پیامبر اعظم (ص) از دیدگاه دانشمندان جهان

پیامبر اعظم (ص) از دیدگاه دانشمندان جهان

نویسنده: محمد مهدی علیقلی

اشاره:
شخصیت آسمانی و سیمای ملکوتی پیامبر گرامی اسلام به عنوان رهبر و رهنمای جهانیان، معرفی گردیده است. مورخین و سیره نویسان از صدر اسلام تاکنون جزئیات احوال رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را در هزاران اثر و تألیف خود گرد آورده اند و منابع بسیار غنی و ارزنده ای در دسترس اهل تحقیق قرار داده اند که نمونه هایی از این نظرات در این نوشتار آمده است.

برنارد شاو، نویسنده و فیلسوف انگلیسی:
«چنین پیش بینی می کنم و از هم اکنون آثار آن پدیدار شده است که ایمان محمد مورد قبول اروپای فردا خواهد بود، و به عقیده ی من اگر مردی چون او صاحب اختیار دنیای جدید شود طوری در حل مسایل و مشکلات دنیا توفیق خواهد یافت که صلح و سعادت آرزوی بشر تأمین خواهد شد.» (1)

مستر جون دی فینرات انگلیسی:
محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) بزرگ ترین خیرخواهان نوع بشر است و ظهور محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) نشانه ی یکی از عالی ترین عقول می باشد در تمام عالم، اگر آسیا بخواهد به فرزندان خود افتخار کند سزاوار است که به این رادمرد بزرگ و بی مانند بر جهان افتخار نماید، شک در بعثت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را شک در قدرت خداوندی که شامل تمام جهان و جهانیان است باید دانست. (2)

دکتر جوموناس، استاد دانشگاه «بوداپست»:
من رهبر بزرگ اسلام، حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را بزرگ ترین مصلح انقلابی جهانی می دانم که از طرف خداوند به وی الهام می شد. (3)

جرجیس سال، دانشمند انگلیسی :
محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) بهترین و نیکوترین اخلاق را داشت و کاملا بر عکس آن است که دشمنانش او را معرفی می کنند، او منزه از هر بدی و پلیدی بود او کسی بود که برای اصلاح اخلاق بشر قیام نمود. (4)

مستر هوبرت ویل، دانشمند اروپایی:
محمد ششصد سال پس از مسیح ظهور کرد و با نیروی خدایی که داشت توانست تمام اوهام را برطرف سازد و بت پرستی را براندازد و چون مردی درست کردار و راستگو و بی آلایش بود، مردم به او لقب امین داده بودند، لهجه صادق و عزم استواری داشت و با همین مزایا توانست گمراهان را به راه راست هدایت کند. (5)

مسیو بارتلمی سن هیلیاد، دانشمند و مستشرق فرانسوی:
محمد (ص) در دوره ی خود باهوش ترین عرب و پرهیزگارترین و متدین ترین آن ها و پر حوصله و بردبارتر از همه و نسبت به دشمنان از همه مهربان تر و خوش رفتارتر بود و پایداری آن امپراطور عظیم و بی مانند اسلامی که برپا کرد فقط بر اثر تفوق این پیغمبر بر رجال آن عصر بود و اما دینی که آورد و مردم را به آن دعوت نمود، یک خیر و برکت بزرگی بود که عموم ملل به او گرویدند و از آن بهره مند شدند. (6)

دکتر گوستاولوبون، مورخ و اسلام شناس فرانسوی:
اگر ارزش مردان را از روی اعمال آن ها بسنجیم باید اعتراف کنیم که محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) از بزرگ ترین مردانی است که تاریخ آن ها را شناخته است. (7)

ام ساواری، خاورشناس و محقق فرانسوی:
محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) نابغه ای بود که میان بشر ظهور کرد، او مرد بی مانندی بود و زمانه نظیر او را به وجود نخواهد آورد. (8)

مستر اورینج، تاریخ نویس اروپایی:
آخرین پیامبر حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)، مردی با خلوص نیت و خوش اخلاق و با فکر و بزرگ وار و صاحب آراء عالی بود و گفتارهای او کوتاه و زیبا و دارای معانی بزرگی است، بنابراین مرد مقدس و بزرگواری بود. (9)

دیسون، دانشمند و نویسنده فرانسوی:
صحیح نیست و دور از انصاف است که به دین محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) مانند دینی که پر از خرافات و دروغ و غیره است نگریست زیرا این نظر کاملا مخالف با حقیقت است و خود محمد صریحا می گفت که اسلام مکمل مسیحیت است. (10)

پی نوشت :

1- محمد خاتم پیامبران، ص 17.
2- نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد، ص 71.
3- محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) در نظر دیگران، ص 8.
4- نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد، ص 75.
5- محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) در نظر دیگران، ص 9.
6- محمد و قرآن، ص 82.
7- نظریه دانشمندان جهانی درباره قرآن و محمد، ص 90.
8- همان، ص 154.
9- همان، ص 158.
10- محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) در نظر دیگران، ص 72.
منبع: ماهنامه ی یادگاران ماندگار شماره 9

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید