سنت غیبت در انبیای پیشین علیه السلام

سنت غیبت در انبیای پیشین علیه السلام

غیبت و دوری حجت خدا از بین مردم امری تازه و جدید نیست که در این امت آن هم درآخرین وصی پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله تحقق پیدا کرده باشد، بلکه سنتی الهی بوده که حتی در بین انبیا نیز پیدا شده است . اینک به اسامی برخی از آن ها اشاره می کنیم :

1- حضرت ادریس علیه السلام
مطابق برخی روایات ، ادریس پیامبر به جهت مشاجره ای که بین او و جباران زمانش ایجاد شد، بیست سال از میان امتش غایب شد و در کوه ها و غارها به سر می برد . خداوند ملکی را موکل بر او نموده بود تا هنگام غروب آفتاب افطاری او را در حاضر کند … . (1)

2- حضرت صالح علیه السلام
صدوق رحمه الله به سندش از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود : « إن صالحا علیه السلام غاب عن قومه زمانا ، و کان یوم غاب عنهم کهلا … فلما رجع إلی قومه لم یعرفوه بصورته … »؛(2) « همانا صالح علیه السلام مدتی از قومش غایب شد . هنگام غیبت پیرمردی بود … و وقتی که به قومش بازگشت کسی او را به چهره نمی شناخت … . ».

3- حضرت ابراهیم علیه السلام
حضرت ابراهیم علیه السلام نیز بنا بر نقل روایات، مدتی از ابتدای ولادت تا سال های زیادی مخفی بود و امر خود را کتمان می کرد تا آن که خداوند او را مأمور به ابلاغ رسالتش نمود .(3)

4- حضرت موسی علیه السلام
صدوق نقل می کند : « … حضرت موسی علیه السلام از شهر مصر به مدائن فرار کرده، در آنجا مدت زیادی نزد حضرت شعیب علیه السلام اقامت نمود … ». (4)

5- حضرت شعیب علیه السلام
مجلسی به سندش از امام علی علیه السلام نقل کرده که فرمود : « إن شعیبا النبی علیه السلام دعا قومه الی الله حتی کبر سنه ، و دق عظمه ، ثم غاب عنهم ما شاء الله ، ثم عاد إلیهم شابا » ؛(5) « شعیب پیغمبر قومش را به سوی خدا دعوت کرد تا پیر شد و استخوان هایش ضعیف شد . آن گاه تا مدتی که خواست خدا بود از میان مردم غایب شد و سپس در حالی که جوان شده بود به سوی آن ها بازگشت … ».

6- حضرت الیاس علیه السلام
قطب راوندی نقل می کند که حضرت الیاس علیه السلام از میان قومش هفت سال غایب شد ، در آن مدت در صحراها و بیابان ها متواری بود . (6)

7- حضرت دانیال نبی علیه السلام
صدوق رحمه الله می گوید : « دانیال نبی 90 سال از میان قومش غایب و اسیر دست بخت النصر بود و پیروانش همگی در این مدت انتظارش را می کشیدند ». (7)

8- حضرت عیسی علیه السلام
حضرت عیسی علیه السلام دو نوع غیبت داشته است : یکی در مدت 12 سال در سرزمین های شام و مصر و دیگر از هنگامی که خواستند او را به دار آویزند، تا هم اکنون که بیش از دو هزار سال از عمر او می گذرد و هنوز زنده است . وی هنگام ظهور حضرت مهدی علیه السلام برای تشکیل حکومت عدل جهانی ایشان را مساعدت خواهد نمود .

پی نوشت‌ :

1- کمال الدین ، ج 1 ، ص 130 ، ح 1 ؛ سعد السعود ، ص 125.
2- کمال الدین ، ص 136 و 137.
3- کمال الدین ، ج 1 ، ص 138.
4- کمال الدین ، ج 1 ، ص 145.
5- بحارالأنوار ، ج 12 ، ص 385 ، ح 10.
6- قصص راوندی ، ص 248.
7- کمال الدین ، ج 1 ، ص 385 ، ح10.
منبع:کتاب غیبت کبری

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید