احکام پوشش و عفاف(1)

احکام پوشش و عفاف(1)

آنها که زنها را می خواهند ملعبه ی جوانان فاسد قرار بدهند جنایتکارند. زنها نباید گول بخورند. زن گمان نکند این مقام زن است که بزک کرده بیرون بیاید، با سر باز و لخت، این مقام زن نیست، زن باید شجاع باشد، زن آدم ساز است، زن مربی انسان است.
(حضرت امام خمینی (قدس سره)، صحیفه نور، ج 11، ص 254)
آیا جنایتی از این بزرگتر نسبت به زن هست که زن را با آرایش، مد و جلوه گری زیور آلات سرگرم کننده و از او به عنوان یک ابزار و وسیله استفاده کنند؟ امروز سر و سینه را از زیور آلات پر کردن و آرایش و مد لباس را بت قرار دادن، برای زن انقلابی مسلمان ننگ است.
چادر بهترین نوع حجاب و نشانه ی ملی ماست.
(حضرت آیت الله خامنه ای مد ظله العالی)
حجاب بانوان در اسلام یکی از اموری است که از وقتی استعمارگران چشم طمع به کشورهای اسلامی و غصب معادن و منابع طبیعی آنها دوختند، مورد حمله ی آنها قرار گرفت، زیرا چادر و حجاب زنان مسلمان را یکی از عوامل بزرگ برای بقاء استقلال شخصیت اسلامی کل جامعه ی مسلمانان و حفظ هویت اسلامی آن دیدند و آن را مانعی سیاسی و اقتصادی و فرهنگ خود شناختند.
(پیام حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) به کنگره سراسری حجاب)

احکام بانوان:

