کسانى که بر این باورند که در اسلام به زن و حقوق زن، بها داده نشده است با این گونه روایات چه می کنند؟! روایاتى که آدمى را به داشتن دختر پاکدامن، مباهى و سرافراز مى سازند.
مایه خوش یمنی و خوبى زن
رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «از خوش یمنی و خوبى زن است که اوّلین فرزندش دختر باشد.»[1]
دختران حسناتند، و پسران نعمات
ابان بن تغلب از امام صادق (علیه السّلام) روایت کرده است که فرمود: دختران حسناتند، و پسران نعمت؛ و حسنات موجب ثواب و اجر و پاداشند ولى نعمت موجب بازخواست مى شود.[2]
دختر مایه نزول برکت و رحمت و زیارت فرشتگان
رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «خانه اى نیست که در آن دختران باشند مگر اینکه هر روز بر آن خانه دوازده برکت و رحمت از آسمان نازل می شود و زیارت فرشتگان از این خانه قطع نمى گردد و فرشته ها براى پدرشان هر روز و شب عبادت یکسال را مى نویسند.»[3]
یاری دختر دار تا روز قیامت
روایت شده است که از یکى از دو امام باقر یا صادق (علیهما السّلام) فرمودند: هر گاه مردى داراى دخترى شود، خداوند فرشته اى را بر او فرود می آورد تا بال خود را بر سر و سینه آن دختر کشیده گوید: این موجود ناتوانى است که از ضعف آفریده شده است، و کسى که بر او انفاق کند و هزینه او را بر عهده بگیرد تا روز قیامت یارى خواهد شد.[4]
دختر ریحانه خوش بو
روایت شده است که رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) را به میلاد حضرت فاطمه (علیها سلام) بشارت دادند، آن حضرت به چهره اصحابش نگاهى انداخت، و چون آنان را اندوهگین دید فرمود: «شما را چه شده است؟! (فاطمه من) ریحانهاى است که او را می بویم، و روزى او با خدا است.»[5]
امیرالمومنین على (علیه السّلام) فرمود: «هر گاه مژده ولادت دختر، به رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) داده می شد، آن حضرت می فرمود: شاخه گل خوشبویى است، و روزى او هم به عهده خداوند متعال است.[6]
دختر دلسوز والدین
امام صادق (علیه السّلام) فرمود: «حضرت ابراهیم(علیه السّلام) از پروردگارش خواست که دخترى به او دهد که بعد از مرگش بر او گریه و ندبه کند».
دختر داشتن برابر با برکت، یارى خداوند و ثواب دختر داشتن بیشتر ازهزار حجّ و هزار جهاد و هزار شتر و یا گاو که هدیه مکّه کند و هزار مهمانى دادن
رسول خدا صل(صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «هر کس یک دختر دارد خداوند او را کمک می کند و یارى می نماید و برکت مى دهد و او را مى آمرزد.»[7] در حدیث دیگری فرمودند: «هر کس یک دختر دارد براى او بهتر از هزار حجّ و هزار جهاد و هزار شتر و یا گاو که هدیه مکّه کند و هزار مهمانى دادن است.»[8]
دختران باقیات الصالحات
پیامبر (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «خداوند رحمت نماید بر پدر چند دختر، دختران، با برکت و دوست داشتنى هستند و پسران، بشارت دهنده و شاد کننده هستند و دختران باقیات الصالحات[9] هستند.»[10]
سرپرستی دختران برابر با مانع ورود به جهنم ،وجوب بهشت و باغهاى بهشتى
پیامبر خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمودند:«هر کس از سه دختر سرپرستى کند سه باغ از باغهاى بهشتى به او داده می شود که هر باغى از دنیا و آنچه در دنیاست بزرگتر است.»[11] در حدیث دیگری فرمودند: «کسى که سه دختر دارد و بر رنج و سختى و راحتى آنان شکیبا باشد اینان در روز قیامت مانعى (از جهنّم) براى او خواهند بود.»[12] در حدیث دیگری فرمودند: «هر کس خرجى سه دختر یا سه خواهرش را بدهد بهشت بر او واجب است » پرسیدند: اى رسول خدا! خرج دو نفر را نیز؟،
فرمود بله و دو نفر گفتند: اى رسول خدا! و یک نفر؟، فرمود: و یک نفر. و حضرت (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: هر کس سه دختر و سه خواهر را سرپرستى کند و بر جاى دادن ایشان صبر کند تا آنکه شوهر کنند یا آنکه بمیرند و د
ر قبر جاى کنند من و او همانند این دو انگشت (به انگشت شهادت و وسط اشاره کرد) در بهشت جاى داریم عرض کردم: اى رسول خدا! و دو تا؟، فرمود: و دو تا عرضه داشتم: و یکى، فرمود و یکى». [13]
امام صادق علیه السّلام) فرمود: «هر کس دو دختر و یا دو خواهر و یا دو عمّه و یا دو خاله را تکفّل کند ما او را از آتش باز می گیریم.»[14]
دختران با حجاب و عفیف ، بهترین فرزندان
رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «دختران پشت پرده (با حجاب و عفیف) بهترین فرزندان هستند. هر کس که یک دختر دارد خداوند دخترش را مانعى از آتش برایش قرار می دهد و هر کس که دو دختر دارد خداوند او را به واسطه آن دو دختر به بهشت می برد و هر کس سه دختر دارد و یا به اندازه آن خواهر دارد خداوند جهاد و صدقه دادن را از او بر می دارد.»[15]
برخورد معصومین(علیهم السّلام) با جاهلیت
برای مردى دخترى متولد شد حضرت امام صادق (علیه السّلام) او را در حال خشم دید به او فرمود: اگر خداى تعالى به تو وحى می کرد که من براى تو اختیار کنم یا خودت براى خودت اختیار کنى تو در جواب حق سبحانه چه می گفتى؟جواب داد من می گفتم: پروردگارا! تو براى من اختیار کن! حضرت علیه السلام فرمود: خداى تعالى براى تو اختیار کرد سپس فرمود بجاى پسرى که عالم[16] همراه موسى او را کشت در این گفتار حق سبحان: فَأَرَدْنا أَنْ یُبْدِلَهُما رَبُّهُما خَیْراً مِنْهُ زَکاهً وَ أَقْرَبَ رُحْماً ما خواستیم که پروردگارشان فرزندى بهتر و صالحتر و رحمیتر به آن پدر و مادر دهد[17] خداى تعالى دخترى به آن پدر و مادر داد که از آن دختر هفتاد پیامبر بوجود آمد.[18] مردى به خدمت رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) شرفیاب شد و به مردى که نزد آن حضرت نشسته بود گفت که: خداوند فرزند دخترى به تو عطا کرده است به محض شنیدن این خبر، چهره آن مرد درهم رفت! رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) از او پرسید: تو را چه پیش آمده است؟! عرض کرد: خیر است! حضرت فرمود: تعریف کن که چه شده است؟ عرض کرد: از خانه که بیرون آمدم همسرم در حال زایمان بود، اینک به من خبر دادند که او دخترى زائیده است! رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) (که گویى از تغییر حال آن مردبه خاطر دختر دار شدن در شگفت شده بود) به آن مرد فرمود: زمین است که سنگینى او را تحمل می کند، و آسمان است که بر او سایه می افکند، و روزى او با خداست، و او به منزله گل خوشبویى است که تو آن را می بویى؛ سپس رو به اصحاب کرده فرمود: کسى که داراى دخترى می شود، گرفتار است، و کسى که دو دختر دارد، باید به فریادش رسید، و کسى که سه دختر داشته باشد از جهاد و هر کار دشوار دیگرى معاف است، و کسى که داراى چهار دختر باشد، پس اى بندگان خدا به کمک او بشتابید،[19] و اى بندگان خدا به او وام دهید، و اى بندگان خدا به او رحم کنید.[20] راوى گوید: «در مدینه ازدواج کردم. امام صادق علیه السلام از من پرسیدند: ازدواجت چگونه بود؟ در پاسخ عرض کردم: همه خوبىهایى که از یک زن می توان دید در همسرم دیدم ولى او به من خیانت کرد. امام فرمود: چه خیانتى؟ گفتم: دختر زاییده است!!!!!!. امام فرمود: گویا دختر را خوش ندارى؟ خداوند عز و جل می فرماید: «شما نمی دانید پدران (و مادران) و فرزندانتان، کدام یک براى شما سودمندترند.»[21]
رأفت و رحمت خدا بر زنان بیش از مردان است
پیامبر خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «رأفت و رحمت خدا بر زنان بیش از مردان است و مردى نیست که زنى از محارم خویش را شاد سازد مگر اینکه خداوند در قیامت وى را شادمان خواهد کرد.»[22]
ثواب خوشحال کردن دختران
پیامبر (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «هر کس که وارد بازار شود و تحفه اى (هدیه اى) بخرد و آن را براى افراد تحت کفالتش ببرد او به سان کسى است که صدقه اى براى مردمى نیازمند ببرد و باید که پیش از پسران به دختران آغاز کند چون هر کس دخترش را شاد سازد گویا که فردى از فرزندان اسماعیل را آزاد ساخته است و هر کس چشم پسرى را روشن و شاد سازد گویا که از ترس خدا گریسته و هر کس از ترس خدا بگرید خداوند او را به بهشت نعیم وارد سازد.»[23]
پی نوشت:
[1] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج26، ص: 659
[2] . ابن بابویه، محمد بن على – مجاهدى، محمد على، پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، 1جلد، انتشارات سرور – قم، چاپ: اول، 1381ش.ص507
[3] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج26، ص: 651
[4] . پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، ص: 509
[5] . پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، ص:508 بر اساس این روایت تولد حضرت زهرا سلام اللَّه علیها پس از بعثت حضرت محمد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم صورت گرفته است و این مغایر گفته اکثر مورّخان اهل تسنن است که تولد آن حضرت را چند سال پیش از بعثت می دانند.
[6] . راوندى کاشانى، فضل الله بن على – صادقى اردستانى، احمد، النوادر( للراوندی ) / ترجمه صادقى اردستانى، 1جلد، بنیاد فرهنگ اسلامى کوشانپور – تهران، چاپ: اول، 1376ش.؛ ص172
[7] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج26، ص: 649
[8] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج26، ص: 649
[9] . (چیزهایى که پایدار و باقى می ماند و شایسته است)
[10] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج26، ص: 649
[11] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج26، ص: 651
[12] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج26، ص: 651
[13] . بن فهد حلى، احمد بن محمد – نائیجى، محمد حسین، آداب راز ونیاز به درگاه بى نیاز (ترجمه عده الداعی)، 1جلد، انتشارات کیا – تهران، چاپ: اول، 1381 ش . آداب راز ونیاز به درگاه بى نیاز (ترجمه عده الداعی) ؛ ج1 ؛ ص82
[14] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج26، ص: 651
[15] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج26، ص: 649
[16] . (حضرت خضر علیه السلام)
[17] . 18/ کهف، 81.
[18] . آداب راز ونیاز به درگاه بى نیاز (ترجمه عده الداعی) ؛ ج1 ؛ ص82
[19] . مخصوصا امروزه و با این مخارج سرسام آور ازدواج و جهیزیه دختران!!
[20] . پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، ص: 509
[21] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج26، ص: 657
[22] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج26، ص: 653
[23] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج26، ص: 653
منبع : نرم افزار جامع الاحادیث