انواع دیوانگى
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :
الشَّبابُ شُعْبَهٌ مِن الجُنونِ .
جوانى شاخه اى از دیوانگى است.
( الاختصاص : ۳۴۳ )
امام على علیه السلام :
الحِدَّهُ ضَرْبٌ مِن الجُنونِ ؛
لأنَّ صاحِبَها یَنْدَمُ ،فإنْ لَم یَنْدَمْ فجُنونُهُ مُسْتَحکِمٌ .
عصبانیت نوعى دیوانگى است ؛
زیرا آدم عصبانى پشیمان مى شود و اگر پشیمان نشود ، دیوانگى اش قطعى و ثابت است.
( نهج البلاغه: الحکمه ۲۵۵ )
امام صادق علیه السلام :
إنَّ مَن أجابَ فی کلِّ ما یُسْألُ عَنهُ لَمَجْنونٌ .
هر کس به هر سؤالى که از او مى شود جواب دهد دیوانه است.
( معانی الأخبار : ۲۳۸/۲ )
دیوانه حقیقى
مشکاه الأنوار:
مَرَّ رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله بمَجْنونٍ، فقالَ: ما لَهُ ؟
فقیلَ : إنّهُ مَجْنونٌ . فقالَ : بَلْ هُو مُصابٌ ،
إنَّما المَجْنونُ مَن آثَرَ الدُّنیا على الآخِرَهِ .
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله بر دیوانه اى گذشت و پرسید : او را چه شده است ؟
گفتند : او دیوانه است. فرمود: نه، او آسیب دیده است ،
دیوانه واقعى کسى است که دنیا را بر آخرت ترجیح دهد.
( مشکاه الأنوار: ۴۶۹/۱۵۷۱ )
مشکاه الأنوار:
مَرَّ برسولِ اللّه ِ صلى الله علیه و آله رجُلٌ و هو فی أصْحابِهِ .
فقالَ بعضُ القَومِ : مَجْنونٌ ! فقالَ النّبیٌّ صلى الله علیه و آله : بَلْ هذا رجُلٌ مُصابٌ،
إنّما المَجْنونُ عَبدٌ أو أمَهٌ أبْلَیا شَبابَهُما فی غَیرِ طاعهِ اللّه ِ .
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله با اصحاب خود بود که مردى به آنان برخورد.
یکى از اصحاب گفت : این مرد دیوانه است . پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: نه، او آسیب دیده است ،
دیوانه آن مرد یا زنى است که جوانى اش را در راهى جز طاعت خدا صرف کرده باشد.
( مشکاه الأنوار : ۲۹۴ / ۸۹۸ )
معانى الأخبار :
مَرَّ رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله بِرَجُلٍ مَصْروعٍ ···
فقالَ : ما هذا بمَجْنونٍ . أ لاَ اُخبِرُکُم بالمَجْنونِ حقَّ المَجْنونِ ؟ ···.
قالَ: إنَّ المَجْنونَ حقَّ المَجْنونِ المُتَبَخْتِرُ فی مِشْیتِهِ ، النّاظِرُ فی عِطْفَیْهِ ، المُحَرِّکُ جَنْبَیهِ بمِنْکَبَیْهِ . فذَاکَ المَجْنونُ و هذا المُبْتلى .
رسول خدا صلى الله علیه و آله بر مردى مبتلا به صرع گذشت ···
فرمود: این دیوانه نیست. آیا شما را از دیوانه حقیقى آگاه نسازم ؟ ···
[ سپس ] فرمود : دیوانه حقیقى کسى است که با تکبّر راه رود، خودپسند باشد و [مغرورانه ] پهلو و شانه بجنباند . آن دیوانه است و این بیمار.( معانی الأخبار : ۲۳۷/۱ )
منبع: میزان الحکمه، جلد دوم.