حد حجاب

در اینکه پوشانیدن غیر وجه و کفین بر زن واجب است از لحاظ فقه اسلام هیچ گونه تردیدی وجود ندارد. این قسمت جزء ضروریات و مسلمات است. نه از نظر قرآن و حدیث و نه از نظر فتاوی در این باره اختلاف و تشکیکی وجود ندارد. آنچه مورد بحث است پوشش چهره و دستها تا مچ است.
بر زنان واجب است تمام بدن خود به استثنای وجه و کفین از نامحرم بپوشانند، مشروط بر آنکه: 1. وجه و کفین آنها زینت نداشته باشد. 2. کسی به قصد ریبه به وجه و کفین آنها نگاه نکند.
امام خمینی (رحمه الله علیه): استفتاء از کتاب بانوان، سؤال 6، ص 11.
آیت الله اراکی: توضیح المسائل، مسئله 2449.
آیت الله مکارم: عروه، ستر و ساتر، با استفاده از مسائل 4 و 5.
زن باید بدن و موی خود را از نامحرم بپوشاند، اگرچه کمک به حرام و قصد لذتی در بین نباشد.
آیت الله بهجت: توضیح المسائل، مسئله 1937.
زن باید تمام بدن به استثنای وجه و کفین خود را از نامحرم بپوشاند در صورتی که زینت در وجه و کفین از قبیل انگشتر و اصلاح صورت (بند انداختن) و سرمه ای باشد که حتی در زنهای پیر متعارف است پوشیدن آن بر زن واجب نیست و در غیر این صورت باید زینت خود را از نامحرم بپوشاند، اگرچه احتیاط مستحب آن است که وجه و کفین خود را از نامحرم بپوشاند حتی اگر زینت نداشته باشد.
آیت الله تبریزی: صراط النجاه، با استفاده از سؤالهای 185، 1486، 882، 883، 884، 885، 886 و استفتاء.
زن باید تمام بدن خود را به استثناء وجه و کفین از نامحرم بپوشاند مشروط بر آنکه وجه و کفین آنها زینت نداشته باشد و در صورتی که قصد زن این نباشد که مردان نامحرم آنها را نگاه کنند، اگرچه نامحرم به وجه و کفین او به قصد لذت نگاه کند، پوشیدن وجه و کفین لازم نیست.
آیت الله فاضل لنکرانی: جامع المسائل، ج 2، سؤالهای 1066 و 1070 و توضیح المسائل، مسئله 2503.
زن باید موی سر و بدن خود را از نامحرم بپوشاند به استثناء وجه و کفین و اگر بترسد با نپوشیدن وجه و کفین به حرام می افتد و یا به قصد مبتلا کردن مرد به نگاه حرام نپوشاند، نپوشاندن در این دو صورت جایز نیست.
آیت الله سیستانی، توضیح المسائل، مسئله 2444.
بنابر احتیاط واجب باید وجه و کفین را هم بپوشاند.
آیت الله گلپایگانی: ارشاد المسائل، سؤال 454، 456 و توضیح المسائل.
زن باید بنابر احتیاط واجب بیش از مقدار وجه و کفین خود را به عنوان علمیه بپوشاند (وجه عبارت است از: آن مقدار از صورت که در وضو واجب است شسته شود و کفین نیز عبارت است از مچ دست تا سر انگشتان).
آیات عظام: امام خمینی، اراکی، فاضل، و مکارم: عروه، ستر و ساتر، ص 551، استفتاء.
بنابر احتیاط مستحب بهتر است زن صورت خود را نیز از نامحرم بپوشاند.
آیت الله تبریزی: صراط النجاه، با استفاده از سؤال 1485.
بنابر احتیاط واجب باید تمام وجه و کفین از نامحرم پوشیده شود.
آیت الله گلپایگانی: عروه، ستر و ساتر، ص 550.
نمایان بودن زیر چانه، گردن، گوش، سینه و دستها از مچ به بالا برای خانمها جایز نیست و باید این مواضع را هم از نامحرم بپوشانند.
امام، اراکی، بهجت، تبریزی، خامنه ای، سیستانی، فاضل، گلپایگانی، و مکارم: با استفاده از مدارک مسئله قبل.
ـ سؤال: آیا نمایان بودن کف پا، روی پا، قوزک پا و یا پاشنه پا از مردان نامحرم شرعا جایز است؟
* جواب: جایز نیست.
امام: استفتاء از کتاب احکام ازدواج، ص 185.
آیات اراکی، تبریزی، خامنه ای و گلپایگانی: استفتاء.
آیت الله بهجت: توضیح المسائل، با استفاده از مسئله 1937.
آیت الله سیستانی: توضیح المسائل، با استفاده از مسئله 2444 و منهاج الصالحین، نکاح،مسئله 18.
آیت الله فاضل: با استفاده از توضیح المسائل، مسئله 2503.
ـ ؟ حدود حجاب اسلامی برای بانوان چیست؟ آیا برای این منظور پوشیدن لباس بلند آزاد و شلوار و روسری کفایت می کند؟ و اصولا چه کیفیتی در لباس و پوشش زن در برابر افراد باید رعایت شود؟
* واجب است تمام بدن زن به جز قرص صورت و دستها تا مچ از نامحرم پوشیده شود. لباس مذکور اگر مقدار واجب را بپوشاند مانعی ندارد ولی پوشیدن چادر بهتر است و از لباسهایی که توجه نامحرم را جلب می کند باید اجتناب شود.
آیات عظام: امام، اراکی، فاضل و مکارم: عروه، ستر و ساتر، با استفاده از مسئله 1 و 3.
آیات عظام: اراکی، بهجت، تبریزی، و سیستانی: استفتاء.
آیت الله فاضل: جامع المسائل، ج 1، سؤال 1701.
* آیت الله گلپایگانی: واجب است تمام بدن از نامحرم پوشیده شود و بنابر احتیاط واجب وجه و کفین نیز باید پوشیده شود. لباس مذکور اگر مقدار واجب را بپوشاند مانع ندارد ولی پوشیدن چادر بهتر است و از لباسهایی که توجه نامحرم را جلب کند باید اجتناب کرد. استفتاء.
؟ آیا پوشیدن مانتو و شلواری که حجم یا برجستگیهای آن را در مقابل نامحرم پیداست جایز است؟
* از لحاظ ستر کافی است ولی چنانچه پیدا بوده حجم یا برجستگیهای بدن باعث ریبه و مفسده باشد باید بپوشانند.
آیات عظام: امام، اراکی و مکارم: عروه، ستر و ساتر، با استفاده از مسئله 4.
آیت الله بهجت: استفتاء.
آیت الله سیستانی: منهاج الصالحین، نکاح، با استفاده از مسئله 18.
آیت الله خامنه ای: پوشاندن برجستگیهای بدن لازم است. استفتاء.
* آیت الله فاضل: اگر مهیج نباشد و مفسده هم نداشته باشد، در صورتی که زینت محسوب نشود،مانعی ندارد. جامع المسائل، ج 1، سؤال 1308 و استفتاء.
* آیت الله گلپایگانی: در صورتی که موجب جلب توجه اجنبی شود جایز نیست. استفتاء.
؟ آیا شرعا زنی که مشخص است ابروانش را برداشته برای رعایت حجاب حتما باید آن را بپوشاند یا می تواند آن را نمایان کند؟
* باید بپوشاند.
امام خمینی، استفتاء از کتاب احکام ازدواج، ص 195.
آیات عظام: اراکی، گلپایگانی: استفتاء.
* آیت الله بهجت: اگر مهیج و محرک باشد باید بپوشاند و در غیر این صورت احتیاط است. استفتاء.
* آیت الله تبریزی: اگر اصلاح صورت (بند انداختن یا ابرو برداشتن) به گونه ای است که حتی در پیر زنها متعارف است، پوشاندن آن لازم نیست.
صراط النجاه، با استفاده از سؤالهای 882 و 883.
* آیت الله فاضل: در صورتی که عرفا زینت محسوب شود پوشش آن لازم است. جامع المسائل، ج 1، سؤال 1707.
* آیت الله مکارم: پوشانیدن آن از نامحرم لازم نیست مگر آنکه منشأ مفسده خاصی گردد. استفتاء.
ارشاد السائل، سؤالهای 454 و 456؛ توضیح المسائل، با استفاده از مسئله 2444. استفتاء.
* آیت الله گلپایگانی: به طور کلی وجه و کفین بنابر احتیاط واجب باید از نامحرم پوشیده شود چه زینت داشته باشد یا نه.
؟ آیا دختران می توانند با لباس آستین حلقه ای، در برابر پدر و یا برادرشان ظاهر شودند؟
* همه مراجع عظام تقلید: اگر باعث مفسده نشود، اشکال ندارد.
(تبصره: پدر یا برادر در حکم خصوصیتی ندارند، بلکه به طور کلی زن می تواند در برابر تمامی محارم خود، با لباس آستین حلقه ای ظاهر شود، مشروط بر آنکه مفسده ای در بین نباشد.)
؟ آیا حفظ حجاب در سفر به کشورهای غیر مسلمان واجب است؟
* همه مراجع عظام تقلید: آری، حفظ حجاب کامل شرعی بر زن در برابر مرد نامحرم واجب است، خواه مسلمان باشد، یا کافر و یا در کشور اسلامی باشد یا غیر اسلامی.
(العروه الوثقی ج 1) (الستر)

