بقیع، نام سرزمینی است در مدینه که به دستور رسول خدا (صلیالله علیه وآله وسلم) به قبرستانی برای مسلمانان تبدیلشد و نخستین کسی که در آنجا به توصیه رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) دفنشد، «عثمان بن مظعون»، از دوستان نزدیک پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) و امیرالمؤمنین حضرت علی (علیهالسلام) بود؛ کسی که حضرت علی (علیهالسلام) در سخنان خود او را بسیار یادمیکرد و از روی علاقهاش به وی، نام یکی از فرزندانش را عثمان نهاد.
بقیع، قبرستانی است مورد احترام همه فرقههای اسلامی و اکنون در چند قدمی حرم پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) قراردارد؛ رسول خدا برخی از شهدای احد و نیز فرزندش «ابراهیم» را در آنجا دفنکرد و به این ترتیب بر قداست آن افزود. بعدها عثمان بنعفان در قبرستان یهودیهای مدینه به اسم «حس کوکب» دفنشد، اما معاویه بقیع را بهقدری گستردهساخت که قبر عثمان در بقیع قرارگیرد.
بقیع هماینک مدفن 4 امام شیعه، امام حسن مجتبی(علیهالسلام)، امام سجاد(علیهالسلام)، امام باقر(علیهالسلام) و امام صادق(علیهالسلام) است؛ همچنین قبر بیشتر زنان پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) و نیز عباس عموی پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) و فاطمه بنت اسد، مادر امام علی(علیهالسلام) و برخی دیگر از بزرگان در این مکان شریف قراردارد.
دست ناپیدای وهابیت – نگاهی به پیشینه تاریخی این فرقه
پیشوای نهضت وهابیت، «محمد بنعبدالوهاب نجدی» (1115-1201/1703-1782) نامدارد و باید گفت نام وهابیت را مخالفان به آنها دادهاند، در حالیکه پیروان این فرقه، خود را «الموحدون» و مذهب خود را «محمدیه» نامیدهاند، این گروه خود را فرقهای سنی و پیرو مذهب «احمد بنحنبل» میدانند.
عقاید:
1- هر چیزی که بجز خدای تعالی مورد عبادت قرارگیرد، خطاست و هرکس این چیزها را عبادتکند، سزاوار مرگ است.
2- جماعت زیادی از مسلمانان موحد نیستند، زیرا میکوشند تا عنایت خدا را با زیارت قبور اولیا بهدست آورند، بنابراین مشرکند.
3- ذکر نام پیامبر، ولی، یا فرشتهای در نماز شرک است.
4- اگر غیر از خدا از کسی شفاعت جویند، کفر است.
5- هرکسی برای رواشدن حاجات خود از غیر خدا یاری بخواهد، کافر است.
6- علمی که مبتنی بر قرآن مجید، سنت پیامبر و استنباطهای ضروری عقل نباشد، کفر است.
7- انکار قدر(قدرتداشتن انسان بر انجام کارها) در همه افعال بهمعنی الحاد و بدعت است.
8- تفسیر قرآن بر پایه تأویل، کفر است.
وهابیان، ساختن گنبد و ضریح و بقعه و … بر روی قبور را حرام و تخریب آن را واجبمیدانند که در این مسأله پیرو پیشوای خود، «ابن تیمیه» و شاگرد او «ابنجوزیه» هستند؛ از اینرو آنان طی چند قرن اخیر، تا آنجایی که توانستهاند مشاهد و زیارتگاهها را ویرانکردند و حتی قبور ائمه بقیع و قبر امام حسین (علیهالسلام) را نیز استثنا نکردهاند.
آنان ساختن آرامگاه بر روی قبور را نوعی شرک و کفر میپندارند، هرچند که وهابیان برای اثبات این باور خود راهی جز استفاده از تهدید و خشونت ندارند، اما باید دانست آنها همواره برای تخریب مراقد ائمه اطهار از عراق و شام تا جنوب دریای سرخ و غرب و شرق جهان اسلام تلاشکردهاند.
کینه وهابیت برای تمامی مسلمانان بهویژه شیعیان نامی آشناست؛ چراکه وهابیان سعودی همواره برای انهدام وتخریب قبور ائمه و اهلبیت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) تلاشکردهاند و در این میان آثار دینی بیشمار شهرهای مکه و مدینه، اماکن زیارتی این شهرها بیش از دیگر اماکن در معرض اعمال نابخردانه سردمداران وهابی قرارگرفتهاست و آنان در واقع با تخریب بقیع، احساسات مسلمانان را جریحهدار و برای جداکردن مسلمانان از میراث درخشان اسلامی خود تلاشکردهاند.
