حرف بزن، بغض مرا بازکن

حرف بزن، بغض مرا بازکن

5 تفاوت ارتباطی زنان و مردان؛ قابل توجه همسران

شاید در ظاهر نوع رابطه برقرار کردن بین زنان و مردان چندان متفاوت از هم به نظر نرسد اما واقعیت این است که زنان و مردان در برقراری ارتباط با یکدیگر 5 تفاوت عمده دارند. بعضی‌ها از این تفاوت‌ها آگاهی ندارند و گه گاه فکر می‌کنند که زندگی آنها با مشکلی پیچیده و حل‌نشدنی روبه‌رو شده است در حالی که دانستن این 5 نکته می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات آنها باشد.
کریستین معلم دبستان بود. برای تدریس در کلاس درس و برخورد با دانش‌آموزان دچار مشکل شده بود و بسیار دوست داشت که از هم‌فکری شوهرش استفاده کند. شوهرش به هیچ‌وجه حوصله فکرکردن درباره این مسایل را نداشت و تنها در مواردی کلی و غیرضروری به همسرش کمک می‌کرد. اما این چیزی نبود که خانمش می‌خواست. زن احساس تنهایی می‌کرد و با خود می‌گفت: «برای شوهرم اهمیتی ندارد که من چگونه احساساتی دارم! او فقط می‌خواهد باری از روی دوش خودش بردارد.»
از سوی دیگر، شوهر گمان می‌کرد بهترین راهنمایی را به همسرش کرده است ولی در اشتباه بود، چرا که به نظر می‌رسید خانم در تلاش برای یافتن یک ارتباط احساسی بوده است نه در صدد رفع مشکلاتش.
این موضوع به وضوح تفاوت میان صحبت کردن مردان و صحبت‌کردن زنان را آشکار می‌کند. وقتی با زنان متاهل به گفتگو می‌نشینیم، بیشتر وقت‌ها چنین عباراتی می‌شنویم:
«شوهر من هیچ‌وقت به آنچه می‌گویم، گوش نمی‌دهد او اغلب برای بحث‌های مطرح‌شده اهمیتی قایل نیست. وقتی از او سوال می‌کنم همیشه حالت دفاعی به خود می‌گیرد و همه موضوعات مطرح شده را به بحث و جدل می‌کشاند.»روان‌شناسان معتقدند که احساسات زنان و مردان از دو جنس متفاوت است و به همین دلیل رابطه «زنان با زنان» و «مردان با مردان» به‌طور کامل با هم تفاوت دارد.

5 تفاوت

تفاوت‌های اصلی ارتباط میان زنان و مردان را می‌توان در 5 مورد زیر خلاصه‌وار بیان کرد:
1 سوال‌کردن: در مکالمات میان زن و مرد، بیشتر سوال‌ها را زنان می‌پرسند. آنان سوال کردن را راهی برای ادامه گفتگو و مکالمه می‌دانند در حالی که مردان سوال کردن را راهی برای دریافت اطلاعات بیشتر قلمداد می‌کنند. بنابراین مردان کمتر دوست دارند سوال‌های شخصی را مطرح کنند. آنان فکر می‌کنند «اگر همسرم قرار است چیزی به من بگوید، خواهد گفت» و زنان نیز فکر می‌کنند «اگر من سوال نکنم، شوهرم فکر می‌کند من بی‌تفاوت هستم» از نظر مردان پرسش‌های زیاد نشان‌دهنده کنجکاوی است در حالی که از نظر زنان پرسش‌ها بیانگر ارتباط قوی و صمیمت طرفین است.
2 دلگرم‌کردن: اغلب زنان برای دلگرم کردن شوهران خود از علایمی استفاده می‌کنند و یک مرد ممکن است این علایم را به عنوان کلماتی که همسرش برای اعلام موافقت یا مخالفت بیان می‌دارد، تلقی کند و شاید گاهی احساس ناراحتی کند، چرا که گمان می‌کند همسرش برای ادامه مکالمه و گرمی و شور آن، از این نوع کلمات استفاده می‌کند و همین‌طور خانم احساس کند که چون همسرش از این نوع کلمات استفاده نمی‌کند، به او کم‌توجه است.
3 استفاده از صحبت‌های غیرمرتبط: در ظاهر، مردان بیشتر از زنان حرف‌های بی‌ربط را در میان سخنان خود به کار می‌برند و زنان از این‌گونه حرف‌ها دلخور می‌شوند و حتی ممکن است با سکوتی کوتاه اعتراضی نیز داشته باشند. گله و شکایت برخی از زنان را می‌توان به این موضوع نسبت داد. آنان می‌گویند در بیشتر مواقع، شوهران به صحبت‌های آنان توجهی ندارند در حالی که مردان آن را راهی برای گفتگو می‌دانند.
4 ایجاد برتری در حس یکی‌شدن: برای این منظور با کمی دقت متوجه می‌شویم که الفاظی همچون «تو» و «ما» در میان زنان بیشتر رواج دارد و اغلب آنها از لحن اقتداری مردان خود رنجور می‌شوند و آن را دلیلی بر اثبات حاکمیت مردان می‌دانند.
5 تصمیم‌گیری: زنان مشکلات خود را با دیگر زنان آشنا در میان می‌گذارند و از تجربیات آنها استفاده می‌کنند. مردان وقتی به حرف‌های همسرشان گوش می‌دهند، سعی دارند به سرعت راه‌حلی برای مشکل بیابند در حالی که زنان موشکافی را ترجیح می‌دهند و می‌خواهند جزء به جزء مساله را حل کنند.
همیشه به یاد داشته باشید که هیچ زوجی به‌طور کامل مناسب هم نیستند و تفاوت‌های موجود در خلق و خو، اغلب علت اصلی جذب افراد به یکدیگر در نگاه اول است. سپس یاد بگیرید که تفاوت‌های یکدیگر را بپذیرید و از برخوردهای سخت و خشن شریک زندگی خود چشم‌پوشی کنید. فراموش نکنید که تفاوت‌های شما ناشی از بی‌وفایی یا نداشتن اعتماد و احترام متقابل نیست. تفاوت، خود عامل کشش است، نه نشانه‌ای از ناپسند‌بودن. اگر از همین حالا بار معنایی واژگان و سبک و شیوه گفتگوی همسرمان را بشناسیم، ارتباط‌مان بسیار مطلوب‌تر خواهد شد.

5 نکته مهم

برای آنکه بیشتر به گفتگوهای همدیگر ارج دهید و رابطه محکمی داشته باشید، به این پنج نکته توجه کنید:
1 سعی کنید زبان شریک زندگی‌تان را بهتر درک کنید.
2 به هنگام گفتگو با طرف مقابل، ساکت و مبهوت نباشید.
3 صحبت‌های همسرتان را قطع نکنید.
4 از مطرح‌کردن پرسش و پاسخ‌های نامناسب اجتناب کنید.
5 از روش‌های عاطفی استفاده کنید.

منبع: www,salamat,com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید