کلام امام علی درباره ایمان

کلام امام علی درباره ایمان
[1] و سئل عن الایمان ، فقال : الایمان علی اربع دعائهم : [2] علی الصبر ، و الیقین ، و العدل ، و الجهاد و الصبر منها علی اربع شعب : [3] علی الشوق ، و الشفق ، و الزهد ، و الترقب : [4] فمن اشتاق الی الجنه سلا عن الشهوات ، و من اشفق من النار اجتنب المحرمات ، [5] و من زهد فی الدنیا استهان بالمصیبات ، و من ارتقب الموت سارع الی الخیرات [6] و الیقین منها علی اربع شعب : علی تبصره الفطنه ، [7] و تاول الحکمه ، و موعظه العبره ، وسنه الاولین [8] فمن تبصر فی الفطنه تبینت له الحکمه ، و من تبینت له الحکمه عرف العبره ، [9] و من عرف العبره فکانما کان فی الاولین [10] و العدل منها علی اربع شعب : علی غائص الفهم ، و غور العلم [11] و زهره الحکم ، و رساخه الحلم ، فمن فهم علم غور العلم ، [12] و من علم غور العلم صدر عن شرائع الحکم ، [13] و من حلم لم یفرط فی امره و عاش فی الناس حمیدا الجهاد منها علی اربع شعب : [14] علی الامر بالمعروف ، و النهی عن النمکر ، و الصدق فی المواطن ، [15] و شنان الفاسقین : فمن امر بالعروف شد ظهور المؤمنین ، [16] و من نهی عن المنکر ارغم انوف الکافرین و من صدق فی المواطن قضی ما علیه ، [17] و من شنی ء الفاسقین و غضب لله ، غضب الله له و ارضاه یوم القیامه [18] و الکفر علی اربع دعائهم : علی التعمق ، [1] و التنازع ، و الزیغ ، و الشقاق : فمن تعمق لم ینب الی الحق ، [2] و من کثر نزاعه بالجهل دام عماه عن الحق ، و من زاغ ساءت عنده الحسنه ، [3] و حسنت عنده السیئه ، و سکر سکر الضلاله ، [4] و من شاق و عرت علیه طرقه ، و اعضل علیه امره ، و ضاق علیه مخرجه [5] و الشک علی اربع شعب : علی التماری ، و الهول ، و التردد ، [6] و الاستسلام : فمن جعل المراء دیدنا ، لم یصبح لیله ، [7] و من هاله ما بین یدیه نکص علی عقبیه ، [8] و من تردد فی الریب ، وطئته سنابک الشیاطین ، [9] و من استسلم لهلکه الدنیا و الاخره هلک فیهما [10] قال الرضی : و بعد هذا کلام ترکنا ذکره خوف الاطاله و الخروج عن الغرض المقصود فی هذا الباب

درباره ایمان از امام علی سؤال شد در پاسخ فرمود : ایمان برچهار پایه استوار است : [2] بر صبر و یقین و عدالت و جهاد .و صبر بر چهار شعبه تقسیم میشود . [3] بر اشتیاق ،ترس ،زهد و انتظار : [4] کسی که مشتاق بهشت باشد از شهوات و تمایلات سرکش برکنار می رود و آن کس که از آتش جهنم بیمناک باشد از محرمات دوریمی گزیند [5] کسیکه در دنیا زاهد باشد مصیبتها را ناچیز می شمرد . و آن کس که منتظر مرگ باشد برای انجام اعمال نیک سرعت می گیرد .

[6] یقین نیز بر چهار قسمت است : بر بینش در هوشیاری و زیرکی[7] رسیدن به دقایق حکمت پندگرفتن از حکمتها و توجه به روش پیشینیان : [8] کسیکه هوشیار و بینا باشد حکمت و دقایق امور برایش روشن می شود و کسیکه دقایق امور و حکمت برایش روشن شد عبرت فرامی گیرد [9] و کسیکه درس عبرت فراگیرد گویا همیشه با گذشتگان بوده است . [10] عدالت نیز چهار شعبه دارد :

دقت در فهم غور در علم [11] و دانش قضاوت صحیح و حلم و بردباری ثابت و پا برجا . بنابراین آن کس که خوب بفهمد به اعماق دانش آگاهی پیدا می کند [12] و کسیکه به عمق علم برسد سیراب از سرچشمه احکام باز می گردد .

[13] و آن کس که حلم و بردباری داشته باشد در کار خود تفریط و کوتاهی نمی کند و در میان مردم با آبرومندی و ستودگی زندگی خواهد کرد . جهاد نیز چهار شعبه دارد : [14] امر به معروف ، نهی از منکر صدق و راستی در معرکه نبرد [15] و کینه و دشمنی با فاسقان : آن کسیکه امر به معروف کند پشت مؤمنان را محکم کرده [16] و کسیکه نهیا ز منکر نماید بینی کافران را بر خاک مالیده هر کس در معرکه نبرد صادقانه بایستد وظیفه اش را انجام داده [17] و آن کسی که فاسقان را دشمن دارد و بخاطر خدا خشم گیرد خداوند بخاطر او خشم و غضب می کند و او را در روز قیامت خشنود می سازد .

[18] کفر نیز بر چهار پایه قرار دارد : دنبال او هام رفتن به گمان کنجکاوی از اسرار 00 [1] جنگ و ستیز با مردم انحراف از حق و پیروی از هوی و هوس : آن کس که به دنبال اوهام و جستجوی اسرار دیگران برود به حق باز نمی گردد [2] و کسی که در اثر جهل به نزاع و ستیز برخیزد همواره از شناخت حق محروم خواهد ماند و کسیکه از راه حق منحرف شود و به دنبال هوسها برود نیکیدر نزد او بد [3] و بدیدر پیش او خوب جلوه می کند و گرفتار مستی گمراهی می گردد [4] و آن کس که به عناد و لجاج پردازد راهها برایش پر از سنگ و ناهموار و کارها بر او سخت و پیچیده می شوند و در تنگنا قرار می گیرد . [5] شک نیز بر چهار شعبه است :

بر مراء و جدال ترس تردید [6] و خودباختگی آن کسیکه مجادله و لجاجت در بحث را عادت خویش قرار بدهد هرگز از تاریکی شک به روشنائی یقین گام نمی نهد [7] هر کس از آینده بترسد به قهق را برمی گردد [8] و آن کس که در تردید و دو دلی باشد و نتواند تصمیم بگیرد زیر سم شیطانها له خواهد شد [9] و آن کس که در برابر وسائلیکه هلاکت دنیا و آخرت در آن است خود باخته شود در هر دو جهان هلاک خواهد شد . [10] شریف رضی می گوید :

سخن امام [ ع ] هنوز دنباله داشت که ما برای طولانی نشدن و خارج شدن از منظور در این باب [ که جمع آوری سخنان کوتاه امام است ] از بقیه صرف نظر کردیم .

نهج البلاغه

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید