مدیریت اقتصادی خانه

مدیریت اقتصادی خانه

ده مهارت اقتصادی
در هر حال چه در خانواده های فقیر و چه ثروتمند امکان این که بین زن و شوهر بر سر مسائل مالی اختلاف ایجاد شود وجود دارد. گاهی ممکن است این اختلاف بر یکدلی و صمیمیت آن ها لطمه وارد آورده، حتی منجر به جدایی گردد. برای جلوگیری از اختلاف و مجادله در این باره مهارت های زیر می توانند مفید واقع شوند.
1. وقتی اختلاف پیش می آید به طور صریح و دوستانه درباره آن با همسر خود صحبت کنید. زیرا توضیحات طرفین می تواند اشتباه یا سوء تفاهم را برطرف سازد در حالی که مسکوت گذاشتن آن ممکن است اثرات نامطلوب داشته باشد.
2. در تنظیم برنامه ای مناسب در مورد مخارج، همکاری داشته و با احساس مسئولیت آنرا رعایت کنید.
3. چنانچه حساب بانکی مشترک یا حساب های جداگانه دارید درباره این که مخارج چگونه پرداخت شود قرار لازم را بگذارید تا منظم و روشن باشد.
4. بهتر است، هر کدام که فرصت و آمادگی و تجربه بیشتری برای خرجکرد منزل دارید، آن را به عهده گرفته و با نظم و ترتیبی انجام دهید.
5. همواره حساب درآمد و مخارج را در نظر داشته، خریدهای خود را بر حسب آن تنظیم نمائید.
6. اگر همسر شما در برخی موارد خریدی بر خلاف نظر شما کرد سخت گیر نباشید و استقلال او را تا حد لازم و مقتضی رعایت کنید. گرچه تفاهم و مشورت لازم است.
7.در مورد خریدهای عمده و تهیه لوازم گرانقیمت، مشورت و توافق نمائید.
8. در حضور دیگران درباره پول و مخارج بحث نکرده از انتقاد یکدیگر خودداری نمائید.
9. وقتی بچه شما چیزی را می خواهد که قیمت آن نسبتاً زیاد است در مورد آن توافق کنید. اگر همسر شما با آن مخالف بود از تحریک کردن طفل بر علیه او خودداری کنید.
10. در موارد اختلاف نظر، بحث و گفتگو برای پیدا کردن راه حل را هم چنان ادامه دهید. تا به توافق دست یابید.
این موضوع لازم به توضیح نیست که تشریک مساعی و همکاری زن و شوهر در مورد مسائل مالی در ایجاد صمیمت و محبت در خانه اثرات فراوانی دارد. کسانی که در این باره با توافق به پیش می روند می توانند سال های متمادی در کنار هم از زندگی توأم با آرامش و آسایش برخوردار باشند.
حسین خنیفر و مژده پور حسینی- مهارت های زندگی، ص190

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید