روز جمعه
مجمع البیان ـ ذیل آیه بالا ـ : در این زمینه چند قول است:
أحَدُها أنَّ الشّاهِدَ یَومُ الجُمعهِ ، و المَشهودَ یَومُ عَرَفهَ، عن ابنِ عبّاسٍ و قَتادَهَ ، و رُوی ذلک عن أبی جعفرٍ و أبی عبدِ اللّه ِ علیهما السلام و عنِ النَّبیِّ صلى الله علیه و آله .
یکى آن که از ابن عباس و قتاده و نیز از امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام و پیامبر صلى الله علیه و آله نقل شده است که «گواه، روز جمعه است و گواهى شده، روز عرفه».
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :
یَومُ الجُمُعهِ سَیّدُ الأیّامِ ، و أعظَمُ عِند اللّه ِ عزّ و جلّ مِن یَومِ الأضْحى و یَومِ الفِطْرِ .
روز جمعه آقاى روزهاست و نزد خداوند عزّ و جلّ از روز قربان و روز فطر نیز بزرگتر است.
امام باقر علیه السلام :
الخَیرُ و الشَرُّ یُضاعَفُ یَومَ الجُمُعهِ .
خیر و شر ، در روز جمعه دو چندان مى شود.
امام باقر علیه السلام :
الصَّدَقهُ یَومَ الجُمُعهِ تُضاعَفُ ، لفَضْلِ یَومِ الجُمُعهِ على غَیرهِ من الأیّامِ.
در روز جمعه [ثواب] صدقه دو چندان مى شود؛ زیرا روز جمعه بر دیگر روزها فضیلت دارد.
امام صادق علیه السلام ـ در تفسیر همان آیه ـ فرمود :
الشّاهدُ یَومُ الجُمُعهِ، و المَشهودُ یَومُ عَرَفَهَ
گواه، روز جمعه است و گواهى شده، روز عرفه.
تشویق به شاد کردن خانواده در روز جمعه
امام على علیه السلام :
أطْرِفوا أهالِیَکُم فی کُلِّ جُمُعهٍ بشَیءٍ مِن الفاکِهَهِ ، کَی یَفْرَحوا بالجُمُعهِ .
هر روز جمعه مقدارى میوه به خانواده خود هدیه دهید تا از آمدن جمعه خوشحال شوند.
غسل جمعه
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :
یا علیُّ ، على النّاسِ کُلَّ سَبعهِ أیّامٍ الغُسلُ ، فاغْتَسِلْ فی کُلِّ جُمُعهٍ و لَو أنّکَ تَشْتری الماءَ بِقُوتِ یَومِکَ و تَطْویهِ، فإنَّهُ لیسَ شَیءٌ مِن التَّطَوُّعِ أعْظَمَ مِنهُ .
اى على! مردم باید هر هفت روز یک بار غسل کنند (حمام روند). بنا بر این هر جمعه غسل کن حتّى اگر لازم شود براى تهیه آب آن ، خوراک روزانه ات را بفروشى و گرسنه بمانى؛ زیرا هیچ امر مستحبى بالاتر از غسل جمعه نیست··· .
علل الشرائع ـ به نقل از اصبغ بن نباته ـ :
کانَ علیٌّ علیه السلام إذا أرادَ أنْ یُوَبِّخَ الرّجُلَ یقولُ لَهُ : أنتَ أعْجَزُ مِن تارِکِ الغُسْلِ یَوم الجُمُعهِ!
على علیه السلام هرگاه مى خواست کسى را سرزنش کند مى فرمود: تو حتّى از کسى که غسل روز جمعه را ترک مى کند نا توانترى
منبع: میزان الحکمه، جلد دوم.