داستانهای ائمه: امام صادق (ع): صدقه برای خدا

داستانهای ائمه: امام صادق (ع): صدقه برای خدا

حضرت صادق (علیه السلام) با عده اى که کالاى زیادى براى فروش با خود مى بردند در سفرى همراه بود. بین راه اطلاع دادند که یک دسته دزد در فلان محل براى غارت کردن کاروان اجتماع کرده اند. از شنیدن این خبر همراهان آن جناب به طورى متوحش شدند که آثار ترس در صورتشان آشکارا دیده مى شد. امام (علیه السلام) فرمود: ناراحتى شما از چیست چرا اینقدر متوحش شدید؟ عرض کردند سرمایه و کالاى تجارتى داریم. مى ترسیم از دست بدهیم ممکن است در اختیار شما بگذاریم راهزنان اگر بدانند متعلق به شما است شاید چشم طمع نداشته باشند.
فرمود: از کجا مى دانید شاید آنها براى سرقت اموال من آمده باشند. در این صورت بى جهت سرمایه خود را از دست داده اید. عرض کردند چه کنیم ؟ صلاح مى دانید کالاى خود را در زمین پنهان کنیم . فرمود این کار بیشتر باعث تلف شدن آن است زیرا ممکن است کسى مطلع شود و آنها را بردارد یا در بازگشت جایش را پیدا نکنید. گفتند پس چه باید کرد. پاسخ داد بسپارید به کسى که آن را از هر گزند و آسیب نگه مى دارد افزایش ‍ سرشارى نیز به هر قسمت از آن کالا مى دهد به طورى که هر قسمت آن بیشتر از دنیا و آنچه در اوست ارزش پیدا کند هنگامى به شما باز دهد که نهایت احتیاج را به آن داشته باشید سؤ ال کردند. آن شخص کیست . فرمود: پروردگار جهان.
پرسیدند چگونه به خدا بسپاریم. توضیح داد: که بر فقرا و مستمندان صدقه دهید. گفتند اینجا بیچاره و مستمندى نیست که به آنها بدهیم . فرمود: تصمیم بگیرید یک سوم از اموال خود را صدقه بدهید تا خداوند بقیه را از پیشامدى که مى ترسید نگه دارد تصمیم گرفتند. فرمود اینک در پناه خداوند اموالتان را نگه داشته مى شود به راه خود ادامه دهید.
مقدارى آمدند، دزدها پیدا شدند همراهان حضرت را ترس فرا گرفت . فرمود دیگر از چه مى ترسید با اینکه در پناه خداوند هستید؟! همین که چشم راهزنان به حضرت صادق (علیه السلام ) افتاده پیاده شد. دست آنجناب را بوسیدند. عرض کردند دیشب پیغمبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) را در خواب دیدیم ما را امر کرد که امروز خود را به شما معرفى کنیم . اینک در خدمتتان هستیم تا از گزند دشمنان و راهزنان ایمن باشید فرمود به شما نیازى نداریم کسى که ما را از شما نگهدارى کرد از گزند آنها نیز حفظ خواهد کرد.
مسافرین به سلامت راه را طى کردند یک سوم از کالاى خود را صدقه دادند. سرمایه تجارتى آنها با سود فراوانى فروخته شد. هر درهم ده برابر فایده نمود. به یکدیگر گفتند برکت حضرت صادق (علیه السلام ) چقدر زیاد بود. امام فرمود اکنون سود و برکت سودا کردن با خدا را فهمیدید پس از این به همین روش ادامه دهید.(1)
1- کلمه طیبه ، ص 262.

منبع: آگاه شویم،حسن امیدوار،جلد دهم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید