ح 1991 – 1280 قم |
دوران حضور عبرانیان در مصر |
ح 1280 ق م |
خروج از مصر، نزول ده فرمان در سینا و آغاز شریعت تورات |
ح 950 ق م |
ساخت معبد اورشلیم در زمان سلیمان |
950 – 586 ق م |
دورهی معبد اول |
722 ق م |
حملهی آشوریان و به اسارت بردن ده سبط از بنیاسرائیل |
586 ق م |
حملهی نبوکد نصر به اورشلیم، ویرانی معبد و آغاز تبعید بابلی |
ق 6 ق م |
قانونی شدن اسفار خمسه (در بابل) به روایتی |
538 ق م |
آزادی یهودیان به دست کورش و بازگشت به اورشلیم |
538 – 332 ق م |
دوران حاکمیت پارسیان |
520 – 515 قم |
بازسازی معبد اورشلیم |
515 ق م – 70 م |
دورهی معبد دوم |
ق 5 ق م |
دوران عزرا و نحمیا، آغاز فعالیت کِنِست هگدولا، و رسمی شدن اسفار پنجگانه به نقلی. |
ق 5 – 160 ق م |
دورهی سوفریم |
332 ق م |
فتح سرزمین اسرائیل به دست اسکندر کبیر، آغاز عصر یونانیگری |
332 – 140 ق م |
دوران سیطرهی یونانیان |
ق 4 ق م |
قانونی شدن بخش انبیای کتاب مقدس عبرانی |
اواسط ق 3 ق م |
ترجمهی اسفار پنجگانه به یونانی معروف به سبعینیه |
167 ق م |
شورش حشمونیان، آغاز دورهی مکابیان |
ح 160 ق م |
آغاز فعالیت سنهدرین |
ح 160 ق م – 10 م |
دورهی زوگوت، پیدایش و تقابل دو فرقهی صدوقیان و فریسیان |
37 ق م |
پایان دورهی مکابیان، فتح اورشلیم به دست هرود و آغاز تسلط رومیان |
10 – 30 م |
مرگ هیلل و شمّای، پایان دورهی زوگوت، آغاز دورهی تنّائیم |
30 – 220 م |
دورهی تنّائیم |
66 م |
آغاز شورش بر رومیان |
70 م |
ویرانی معبد به دست رومیان، پایان دورهی معبد دوم، استقرار سنهدرین در یونه |
ق 2 م |
قانونی شدن بخش مکتوبات کتاب مقدس عبرانی |
132 – 135 م |
شکست شورش بر رومیان به رهبری بَرکوخبا، آغاز دورهی آوارگی بزرگ، قتل عقیوا |
210 م |
بازنویسی میشنا به دست یهودا هناسی |
ق 2 و 3 م |
تدوین توسفتا و میدراشهای هلاخایی |
220 م |
مرگ یهودا هناسی |
220 – 500 م |
دورهی آمورائیم |
390 م |
تکمیل تلمود اورشلیمی |
499 م |
تکمیل تلمود بابلی |
500 – ح 600 م |
دورهی ساوورائیم |
589 م |
آغاز دورهی گائونی |
ق 7 م |
تدوین شِئیلتوت به دست راو احای گائون |
760 م |
تدوین هلاخوت پسوقوت منسوب به یهودای بن نحمان |
825 م |
تدوین هَلاخوت گِدولوت به دست شیمعون قایرا |
987 م |
تألیف ایگرت راو شریرا گائون |
میانهی ق 11 |
پایان دورهی گائونیم، آغاز دورهی ریشونیم |
ق 11 م |
تدوین تفاسیر الفاسی |
ق 11 م |
تدوین درآمدی به تلمود اثر سموئیل هناگید |
ح 1100 م |
تفسیر راشی (ربی سلیمان بن اسحاق) |
1101 م |
تکمیل کتاب عاروخ به وسیلهی ناتان بن یحیئل رومی |
1161 م |
ابراهیم بن داوود سِفِر هقبالا را تدوین کرد |
1168 م |
تدوین تفسیر میشنا به دست ابن میمون |
1180 م |
تدوین میشنه تورا به قلم ابنمیمون |
1190 م |
تدوین دلاله الحائرینِ ابنمیمون |
ق 12 – 14 م |
تدوین توسافوت به دست عالمان فرانسوی و آلمانی |
ق 13 م |
تدوین سِفِر میصووت گادول |
ق 13 م |
تدوین مردخای به دست مردخای بنهیلل |
ق 13 م |
تدوین بیت هبهیرا به وسیلهی منحم همئیری |
ق 13 م |
تدوین نوولّی (حیدوشیم) و ایگِرِت هقودش به وسیلهی ابننحمان |
ق 13 م |
نووِلّی (حیدوشه) ربی سلیمان بن اَدرِت |
ق 13 م |
سِفِر هیاشار به وسیلهی ربّنوتام (از توسافوت) |
ق 13 م |
توسفوت رید به قلم ربی اشعیا داترانی |
ق 13 م |
تدوین قانوننامه و فتاوای آشری (اشر بن یحیئل) |
1286 م |
نشر زوهر به وسیلهی موسی بن شمطوو |
ح 1340 م |
تدوین اَرباعا طوریم به دست یعقوب بن آشر |
ق 14 م |
تدوین سِفِر ابودرهام به وسیلهی ربی داوود ابودرهام |
1425 م |
تدوین سِفِر ها – عیقاریم به دست یوسف آلبو |
ق 15 م |
تدوین مهاریل به وسیلهی ربی یعقوب هلوی |
ق 15 م |
تدوین نیموقه یوسف به دست یوسف حبیب |
1520 – 1523 م |
چاپ نخستین نسخهی کامل تلمود که نسخهی معیار شد |
1555 م |
انتشار بیت یوسف اثر یوسف قارو |
1564 م |
یوسف قارو خلاصهی بیت یوسف را به نام شولحان عاروخ منتشر کرد، آغاز دورهی اَحرونیم |
1569 م |
کتاب مَپا اثر موسی ایسرلس منتشر شد |
1621 م |
انتشار حیدوشه هلاخوت اثر سموئیل اِدلز |
1780 م |
انتشار تولِدوت یعقوب یوسف اثر یعقوب یوسف |
ق 18 م |
تدوین طوره زاهاو به وسیلهی ربی داوودبن سموئیل هَلوی |
ق 19 م |
تدوین قیصور شولحان عاروخ به وسیلهی ربی سلیمان گنزفرید |
ق 18 م |
لغو استقلال قضایی یهود |
1948 م |
استقرار دولت اسرائیل در فلسطین |
پینوشتها:
منبع مقاله :
سلیمانی، حسین؛ (1384)، عدالت کیفری در آیین یهود، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، چاپ دوم.