سلیمان بن عبد اللَّه هاشمى گفت : از امام باقر علیه السلام شنیدم که مىفرمود : «پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله در حالى که مردم نزد ایشان گرد آمده بودند ، فرمود :خداوند را براى نعمتهایى که به شما داده ، دوست بدارید و مرا نیز براى خداوند، دوست بدارید و خویشاوندان و اهل بیتم را هم به خاطر من دوست بدارید».
حدیث
علل الشرائع : حدّثنا محمّد بن المتوکّل ، قال : حدّثنا علیّ بن الحسین السعد آبادى ، عن أحمد بن محمّد بن خالد ، عن عبد العظیم بن عبد اللَّه الحسنى، عن محمّد بن أبى عمیر ، عن عبد اللَّه بن الفضل ، عن شیخ من أهل الکوفه ، عن جدّه من قِبَل اُمّه – وَاسمُهُ سُلَیمانُ بنُ عَبدِ اللَّهِ الهاشِمِىِّ – ، قالَ :
سَمِعتُ مُحَمَّدَ بنَ عَلِىٍّ یَقولُ : قالَ رَسولُ اللَّهُ صلى اللَّه علیه و آله لِلنّاسِ وهُم مُجتَمِعونَ عِندَهُ : أحِبُّوا اللَّهَ لِما یَغدوکُم بِهِ مِن نِعمَهٍ ، وأحِبّونى للَّهِِ تَعالى ، وأحِبّوا قَرابَتى لى . [۱]
ترجمه
حضرت عبد العظیم علیه السلام – به سند خود – : سلیمان بن عبد اللَّه هاشمى گفت : از امام باقر علیه السلام شنیدم که مىفرمود : «پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله در حالى که مردم نزد ایشان گرد آمده بودند ، فرمود : “خداوند را براى نعمتهایى که به شما داده ، دوست بدارید و مرا نیز براى خداوند، دوست بدارید و خویشاوندان و اهل بیتم را هم به خاطر من دوست بدارید”» .
شرح
این حدیث، به این رهنمود مهمّ اعتقادى، اخلاقى و اجتماعى اشاره دارد که یگانهپرستان، تنها خداوند متعال را به طور مستقل دوست دارند، و دوستى دیگرى، هر چند پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله باشد، باید به خاطر خداوند باشد؛ زیرا ولى نعمت حقیقى و اصلى او، تنها خداست . براى توضیح مطلب چند نکته قابل توجه است:
۱ . مىتوان گفت روایت یاد شده، تفسیر آیه ۱۶۵ از سوره بقره است که مىفرماید :
(وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّهِ أَندَادًا یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّهِ وَ لَوْ یَرَى الَّذِینَ ظَلَمُواْ إِذْ یَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّهَ لِلَّهِ جَمِیعًا . برخى از مردم، در برابر خدا، همانندهایى [براى او] بر مىگزینند، و آنها را چون دوست داشتن خدا، دوست مىدارند؛ ولى آنها که ایمان آوردهاند، دوستىشان با خدا شدیدتر است، و آنها که [با برگزیدن همتا براى خدا] ستم کردند، هنگامى که عذاب [الهى] را مشاهده کنند، خواهند دانست که تمام قدرت، از آنِ خداوند است) .
طبق این آیه، اهل ایمان، از آن جا که جز خدا هیچ کس را در جهان هستى مؤثّر نمىدانند، همتایى براى خدا باور ندارند تا نسبت به او علاقهمند باشند . افزون بر این، محبّت آنان نسبت به خدا، شدیدتر از محبّت مشرکان به همتایان پندارى خویش است. بنا بر این، اهل توحید، تنها به خداى یگانه عشق مىورزند و اگر دیگرى را دوست دارند، به دلیل دوستى او و براى اوست.
۲ . با عنایت به توضیحاتى که در تبیین آیه یاد شده ارائه گردید، روشن مىشود که چگونه حدیث نبوى مورد بحث را مىتوان تفسیر این آیه دانست؛ زیرا دوست داشتن خدا به دلیل نعمتهاى او، اشاره به آن است که ولى نعمت حقیقى انسان، تنها خداست و جز او در سرنوشت انسان و جهان، مؤثّر نیست . از این رو، تنها او به طور مستقل، مستحقّ محبّت است؛ زیرا انسان فطرتاً نسبت به کسى که به او نیکى مىکند، احساس دوستى مىنماید. بنا بر این، انسان به حکم فطرت باید به خدا محبّت داشته باشد .
بدیهى است که محبّت خداى متعال ایجاب مىکند که شخص باایمان، به هر کس که خدا او را دوست دارد نیز علاقهمند باشد، که سرآمد دوستان خدا پیامبر خاتم صلى اللَّه علیه و آله است و مقتضاى دوستى او، علاقهمندى به خاندان رسالت است.
۳ . دوستىهایى که براى خدا نیستند و ریشه در تمایلات نفسانى دارند، نشانه شرک اند. بنا بر این، تا دل انسان از محبّت غیر خدا تهى نشده، موحّد حقیقى و کامل نیست .
[۱] علل الشرائع : ص ۵۹۹ ح ۵۲ ، بحار الأنوار : ج ۱۷ ص ۱۴ ح ۲۸ .منبع وبسایت آیت الله محمدی ری شهری