میتوان گفت تخریب بقیع و قبور مطهر ذریه رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله)، اهلبیت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) و بهترین صحابه و خاندان ایشان از جنایتهای نابخشودنی سعودیهای وهابی در طول تاریخ است که تاکنون دوبار قلب شیعیان و عاشقان ائمه اطهار را جریحهدار و احساسات آنان را برانگیختهاست.
نخستین تخریب قبور ائمه بقیع
نخستین تخریب قبور مطهر ائمه بقیع به دست وهابیان سعودی در سال 1220 هجری یعنی زمان سقوط دولت اول سعودیها توسط حکومت عثمانی رویداد، پس از این واقعه تاریخی – اسلامی با سرمایهگذاری مسلمانان شیعه و بهکاربردن امکانات ویژهای، مراقد تخریبشده به زیباترین شکل بازسازیشد و با ساخت گنبد و مسجد، بقیع به یکی از زیباترین مراقد زیارتی و در واقع مکان زیارتی ـ سیاحتی مسلمانان تبدیلشد.
یکی از گردشگران انگلیسی پس از بازسازی بقیع، ضمن توصیف اماکن زیارتی مدینه منوره در اینباره میگوید: مدینه در سال 1387 تا 1388 و قبل از انهدام مجدد توسط وهابیان سعودی، شبیه استانبول و شهرهای بسیار زیبای سیاحتی جهان بازسازیشدهبود.
دومین تخریب بقیع
دومین و درواقع دردناکترین حادثه تاریخی – اسلامی معاصر به هشتم شوال سال 1344 و پس از رویکار آمدن سومین حکومت وهابی عربستان مربوطمیشود؛ سالی که وهابیان به فتوای سران خود مبنی بر اهانت و تحقیر مقدسات شیعه، مراقد مطهر ائمه و اهلبیت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) را مورد دومین هجوم وحشیانه خود قراردادند و بقیع را به مقبرهای ویرانشده و در واقع مهجور و ناشناخته تبدیلکردند.
«ایلدون رتر»، یکی از گردشگران غربی در اینباره میگوید: با دومین تخریب قبور ائمه بقیع در مدینه منوره مراقد مطهر ائمه(علیهالسلام) بهشدت ویرانشد و وهابیون در این تخریب، شکل ظاهری مقبرهها و گنبدهای این قبور را دگرگونکردند.
براساس منابع و شواهد تاریخی، وهابیان سعودی تنها به تخریب قبور بقیع اکتفانکردند، بلکه بارها به تخریب مرقد بیامبر(صلیاللهعلیهوآله) نیز اقدامکردند که با واکنش گسترده مسلمان جهان مواجهشده و از این توطئه ضد اسلامی دستبرداشتند.
«لویس پورخارت»، یکی از گردشگران سوییسی که پس از تشرف به اسلام خود را ابراهیم نامیدهاست، در اینباره میگوید: با توجه به مقام ائمه و صحابه دفنشده در بقیع، این قبرستان فضایی بسیار کوچک دارد و در مقایسه با اماکن زیارتی دیگر کشورهای شرقی بهویژه عربستان، به صورت تلی از خاک و سنگ، نگاه هر بینندهای را به خود جلبمیکند.
پورخات درباره کوه احد نیز میگوید: در مسجد احداثشده در دل این کوه، قبر حمزه، عموی پیامبر و دیگر شهدای احد همچون «مصعببن عمیر»، «جعفربن شماس» و«عبداللهبن جحش» دیدهمیشود که وهابیان این مسجد و قبور دوازده تن از شهدای احد و صحابه پیامبر را نیز تخریبکردهاند.
قبرستان بقیع قبل از تخریب
قبرستان بقیع قبل از تخریب شامل مقبره چهارتن از ائمه اطهار و قبر گمشده بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) است، هرچند که در روایت آمدهاست که امیرالمومنین حضرت علی(علیهالسلام) پس از شهادت دخت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) پیکر پاک و مطهر ایشان را برای دفن به اماکن متعددی همچون بقیع، مسجد پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) و خانه خود حملکردند.
تلاش برای مرمت قبور بقیع
البته روایت است که قبر بانوی دو عالم مخفی ماندهاست و مخفیماندن قبر آن بزرگوار تا روز قیامت، بیانگر سند مظلومیت ایشان در طول تاریخ است و انشأالله با ظهور حجت خدا بر زمین مشخصخواهدشد.
بسیاری از علما، فقها، شیعیان و حتی رهبران سیاسی، همواره برای مرمت و بازسازی بقیع تلاشکردهاند که در این میان «آیت الله حسن شیرازی(قدس سره)» بیش از سایر علما در این راه گامبرداشتهاست و دیدارها و گفتوگوهای متعددی با مقامات عربستانی و ارائه سندها و مدارک مبنی بر ساخت و بازسازی قبور ائمه بقیع از جمله اقدامات این عالم بزرگ شیعی بودهاست، اما همواره موانع هدایتشده از سوی وهابیان سعودی این تلاش را عملی نکردهاست.
آیت الله شیرازی در کتاب خود با نام «تلاش برای بازسازی بقیع» آوردهاست: در زیارتهای متعدد خود از قبرستان بقیع و بهجاآوردن مناسک حج در عربستان، ضمن دیدار با مقامات و علمای سعودی و فشار بر آنان برای ساخت قبور بقیع، تنها با وعدههای آنان مواجهشده و برخی گروههای عراقی با دادن پاداش و رشوه از عملیکردن این وعدهها جلوگیریکردند.
«آیتالله سید مرتضی قزوینی» در مراسم نخستین سالگرد ارتحال آیتالله شیرازی در حسینیه رسول اعظم لندن با اشاره به تلاشهای آن مرحوم گفت: «محمد سرور الصبان»، رئیس انجمن جهان اسلام به بنده اعلامکرد، تغییرات جزیی در اطراف بقیع حاصل تلاشهای آیتالله شیرازی و برادر بزرگوار ایشان بودهاست.
در خاتمه با توجه به اقدامات ضداسلامی و روزافزون وهابیان سعودی برضد شیعیان، این سوال مطرحاست که آیا وهابیان هرگز نسبت به مصالح عظیم جامعه مسلمانان اندیشیدهاند؟! آیا آنها به فکر جلوگیری از نفوذ استعمارگران در کشورهای اسلامی بودهاند؟! آیا آنها در برابر نفوذ صهیونیستها در سرزمینهای اسلامی واکنش نشان دادهاند؟ آیا اینقدر که از بوسیدن قبر پیامبر خدا(صلیاللهعلیهوآله) عصبانی میشوند، از محاصره اقتصادی کشورهای اسلامی، ناراحتمیشوند؟!!
فضیلت بقیع
در فضیلت بقیع احادیث و روایات متعددی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل گردیده است از جمله این که در حدیثی فرمودند: «از بقیع هفتاد هزار نفر که صورتشان مانند ماه شب چهارده است محشور خواهند شد و بدون حساب وارد بهشت میشوند.»
و در حدیث دیگر آمده است که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در بقیع حضور یافتند و اهل قبور را بدین گونه خطاب میکردند: «درود بر شما، خداوند ما و شما را بیامرزد شما پیشاهنگان ما بودید و ما هم در پی شما خواهیم آمد.»
حرم ائمه بقیع در کتب تاریخ به عنوان مشهد و حرم اهل بیت(علیهمالسلام) معروف گردیده است و در این حرم مطهر قبر چهار تن از ائمه هدی؛ امام مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق (علیهمالسلام) در کنار هم و به فاصله 2 تا 3 متری این قبرها، قبر عباس عموی گرامی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) قرار گرفته و در کنار آن نیز قبر دیگری است که متعلق به فاطمه بنت اسد میباشد. قبل از ویرانی ساختمان این حرم مطهر همه قبور ششگانه در زیر گنبد و دارای ضریح زیبایی بودند. همچنین مدفن تعدادی از همسران، فرزندان، اقوام و عشیره پیامبر اکرم و جمع کثیری از صحابه و یاران آن حضرت و تعداد بی شماری از شهدا و علما در این قبرستان قرار دارند.
رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در بقیع حضور یافتند و اهل قبور را بدین گونه خطاب میکردند: «درود بر شما، خداوند ما و شما را بیامرزد شما پیشاهنگان ما بودید و ما هم در پی شما خواهیم آمد.»
پیشینه قبرستان بقیع
بقیع اولین مدفن و مزاری است که به دستور رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) و به وسیله مسلمانان صدر اسلام به وجود آمده است. در بقیع اولین کسی که از انصار دفن شده اسعدبن زراره و از مهاجرین عثمان بن مظعون میباشد. سمهودی میگوید: پس از فوت ابراهیم فرزند رسول خدا(صلی الله علیه و اله) آن حضرت به صحابه فرمودند: «ابراهیم را به سلف(گذشتگان) ما عثمان لاحق کنید و در کنار او به خاک بسپارید.»
او میگوید پس از دفن شدن ابراهیم در بقیع، مردم مدینه علاقهمند شدند پیکر اقوام و عشیره خود را در آنجا دفن کنند و هر یک از قبایل مدینه درختان و ریشههای بخشی از بقیع را قطع و زمین آن را برای همین منظور آماده نمودند.
تخریب بقیع
روز هشتم شوال سال 1344هجری قمری روزی سیاه برای مسلمانان جهان به شمار میرود. در این روزها وهابیان دین ناشناس، حرم امامان معصوم بقیع را با خاک یکسان کردند. بنابر نقل مورخان آنچنان بقیع خراب گردید که به تپهای از پاره سنگ و پاره آجر تبدیل شد و از کینه وهابیان به گونهای زیر و رو گشت که به منطقهای زلزلهزده شباهت پیدا کرد.
لازم به ذکر است آفات بزرگ و خطرناک در میان تمام مذاهب و آئینها کج فهمی و تندرویها و برداشتهای غلط و انحرافی است که به اصطلاح قرائتهای خود ساخته از دین میباشد که از زمانهای مختلف در میان پیروان همان مذاهب به وجود آمده و موجب تضعیف و تفرقه در آن مذهب شده است. یکی از این نمونههای بارز انحرافات فکری و برداشتهای غلط گروه خوارج هستند. از جمله اوصاف آنها که در روایات به آنها اشاره شده، کثرت عبادت و تقید آنان به نماز و روزه و قرائت قرآن است . به طوری که عبادت سایر مسلمانان نسبت به عبادت آنها حقیر و کم میباشد. ویژگی بعدی آنها این بود که به خاطر غرور و تحجر حاضر نبودند از هیچ ناصحی نصیحت بپذیرند. از دیگر ویژگی خوارج تکفیر مسلمانان بود تا جایی که هر مسلمان متعهدی را که با عقیده و تفکرات انحرافی آنان موافق نبود مرتد و خارج از اسلام میدانستند.
پس از گذشت چندین قرن از ظهور خوارج و در آستانه قرن هشتم بود که نمونهای دیگر از این انحرافات در جامعه اسلامی ظاهر شد و آن ظهور احمدبن تیمیه بود که در شام مطالبی را در مسائل اسلامی خلاف مسلمات اسلام و مخالف با فتاوای علما و پیشینیان به شکلهای سخنرانی و مکتوب منتشر کرد. در این هنگام بود که بسیاری از علما و دانشمندان از شام و مصر و بغداد در مخالفت با نظریات او به میدان آمده و به نقد عقاید او پرداخته و بر انحراف و ارتداد او فتوا صادر کردند.
بقیع اولین مدفن و مزاری است که به دستور رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) و به وسیله مسلمانان صدر اسلام به وجود آمده است. در بقیع اولین کسی که از انصار دفن شده اسعدبن زراره و از مهاجرین عثمان بن مظعون میباشد.
ابن تیمیه پس از چندین بار زندانی شدن در مصر و شام، سرانجام در سال 728 هـ ق در زندان دمشق از دنیا رفت.
اوضاع به همین گونه گذشت تا این که در قرن یازدهم در شهر نجد حجاز شخصی به نام محمدبن عبدالوهاب ظهور کرد و پس از چهار قرن بار دیگر به ترویج عقاید و افکار ابن تیمیه پرداخت. از آنجا که مردم شهر نجد افرادی دور از تمدن و معارف بودند عبدالوهاب در فعالیت خود موفق شد. یکی از مهمترین فتاوای فقهی وهابیان ،حرمت سفر برای زیارت قبور پیامبران و صالحان و حرمت تبرک و توسل به آنان و ساختن حرم و بارگاه بر قبور آنهاست. بنابراین هرگونه توسل و تبرک جستن به ساحت پیامبران و ائمه معصومین(علیهمالسلام) اظهار شرک و کفر و بت پرستی محسوب و موجب حلال شدن مال و جان چنین افرادی است.
