ارزش تغذیه‌ای روغن کانولا

ارزش تغذیه‌ای روغن کانولا

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون

روغن کانولا از دانه‌های گیاه کانولا استخراج می‌شود. روغن کانولا بر خلاف روغن کلزا حاوی مقدار زیادی اسید اوریک نیست و فوایدی نیز برای سلامتی دارد که در ادامه‌ی مقاله مورد بحث قرار گرفته‌اند. روغن کلزا حاوی اسید اوریک است که تأثیرات منفی بر روی سلامتی دارد. بدین خاطر روغن کلزا برای مصرف انسان نامناسب است. ولی، در نقاظ مختلف جهان از جمله هند ، چین و ژاپن برای آشپزی از روغن کلزا استفاده می‌شود. روغن به دست آمده از گیاه کانولا نسبت به روغن کلزا اسید اوریک کمتری دارد. روغن کانولا که از دانه‌های گیاه کانولا یا گیاه کلزا اصلاح شده به صورت ژنتیکی مشتق می‌شود، برای مصرف انسان مناسب در نظر گرفته می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که روغن کانولا حاوی برخی مواد مغذی مهم است که برای سلامتی مفید هستند.

واقعیت‌های تغذیه‌ای روغن کانولا
در حدود 218 گرم روغن کانولا حاوی

 

مواد مغذی

مقدار

چربی‌های اشباع

18 گرم

چربی‌‌های غیر اشباع

4ر199 گرم

چربی ترانس

9ر. گرم

اسید چرب امگا 3

19921 میلی‌گرم

اسید چرب امگا 6

40646 میلی‌گرم

کلسترول

0 میلی‌گرم

ویتامین E

1/38 میلی‌گرم

فواید روغن کانولا
بیشتر فواید شناخته شده‌ی روغن کانولا را می‌توان به وجود مقدار بالای اسید‌های چرب غیر اشباع در آن نسبت داد.
چربی‌های غیر اشباع به خاطر تأثیرات مثبت خود برای سلامت قلب شناخته شده هستند. این اسید‌های چرب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهند.
روغن کانولا همچنین حاوی مقدار قابل توجهی اسید چرب امگا 3 و امگا 6 است که سطح کلسترول خوب را در بدن افزایش می‌دهند.
این اسید‌های چرب ضروری علمکرد دستگاه ایمنی را بهبود می‌بخشند و به سلامت مغز کمک می‌کنند.
روغن کانولا حاوی مقدار زیادی استرول است. استرول‌ها مانع جذب کلسترول در روده می‌شوند و به این ترتیب می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.
روغن کانولا اسید‌های چرب اشباع کمی دارد. مقدار این چربی‌های اشباع شده نسبت به بقیه روغن‌های پخت و پز بسیار کمتر است.

عوارض جانبی احتمالی
روغن کانولا و فرآیند تولید آن جای بحث دارد; برخی به فواید و برخی دیگر به عوارض جانبی احتمالی روغن کانولا اشاره می‌کنند. این روغن عمدتاً از گیاه کلزا ترکیبی مشتق می‌شود که حاوی مقدار زیادی اسید اوریک است. بدین خاطر است که برای مصرف روغن کانولا تردید وجود دارد. البته، روغن کانولا مرغوب حاوی کمتر از 2 درصد اسید اوریک است. چنین سطح پایینی از اسید اوریک خطری برای سلامتی ندارد. به علاوه، FDA مصرف روغن کانولا مرغوب را بی‌خطر اعلام کرده است.
عیب دیگر روغن کانولا وجود چربی‌های ترانس در آن است. چربی‌های ترانس خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. برخی انتقادات وارد به روغن کانولا، فرآیند تولید آن را به چالش می‌کشند زیرا، برای تولید روغن کانولا از حلال‌هایی مانند هگزان استفاده می‌شود. این امکان وجود دارد که حتی بعد از تصفیه نیز مقادیر کم هگزان در روغن باقی بماند که تأثیرات منفی روی سلامتی انسان دارد. جدا از این‌ها، در طی فرآیند تولید ممکن است محتویات اسید چرب امگا 3 تغییر پیدا کند.
اگر چه تولید کنندگان و بازاریابان فواید روغن کانولا را برجسته می‌سازند ولی، منتقدین تصویر تاریکی از عوارض جانبی آن به نمایش می‌گذارند. نتیجه‌ی این اختلافات آن است که مصرف کنندگان هنوز حقیقت را در راجع به روغن کانولا نمی‌دانند. با این وجود، روغن کانولا در کانادا و ژاپن روغن شماره 1 و در ایالات متحده روغن شماره 2 برای پخت و پز به شمار می‌رود. به طور کلی، روغن کانولا سومین روغن پر مصرف در دنیاست. آنچه که روغن کانولا را مشهور کرده است طعم خنثی ، بافت روشن و نقطه‌ی دود بالای آن است. این ویژگی‌ها روغن کانولا را برای هر نوع مصرفی ایده آل می‌سازند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید