احادیثی درباره حجاب، عفاف و پاکدامنی

احادیثی درباره حجاب، عفاف و پاکدامنی

پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند:

اِنَّ مِن خَیرِ نِسَائَكُم اَلمُتَبَرَّجَةَ مِن زَوجِها الحصَانَ عَن غَیرِه ؛

بهترين زنان شما، زني است که براي شوهرش آرايش و خودنمايي کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند.

(بحارالانوار، ج 103، ص 235)

*************************************

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمودند:

آن لحظه اي كه زن در خانه خود مي ماند،( و به امور زندگي و تربيت فرزند مي پردازد) به خدا نزديك تر است .

بحار الانوار جلد 43 صفحه 92

*************************************

قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء – سلام الله عليها – :

خَيْرٌ لِلِنّساءِ أنْ لا يَرَيْنَ الرِّجالَ وَ لا يَراهُنَّ الرِّجالُ ؛

حضرت فاطمه زهرا – سلام الله عليها – فرمودند:

بهترين چيز براي حفظ شخصيت زن آن است كه مردي را نبيند و نيز مورد مشاهده مردان قرار نگيرد.

*************************************

قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء – سلام الله عليها – :

إنّي قَدِاسْتَقْبَحْتُ ما يُصْنَعُ بِالنِّساءِ، إنّهُ يُطْرَحُ عَلي الْمَرْئَةِ الثَّوبَ فَيَصِفُها لِمَنْ رَأي، فَلا تَحْمِليني عَلي سَرير ظاهِر، اُسْتُريني، سَتَرَكِ اللّهُ مِنَ النّارِ ؛

حضرت فاطمه زهرا – سلام الله عليها – در آخرين روزهاي عمر پر بركتشان ضمن وصيّتي به اسماء فرمودند: من بسيار زشت و زننده مي دانم كه جنازه زنان را پس از مرگ با انداختن پارچه اي روي بدنش تشييع مي كنند. و افرادي اندام و حجم بدن او را مشاهده كرده و براي ديگران تعريف مي نمايند. مرا بر تختي كه اطرافش پوشيده نيست و مانع مشاهده ديگران نباشد قرار مده ـ بلكه مرا با پوشش كامل تشييع كن ـ، خداوند تو را از آتش جهنّم مستور و محفوظ نمايد.

تهذيب الأحكام، ج 1، ص 429

*************************************

قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء – سلام الله عليها – : … إنْ لَمْ يَكُنْ يَراني فَإنّي أراهُ، وَ هُوَ يَشُمُّ الريح ؛

مرد نابينائي وارد منزل شد و حضرت زهراء (عليها السلام)پنهان گشت، وقتي رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) علّت آن را جويا شد؟ در پاسخ پدر اظهار داشت: اگر آن نابينا مرا نمي بيند، من او را مي بينم، ديگر آن كه مرد، حسّاس است و بوي زن را استشمام مي كند.

بحارالأنوار، ج 43، ص 91، ح 16

*************************************

پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:

إذا استعطرت المرأه فمرّت على القوم لیجدوا ریحها فهی زانیه؛

اگر زنى خود را معطر کند و بر مردمى بگذرد که بوى او را دریابند، زناکار است.

نهج الفصاحه

*************************************

پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:

إذا تطیّبت المرأه لغیر زوجها فإنّما هو نار و شنار؛

وقتى زنى براى کسى جز شوهر خود بوى خوش بکار برد، مایه آتش و عار است.

نهج الفصاحه

*************************************

پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:

أربع من أعطیهنّ فقد أعطی خیر الدّنیا و الآخره لسان ذاکر و قلب شاکر و بدن على البلاء صابر و زوجه لا تبغیه خونا فی نفسها و لا ماله؛

چهار چیز است که هر کس از آن بهره دارد از نیکى دو جهان بهره ور است، زبانى که یاد خدا کند و قلبى که سپاس پروردگار گذارد و تنى که بر بلا صبور باشد و زنى که بناموس و مال وى خیانت نکند.

نهج الفصاحه

*************************************

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

أيُّما امرأةٍ استَعطَرَتْ فَمَرَّت‏على قَومٍ لِيَجِدُوا مِن رِيحِها فهي زانِيَةٌ ؛

هر زنى كه به خود عطر زند و از كنار عدّه‏اى (مرد نامحرم) بگذرد تا بويش به مشام آنها رسد، زناكار است .

سنن النسائى : 8 / 153 و منتخب ميزان الحكمة : 348

*************************************

امام علي(عليه السلام) فرمودند:

صِيانَةُ المَرأةِ أنعَمُ لِحالِها وَ أدوَمُ لِجَمالِها ؛

محفوظ داشتن زن ، به حال او مفيدتر ، و براى زيبايى‏اش پايدارتر است .

غرر الحكم و درر الكلم، حديث5820

*************************************

امام على (عليه‏السلام ) فرمودند:

كنتُ قاعدا في البَقيعِ مَع رسولِ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم في يَومِ دَجْنٍ ومَطَرٍ ، إذ مَرَّتِ امْرَأةٌ على حِمارٍ ، فَهَوتْ يدُ الحِمارِ في وَهْدَةٍ فسَقَطَتِ المَرأةُ ، فأعْرَضَ النّبيُّ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم بوجهِهِ ، قالوا : يا رسولَ اللّه ، إنّها مُتَسَرْوِلَةٌ . قالَ : اللّهُمَّ اغْفِرْ للمُتَسرْوِلاتِ ثلاثا يا أَيُّها النّاسُ ، اتَّخِذوا السَّراويلاتِ فإنَّها مِن أسْتَرِ ثِيابِكُم ، وحَصِّنوا بِها نِساءَكُم إذا خَرَجْنَ .

من و پيامبر در يك روز ابرى و بارانى در بقيع نشسته بوديم كه زنى سوار بر الاغ از آن جا گذشت و دست الاغش در گودالى فرو رفت و زن به زمين افتاد . پيامبر صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم رويش را برگرداند . حاضران عرض كردند : اى رسول خدا ! آن زن شلوار به پا دارد . پيامبر سه بار فرمود : خدايا ! زنان شلوار پوش را بيامرز . اى مردم ! شلوار بپوشيد كه شلوار پوشاترين جامه‏هاى شماست و زنان خود را در موقعى كه بيرون مى‏آيند با شلوار حفظ كنيد .

تنبيه الخواطر : 2 / 78 ، منتخب ميزان الحكمه : 130

*************************************

قال رسول الله – صلّي الله عليه و آله – : اذا رأيْتُمُ اللاّتي القَيْنَ عَلي رئوسِهِنَّ مثلَ استَمَةِ البَعْرِ فَاعْلَموهنَّ انَّهُ لا يُقْبَلُ لَهُنَّ الصَّلوةُ.

رسول خدا – صلّي الله عليه و آله – فرمودند: زماني كه ديديد زناني موهاي سر خود را مثل برآمدگي پشت شتر نموده و در ميان نامحرمان ظاهر مي شوند، به آنها بگوئيد كه نمازشان قبول نيست.

«كنزالعمال، ج 16، ص 392»

*************************************

قال رسول الله – صلّي الله عليه و آله – : مَنْ اطاعَ امْرأَتَهُ اكيَّهُ اللهُ عَلي وجهِهِ في النّارِ فقال الامام علي – عليه السّلام – : و ما تلك الطاعة؟ قال: ياذن لها في … و لبس الثياب الرقاق.

رسول خدا – صلّي الله عليه و آله – فرمودند: هر كس از زنش اطاعت كند خداوند او را با صورت در آتش خواهد افكند. امام علي – عليه السّلام – عرض كردند: منظور از اطاعت زن چيست؟ حضرت فرمودند: اينكه به او اجازة رفتن به حمامهاي عمومي، عروسي هايي كه در آن گناه مي شود و مجالس آوازه خواني بدهد و نيز اجازه دهد تا در ميان نامحرمان لباس نازك بپوشد.

«بحارالانوار، ج 74، ص 53»

*************************************

قال رسول الله – صلّي الله عليه و آله – : ايُّ اِمْرَاَةٍ تطيَّبتْ ثمَّ خَرَجَتْ من بَيتِها فَهِيَ تُلْعَنُ حتّي ترجَعَ الي بيتِها مَتَي ما رَجَعَتْ.

