منبع:روزنامه جوان
بیش از یکصد آیه از قرآن کریم به مصلح کل حضرت بقیه الله ارواحنا فداه تفسیر و تاویل شده است، که علامه بزرگوار، ملا محمد باقر مجلسى در دائره المعارف بزرگ شیعه بحارالانوار ۷۰ آیه را به استناد احادیث وارده از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در پیرامون ظهور یکتا بازمانده از حجت هاى حضرت حدیث نقل کرده است. و برخى از بزرگان کتاب هایى را در این رابطه به رشته تحریر در آورده اند که از آن جمله است: ۱ المحجه فیما نزل فى القائم الحجه (علیه السلام ) شامل ۱۲۰ آیه از آیات تفسیر شده به ظهور حضرت مهدى ارواحنا فداه به استناد احادیث وارده از معصومین علیهم السلام. ۲ -المهدى فى القرآن شامل ۱۱۰ آیه از آیات تاویل شده به ظهور حضرت مهدى علیه السلام به استناد احادیث وارده از طریق شیعه و سنى. ۳-موعود قرآن ترجمه فارسى المهدى فى القرآن ۴ -سیماى امام زمان (علیه السلام ) در آینه قرآن شامل بیش از ۱۴۰ آیه از آیات قرآن کریم که روایات فریقین (شیعه و سنى) به ظهور قبله موعود و کعبه مقصود تفسیر شده است. در ایو ما نجا به نقل چند آیه در این رابطه بسنده مى کنیم:
۱- و نرید ان نمن على الذین استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین. و ما اراده کرده ایم به آنانکه در روى زمین به ضعف کشیده شده اند منت نهاده، آنها را پیشوایان وارثان زمین قرار دهیم. طبق روایات بى شمارى این آیه در حق مصلح جهان حضرت بقیه الله ارواح العالمین له الفداه نازل شده که در آخرالزمان قیام کرده، بساط ننگین ظلم و بیدادگرى را درهم ۶خواهد پیچید و پرچم عدالت را در سرتاسر جهان به اهتزاز در خواهد آورد. و به تکتازى فرعونیان خاتمه خواهد داد.
۲- بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین. یعنى: بازمانده خدا بهتر است براى شما، اگر مومن باشید. مطابق روایات فراوانى، هنگامى که حضرت بقیه الله ارواحنا فداه ظهور مى کند پشت خود را به دیوار کعبه تکیه داده، نخستین چیزى که به زبان مى آورد، این آیه شریفه است، آنگاه همه آنها که درآنجاگرد آمده اند با عنوان السلام علیک یا بقیه الله به پیشگاه آن حضرت عرض ادب مى کنند.
۳- هوالله ارسل رسوله بالهدى و دین الحق لیظهر على الدین کله و لو کره المشرکون. یعنى: او خدائى است که پیامبرش را با هدایت و دین حق برانگیخت تا آن را بر همه ادیان پیروز بگرداند. اگر چه مشرکان نخواهند. پیشواى ششم شیعیان در تفسیر این آیه فرمود: مهدى ما ظهور مى کند و دین مقدس اسلام را بر همه ادیان پیروز مى گرداند، اگر چه دشمنان راضى نباشند. که منظور از این پیروزى، سیطره نظامى و پیروزى ظاهرى است و گرنه از نظر دلیل و برهان، اسلام در هر زمانى بر همه ادیان غلبه داشت. و مکتبهائى که ریشه آسمانى دارد ( چه مسیحیت و کلیمیت ) چون از یک سو تحریف شده، و از سوى دیگر به هنگام تشریع از طرف خداوند متعال به عنوان برنامه موقت تشریع شده بود، پاسخگوى نیازمندیهاى قرون بعدى نبودند، از این رهگذر از نخستین روز ظهور اسلام، دلیل و منطق اسلام بر همه ادیان پیروز بود ۰ولى غلبه ظاهرى آن با هنگام ظهور آن یکتا بازمانده از حجتهاى پروردگار تحقق خواهد یافت.
۴- اعلمو ان الله یحیى الارض بعد موتها قد بینا لکم الایات لعلکم تعقلون. یعنى: بدانید که خدا زمین را پس از مرگ آن زنده مى سازد به راستى نشانه هاى -قدرت -خدا را براى شما بیان کردیم. باشد که عقل خود را بکار بندید. پیشواى پنجم شیعیان مى فرماید: مهدى ما قیام مى کند و به وسیله گسترش عدالت در سراسر گیتى، جهان را زنده مى کند، پس از آنکه در زیر کابوس ظلم و ستم مرده باشد. پیشواى هفتم حضرت موسى بن جعفر علیه السلام نیز در تفسیر این آیه فرمود خداوند زمین را به وسیله عدل و داد زنده مى کند، نه بارش باران. آرى اگر جامعه اى در زیر فشار ظلم و ستم باشد جامعه مرده است و تنها موقعى زنده مى شود که ظلم و ستم از آن جامعه رخت بربندد و نعمت عدالت در آن جامعه گسترش یابد. از اینجاست که امیرالمومنان على علیه السلام عدالت را زیربناى زندگى مردم دانسته مى فرماید: العدل قوام الرعیه.
۵ – و اشرقت الارض بنور ربها. یعنى: زمین به نور پروردگارش منور گردید.
امام رضا علیه السلام در تاویل این آیه مى فرماید: او چهارمین فرزند من، پسر بهترین کنیزان است که زمین را از هر جور و ستمى پاکیزه مى کند. مردم در ولادت او دچار تردید مى شوند. او را غیبتى طولانى است چون ظاهر شود زمین را با نور پروردگارش روشن مى گردد.
۶ – قل ارایتم ان اصبح ماوکم غورا فمن یاتیکم بماء معین. یعنى: بگو اگر ببینید که آب شما فروکش مى کند، چه کسى براى شما آب گوارا باز آورد. همه موجودات زنده از آب آفریده شده و قوام آنها با آب است ولى منظور از آب گوارائى که در آیه فوق مطرح شده، مقام ولایت کبراى حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه است که پس از دوران فروکش (غیبت) یکبار دیگر به فرمان خدا ظاهر شده، تشنگان دانش و فضیلت، و شیفتگان تقوى و عدالت را، از آبشخور اقیانوس بیکران آب حیات و معادن حکمت، سیراب فرموده، به سعادت دنیا و آخرت نائل مى گرداند. به دلیل نقش حیاتى حضور امام علیه السلام در زندگى توده ها، قرآن کریم وجود اقدس امام علیه السلام را آب گوارا تعبیر نموده است.
على بن جعفر از برادر بزگوارش امام موسى بن جعفر علیه السلام، از تفسیر این آیه مى پرسد، امام علیه السلام مى فرماید: هنگامى که امامتان از دیدگان شما ناپدید شود و !نتوانید او را ببینید چه خواهید کرد. پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله خطاب به عمار مى فرماید: اى عمار خداوند با من عهد کرده که از تبار حسین علیه السلام ۹ امام پدید مى آید که نهمین آنها از دیدگان ناپدید مى شود و این است معناى آیه شریفه قل ارایتم ان اصبح ماوکم غورا ، براى او یک غیبت طولانى است که گروهى از عقیده خود برمى گردند و گروهى بر آن ثابت مى مانند و چون آخرالزمان فرا برسد، او ظاهر مى شود و دنیا را پر از عدل و داد کند. چنانکه از جور و ستم پرشده است.
۷ – هدى للمتقین الذین یومنون بالغیب. یعنى: هدایت است براى پرهیزکاران که به غیب ایمان آوردند.
طبق احادیث فراوانى منظور از غیب در این آیه امام غائب علیه السلام است: امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه مى فرماید: پرهیزگاران شیعیان على بن ابى طالب علیه السلام هستند و اما غیب پس آن حجت غائب است. جابربن عبدالله انصارى در ضمن یک روایت طولانى که از ۱۲ پیشواى معصوم و قائم آنها بحث کرده، از رسول اکرم صلى الله علیه و آله نقل مى کند که فرمود: خوشا به حال آنانکه در زمان غیبت او شکیبائى پیشه کنند و بر محبت آنها استوار بمانند، که آنها را خداوند متعال در آیه الذین یومنون بالغیب ستوده است.
۸ – و لقد کتبنا فى الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادى الصالحون. یعنى: گذشته از ذکر- تورات -در زبور نیز نوشتیم که به راستى زمین را بندگان شایسته ام به ارث مى برند. از امام باقر و امام صادق علیهما السلام روایت شده که منظور از بندگان صالح در آیه شریفه، حضرت قائم ( ارواحنا فداه ) و یاران او مى باشد جالب توجه اینکه متن این بشارت در زبور فعلى موجود است. طبق وعده قطعى خدا در همه کتاب هاى آسمانى، روزى بندگان صالح خدا وارث زمین خواهند شد، و پرچم توحید را در سراسر کره خاکى به اهتزاز در خواهند آورد. دیگر از ظلم و ستم و تبعیض و تجاوز و حق کشى نشانى نخواهد بود. روح صفا و صمیمیت و برادرى و برابرى بر تمام دلها حکومت خواهد کرد. به امید آن روز.
۹ – وله اسلم من فى السموات و من فى الارض طوعا و کرها . ۲۴یعنى: هرکه در آسمانها و زمین است خواه و ناخواه -تسلیم او شده -بر او اسلام آورده اند. امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود: هنگامى که قائم (علیه السلام ) قیام کند، نقطه اى در روى زمین نمى ماند جز اینکه به یکتائى خدا و رسالت حضرت پیامبر( صلى الله علیه و آله ) گواهى مى دهند.
ابن بکیر مى گوید: از ابوالحسن (علیه السلام) در مورد آیه وله اسلم پرسیدم، فرمود: در حق قائم (علیه السلام ) نازل شده است، هنگامیکه ظاهر شود اسلام را بر یهود، نصارى، صابئین، ملحدین، مرتدین، و کافرین شرق و غرب، عرضه مى کند هر کس( پس از شناخت حقانیت اسلام ) از روى رغبت اسلام آورد، او را به نماز و زکات و دیگر وظائف اسلامى امر مى فرماید. و هر کس نپذیرد گردن مى زند تا در شرق و غرب جهان احدى جز موحد باقى نباشد.
۱۰ – وعدالله الذین امنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فى الارض، کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذى ارتضى لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا. یعنى: خداوند آنها را که از شما ایمان آورده، و عمل شایسته انجام داده اند، وعده داده است که در روى زمین جانشین سازد، چنانکه پیشینیان را جانشین ساخت. و آنان را از دینى که براى آنها پسندیده، متمکن سازد. و آنها را پس از خوف و وحشت به امنیت برگرداند. امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه فوق فرمود: درباره قائم (علیه السلام) و یاران او نازل شده است. امام زین العابدین علیه السلام آیه شریفه را تلاوت کرده فرمود: به خدا سوگند مقصود از آنها شیعیان ما اهل بیت است. خداوند آنها را به دست مردى از ما که مهدى این امت است جانشین قرار مى دهد و متمکن مى سازد و به امنیت مى رساند.
نظیر این روایت از امام باقر و امام صادق (ع) نیز نقل شده است.