آیا مصداق یابی علائم ظهور امام زمان (عج) تعیین زمان ظهور حضرت نیست؟

آیا مصداق یابی علائم ظهور امام زمان (عج) تعیین زمان ظهور حضرت نیست؟

پرسش

اخیراً برخی از پایگاه های اینترنتی اقدام به مصداق یابی افراد در روایات مربوط به آخرالزمان نموده اند. آیا این عمل آنان با توجه به این که نشانه های بسیاری را برای ادعای خود می آورند می تواند مصداق تعیین وقت برای ظهور باشد؟

پاسخ اجمالی

در روایات نه تنها وقت و زمان خاصی برای ظهور امام زمان (عج) تعیین نشده، بلکه از تعیین وقت برای ظهور امام زمان (عج) ممانعت شده است ؛ زیرا وقت ظهور و قیام امام زمان (ع) بر کسی جز خداوند متعال معلوم نیست و آنچه در روایات آمده تنها نشانه های ظهور است و دلالتی بر وقت خاص آن ندارد براین اساس اگر مقصود این سایتها از مصداق یابی تعیین وقت ظهور باشد کار آنها صحیح نبوده اما اگر مرادشان این است که این ها نشانه است و بعد از ظهور این نشانه ها امام زمان ظهور خواهد کرد ولی مقدار آن را تعیین نکنند وقت تعیین نکرده اند.

پاسخ تفصیلی

در روایات نه تنها وقت و زمان خاصی برای ظهور امام زمان (عج) تعیین نشده، بلکه از تعیین وقت برای ظهور امام زمان (عج) ممانعت شده است.

به چند روایت در این زمینه اشاره می کنیم:

1. فضیل می گوید از امام صادق (ع) سؤال کردم آیا ظهور امام زمان (عج) وقت خاصی دارد، حضرت سه بار فرمودند: “کذب الوقّاتون[1]؛ آنها که وقت آن را تعیین مى‏کنند دروغ گفتند”.

2. در روایت دیگری امام صادق (ع) می فرماید: آنهایی که وقت خاصی را به عنوان وقت ظهور معرفی می کنند دروغگو هستند ما اهلبیت هرگز وقتی را برای ظهور امام زمان (عج) تعیین نکرده ایم.[2]

3. در روایت دیگری امام صادق (ع) می فرماید: هر کسی را که برای ظهور امام زمان (عج) وقت تعیین کند دروغگو بدانید چرا که ما اهلبیت وقت خاصی تعیین نکرده ایم بنابراین کلام او منسوب به ما و از طرف ما نبوده بلکه از پیش خود سخن گفته و دروغ است.[3]

4. در بعضی از روایات داریم که حتی خود امام زمان (عج) نیز وقت ظهورشان را نمی دانند و خدای متعال هنگام ظهور به واسطه علائم خاصی زمان ظهور را به حضرت اطلاع می دهند.

مفضل بن عمرو از امام صادق (ع) درباره تفسیر آیه “و اذا نقر فی الناقور”[4] سؤال کرد که امام در پاسخش فرمودند: انّ منا اماما مستترا فاذا اراد الله عز و جل اظهار امره نکت فی قلبه نکته فظهر و امر بامر الله عز و جل، که از این روایات بخوبی استفاده می شود که خود امام زمان (عج) نیز زمان ظهورشان را نمی دانند و در هنگامه ظهور ، خدای متعال بواسطه علائم خاصی زمان ظهور را به حضرت اطلاع می دهند.[5]

بنا براین وقت ظهور و قیام امام زمان (ع) بر کسی جز خداوند متعال معلوم نیست و آنچه در روایات آمده تنها نشانه های ظهور است و دلالتی بر وقت خاص آن ندارد. براین اساس؛ با صرف نظر از اینکه تعیین مصداق و اعلام آن به صورت یقینی، کاری صحیح است یا نه؟ در باره آنچه در سؤال آمده است، باید گفت: اگر مقصود این سایتها از مصداق یابی، تعیین وقت ظهور باشد کار آنها صحیح نبوده، اما اگر مرادشان این است که این ها نشانه است اما و بعد از ظهور این نشانه ها امام زمان ظهور خواهد کرد و تعیین نکنند که بعد از آن چه مقدار به طول خواهد انجامید تا امام ظهور کنند، وقت تعیین نکرده اند.

[1]. صافی گلپایگانی، لطف الله، منتخب الاثر، ص 463، چاپ سوم، مرکز نشر کتاب طهران؛ شیخ طوسی، الغیبه، ص 262.

[2]. همان.

[3]. همان.

[4]. مدثر، 9.

[5]. صدوق ، اکمال الدین و اتمام النعمه، ج 2، ص 349، ح 42.

» islamquest.net

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید