نبی رحمت در کلام اندیشمندان (2)

نبی رحمت در کلام اندیشمندان (2)

کلام شیرین و اخلاق نیک

لوئى توماس، نویسنده معروف آمریکایى‌
کمتر خانواده‌اى در عربستان دیده مى‌شود که نام یکى از فرزندان خود را «محمد» نگذارد و اصولاً انتشار این نام در عالم، بیشتر از انتشار نام پطرس و یوحناست. محمد صلى‌الله‌على‌وآله، پیغمبر عرب، اول کسى بود که وحدت ملى عرب را عملى کرد و آن قبایل را در زیر یک پرچم گردآورد و هنگامى که ظهور نمود، نه تنها عربستان، بلکه جهان، محتاج به ظهورش بود. او با قوه و اعمال نفوذ، وحدت عرب را ایجاد نکرد؛ بلکه بر اثر کلام شیرین و اخلاق نیک خود، قلوب این قوم را تسخیر کرد تا آنان از روى میل از او پیروى کرده، به گفته‌هایش ایمان آوردند. حقاً مى‌توان گفت که فرزند مکه صفایى داشت که در سایر پیغمبران یافت نمى‌شد. در او نیرویى بود که با آن، میان دل‌هاى متفرق، ایجاد ائتلاف مى‌کرد و به طورى آنها را متحد مى‌کرد که در پندار و احساس، در حکم یک دل بودند.

**************

محمد امین

مستر هوبرت ویل، صاحب کتاب المعلم الاکبر
محمد، ششصد سال پس از مسیح ظهور کرد و با نیروى خدایى که داشت، توانست تمام اوهام را برطرف سازد و بت‌پرستى را براندازد و چون مردى درست‌کردار، راست‌گو و بى‌آلایش بود، مردم به او لقب امین داده بودند. لهجه صادق و عزم استوارى داشت و با همین مزایا، توانست گمراهان را به راه راست هدایت کند.

**************

عدل و رحمت

لورانسیا دالبرى از بانوان دانشمند
محمد صلى‌الله‌على‌وآله، بزرگ و پیشواى حکومت اسلامى و همواره مراقب آسایش و آزادى ملت خود بوده و کسانى را که مرتکب جنایت مى‌شدند، مجازات مى‌کرد. این پیغمبر، دعوت به پرستش خداى یگانه و دین یگانگى را ترویج مى‌کرد و در دعوت به این دین، لطف و مهربانى را حتى با دشمنان، مراعات مى‌کرد. در این شخصیت، دو صفت از بهترین و عالى‌ترین صفات بشرى وجود داشت و آن دو، عدل و رحمت مى‌باشند.

مهربانى بى‌شائبه

هانرى ماسه‌
اگر درباره پیغمبر اسلام یک بحث اجمالى نماییم، شخصیتى که همواره متفکر و در اندیشه است، با نفسى که باطنش مملو از غم و اندوه باشد، در برابر ما مجسم مى‌شود؛ اما مدارکى که از او در دست است، شخصى را در برابر ما مى‌آورد که معتقد به خداى یگانه و زندگانى اخروى است و از صفات برجسته‌اش، مهربانى بى‌شائبه، عزم، اراده و اعتقاد است؛ علاوه بر این، مردى است حاکم، اداره‌کننده، سیاسى، جنگى و با وجود این، قاهر و آشوب‌طلب نبوده، برعکس، همیشه طالب صلح و آرامش بوده است.
**************

مهربانی و خوش رفتاری

مسیو بارتلمى سن هیلیارد
محمد صلى‌الله‌على‌وآله در دوره خود، باهوش‌ترین عرب و پرهیزگارترین و متدیّن‌ترین آنان، پرحوصله و بردبارتر از همه و نسبت به دشمنان از همه مهربان‌تر و خوش‌رفتارتر بود و بر پایه آن، امپراتورى عظیم و بى‌مانند اسلامى را برپا کرد که ناشى از تفوق این پیغمبر، بر رجال آن عصر بود و بس؛ اما دینى که او آورد و مردم را به آن دعوت نمود، یک خیر و برکت بزرگ بود و از این رو، عموم ملل به او گرویدند و از آن بهره‌مند شدند.

پیامبرى پرهیزگار

ولتر فرانسوی
سال 1763 میلادى در تاریخ افکار ولتر نقطه عطفى بود. در این سال بود که سرانجام تصویر جدیدى از حضرت محمّد [(ص)] و پیروانش در ذهن او ترسیم شد، قضاوت او نیز درباره شخص پیامبر اسلام [(ص)] که همیشه مورد عنادش بود تغییر کرد و آنگاه که حقیقت را بازیافت درباره آن حضرت گفت: محمّد [(ص)] بى گمان مردى بسیار بزرگ بود و مردان بزرگى نیز در دامن فضل و کمال خود پرورش داد. قانون گذارى خردمند، جهانگشایى توانا، فرمانروایى دادگستر، پیامبرى پرهیزگار بود و بزرگترین انقلاب هاى روى زمین را پدید آورد.
ولتر در سال 1776 میلادى به یاد نمایشنامه فناتیسم، نخستین اثر ضد اسلامى اش، آخرین سخن خود را بر زبان آورد که: “من در حق محمّد [(ص)] بسیار بد کردم” و چون برداشت هاى اولیه او از اسلام تحت تأثیر نوشته هاى مغرضانه مسیحیان بود از روى خشم مى گفت: “همه کتاب هایى را که تاکنون مسیحیان درباره مسلمانان نوشته اند باید بر آتش افکند.”

شریعتی عالم گیر

تُولْستوى
لئو تولستوى ( 1910 ـ 1828 ) نویسنده مشهور روسى در کتاب خود به نام محمد [ صلى الله علیه و آله و سلم ] مى گوید: جاى هیچگونه شبهه و تردید نیست که پیامبر اسلام از بزرگان مصلحین دنیااست، آن هم مصلحى که به جامعه بشریت خدمات شایانى کرده است. و این فخر و مباهات براى او بس است که یک ملت خون ریز و وحشى را از چنگال اهریمنان عادات زشت و شنیع برهانید و راه ترقى را بر روى آنان بازکرد و حال آن که هر مرد عادى نمى تواند به چنین کار شگرفى اقدام کند و نتیجه بگیرد.
بنابر این شخص شخیص پیامبر اسلام، سزاوار همه گونه احترام و اکرام مى باشد شریعت پیامبر اسلام به علت توافق آن باعقل و حکمت در آینده عالم گیر خواهد شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید