1. قال الامام علی – علیه السلام – : آفَهُ الإِیمَانِ الشِّرک.
«غرر الحکم، ح 3915»
امام علی – علیه السلام – فرمود: آفت ایمان، شرک است.
2. قالت فاطمه الزهراء – سلام الله علیها – : فَرَضَ (اللهُ) اَلإِیمَانَ تَطهِیراً مِنَ الشِّرک.
**************************************
«بحار الأنوار، ج 6، ص 108»
حضرت زهرا – سلام الله علیها – فرمود: خداوند ایمان را برای پاک شدن از شرک، واجب نمود.
**************************************
3. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : إنَّ أخوَفَ مَا أخَافُ عَلَیکم اَلشِّرک الأصغَرُ، قَالُوا: وَمَا الشِّرک الأصغَرُ یَا رَسُولَاللهِ؟ قَالَ: هُوَ الرِّیَاءُ.
«بحار الأنوار، ج 72، ص 303»
پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمود: آنچه بیش از هر چیز دیگری بر شما می ترسم شرک اصغر است، گفتند: ای پیغمبر خدا شرک اصغر چیست؟ حضرت فرمود: ریا.
**************************************
4. قال الامام الصادق – علیه السلام – : مَن اِبتَدَعَ رَأیاً فَأَحَبَّ عَلَیهِ أَو أَبغَضَ عَلَیهِ.
«الکافی، ج 2، ص 415»
امام صادق – علیه السلام – فرمود : درباره (کمترین حد شرک) فرمود: کسی که رأی و عقیده ای را بدعت گذارد و به آن حبّ و بغض ورزد.
**************************************
5. قال الامام علی – علیه السلام – : اَلنِّفَاقُ أخُو الشِّرک.
«غرر الحکم، ح 483»
امام علی – علیه السلام – فرمود: نفاق، برادر شرک است.
**************************************
6. قال الامام زین العابدین – علیه السلام – : اِعلَمُوا عِبَادَ اللهِ اِنَّ أَهلَ الشِّرک لا تُنصَبُ لَهُمُ المَوَازِینُ، وَ لا تُنشَرُ لَهُمُ الدَّوَاوِینُ، وَإنَّما یُحشَرُونَ إلی جَهَنَّمَ زُمَراً، وَإنَّمَا نَصبُ المَوَازِینِ وَ نَشرُ الدَّوَاوِینِ لأهلِ الإسلامِ.
«نور الثقلین، ج 4، ص 507»
امام سجّاد – علیه السلام – فرمود: ای بندگان خدا آگاه باشید برای اهل شرک ترازوهای اعمال قرار نخواهد گرفت و دفترهای حساب و کتاب گسترده نمی شوند بلکه دسته جمعی به سوی جهنم فرستاده می شوند و قرار دادن آن ترازوها و گستردن آن دیوان و دفترها برای اهل اسلام است.
**************************************
7. قال الامام الصادق – علیه السلام – : یَقُولُ إبلِیسُ لِجُنُودِهِ: ألقُوا بَینَهُم الحَسَدَ وَالبَغیَ فَاِنَّهُمَا یَعدِلانِ عِندَ اللهِ الشِّرک.
«الکافی، ج 2، ص 327»
امام صادق – علیه السلام – فرمود: ابلیس به سربازان خود می گوید: حسادت و ظلم را در میان انسانها منتشر کنید که اینها در نزد خدا با شرک برابرند.
**************************************
8. قال الامام علی – علیه السلام – : اعلَمُوا أَنَّ یَسِیرَ الرِّیَاءِ شِرک.
«تحف العقول، ص 151»
امام علی – علیه السلام – فرمود: بدانید که کمترینِ ریا، شرک به حساب می آید.
**************************************
9. قال الامام الصادق – علیه السلام – : إنَّ الرَّجعَهَ لَیسَ بِعَامَّهٍ، وَهِیَ خَاصَّهٌ لا یَرجِعُ إلا مَن مَحَّضَ الإیمَانَ مَحضاً أو مَحَّضَ الشِّرک مَحضاً.
«بحار الأنوار، ج 53، ص 39»
امام صادق – علیه السلام – فرمود: رجعت برای همه نیست بلکه اختصاص به عده خاصی دارد. رجعت نمی کند مگر کسی که ایمان خالص داشته باشد یا شرک خالص.
**************************************
10. قال الامام علی – علیه السلام – : سَبَبُ الهَلاک اَلشِّرک.
«غرر الحکم، ح 5541»
امام علی – علیه السلام – فرمود: شرک، موجب هلاکت است.
**************************************
احادیث گهربار ائمه(ع) پیرامون توحید الهی
11. قال الامام الرضا – علیه السلام – : مَن قَرَء قل هو الله احد و أمَنَ بها فَقد عَرَفَ التوحیدَ.
«الکافی، ج 1، ص 124»
امام رضا – علیه السلام – فرمود: کسی که قل هو الله احد (سوره توحید) را بخواند و به آن ایمان داشته باشد به درستی که توحید را شناخته است.
**************************************
12. قال امیرالمؤمنین – علیه السلام – : لَو کانَ لربِّکَ شریکَ لَأَتَتْکَ رُسُلُه، ولرأیتَ آثارَ مُلکِه … .
«نهج البلاغه، نامه 31»
امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: اگر پروردگارت شریکی می داشت، همانا پیامبران او نیز به سوی تو می آمدند و آثار قدرتش را می دیدی و کردار و صفاتش را می شناختی، اما خداوند، خدایی است یگانه، همان گونه که خود توصیف کرده است هیچ کس در سلطنت او نزاعی ندارد.
**************************************
13. قال امیرالمؤمنین – علیه السلام – : وصیَتی لَکُم لا تُشرِکٌوا باللهِ شَیئاً.
«نهج البلاغه، نامه 23»
امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: سفارش من به شما آن است که هرگز برای خدا شریکی قرار ندهید.
**************************************
14. قال امیرالمؤمنین – علیه السلام – : ما وَحَّدّهُ مَنْ کَیَّفَهُ وَ لا حَقیقَتَهُ أصاب مَنْ مَثَلَّهُ … .
«نهج البلاغه، خطبه 186»
امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: کسی که کیفیتی برای خدا قائل شود، یگانگی او را انکار کرده و آن کس که همانندی برای او قرار داد به حقیقت خدا نرسیده است و کسی که خدا را به چیزی تشبیه کرد به مقصد نرسید و آن کس که به او اشاره کند یا در وَهم آورد خدا را بی نیاز ندانسته است.
**************************************
15. قال امیرالمؤمنین – علیه السلام – : الحَمدُ لِلّهِ الدّالُ علی وجودِهِ بِخَلْقِهِ و بمُحدَثِ خَلقهِ عَلی اَزَلِیَّتِهِ … .
«نهج البلاغه، خطبه 152»
امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: ستایش خداوندی را که با آفرینش بندگان به هستی خود راهنمائی فرمود و آفرینش پدیده های نو، به ازلی بودن او گواه است و شاهبت داشتن مخلوقات به یکدیگر دلیل بر بی همتایی اوست.
**************************************
16. قال امیرالمؤمنین – علیه السلام – : «لَم یُولَد» سُبحانَه فیَکُونَ فی العِزِّ مُشارکاً وَ «لَمْ یَلِدْ» فیَکُونَ مَوْرُوثاً.
«نهج البلاغه، خطبه 182»
امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: خداوند از کسی متولد نشده تا در عزت و توانایی دارای شریک باشد و فرزندی ندارد تا وارث او باشد.
**************************************
17. قال امیرالمؤمنین – علیه السلام – : لا اله الّا اللهُ لا شریکَ لَهُ لَیْسَ مَعَهُ اِلهٌ غَیْرُهُ.
«نهج البلاغه، خطبه 35»
امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: جز خدای یگانه خدایی نباشد و هیچ شریکی برای او نیست (و) جز او معبودی نیست.
**************************************
18. قال امیرالمؤمنین – علیه السلام – : لا توحید اِلّا بِالاِخلاصِ.
«تحف العقول، ص 64»
امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: اعتقاد به توحید، بدون اخلاص حاصل نمی شود.
**************************************
19. قال امیرالمؤمنین – علیه السلام – : هو واحدٌ لَیْسَ لَهُ فی الاَشْیاءِ شَبَه … .
«المحجه البیضاء، ج 1، ص 214»
امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: خداوند یکتا است و برای او مثل و مانندی نیست.
**************************************
20. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : ما جزاءُ مَنْ اَنْعَمَ اللهُ عَلیهِ بِالتَوحیدِ اِلّا الجنه.
«مشکات الانوار، ص 37»
رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: پاداش کسی که خداوند به سبب توحید به او نعمت داده، بهشت است.
**************************************
همه مولودها بر فطرت توحیدی به دنیا می آیند
21. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : مَن ماتَ وَ لا یُشرکُ بِاللهِ دَخَلَ الجنهَ.
«مشکات الانوار، ص 38»
رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: کسی که بمیرد و حال آن که هیچ گاه شرک به خدا نورزیده باشد، وارد بهشت می شود.
**************************************
22. قال امیرالمؤمنین – علیه السلام – : الْحَمدُ لِلِّهِ الَّذِی لا تُدْرِکُهُ الشَّواهِدُ و لا تَحْوِیهِ الْمَشاهِدُ و لا تَراهُ النَّواظِرُ … .
«نهج البلاغه، خطبه 185»
امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: ستایش خداوندی را سزاست که حواس (پنجگانه) او را درک نکنند و مکان ها او را در برنگیرند، دیدگان او را ننگرند و پوشش ها او را پنهان نتوانند کرد.
**************************************
23. عنِ النبی – صلی الله علیه و آله – : کُلُّ مَولُودٍ یُولَدُ عَلَی الفِطْرهِ وَ ابَواهُ یَهَوِدانه و یُنَصِرانه و یُمَجِسانه.
«بحار الانوار، ج 58، ص 187»
نبی اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمود: همه مولودها بر فطرت (توحیدی) به دنیا می آیند، و این پدر و مادرها هستند که آنها را یهودی، مسیحی یا مجوسی بار می آورند.
