:
ان الله عزوجل حرمات ثلاث لیس مثلهن شىء کتابه و هو حکمه و نوره و بیته الذى جعله قبله للناس لایقبل من احد توجها الى غیره و عتره نبیکم.
امام صادق -علیه السلام- فرمود:
خداى عزوجل سه ناموس محترم و مقدس دارد که هیچ چیز به حرمت آن نرسد. کتابش که فرمان او و نور اوست و خانهاش که آنرا قبله مردم قرار داده و توجه به جایى غیر آن از هیچکس پذیرفته نیست و عترت پیامبر شما.
بحار الانوار/ ج96/ 60
18- نذر کعبه
عن على -علیه السلام- قال:
لو کان لى وادیان یسیلان ذهبا و فضه ما اهدیت الى الکعبه شیئا لانه یصیر الى الحجبه دون المساکین.
امام على -علیه السلام- فرمود:
اگر دو رودخانه مواج از طلا و نقره داشته باشم هیچ چیز به کعبه اهدا نخواهم کرد، زیرا به پردهداران «ناشایست» مىرسد نه به مساکین و مستمندان.
بحارالانوار/ ج 96/ 67
19- امنیت حرم
عن عبد الله بن سنان، عن ابى عبد الله -علیه السلام- قال قلت:
ا رایت قوله «و من دخله کان امنا» (3) البیت عنى او الحرم؟ قال:من دخل الحرم من الناس مستجیرا به فهو امن و من دخل البیت من المؤمنین مستجیرا به فهو امن من سخط الله و من دخل الحرم من الوحش و السباع و الطیر فهو امن من ان یهاج او یؤذى حتى یخرج من الحرم.
عبد الله بن سنان گوید به امام صادق -علیه السلام- گفتم:
بفرمایید منظور از آیه «و من دخله کان امنا» چیست؟ کعبه مورد نظر استیا حرم؟ فرمود: هر کس از مردم به حرم پناه آورد در امان است. هرکس از مؤمنین بر حرم پناه آورد از خشم خدا در امان است و هر حیوان وحشى و درنده و پرندهاى که داخل حرم شود. در امان است از ارعاب و اذیت تا از آن بیرون رود.
بحار الانوار/ ج 96/ 74
20- چهار شهر برگزیده
قال رسول الله صلى الله علیه و آله:
ان الله اختار من البلدان اربعه فقال عز و جل: و التین و الزیتون و طور سینین و هذا البلد الامین. و التین المدینه و الزیتون بیت المقدس و طور سینین الکوفه و هذا البلدا الامین مکه.
رسول خدا -صلى الله علیه و آله- فرمود:
خداوند از شهرهاى چهار شهر برگزیده است و فرموده: والتین و الزیتون و طور سینین و هذا البلد الامین. منظور از تین مدینه و منظور از زیتون بیت المقدس است و مقصود از طور سینین کوفه و مقصود از این شهر امن، مکه معظمه است.
بحار الانوار/ ج 96/ 77