مرحوم آیت الله امین عاملی در کتابش پیرامون عقاید وهابیان مینویسد: «اعتقاد وهابیان درباره عموم مسلمانان این است که مسلمین پس از ایمان به کفر برگشتهاند و پس از توحید به شرک گراییدهاند زیرا آنان در دین بدعت گذاشتهاند و به جهت زیارت و تبرک جستن به انبیا و صالحین به کفر و شرک روی آوردهاند لذا جنگ با آنان واجب و ریختن خون آنان و تصرف اموالشان بر مسلمانان (وهابیان) حلال است.»
جالب اینکه صنعانی وهابی در رسالهاش با عنوان تطهیر الاعتقاد به این حقیقت اعتراف کرده که زیارت مرقدها و آثار اولیای خدا سیره مسلمین بوده است و آنان از زمانهای گذشته این کار را انجام میدادند.(1)
بر اساس این افکار غلط و نادرست بود که آنها به هر جا و هر شهر و دیاری که دست مییافتند قبل از هر چیز به تخریب مشاهد شریفه و بقاع متبرکه میپرداختند، کشتار وهابیان در عتبات عالیات صحنهای سیاه در تاریخ اسلام است.
مرحوم آیت الله امین عاملی در کتابش پیرامون عقاید وهابیان مینویسد: «اعتقاد وهابیان درباره عموم مسلمانان این است که مسلمین پس از ایمان به کفر برگشتهاند و پس از توحید به شرک گراییدهاند زیرا آنان در دین بدعت گذاشتهاند و به جهت زیارت و تبرک جستن به انبیا و صالحین به کفر و شرک روی آوردهاند لذا جنگ با آنان واجب و ریختن خون آنان و تصرف اموالشان بر مسلمانان (وهابیان) حلال است.»
در سال 1216 هـ ق امیرسعود با لشکری بسیار به شهر کربلا حملهور شد و تعداد بیست هزار نفر از اهالی کربلا و زوار کشته شدند، خزانه حرم و تمام تزئینات و جواهرات حرم به تاراج رفتند. همچنین آنان به هنگام تسلط بر طائف و مکه قبور جد و عموی پیامبر، خدیجه همسر پیامبر و بسیاری از اماکن مقدسه را ویران کردند. در ماه رمضان 1344 هـ ق وارد مدینه شدند و پس از گذشت چند روز در هشتم شوال گنبد و بارگاه ائمه معصومین(علیهمالسلام) در بقیع را به طور کلی منهدم کردند و از این حرم و قبور به جز قطعه سنگهایی که در اطراف قبور نصب کردند اثر و علامتی باقی نماند. به کارگرانی که این عمل ننگین را انجام دادند مبلغ هزار ریال سعودی دستمزد پرداخت گردید.
در این ماجرا تنها حرم پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) محفوظ ماند و وهابیان در ادامه هتاکیهای خود تصمیم داشتند قبر مطهر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) را نیز تخریب کنند اما از بازتاب این کار در جهان اسلام و برانگیخته شدن احساسات مسلمانان بر ضد خویش ترسیدند و به طور موقت از این عمل منصرف شدند. غارت اموال و طلا و جواهرات خزانه عظیم حرم رسول خدا و ائمه بقیع (علیهمالسلام) یکی دیگر از اعمال شنیع این گروهک بوده است. (2)
بعضی از نویسندگان وهابی این مصونیت را اینگونه توجیه میکنند: «که ما این گنبد را به عنوان یکی از گنبدهای مسجد میشناسیم نه به عنوان گنبد و بارگاه حرم پیامبر والا …»
یکی از جهانگردان غربی به نام میسترکه به فاصله کوتاهی از ویرانی این حرم بقیع را دیده، ویرانی و خرابی آنجا را اینگونه ترسیم میکند: «چون وارد بقیع شدم، آنجا را همانند شهری دیدم که زلزله شدیدی در آن به وقوع پیوسته و به ویرانهای تبدیل شده است، زیرا در جای جای بقیع به جز قطعات سنگ و کلوخ به هم ریخته و تیرهای چوب کهنه چیز دیگری نمیتوان دید. ولی این ویرانیها و خرابیها در اثر وقوع زلزله و یا حادثه طبیعی بلکه با عزم و اراده انسانها به وجود آمده بود و همه آن گنبد و بارگاه های زیبا و سفیدرنگ که نشانگر قبور فرزندان و یاران پیامبر اسلام بود، با خاک یکسان گردیده است.»
پینوشتها:
1- تبدید الظلام، ص 389 .
2- لمعات الشهاب فی سیره محمدبن عبدالوهاب، ص 108.
«براتعلی چگینی»
منبع: تبیان