1)عدم توجه:
روبرگرداندن از شخصی که در حال صحبت با شماست، نشانه ی بی ادبی است. بذل توجه یکی از اصلی ترین نشانه های آداب معاشرت و بهترین تمجید از طرف مقابل است. برای کسب نتیجه بهتر می توانید با حالت های مختلف صورت و حرکات بدن نشان دهید که به بحث علاقه مند هستید.
(بنابراین اگر دیدید ضمن صحبت کردن شما یا یک بزرگتر در مجلس،کسی می گوید ببخشید، یک لحظه و بعد رو می کند به تلویزیون و کانال را عوض می کند یا صدا را بلند می کند و… چقدر آداب معاشرت را می داند و رعایت می کند).
2-شل دست دادن:
این حرکت نشان دهنده ی عدم اطمینان شما به خود است. به نرمی دست بدهید. چون این کار بیانگر اعتماد به نفس، خونگرمی ،گشاده رویی و صداقت شماست ولی مراقب باشید زیاده روی نکنید و دست طرف مقابل را خیلی محکم نفشارید. چون آن وقت فکر می کند که شما آدمی سلطه جو و طالب برتری هستید.
3) پشت کردن به دیگری:
زبان بدن (ایما و اشاره) می تواند نشانگر شخصیت تان باشد. اگر به خوبی با طرف مقابل خود برخورد نکنید، اعلام کرده اید که هیچ علاقه ای به صحبت ندارید. این کار نوعی توهین است و می تواند منجر به ایجاد احساسات و تفکرات منفی و حتی خصمانه دیگران نسبت به شما شود.
(قابل توجه هر نوع مراسمی از دید و بازدید عید گرفته تا مراسم خواستگاری!!)
4) سیگار کشیدن:
امروزه در بیشتر ملاقات های عمومی از سیگار کشیدن به شدت اجتناب می شود. امتحانش مجانی است. در جمع، سیگاری آتش بزنید تا سیگاری ها و غیرستگاری ها از شما فاصله بگیرند، بخصوص اگر بچه ها نیز در جمع باشند و یا اتاق ملاقات کوچک باشد!!
5) نپوشیدن کت:
هیچ وقت لباسی مانند کت را در نیاورید یا اگر فرضاً برای کلاس گذاشتن،کراوات زده اید، گره کراوات خود را شل نکنید مگر اینکه میزبان پیش از شما چنین کاری بکند به طور کلی لباس نامرتب، در نشست های عمومی بسیار ناپسند است.
6) برداشتن ظرف نوشیدنی با دست راست:
همیشه نوشیدنی خود را با دست چپ نگهدارید. این طوری می توانید هنگام برخورد با دیگران، بدون دردسر و ریختن نوشیدنی روی لباس های خود یا طرف مقابل، با او دست بدهید، به علاوه دست راست تان گرم یا سرد نمی شود چون نگهداری نوشیدنی داغ یا خنک، دست را مرطوب یا گرم و سرد می کند که دست دادن با این وضعیت نامطلوب است.
7) بیش از حد نزدیک ایستادن:
هریک از ما برای خود یک «حد شخصی و آسودگی» داریم که در افراد مختلف، متفاوت است و دوست نداریم دیگران بدون اجازه به این فضای شخصی وارد شوند. اگر هم کسی این کار را بکند سعی داریم از او دوری کنیم و از شخص متجاوز به خاطر نزدیکی بیش از حد بیزار می شویم.
(بنابراین بیخودی صورت خود را جلوی صورت کسی نبرید یا صندلی تان را جلوتر نکشید مگر اینکه خود شخص به شما اجازه دهد).
8) بلند صحبت کردن:
با صدای بلند صحبت نکنید. این کار شما را مغرور و از خود راضی جلوه می دهد. صدای تان باید آرام و یکنواخت باشد و لحن تان باید با زمان و موقعیت حاضر در آن هماهنگ باشد.
9) صحبت همزمان:
وقتی شخص دیگری صحبت می کند، بهترین روش اهانت کردن، پریدن وسط حرف اوست! قبل از پاسخ دادن، اجازه دهید حرفش را تمام کند، به این ترتیب نشان می دهید که فرد مؤدبی هستید و طرف مقابل هم بهتر می تواند گفته های شما را بشنود و بفهمد. در ضمن راز سخنور خوب شدن، خوب گوش کردن است.
10) زمان پایان مهمانی:
یک مهمانی رسمی هیچ وقت نباید بیشتر از دو ساعت طول بکشد. مهمانی رسمی معمولاً ساعت 6 بعدازظهر شروع می شود و حداکثر تا ساعت 8 به پایان می رسد. تا نیم ساعت پس از ساعت پایان مهمانی هم باید آنجا را ترک کرده باشید.
(بنابراین برای سانس آخر شب با کسی که چندان صمیمی نیستید قرار مهمانی نگذارید و تا پاسی از شب نیز آنجا نمائید تا به زور بیرونتان کنند)
11) قابل توجه خانم ها:
سنجاق یا سوزن به جای دکمه زیر کمر یا یقه لباس، علامت بزرگ بی نظمی است.
12) اصرار بی جا:
اگر صورت تان عرق کرده است و وارد جایی می شوید اصراری نداشته باشید تا با همه روبوسی کنید.
13) مخالفت صحیح:
شاید با بالا انداختن شانه به جای حرف زدن، عقیده منفی خود را نشان دهیم. ولی آیا ادب خود را نیز نشان داده ایم؟
14) حرکت اعصاب خرد کن:
عادت بد تکان دادن پا. یا ضربه زدن روی میز به طور مکرر، اعصاب اطرافیان تان را خرد می کند.
15) نحوه دست دادن:
مرد جوان هیچ گاه دستش را برای دست دادن با مرد مسن تر جلو نمی برد. این موضوع در مورد خانم ها نیز صدق می کند.
16) احترام فمینیستی:
در نخستین برخورد و معرفی، خانم ها مقابل پای خانم ها بلند می شوند. ولی در مقابل آقایان کافی است که با احترام سر را کمی خم کنید.
17) ابراز علاقه در جمع:
همسرتان را در جمع «عشق من» صدا نکنید. گفتن این عبارت دیگران را به این فکر وادار می کند که آنقدرها هم که می گویید عاشق همسرتان نیستید!!
18) اطلاع رسانی:
اگر میزبان هستید و چند نوع غذا درست کرده اید، به مهمانان اطلاع دهید که در کدام یک از آنها سیر زده اید یا فلفل زده اید و به مهمانتان حق انتخاب دهید.
19) تعارف بیش از حد:
اگر میزبان هستید دقت کنید که سوپ یا آش از جمله غذاهایی هستند که به جز بار اول، دیگر نباید تعارف شوند. همچنین میزبان نباید بیشتر از یک ملاقه سوپ یا آش در بشقاب مهمان بریزد. مگر اینکه خود مهمان تقاضا کند.
(فکر نکنید عزت می گذارید که هی تعارف کنید یا بشقاب سوپ طرف را مثل حوض آب پر کنید!)
20) روز آرامش:
و دیگر اینکه جمعه ها را به نظافت خانه اختصاص ندهید. این تنها روزی است که همه افراد خانواده دور هم هستند باید روزتان را در آرامش و شادی بگذرانید.
(قابل توجه ایام قبل و پس از تعطیلات)
منبع: نشریه جوانان امروز شماره 2112