سخن گفتن

معیار در جواز صحبت کردن با نامحرم مفسده و عدم مفسده است. آیت الله خامنه ای، استفتاء.
1. صحبت کردن و خندیدن با نامحرم اگر موجب مفسده باشد جایز نیست. 2. از هر کاری که موجب جلب توجه نامحرم می شود باید پرهیز نمود.
؟ آیا صحبت کردن زن با مرد نامحرم که به نیت خیر و یا برای درس باشد، اشکال دارد؟
* همه مراجع عظام تقلید: اگر بدون قصد لذت و ترس از افتادن به گناه باشد اشکال ندارد.
آیات عظام: امام، مکارم، نوری و تبریزی: استفتائات؛ آیت الله بهجت: توضیح المسائل؛ آیت الله صافی: جامع الاحکام؛ آیت الله فاضل: جامع المسائل؛ آیت الله خامنه ای: اجوبه الاستفتائات؛ آیت الله سیستانی: العروه الوثقی؛‌آیت الله وحید خراسانی: دفتر.

نگاه کردن

حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) در حدیثی می فرماید: فرزند آدم اگر چشمت بخواهد تو را به گناه و حرام بکشاند من دو پلک در اختیار تو قرار داده ام، پس آنها را فرو بند.
اصول کافی، ج 8، ص 219، نشر دارالکتب الاسلامیه.
نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون قصد آن حرام است و نگاه کردن به صورت و دستها اگر به قصد لذت باشد حرام است، ولی اگر بدون قصد لذت باشد مانعی ندارد و نیز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام می باشد و نگاه کردن به صورت و بدن و موی دختر نابالغ اگر به قصد لذت نباشد و به واسطه نگاه کردن هم انسان نترسد که به حرام بیفتد اشکال ندارد.
رساله توضیح المسائل، ص 917، مسأله 2433.
اگر نظر همراه با ریبه و لذت باشد و یا صورت و دستها دارای آرایش و زینت باشد جایز نیست. آیت الله خامنه ای ، استفتاء.
؟ زنی که می داند به جهت چهره زیبایش مردان نامحرم به او نگاه می کنند، چه وظیفه ای دارد؟ آیا پوشاندن آن واجب است؟
* آیات عظام امام، خامنه ای، سیستانی، فاضل، مکارم و نوری: اگر باعث مفسده نشود، پوشاندن چهره بر آنان واجب نیست، ولی مردان وظیفه دارند به او نگاه نکنند.
تعلیقات علی العروه و استفتائات، استفتاء، منهاج الصالحین، تعلیقات علی العروه، استفتاء، تعلیقات علی العروه
* آیات عظام بهجت، تبریزی و وحید خراسانی: اگر باعث جلب توجه مرد نامحرم شود بنابر احتیاط واجب باید چهره خود را بپوشاند.
تبریزی: صراط النجاه؛ وحید خراسانی: توضیح المسائل؛ بهجت: دفتر
* آیت الله صافی: باید چهره خود را بپوشاند. (دفتر)
؟ آیا درباره نگاه به نامحرم آیه ای در قرآن هست؟
* آری، آیه 30 و 31 سوره نور.
؟ نگاه پیوسته دختران به چهره استاد نامحرم مرد، در کلاس درس چه حکمی دارد؟
* همه مراجع عظام تقلید: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد اشکال ندارد.
آیات عظام: بهجت، سیستانی و مکارم: توضیح المسائل مراجع؛ تبریزی: استفتائات؛ وحید خراسانی: توضیح المسائل؛ صافی: هدیه العباد ج 2؛ نوری: توضیح المسائل؛ امام: تحریر الوسیله ج 2؛ آیت الله خامنه ای: دفتر
؟ آیا دیدن از نزدیک ورزش فوتبال، کشتی و مانند آن که مردان با شورت و زیرپوش بازی می کنند از نزدیک برای زنان جایز است؟
* همه مراجع به جزء بهجت، تبریزی و سیستانی: خیر، نگاه به بدن مرد نامحرم جایز نیست، هر چند بدون قصد لذت باشد.
* آیت الله بهجت: بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
* آیت الله تبریزی: اگر قصد لذت یا ترس افتادن به گناه باشد نگاه به بدن آنان جایز نیست.
* آیت الله سیستانی: در ورزش فوتبال اگر نگاه با قصد لذت یا ترس افتادن به گناه باشد حرام است و در ورزش کشتی بنابر احتیاط واجب، بدون قصد لذت نیز جایز نیست.

زینت

؟ مراد از زینت چیست؟
* هر چیزی که عرفا زینت محسوب گردد و مردم به آن زینت بگویند.
توجه: داشتن النگو، دستبند، انگشتر، بلند کردن ناخن، لاک زدن، بعضی ساعتهای مچی که برای زینت استفاده می شود، پوشیدن برخی دستکشهای توری برای زینت همگی از زینتهای دست هستند و باید آنها را از نامحرم بپوشانند. و همچنین سرمه کشیدن، برداشتن ابرو، گذاشتن مژه مصنوعی، استفاده از هر نوع لوازم آرایش، گذاشتن حلقه برای بینی یا گوشواره و یا هر چیز دیگری که عرفا بدان زینت بگویند همگی از زینتهای صورت محسوب می گردد و باید از نامحرم پوشیده شود. (در این مساله به اختلاف نظر مراجع عظام در انواع زینتهای حرام توجه شود).
نیازها و روابط زن و مرد (محسن ماجراجو)،ص 81.
؟ آیا عطر زدن و یا خوش بو کردن به وسیله مواد و مایعات دیگر برای آقایان و بانوان در صورتی که بوی آن به مشام نامحرم برسد اشکال دارد؟
* عطر زدن اشکال ندارد ولی اگر عطر زدن بانوان موجب مفسده و تحریک باشد جایز نیست.
؟ آیا عطر زدن یا خوش بو کردن به وسیله مواد و مایعات دیگر برای آقایان و بانوان در صورتی که بوی آن به مشام نامحرم برسد اشکال دارد؟ یا اگر زنی خود را برای نامحرم خوش بو کرده باشد. آیا بر او غسل واجب است؟
* آیت الله فاضل: در فرض سؤال مستحب است غسل کند. مجمع البیان، ج 2، ص 169.
* آیت الله گلپایگانی: در صورتی که عطر زدن به قصد جلب توجه نامحرم باشد اشکال دارد. استفتاء.
؟ آرایش نمودن زن برای غیر همسر در بعضی مجالس زنانه مثل عروسی یا میهمانی زنانه چه حکمی دارد؟
* در صورتی که نامحرم او را نبیند اشکال ندارد.
امام، استفتاء از کتاب احکام ازدواج ص 88.
؟ آیا برای بانوان، پوشیدن کفشهایی که صدا دار است به طوری که موقع راه رفتن صدای آنها را نامحرم می شنود اشکال دارد؟
* در صورتی که مفسده ای بر آن مترتب شود اجتناب لازم است.
امام: استفتاء از کتاب احکام ازدواج ص 194.
* رفتن به مکانی که زن می داند نامحرمهایی با قصد لذت به او نگاه می کنند جایز نیست. امام، اراکی، گلپایگانی، استفتاء.
* آیت الله سیستانی: اصل رفتن معنی ندارد: ولی پوشش مناسبی که دیگران به گناه نیفتند مراعات شود. استفتاء

آرایش و زیور آلات:

؟ آیا برای زن جایز است عطر بزند و از منزل بیرون رود؟
* همه مراجع عظام تقلید: اگر باعث جلب توجه نامحرم شود، جایز نیست.
آیات عظام خامنه ای: استفتاء؛ مکارم: استفتائات ج 1؛ تبریزی: استفتائات؛ نوری: استفتائات ج 1؛ وحید خراسانی، صافی، بهجت، امام، فاضل: دفتر
؟ استفاده از کرم های چرب کننده و ضد آفتاب، بر روی دست و صورت چه حکمی دارد؟
* اگر آرایش و زینت محسوب نشود و بوی خوش آن باعث تحریک نامحرم نگردد اشکال ندارد ولی بنابر احتیاط واجب باید صورت را از نامحرم بپوشاند.
فاضل: جامع المسائل ج 1؛ آیت الله خامنه ای: تبریزی: صراط النجاه ج 5؛ امام و وحید خراسانی: دفتر، آیات عظام بهجت و صافی: دفتر؛ مکارم استفتائات ج 2؛ نوری: استفتائات ج 1؛ و سیستانی: زینت
؟ آیا زن باید چهره آرایش کرده خود را از نامحرم بپوشاند؟
* همه مراجع آیت الله به جز مکارم: آری باید بپوشاند.
* آیت الله مکارم: بنابر احتیاط واجب باید بپوشاند.
آیات عظام نوری: استفتائات ج 1؛ فاضل جامع المسائل ج 2، صافی: جامع الاحکام ج 2؛ خامنه ای: اجوبه الاستفتائات؛ تبریزی: استفتائات؛ سیستانی: زینت؛ امام استفتائات ج 2؛ بهجت: دفتر؛ مکارم: استفتائات ج 1.
؟ آیا برای زنان پوشیدن لباسهای تنگی که برجستیگهای بدن آنان را نشان می دهد و یا پوشیدن لباسهای بدن نما و عریان در عروسیها و مانند آن جایز است؟
* اگر از نگاه مردان اجنبی و ترقی مفسده در امان و محفوظ باشند، اشکال ندارد در غیر این صورت جایز نیست.
توجه: در نتیجه خانمها نمی توانند با پای بدون جوراب در مقابل نامحرم رفت و آمد کنند و یا با این وضع برای خرید چیزی به مغازه ی نزدیک منزل بروند و یا اگر نامحرم در خانه است بدون جوراب در مقابل او ظاهر شوند اگرچه نامحرم برادر شوهر، شوهر خواهر و یا هر نامحرم دیگری باشد.
توجه: خانمها باید توجه داشته باشند که:
در منزل یا اماکنی که نامحرمی حضور دارد اگر لباس آستین کوتاه به تن دارند (اگر چه با چادر پوشیده شده باشد) و یا اگر لباس آستین بلند به تن دارند در هنگام برداشتن چیزی از بالای بلندی یا گرفتن چیزی از دست نامحرم و یا تعارف کردن میوه و غیره به نامحرم و یا هنگام خرید اجناس از مغازه ها و یا هنگام حمل باری بزرگ و سنگین، همه و همه مواردی هستند که احتمال عقب رفتن آستین و یا پوشش دست و نمایان شدن بدن می باشد و باید خانمهای محترم در این گونه موارد مراقبت کامل داشته باشند.
خانمها نمی توانند آستین خود را برای آمپول زدن و یا گرفتن فشار خون و یا نبض و غیره در مقابل نامحرم بالا بزنند مگر در مقام اضطرار.
آیات عظام: امام خمینی، مکارم شیرازی، گلپایگانی، اراکی، و فاضل، عروه ستر و ساتر، با استفاده از مسئله قبل آیت الله بهجت، توضیح المسائل با استفاده از مسئله 1937.
؟ آیا خانمها می توانند بدون تحقیق کردن از وجود دکتر زن نزد دکتر نامحرم بروند؟ البته در صورتی که مستلزم نگاه یا لمس بدن زن باشد.
* جایز نیست.
آیات عظام: امام خمینی گلپایگانی (استفتائات)، اراکی.
* آیت الله بهجت: در صورتی که اضطرار باشد اشکالی ندارد. استفتاء.
؟ در شهر ما هم دکتر زن هست و هم مرد ولی دکتر مرد حاذق تر است آیا خانمها می توانند نزد دکتر مرد بروند؟
* در صورتیکه دکتر زن نتواند مداوا کند اشکال ندارد.
* امام، اراکی، بهجت و تبریزی، گلپایگانی و مکارم: استفتاء، سیستانی: در صورتی که دکتر مرد برای مداوا بهتر باشد اشکالی ندارد.

جوراب

جورابهای نازک که پوست پا در آنها نمایان باشد حکم پوشش را ندارد و خانمها باید از پوشیدن اینگونه جورابها در مقابل نامحرم اجتناب کنند بلکه باید از جورابهایی استفاده کنند که پوست بدن نمایان نباشد.
امام، اراکی، فاضل، گلپایگانی و مکارم: عروه (ستر و ساتر) با استفاده از مسئله 4 ص 55.

چادرها

پوشیدن چادرهایی که موها و یا هر جای بدن از پشت آن نمایان باشد جایز نیست و خانمها خصوصا در منزل اگر نامحرمی هست باید از پوشیدن اینگونه چادرها خودداری کنند.
توجه: خانمهایی که از چادر به عنوان حجاب استفاده می کنند در موارد زیر باید بیش از هر موقع مراقب حجاب خویش باشند. در هنگام خرید و فروش با نامحرم، مرتب کردن چادر در مقابل نامحرم، گرفتن و یا دادن چیزی به نامحرم، کار کردن در مقابل نامحرم چه در منزل و یا خارج از منزل، شستن لباس، ظرف و یا هر چیز دیگر در مقابل نامحرم، انداختن و یا برچیدن سفره و… در تمام موارد فوق و موارد مشابه پیشنهاد می شود خانمها از پوشش کافی در زیر چادر برخوردار باشند و استفاده کردن از روسری یا مقنعه و همچنین آستین در صورتی که لباس آستین کوتاه پوشیده اند در زیر چادر می تواند خانمها را در حفظ کامل حجاب خود کمک نماید و موجب رضای خداوند متعال گردد.
؟ پوشیدن لباس در رنگهای زننده و جلب توجه کننده در محیطهایی که نامحرم هست مانند دانشگاه، بازار، مجالس عزا و یا میهمانی و… حکمی دارد؟
* با فرض مهیج بودن حرام است. (امام، اراکی، سیستانی، استفتاء).
* آیت الله بهجت: اگرچه معنی ندارد ولی مسلمان وقار در لباس هم داشته باشد. (استفتاء)
* آیت الله تبریزی: اگر لباس زن زینت باشد واجب است آن را از نامحرم بپوشاند همانگونه که واجب است بدن خود را بپوشاند.
صراط النجاه با استفاده از سؤال – 1484.
* آیت الله گلپایگانی: با فرض مهیج بودن و معرضیت داشتن بر فساد و حرام است. استفتاء

پوشش زن از زن

مسئله: اگر خانمی بداند که خانم دیگری به قصد لذت به بدن یا به دست و صورت او نگاه می کند، بر او واجب است بدن یا دست و صورت خود را از او بپوشاند.
امام، اراکی، گلپایگانی و مکارم، عروه (ستر و ساتر) قبل از مسئله 1.
منبع: حریم ریحانه.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید