ا- (یا أیها الذین اوتوا الکتاب آمنوا بما نزلنا مصدقاً لما معکم من قبل ان نطمس وجوهاً فنردها.)[۱]
ای کسانی که کتاب (خدا) به شما داده شده، به آنچه (بر پیامبر خود) نازل کردیم و هماهنگ با نشانه هایی است که
با شما است ایمان بیاورید، بیش از آن که صورتهایی را محو کنیم و سپس به پشت سر بازگردانیم.
جابر جعفی گوید:امام باقر (ع) درباره این آیه (یا ایها الذین اوتوا الکتاب…) فرمودند: تنها سه تن از لشکریان سفیانی که زمین را در ستم و تباهی فرو می برند نجات می یابند، خداوند چهره آنان را به طرف پشتشان برمی گرداند و این پیش آمد در زمان قیام قائم، مهدی (عج) روی می دهد. [۲]
۲- (یا أیها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و أولی الامر منکم. ) [۳]
ای کسانی که ایمان آورده اید. اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا و صاحبان امر را.
مقصود از اولی الامر اشاره به ۱۲ امام (ع) است که اول آنان حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و آخر آنها حضرت بقیه الله مهدی منتظر (ع) می باشد ، و این دیدگاه اکثر دانشمندان اسلامی اعم از سنی و شیعه[۴] می باشد، به کتب ذیل مراجعه شود.
۳- (الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین والشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقاً. ) [۵]
خدا نعمت خود را بر آنها تمام کرده (و آنان را همنشین) پیامبران و صدیقان و شهداء و صالحان کرد، چه خوب رفیقانیهستند.
پیامبر اسلام (ص) درباره (و حسن اولئک رفیقاً) در آیه مذکور فرمودند: منظور قائم آل محمد (عج) است. [۶]
۴- (و قالوا ربنا لم کتبت علینا القتال لولا أخرتنا الی اجل قریب. ) [۷]
و گفتند پروردگارا چرا جهاد را بر ما مقدر داشتی؟ چرا این فرمان را کمی تأخیر نینداختی؟
از امام حسن مجتبى اعإبم و امام باقر الح! درباره اجل قریب روایت شده که اشاره به قیام قائم آل محمد (عج) است. [۸]
۵- (ولو ردوه الى الرسول و الى أولى الامر منهم لعلمه الذین یستنبطونه منهم. )[۹]
و اگر به پیامبر و پیشوایان (که قدرت و تشخیص کافى دارند) ارجاع کنند، از ریشه هاى مسائل آگاه خواهند شد.
منظور از اولى الامر حضرت امیر المؤمنین (ع) و یازده فرزندانش که آخر آنان حضرت مهدى (عج) است مى باشد. [۱۰]
۶- (و إن من اهل الکتاب الا لیؤمنن به قبل موته، و یوم القیامه یکون علیهم شهیدا.)[۱۱]
و هیج یک از اهل کتاب نیست مگر این که قبل از مرگ به او ایمان آورد، و روز قیامت گواهى بر آنها خواهد بود.
محمد بن مسلم از امام باقر ظلم نقل مى کند که این آیه، اشاره به نزول حضرت عیسى (ع) پیش از قیامت و خواندن
نماز پشت سر حضرت مهدى (عج) و ایمان آوردن ملت یهود و نصارى و غیرهم به حضرت مهدى (عج) مى باشد.[۱۲]
پی نوشت:
[۱] نساء آیه ۴۷ [۲] الف) ینابیع الموده ص ۴۲۱ – ب) اثبات الهدی ج ۷ ص ۹۷ [۳] نساء آیه ۵۹ [۴] الف ) ینابیع الموده ص ۱۱۶ – ب) تفسیر نمونه ج ۲ ص ۴۴۲ نقل از بحر المحیط ج ۳ ص ۲۸۷ – ج ) تفسیر برهان ج ۱ ص ۳۸۱ – د) تفسیر فرات الکوفی ص ۱۰۸ [۵] نساء ۶۹ [۶] الف) شواهد التنزیل ج ۱ ص ۱۵۴ – ب) تفسیر فرات کوفی ص ۱۱۲ – ج) غایه المرام ص ۷۲۸ [۷] نساء آیه ۷۷ [۸] الف ) غایه المرام ص ۷۲۸ – ب) تفسیر نمونه ج ۴ ص ۱۵ [۹] نساء آیه ۸۳ [۱۰] الف ) شواهد التنزیل ج ۱ ص ۱۵۰ – ب ) ینابیع الموده ص ۱۱۸ – ج ) تفسیر نمونه ج ۵ ص ۳۱ – د ) غایه المرام ص ۳۲۵ [۱۱] نساء آیه ۱۵۹ [۱۲] الف ) ینابیع الموده ص ۴۲۱ – ب ) غایه المرام ص ۲۲۸