نماز وسیله تقرب به خدا
قال على – علیه السلام -:الصلوه قربان کل تقى ؛
نماز خواندن وسیله نزدیکى به خدا است براى هر شخص پرهیزکار.
(میزان الحکمه ، ج 5، ص 367.بحارالانوار، ج 10، ص 99. من لایحضره الفقیه ، ج 1، ص 56، ح 16)
نماز، شست و شو در چشمه زلال
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:مثل الصلوات الخمس کمثل نهر جار عذب على باب احدکم یغتسل فیه کل یوم خمس مرات فما یبقى ذلک من الدنس ؛
نمازهاى پنج گانه به نهر جارى گوارایى مى مانند که بر در خانه هایتان روان است و هر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو مى دهید، دیگر هیچ پلیدى باقى نمى ماند.
(کنز العمال ، ج 7، ص 291، حدیث 18931)
نماز وسیله نجات
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:خمس صلوات ، من حافظ علیهن کانت له نورا و برهانا و نجاه یوم القیامه ؛
کسى که بر نمازهاى پنج گانه محافظت و مراقبت نماید، این نمازها براى او در قیامت نور و وسیله نجات خواهد بود.
(کنزالعمال ، ج 7، حدیث 18862)
نگاه شیطان بر نمازگزار
قال على – علیه السلام -:اذا قام الرجل الى الصلاه اقبل الیه ابلیس ینظر الیه حسدا لما یرى من رحمه الله التى تغشاه ؛
هنگامى که کسى به نماز بر مى خیزد، شیطان مى آید و به نظر حسادت به او نگاه مى کند، زیرا مى بیند که رحمت خدا او را فرا گرفته است .
(بحارالانوار، ج 82، ص 207)
برکات نماز
قال على – علیه السلام -:ان الانسان اذا کان فى الصلاه ، فان جسده و ثیابه و کل شى ءحوله یسبح ؛
هنگامى که انسان در حال نماز است ، اندام و جامه او و هر چه پیرامون اوست ، خدا را تسبیح مى گویند.
(میزان الحکمه ، ج 5، ص 377 .بحارالانوار، ج 82، ص 213.علل الشرایع ، ج 1، ص 237)
سیاه شدن چهره شیطان
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:الصلوه تسود وجه الشیطان ؛
نماز چهره شیطان را سیاه مى کند.
(نهج الفصاحه ، ص 396)
نماز، دژ محکم در مقابل شیطان
قال على – علیه السلام -:الصلوه حصن من سطوات الشیطان ؛
نماز قلعه و دژ محکمى است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه مى دارد.
(غررالحکم ، ص 56، میزان الحکمه ، ج 5، ص 367)
بهره مندى اموات از نماز
قال الصادق – علیه السلام -:ان الصلوه و الصوم و الصدقه و الحج و العمره و کل عمل صالح ینفع المیت حتى ان المیت لیکون فى ضیق فیوسع علیه و یقال : هذا بعمل ابنک فلان او بعمل اخیک فلان اخوه فى الدین ؛
نماز، روزه ، صدقه ، حج ، عمره ، و نیز هر عمل صالحى براى میت سود دارد، حتى اگر میت در تنگنا هم باشد، به واسطه این اعمال ، گشایشى براى او به عمل مى آید و به وى مى گویند: این گشایش به خاطر عملى است که پسر تو فلانى یا برادر دینى تو فلانى به جا آورده است .
(بحارالانوار، ج 85، ص 312)
هفت خصلت نماز
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:الصلاه من شرایع الدین و فیها مرضاه الرب – عز و جل – و هى منهاج الانبیاء و للمصلى حب الملئکه و هدى و ایمان و نور المعرفه و برکه فى الرزق و راحه للبدن و کراهه للشیطان و سلاح على الکافر و اجابه للدعاء و قبول للاعمال و زاد للمؤ من من الدنیا الى الاخره و شفیع بینه و بین ملک الموت و انیس فى قبره و فراش تحت جنبه و جواب لمنکر و نکیر و تکون صلاه العبد عند المحشر تاجا على راسه و نورا على وجهه و لباسا على بدنه و سترا بینه و بین النار و حجه بینه و بین الرب – عز و جل – و نجاه لبدنه من النار و جوازا على الصراط و مفتاحا للجنه و مهورا للحور العین و ثمنا للجنه بالصلوه یبلغ العبد الى الدرجه العلیان لان الصلاه تسبیح و تهلیل و تکبیر و تمجید و تقدیس و قول و دعوه ؛
1 – نماز از سنتهاى دین و مایه خشنودى پروردگار و راه روشن پیامبران است .
2 – نمازگزار از محبت فرشتگان و هدایت و ایمان و نور شناخت و روزى با برکت و راحتى بدن برخوردار است .
3 – نماز مایه ناخشنودى شیطان و سلاحى بر زیان کافر و باعث استجابت دعا و پذیرش اعمال و توشه مؤ من از دنیا به سوى آخرت است .
4 – نماز شفاعت کننده اى میان نمازگزار و فرشته مرگ و همدمى در قبر وى و بسترى زیر پهلوى او و پاسخى براى نکیر و منکر است .
5 – نماز آدمى را به هنگام محشر، ناجى بر سر او و نورى بر سیما و پوشش بر بدنش و حجابى میان او و آتش و حجتى میان وى و پروردگارش مى باشد، باعث رهایى بدن او از آتش است .
6 – نماز وسیله عبور از صراط و کلید بهشت و مهریه حوریان و بهاى بهشت است .
7 – آدمى به وسیله نماز به بالاترین درجه مى رسد، زیرا نماز تسبیح و تهلیل و تکبیر و تمجید و تقدیس و دعا و سخن است .
(جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 22 – الحکم الزاهره ، ص 276)
کمک ملائکه به نمازگزار هنگام مرگ
قال الصادق – علیه السلام -:ان ملک الموت یدفع الشیطان عن المحافظ على الصلوه و یلفنه شهاده ان لا اله الا الله و ان محمدا رسول الله فى تلک الحاله العظیمه ؛
همانا ((ملک الموت )) شیطان را در دم مرگ از کسى که حافظ نماز است ، دور مى کند و شهادت بر وحدانیت خدا و رسالت رسول خدا (ص ) را در هنگام هولناک مرگ به او تلقین مى کند (توفیق شهادتین پیدا مى کند).
(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 19)