**************************************
24. قال امیرالمؤمنین – علیه السلام – : الْحَمدُ لِلِّهِ الَّذِی بَطَنَ خَفِیّاتِ الْأُمُور و دَلَّتْ عَلیه اَعْلامُ الظُّهُورِ وَ امْتَنَعَ عَلَی عَیْنِ الْبَصِیرِ … .
«نهج البلاغه، خطبه 49»
امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: ستایش خداوندی را سزاست از اسرار نهان آگاه است و نشانه های آشکاری در سراسر هستی بر وجود او شهادت می دهند، هرگز برابر چشم بینندگان ظاهر نمی شود، نه چشم کسی که او را ندیده می تواند انکارش کند و نه قلبی که او را شناخت می تواند مشاهده اش نماید، در برتری از همه پیشی گرفته، پس برتر از او چیزی نیست.
**************************************
25. قال امیرالمؤمنین – علیه السلام – : فَهُوَ الَّذِی تَشْهَدُ لَهُ أَعْلامُ الْوُجُودِ عَلی اِقرارِ قَلْبِ ذی الْجُحُودِ، تَعالی اللهُ عَمّا یَقُولُهُ الْمُشَبِّهُونَ بهِ … .
«نهج البلاغه، خطبه 49»
امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: پس اوست (خداوندی) که همه نشانه های هستی بر وجود او گواهی می دهند و دل های منکران را به اقرار به وجودش واداشته است، خدایی که برتر از گفتار تشبیه کنندگان و پندار منکران است.
**************************************
26. قال امیرالمؤمنین – علیه السلام – : الْحَمدُلِلِّهِ الَّذِی اَظْهَرَ مِنْ آثارِ سُلْطانِهِ وَ جَلالِ کِبْرِیَائِهِ ما حَیَّر مُقَلَ الْعُقُولِ.
«نهج البلاغه، خطبه 195»
امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: ستایش خداوندی را سزاست که نشانه های قدرت و بزرگی و عظمت خود را چنان آشکار کرد که عقول را از شگفتی به حیرت آورده و اندیشه ها را از شناخت کنه صفاتش بازداشته است.
**************************************
27. قال امیرالمؤمنین – علیه السلام – : الْحَمدُ لِلِّهِ العَلِیِّ عَنْ شَبَه الْمَخلُوقِینَ.
«نهج البلاغه، خطبه 213»
امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: سپاس خداوندی را سزاست که از شباهت داشتن به مخلوقات برتر است.
**************************************
28. قال امیرالمؤمنین – علیه السلام – : الْحَمدُ لِلِّهِ الکائِنِ قَبْلَ أَنْ یَکُون کُرسیُّ او عرشٌ او سماءٌ او ارضٌ … .
«نهج البلاغه، خطبه 182»
امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: حمد و سپاس خداوندی را سزاست که همواره وجود داشته پیش از آن که کرسی یا عرش یا آسمان یا زمین، جن یا انس پدید آیند، خدایی که ذات او را فکرها و عقل های ژرف اندیش نتوانند بشناسند و با نیروی اندیشه اندازه ای برای او نمی توانند تصور کنند.
**************************************
29. قال الامام الصادق – علیه السلام – : مَنْ نَظَر فی الله کیفَ هو هَلَک.
«الکافی، ج 1، ص 126»
امام صادق – علیه السلام – فرمود: هر کسی درباره خدا فکر کند که او چگونه است، هلاک می شود.
**************************************
30. قال الامام الباقر – علیه السلام – : ایّاکُم و التَفَکُر فی اللهِ ولکن اِذا اَرَدْتُمْ اَنْ تَنْظُروا الی عظمتِهِ فانظروا الی عظیمِ خَلقِه.
«الکافی، ج 1، ص 126»
امام باقر – علیه السلام – فرمود: از اندیشیدن و فکر کردن درباره خدا بپرهیزید و اگر خواستید در عظمتش بیندیشید در عظمت خلقش نظر کنید.
**************************************
31. قال المعصوم – علیه السلام – : سُبحان مَنْ لا یُحدُّ و لا یُوصَف.
«الکافی، ج 1، ص 137»
امام معصوم – علیه السلام – فرمود: منزّه است خدایی که حدی برای او نیست و به وصف نمی گنجد.
**************************************
32. قال امیرالمؤمنین – علیه السلام – : اولُ الدّین معرفتُه و کمالُ معرفتِه التصدیقُ به … .
«نهج البلاغه، خطبه 1»
امیرمؤمنان – علیه السلام – فرمود: سرآغاز دین، شناخت خداست و درست شناختن او باور داشتن اوست و درست باور داشتن او یگانه دانستن اوست و درست یگانه دانستن او خالص بودن برای اوست و کمال اخلاص برای او نفی صفات (مخلوقات) از اوست.
**************************************
33. قال امیرالمؤمنین – علیه السلام – : التوحیدُ أَنْ لا تَتَوهَّمَهُ.
«نهج البلاغه، حکمت 470»
امام علی – علیه السلام – فرمود: توحید آن است که خدا را در وهم و خیالت نیاری.
منبع:اندیشه قم