رسول خدا – صلّي الله عليه و آله – فرمودند: هر زني كه خود را خوشبو نمايد و از منزل خارج شود تا زماني كه بر مي گردد مورد لعنتِ (خدا و ملائكه) قرار مي گيرد.

«بحارالانوار، ج 100، ص 247»

*************************************

قال الامام علي – عليه السّلام – : زكاةُ الجمالِ العِفافُ.

امام علي – عليه السّلام – فرمودند: زكات زيبايي، عفت و پاكدامني است.

«تصنيف غررالحكم، ص 256، ح 5409»

*************************************

قال الامام علي – عليه السّلام – : افضَلُ العبادَةِ العِفافُ.

امام علي – عليه السّلام – فرمودند: عفت و پاكدامني، برترين عبادات است.

«الكافي، ج 2، ص 79»

*************************************

قال الامام علي – عليه السّلام – : دَخَلْتُ أنا و فاطمَةُ عَلي رسول الله – صلّي الله عليه و آله – … فقالَ، يا عليُّ، … رايتُ اِمرَاَةً معلَّقَةً بشَعْرِها يَغْلي دماغُ راسها … فانّها لا تُغَطّي شَعْرَها من الرّجالِ.

امام علي – عليه السّلام – فرمودند: (روزي) من و فاطمه خدمت رسول خدا – صلّي الله عليه و آله – رسيديم، (ديدم كه ايشان شديداً گريه مي كنند. عرض كردم: پدر و مادرم فدايت، اي رسول خدا، چه چيزي شما را به گريه انداخته است؟) حضرت فرمودند: اي علي شبي كه مرا به آسمانها بردند. زناني از امت خود را ديدم كه در عذاب هاي بسيار سختي به سر مي بردند، به ياد عذاب سخت آنها افتادم و گريه بر من غلبه نمود، زناني را ديدم كه از موهاي سر خود آويزان هستند و از آتش جهنم مغز سرشان مي جوشيد … پس آنها كساني هستد كه در دنيا موهاي سرشان را از مردان نامحرم نمي پوشانند.

«بحار الانوار، ج 8، ص 309»

*************************************

قال الامام علي – عليه السّلام – : قال رسول الله – صلّي الله عليه و آله – : … و رايتُ اِمرَاةً تاكُلُ لحمَ جَسَدِها و النّار توقَدُ مِنْ تَحتِها … فاِنَّها كانَتْ تَزيّنُ بَدَنها للنّاس … .

امام علي – عليه السّلام – فرمودند: رسول خدا – صلّي الله عليه و آله – فرمودند: در شب معراج زناني را ديدم كه گوشت بدن خود را مي خوردند در حاليكه آتش جهنم از زير آنها شعله ور بود … همانا آنها كساني هستند كه خود را براي مردم نامحرم زينت مي كنند.

«بحار الانوار، ج 8، ص 309»

*************************************

قال الامام علي – عليه السّلام – : قال رسول الله – صلّي الله عليه و آله – : … و رايتُ اِمْراَةً تُقطَعُ لحمُ جَسَدِها مِنْ مُقَدِّمِها و مؤخّرِها بِمَقاريض من نارٍ … .

امام علي – عليه السّلام – فرمودند: رسول خدا فرمودند: در شب معراج زناني را ديدم كه گوشت بدنشان توسط قيچي هاي آتشين از جلو و عقب بريده مي شد … پس آنها كساني هستند كه خود را در معرض مردان نامحرم قرار مي دهند و با رفتارهاي مختلف توجه آنها را جلب نموده و به آنها اظهار تمايل مي نمايند.

«بحار الانوار، ج 8، ص 309»

*************************************

قال الامام علي – عليه السّلام – : ثَمَرةُ العِفَّةِ الصّيانَةُ.

امام علي – عليه السّلام – فرمودند: ثمرة عفت و پاكدامني، محفوظ ماندن از گناه مي باشد.

«تصنيف غرر الحكم، ص 256، ح 5423»

مطالب مشابه