احادیثی درباره مال و ثروت

احادیثی درباره مال و ثروت

حضرت محمد (ص) : هر امتی گوساله ای دارد ( که او را منحرف می کند ) و گوساله این امت ( امت پیامبر اکرم ) دینار و درهم است.یعنی همانطور که گوساله بنی اسرائیل پیروان حضرت موسی (ع) را گمراه کرد و آنان گوساله پرست شدند ، مال و ثروت هم موجب انحراف امت پیامبر (ص) می گردد. ( امروز شاهدیم که طبق گفته پیامبر (ص) خیلی از پیروان آن حضرت حتی از به ظاهر خوبان این امت چنین شده اند)

امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود: رسول خدا صلى الله علیه و آله فرموده : درهم و دینار ( و دوستى آنها ) آنان را که پیش ‍ از شما بودند هلاک کردند، و همان دو هلاک کننده شمایند.

مولا علی (ع) : مال دوستی عاقبت انسان را تباه می کند و آرزوها را گسترده و طولانی می کند.

مولا علی (ع) : وقتی خداوند بنده ای را دوست بدارد ، مال و ثروت را در پیش او منفور و ناپسند جلوه می دهد و آرزوهای او را کوتاه می کند و چون خداوند بدی بنده ای را اراده کند ، مال و ثروت را محبوب او قرار دهد و آروزهایش را گسترش می دهد. خداوند متعال بدی هیچ یک از بندگان خود را نمی خواهد مگر اینکه خود بنده اعمالی را انجام دهد که مورد خشم پروردگار خود قرار گیرد که در این صورت خدا هم او را رها میسازد و به خودش وا می گذارد.

مولا علی (ع) : زیادی ثروت قلبها را تباه میسازد و گناهان را پدید می آورد.

امام صادق (ع) : ثروت از آن خداست و او آن را نزد بندگان خود امانت گذاشته و دستور داده است که از آن در حد متعارف بخورند و بیاشامند و لباس تهیه کنند و ازدواج کنند و برای سواری از آن استفاده کنند وبا بقیه آن به مومنان نیازمند کمک کنند ، بنابراین کسی که در هر قسمت از آن از حد معمول تجاوز کند و بیشتر مصرف کند ، مرتکب گناه شده است و آنچه زیادی خورده یا آشامیده یا پوشیده یا در امر ازدواج و سواری صرف کرده است ، حرام است.

امام صادق (ع) : ابلیس ملعون می گوید : در مورد بنی آدم ، هرچه مراخسته و ناتوان کند ( فریبم را نخورد ) ، در این سه چیز به فریب دادن آنها موفق میشوم : 1.به دست آوردن مال از راه غیر حلال 2.جلوگیری کردن او از پرداخت واجب مالی ( مانند زکات ، خمس و …. ) 3.مصرف کردن مال در راه ناروا و حرام.

امام صادق (ع) : دعای چهارکس مستجاب نمیشود :

1.کسی که در خانه بنشیند و بگوید : خدایا روزی مرا برسان ، که خدا به او میگوید : آیا دستور ندادم که پی روزی بروی و تلاش کنی.

2.مردی که مغلوب زنش شده است ، که خداوند می گوید : آیا اختیار او را به دست تو واگذار نکردم ؟

3.فردی که دارای مال و ثروت باشد و آن را تباه کند و گوید : خدایا روزیم را برسان که خداوند میفرماید : آیا دستور ندادم که میانه رو باش و اسراف نکن ، سپس این آیه را خواند : بندگان خدا کسانی هستند که هنگام انفاق اسراف نمی کنند و بخل هم نمی ورزند بلکه میان این دو راه میانه را میگرند.

4.مردی که پول داشته و آن را قرض داده بدون آنکه سندی بگیرد خداوند میفرماید : مگر تو را دستور ندادم که شاهد بگیری ؟
کسب مال حلال

حضرت محمد (ص) : عبادت هفتاد بخش است و بهترین بخش آن بدست آوردن مال حلال.

حضرت محمد (ص) : کار کردن برای کسب مال حلال ، بر هر مرد و زن مسلمان واجب است.

امام صادق (ع) : هیچ خیری نیست در کسی که دوست ندارد مال حلال جمع کند تا آبروی خود را با آن حفظ کند و قرض خود را با آن ادا کند . ( چنین کسی انسان بی خیر است )

امام کاظم (ع) : کسی که در پی روزی حلال برای خود و خانواده اش باشد ، همانند کسی است که در راه خدا جهاد کند.

مولا علی (ع) : آفرین به کسی که پیش خود فروتن و کسب او پاکیزه ( و حلال ) باشد.

محمد بن هارون گوید : به امام هادی (ع) عرض کردم : از پدران شما برای ما نقل شده که زمانی بر مردم می آید که هیچ چیز کمیاب تر از برادری مونس و همدم یا کسب درهمی از راه حلال نباشد.امام (ع) در جوابم فرمود : انسان کمیاب موجود است ولی تو در زمانی هستی که هیچ چیز سخت تر از به دست آوردن مال حلال و برادر دینی نیست.

حضرت محمد (ص) : کسی که بعد از تلاش در طلب مال حلال بیتوته و استراحت کند ، او آمرزیده شب را به صبح می آورد.

امام صادق (ع) : تلاش در بدست آوردن روزی حلال را رها نساز ، زیرا که آن کمک به دین داری توست و همیشه مرکب خود را ببند و به خدا توکل کن. ( با توکل زانوی اشتر ببند)

حضرت محمد (ص) : هرگاه به مردی نگاهش می افتاد و از او خوشش می آمد ، میفرمود : آیا او شغل و حرفه ای دارد ؟ پس اگر می گفتند : نه میفرمود : او از چشم من افتاد . گفته میشد : چرا یا رسول الله ؟ ایشان پاسخ می داد : چون مومن اگر شغلی نداشته باشد ، با ( خرج کردن) دینش زندگی کند و از دینش مایه میگذارد.

امام صادق (ع) : سه خصلت است که در هر که باشد وارد بهشت میشود و خداوند از حوریان بهشتی نصیب او میکند ، هر طور و هر قدر که او بخواهد : 1. فرو بردن خشم 2. صبر و مقاومت بر شمشیرها به خاطر خدای متعال 3. وقتی کسی به مال حرام میرسد ، آن را بخاطر خدا ترک کند.

امام رضا (ع) : راوی گوید : به امام هشتم (ع) گفتم : فدایت شوم ! دعا کن خدا به من روزی حلال عطا کند.فرمود : می دانی حلال چیست ؟ گفتم : پیش ما حلال همان کسب پاک و پاکیزه است. امام (ع) فرمود : امام زین العابدین (ع) میفرمود : حلال ، غذای برگزیدگان است. سپس فرمود : این چنین بگو : خدایا از تو روزی فراخ می خواهم. ( شاید منظور این است که روزی خدا آن قدر گسترده و زیاد است که نیازی نیست انسان پی حرام برود )

حضرت محمد (ص) : رها کردن لقمه ای حرام ، پیش خدا محبوبتر است از دو هزار رکعت نماز مستحبی.

حضرت محمد (ص) : رد کردن یک دانگ از حرام ( یک ششم دینار یا درهم ) پیش خدا معادل هفتادهزار حج قبول شده است.
مال حرام

حضرت محمد (ص) : کسی که مالی را از راه غیر حلال به دست آورد ، آن مال توشه و مرکب او به طرف آتش جهنم خواهد بود.

حضرت محمد (ص) : خداوند متعال فرمود : کسی که برایش مهم نباشد که دینار و درهم ( پول ) را از چه راهی به دست می آورد ، برای من هم مهم نخواهد بود که او را از کدام در جهنم وارد آتش دوزخ بکنم.

حضرت محمد (ص) : کسی که مالی از راه غیر حلال به دست آورد ، خداوند او را تنگدست میکند.

حضرت محمد (ص) : انسان در قیامت قدم از قدم بر نمی دارد تا اینکه از چهارچیز سوال شود :

1.از بدن خود که در چه راهی آن را به کار گرفت.

2. و از عمرش که در کجا و چه راهی سپری کرد .

3.و از مالش که از کجا به دست آورد و در کجا مصرف کرد.

4.و از محب ما خاندان ( ائمه اطهار (ع) )

روایت شده که : خدمت امام باقر (ع) از مردی یاد شد امام (ع) فرمود : وقتی کسی مالی از راه حرام به دست آورد خداوند حج و عمره و صله رحم را از او قبول نمی کند ، بلکه ازدواج با آن مال هم باطل خواهد بود.

امام باقر (ع) : خداوند برای هر انسان رزق حلالی را مشخص و حتمی کرده است که به طور کامل به او خواهد رسید ، و از طرفی رزق حرامی از طریق دیگر به او عرضه میشود ، پس اگر از آن حرام مقداری برداشت به همان اندازه از مال حلال او کم میشود و پیش خدا علاوه بر آن دو مال ، زیادی و افزونی است که خداوند در قرآن فرماید : از فضل و زیادی که پیش خدا است از او درخواست کنید.

مولا علی (ع) : بزرگترین حسرت روز قیامت حسرت خوردن کسی است که مالی را از راه غیر حلال به دست آورد و برای فرد دیگر به ارث گذارد ، و او آنرا در راه اطاعت و بندگی خدا صرف کرده و به واسطه آن وارد بهشت گردد و اولی بواسطه آن مال حرام ( نخورده ) وارد جهنم گردد.

حضرت محمد (ص) : کسی که مال مومنی را به ناحق از او بگیرد و به او ندهد ، خداوند پیوسته از او اعتراض کرده و کارهای نیک او را نکوهیده میدارد و آنها را در نامه اعمال نیک او نمی نویسد تا توبه کند و مالی را که از آن مومن گرفته به او برگرداند.

مولا علی (ع) : بزرگترین خطا و گناه ، به ناحق گرفتن مال مسلمان است.

حضرت محمد(ص): وای برای تاجران امت من از گفتن لا و الله و بلی والله ( قسم خوردن در داد و ستد ) و وای برای صنعتگران امت من از امروز و فردا کردن.
آثار حلال خوری

حضرت محمد (ص) : کسی که روزی حلال بخورد ، فرشته ای بالای سرش قرار میگیرد و برای او طلب آمرزش میکند تا وقتی که از خوردن آن فارق شود.

حضرت محمد (ص) : کسی که چهل روز مال حلال بخورد ، خداوند قلب او را نورانی میکند.

امام صادق (ع) : یکی از سخت ترین واجبات بر بندگان خدا یاد کردن زیاد خدا است ، سپس فرمود : مقصودم ذکر (( سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر )) نیست ، گرچه آن هم یاد خداست ، ولی منظورم این است که در برخورد با آنچه که خدا حلال یا حرام کرده خدا را یاد کند ، اگر اطاعت خدا بود به آن عمل کند و اگر معصیت الهی بود آن را رها کند.
آثار حرام خوری

حضرت محمد (ص) : هنگامی که لقمه حرام در شکم انسانی قرار گیرد هر فرشته ای که در آسمانها و زمین است او را لعنت میکند ، و تا وقتی که آن لقمه در شکم اوست خدا به او نگاه نمیکند ، و هر کسی که لقمه حرام بخورد بسوی خشم خدا رفته است ، پس اگر توبه کند خدا میپذیرد ، و اگر قبل از توبه بمیرد ، آتش به او سزاوارتر است.

امام صادق (ع) در ضمن حدیث معراج فرمود که پیامبر اکرم (ص) فرمود : گروهی را دیدم که سفره هایی از گوشتهای پاک و پاکیزه و گوشتهای آلوده جلویشان گسترده بود ولی آنان از گوشتهای آلوده و کثیف میخوردند و غذاهای پاکیزه را وا میگذاشتند ، از جبرئیل پرسیدم : اینها چه کسانی هستند ؟ جبرئیل گفت : اینها کسانی هستند که مال حلال را رها کرده ، و مال حرام میخورند ، و آنان گروهی از امت تو هستند ای محمد.

امام صادق (ع) میفرمود : امیرمومنان (ع) بارها میفرمود : کسی که مال مومنی را به حرام بخورد ، او از دوستان ما نیست.

حضرت محمد (ص) : پیکری که از حرام تغذیه شده باشد وارد بهشت نمیشود.
درباره کسب حلال و حرام

حضرت محمد (ص) : هرکه خسته از طلب مال حلال شب را بگذراند شب را به روز آورده در حالیکه آمرزیده شده است.

حضرت محمد (ص) : عبادت هفتاد جزء است ، بهترین جزء آن طلب ( روزی از راه ) حلال است.

حضرت محمد (ص) : حلال من تا روز قیامت حلال است و حرام من تا روز قیامت حرام است.

حضرت محمد (ص) : هرکه چهل روز حلال بخورد خداوند قلبش را نورانی کند.

حضرت محمد (ص) : عبادت ده جزء است نه قِسم آن در طلب مال حلال است.

حضرت محمد (ص) : هرکه مال حلال از دسترنج خود بخورد درهای بهشت برای او گشوده شود که از هر کدام بخواهد داخل میشود.

حضرت محمد (ص) : زمانی بر مردم می آید که مرد باک ندارد آنچه از مال برادرش گرفته حلال بوده یا حرام.

حضرت محمد (ص) : روح الامین جبرئیل از جانب پروردگارم به من خبر داد که هرگز کسی نمی میمیرد تا تمام روزی خود را دریابد پس از خدا بترسید و در طلب روزی با جمال بپردازید و بدانید که روزی دو تا است ، یکی آنکه شما طلب می کنید و یک روزی هم هست که آن شما را طلب میکند پس روزی خود را از حلال جوئید که اگر آنرا از راه حلال جوئید حلال می خورید و اگر از راه حلال نجوئید حرام میخورید و همان روزی شما گردد و از خوردن آن ناچارید.

حضرت محمد (ص) : هرکه از دسترنج خود ( روزی حلال ) بخورد خداوند به او با نظر رحمت نگاه کند و هرگز عذابش نکند.

حضرت محمد (ص) : در ساختمان از بکار بردن ( مصالح ) حرام بترسید زیرا که آن موجب ویرانی است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید