چهل حدیث « از خدا بخواهیم »

چهل حدیث « از خدا بخواهیم »

قرآن کریم :

اُدْعونى اَسْتَجِبْ لَکُمْ؛
سوره غافر، آیه ۶۰
بخوانید مرا، تا پاسخ دهم شما را.
۱امام على علیه‏ السلام : اَعْلَمُ النّاسِ بِاللّه‏ِ اَکْثَرُهُمْ لَهُ مَسْاَ لَهً ؛

خداشناس‏ترین مردم، پر درخواست‏ترین آنان از خداست .
غرر الحکم ، ح ۳۲۶۰

۲پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : یَدْخُلُ الْجَنَّهَ رَجُلانِ کانا یَعْمَلانِ عَمَلاً واحِدا ، فَیَرى اَحَدُهُما صاحِبَهُفَوْقَهُ ، فَیَقولُ : یا رَبِّ ، بِما اَعْطَیْتَهُ وَ کانَ عَمَلُنا واحِدا ؟فَیَقولُ اللّه‏ُ تَبارَکَ وَ تَعالى : سَاَ لَنى وَ لَمْ تَسْاَ لْنى ؛

دو نفر که هر دو یکسان عمل کرده‏اند ، وارد بهشت مى‏شوند ، امّا یکى از آن دو ،دیگرى را برتر از خود مى‏بیند . مى‏گوید : پروردگارا ! چرا او را برترى دادى ، در حالى کهعمل هر دوى ما یکسان بوده است؟ خداوند ـ تبارک و تعالى ـ مى‏فرماید : او از مندرخواست مى‏کرد و تو درخواست نمى‏کردى.
عدّه الداعى ، ص ۳۶

۳امام سجاد علیه‏ السلام : اَوْحَى اللّه‏ُ ـ تَبارَکَ وَ تَعالى اِلى داوُودَ علیه‏ السلام : یا داوُودُ اذْکُرْنى فى اَیّامِسَرّائِکَ کَى اَسْتَجیبَ فى اَیّامِ ضَرّائِکَ ؛

خداوند تبارک و تعالى به داوود علیه‏ السلام وحى فرمود : اى داوود! در روزهاى خوشى‏ات مرایاد کن ، تا در روزهاى رنج و ناخوشى‏ات ، تو را پاسخ گویم.
جامع الاحادیث الشیعه ، ج۱۵، ص۲۰۷،ح ۲۹

۴پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : مَنْ اَرادَ اَنْ تُسْتَجابَ دَعْوَتُهُ وَ اَنْ تُـکْشَفَ کُرْبَتُهُ ، فَلْیُفَرِّجْ عَنْ مُعْسِرٍ ؛

هر کس مى‏خواهد دعایش مستجاب و غمش از بین برود، باید گره از کار گرفتارى باز کند.
مسند ابن حنبل ، ج ۲، ص ۲۴۸، ح ۴۷۴۹

۵پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : اِذا اَرادَ صاحِبُکُم اَن لا یَسْاَ لَ رَبَّهُ اِلاّ اَعْطاهُ ، فَلْیَیاَس مِنَ النّاسِ کُلِّهِمْ ، ولا یَکونَنَّ لَهُ رَجاءٌ عِنْدَ غَیْرِ اللّه‏ِ فَاِذا عَلِمَ اللّه‏ُ ذالِکَ مِنْ قَلْبِهِ لَمْ یَسْاَ لْهُ شَیْئا اِلاّ اَعْطاهُ ؛

هر گاه یکى از شما خواست که آنچه را از پروردگارش درخواست مى‏کند ، به او بدهد ،باید از همه مردم چشم امید برکَند و به غیر خدا هرگز امیدى نداشته باشد . پس هرگاهاین از قلب او بر خدا عیان شد، هر چه را از وى بخواهد، به او مى‏دهد.
تیسیر المطالب ، ص ۲۳۵

۶امام على علیه‏ السلام : قُلْتُ : اَللّهُمَّ لا تُحوِجنى اِلى اَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ ، فَقْالَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : یا عَلىُّ،لا تَقولَنَّ هکَذا ، فَلَیسَ مِنْ اَحَدٍ اِلاّ وَ هُوَ مُحْتاجٌ اِلَى النّاسِ . فَقُلْتُ : یا رَسولَ اللّه‏ِ ، فَمااَقولُ ؟ قالَ : قُلْ : اللّهُمَّ لا تُحوِجْنى اِلى شِرارِ خَلْقِکَ. قُلْتُ : یا رَسولَ اللّه‏ِ وَمَنْ شِرارُخَلْقِهِ ؟ قالَ : الَّذینَ اِذا اَعطَوا مَنّوا وَ اِذا مَنَعوا عابوا ؛

من گفتم : بار خدایا ! مرا محتاج احدى از خَلقت مگردان . پیامبر خدا صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آلهفرمودند :اى على چنین نگو ؛ زیرا هیچ کس نیست ، مگر آن‏که به مردم نیازمند است . گفتم : پسچه بگویم ، اى پیامبر خدا؟ فرمودند بگو : بار خدایا! مرا نیازمند بَدانِ خلقت قرار مده.گفتم : اى پیامبر خدا ، بَدان خلق خدا کیانند؟ فرمودند : کسانى که هر گاه چیزى بدَهند ،منّت گذارند و هر گاه ندهند ، بد گویند.
تنبیه الخواطر ، ج ۱، ص ۳۹

۷پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : اُتىَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله وَ هُوَ قاعِدٌ فِى ظِلِّ الْحَطیمِ بِمَکَّهَ ، فَقیلَ : یا رَسولَ اللّه‏ِاُتِىَ عَلى مالِ اَبى فُلانٍ بِسَیْفِ الْبَحرِ فَذَهَبَ . فَقالَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : ما تَلَفَ مالٌ فى بَرٍّوَ لا بَحرٍ اِلاّ بِمَنْعِ الزَّکاهِ فَحَرِّزوا اَمْوالَکُم بِالزَّکاهِ ، وَ داووا مَرْضاکُمْ بِالصَّدَقَهِ وَ ادْفَعواعَنْکُمْ طَوارِقَ البَلاءِ بِالدُّعاءِ فَاِنَّ الدُّعاءَ یَنْفَعُ مِمّا نَزَلَ وَ مِمّا لَمْ یَنْزِلَ ما نَزَلَ یَکْشِفُهُ وَ مالَمْ یَنْزِلْ یَحْبِسُهُ ؛

پیامبر خدا صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله ، در سایه حَطیم در مکّه نشسته بودند که شخصى آمد و گفت : اىپیامبر خدا ! اموال فلانى در ساحل دریا ، دچار حادثه شد و از بین رفت . پیامبر خدا صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله فرمودند : هیچ مالى در خشکى و دریا تلف نشد ، مگر به سبب ندادنزکات . پس ، اموال خود را با دادن زکات ، حفظ نمایید و بیمارانتان را با صدقه دادن درمان ومصیبت‏هاى بلا را با دعا کردن از خود رفع کنید ، که دعا براى آنچه نازل شده و نازل نشده ،سودمند است : آنچه نازل شده ، برطرف مى‏کند و از آنچه نازل نشده ، جلوگیرى مى‏نماید.
الدعاء للطبرانى ، ص ۳۱، ح ۳۴

۸امام على علیه‏ السلام : ما زالَتْ نِعْمَهٌ وَ لا نَضارَهُ عَیْشٍ اِلاّ بِذُنوبٍ اِجْتَرَحوا اِنَّ اللّه‏َ لَیْسَبِظَلاّمٍ لِلْعَبیدِ ، وَ لَوْ اَ نَّهُمُ اسْتَقْبَلوا ذالِکَ بِالدُّعاءِ وَ الاِْنابَهِ لَمْ تَزُل وَ لَوْ اَنَّهُمْ اِذا نَزَلَتْ بِهِمُالنِّقَمُ وَ زالَت عَنْهُمُ النِّعَمُ فَزِعوا اِلَى اللّه‏ِ عَزَّوجَلَّ بِصِدْقٍ مِن نیّاتِهِمْ وَ لَمْ یَهِنوا وَ لَمْیُسْرِفوا ، لاََصْلَحَ اللّه‏ُ لَهُمْ کُلَّ فاسِدٍ وَ لَرَدَّ عَلَیْهِمْ کُلَّ صالِحٍ ؛

هیچ نعمت و شادابى زندگى‏اى نابود نشد، مگر به سبب گناهانى که صاحبانشمرتکب شدند . خداوند هرگز به بندگان ستم نمى‏کند . اگر با دعا و ناله به استقبال بلامى‏رفتند ، آن نعمت‏ها و خوشى‏ها نابود نمى‏شدند ، اگر زمانى که عذاب برایشان فرودآمد و نعمت‏هایشان را گرفت، با نیّت پاک به خداوند عزّوجلّ پناه مى‏بردند و سستى وزیاده‏روى (و ستم بر خویشتن) نمى‏کردند ، بى‏گمان خداوند ، نابسامانى آنان را بهسامان مى‏آورد و خوبى‏ها را به ایشان بازمى‏گرداند.
خصال ، ص ۶۲۴، ح ۱۰

۹روى أنَّ موسى علیه‏ السلام: اِستَسقى لِبَنى اِسرائیلَ حینَ اَصابَهُم قَحْطٌ فَاَوحَى اللّه‏ُ تَعالىاِلَیهِ : اِنّى لا اَستَجیبُ لَکَ وَ لا لِمَنْ مَعَکَ وَ فیکُمْ نَمّامٌ قَدْ اَصَرَّ عَلَى النَّمیمَهِ ؛

در روایت آمده که موسى علیه‏ السلام براى بنى‏اسرائیل که گرفتار قحطى شده بودند ،درخواست باران کرد، اما خداوند متعال به او وحى فرمود که : «باوجود شخصسخن‏چینى که در میان شما هست و به سخن‏چینى‏اش ادامه مى‏دهد، دعاى تو و دعاىهمراهانت را اجابت نمى‏کنم».
بحار الأنوار ، ج ۷۵، ص ۲۶۸، ح ۱۹

۱۰پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : اِذا اَرَدْتَ اَنْ تَدعُوَ اللّه‏َ فَقَدِّم صَلاهً اَو صَدَقَهً اَو خَیْرا اَوْ ذِکْرا ؛

هر گاه خواستى دعا کنى ، پیش از آن ، نمازى بخوان یا صدقه‏اى بده یا کار خیرىبکن یا ذکرى بگو.
عوالى اللآلى ، ج ۱، ص ۱۱۰، ح ۱۶

۱۱امام کاظم علیه‏ السلام : اِذا کانَ لَکَ یا سَماعَهُ اِلَى اللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ حاجَهٌ فَقُل : اَللّهُمَّ اِنّى اَسْاَ لُکَبِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلىٍّ فَاِنَّ لَهُما عِنْدَکَ شَاْنا مِنَ الشَّاْنِ وَ قَدْرا مِنَ القَدْرِ فَبِحَقِّ ذالِکَ الشَّاْنِوَ بِحَقِّ ذالِکَ الْقَدْرِ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ اَنْ تَفْعَلَ بى کَذا وَ کَذا. فَاِنَّهُ اِذاکانَ یَومُ الْقیامَهِ لَمْ یَبْقَ مَلَکٌ مُقَرَّبٌ وَ لا نَبىٌّ مُرْسَلٌ وَ لا مُؤْمِنٌ مُمْتَحَنٌ اِلاّ وَ هُوَ یَحْتاجُاِلَیْهِما فى ذالِکَ الْیَوْمِ ؛

اى سماعه! هر گاه به درگاه خداوند عزّوجلّ حاجتى داشتى ، بگو : بار خدایا! به حقّمحمّد و على ، از تو درخواست مى‏کنم ، زیرا آن دو را نزد تو مقام و منزلتى بزرگ است .پس به حقّ آن مقام و آن منزلت ، از تو درخواست مى‏کنم که بر محمّد و خاندان محمّد ،درود فرستى و فلان و بهمان حاجتم را برآورى، زیرا در روز قیامت ، هیچ فرشته مقرّب وپیامبرِ مُرسل و مؤمن مخلصى نباشد ، مگر این‏که به آن دو نیازمند باشد.
کافى ، ج ۲، ص ۵۶۲، ح ۲۱

۱۲امام على علیه‏ السلام : بُکاءُ الْعُیونِ وَ خَشْیَهُ الْقُلوبِ مِنْ رَحْمَهِ اللّه‏ِ تَعالى ذِکْرُهُ ، فَاِذاوَجَدْتُموها فَاغْتَنِمُوا الدُّعاءَ وَ لَو اَنَّ عَبْدا بَکى فى اُمَّهٍ لَرَحِمَ اللّه‏ُ تَعالى تِلْکَ الاُْمَّهَ لِبُکاءِذالِکَ الْعَبْدِ ؛

گریه چشم‏ها و ترس دل‏ها ، از رحمت خداوند بلند نام است . بنابراین ، هر گاه اینها رادر خود یافتید ، دعا کردن را غنیمت شمارید . اگر در میان یک امّت ، یک بنده هم گریه کند ، خداوند متعال به خاطر گریه آن بنده ، بر آن امّت رحم مى‏کند .
مکارم الأخلاق ، ص ۳۱۷

۱۳امام سجاد علیه‏ السلام : وَ الذُّنوبُ الَّتى تَرُدُّ الدُّعاءَ: سوءُ النِّیَّهِ وَ خُبْثُ السَّریرَهِ وَالنِّفاقُ مَعَالاِْخْوانِ وَ تَرکُ التَّصدیقِ بِالاِْجابَهِ وَ تَأخیرُ الصَّلَواتِ الْمَفروضاتِ حَتّى تَذْهَبَ اَوقاتُهاوَ تَرْکُ التَّقَرُّبِ اِلَى اللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ بِالْبِرِّ وَالصَّدَقَهِ وَاسْتِعْمالُ الْبَذاءِ وَ الْفُحْشِ فِى الْقَولِ ؛

گناهانى که دعا را رد مى‏کنند ، عبارت‏اند از : بدى نیّت ، بد ذاتى ، دورویى با برادران ،باور نداشتن اجابت دع ، به تأخیر انداختن نمازهاى واجب تا هنگامى که وقتشان بگذرد وتقرّب نجستن به خداوند عزّوجلّ با نیکى کردن و صدقه دادن و بدزبانى و ناسزا گفتن.
معانى الأخبار ، ص ۲۷۱، ح ۲

۱۴پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : دُعاءُ السِّرِّ یَزیدُ عَلَى الْجَهْرِ سَبْعینَ ضِعْفا وَ اَ ثْنَى اللّه‏ُ سُبْحانَهُ عَلىزَکَریّا علیه‏ السلامبِقَولِهِ : «اِذْ نادى رَبَّهُ نِدَاءً خَفیًّا» ؛

دعاى پنهانى ، هفتاد برابر دعاى آشکار ، ارزش دارد . خداوند متعال زکریا علیه‏ السلامراچنین ستایش کرده است : «آن گاه که پنهانى با پروردگارش سخن گفت».
ارشاد القلوب ، ص ۱۵۴

۱۵پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : اِنَّ اللّه‏َ لَیُمْسِکُ الْخَیْرَ الْکَثیرَ عَنْ عَبْدِهِ فَیَقولُ : لا اُعْطیهِ حَتّى یَسْاَ لَنى ؛

خداوند ، بسیارى از خوبى‏ها را به بنده‏اش نمى‏دهد و مى‏فرماید : «به او نمى‏دهم تا ازمن بخواهد».
مستدرک الوسائل ، ج ۵ ، ص ۱۷۵،ح ۵۶۰۳

۱۶پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : اِذا دَعا اَحَدُکُم فَلْیَعُمَّ فَاِنَّهُ اَوجَبُ لِلدُّعاءِ ؛

هر گاه یکى از شما دعا کرد ، براى همه دعا کند ؛ زیرا این، دعا را به اجابت نزدیک‏تر مى‏کند.
کافى ، ج ۲، ص ۴۸۷، ح ۱

۱۷پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : یا فاطِمَهُ مَنْ تَهاوَنَ بِصَلاتِهِ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ ابْتَلاهُ اللّه‏ُ بِخَمْسَعَشْرَهَ خَصْلَهً : سِتٌّ مِنْها فى دارِ الدُّنْیا … فَاَمَّا اللَّواتى تُصیبُهُ فى دارِ الدُّنْیا … وَ لا یَرتَفِعُدُعاؤُهُ اِلَى السَّماءِ وَ السّادِسَهُ لَیْسَ لَهُ حَظٌّ فى دُعاءِ الصّالِحینَ ؛

اى فاطمه! هر کس ، از مرد و زن نمازش را سبک بشمارد ، خداوند او را به پانزده چیزمبتلا مى‏کند : شش تاى آنها در سراى دنیاست … و آن شش چیزى که در سراى دنیا بهاو مى‏رسد ، این است که : … و پنجم دعایش به سوى آسمان نمى‏رود ، و ششم ، اوسهمى از دعاى نیکان ندارد .
فلاح السائل ، ص ۶۱ ، ح ۱

۱۸پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : یا اَ یُّهَا النّاسُ ! اِنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَلَّ یَقولُ : مُروا بِالْمَعروفِ وَ انْهَوا عَنِ المُنْکَرِمِنْ قَبْلِ اَنْ تَدْعُوَنى فَلا اُجیبَکُمْ وَ تَسْاَلونى فَلا اُعْطیَکُمْ وَ تَسْتَنْصِرونى فَلا اَ نْصُرَکُم ؛

اى مردم! خداوند عزّوجلّ مى‏فرماید : امر به معروف و نهى از منکر کنید ، پیش ازآن‏که مرا بخوانید و پاسختان ندهم ، یا از من بخواهید و عطایتان نکنم ، یا از من یارىطلبید و یارى‏تان نرسانم.
مسند ابن حنبل ، ج ۹، ص ۵۰۴ ،ح ۲۵۳۱۰

۱۹پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : اَقْرَبُ ما یَکونُ الْعَبْدُ مِنْ رَبِّهِ وَ هُوَ ساجِدٌ فَاَکْثِرُوا الدُّعاءَ ؛

نزدیک‏ترین حالتِ بنده به پروردگارش زمانى است که در سجده است . پس در اینحالت ، بسیار دعا کنید.
صحیح مسلم ، ج ۱، ص ۳۵۰، ح ۲۱۵

۲۰امام سجاد علیه‏ السلام : اَللّهُمَّ اِنَّهُ یَحْجُبُنى عَنْ مَساَ لَتِکَ خِلالٌ ثَلاثٌ وَ تَحدونى عَلَیْها خَلَّهٌواحِدَهٌ یَحْجُبُنى اَمْرٌ اَمَرْتَ بِهِ فَاَبْطَاْتُ عَنْهُ وَ نَهىٌ نَهَیْتَنى عَنْهُ فَاَسْرَعْتُ اِلَیْهِ وَ نِعْمَهٌ اَنْعَمْتَ بِها عَلَىَّ فَقَصَّرتُ فى شُکْرِها وَ یَحدونى عَلى مَسْاَ لَتِکَ تَفَضُّلُکَ عَلى مَنْ اَقْبَلَبِوَجْهِهِ اِلَیْکَ ، وَ وَفَدَ بِحُسْنِ ظَنِّهِ اِلَیْکَ ، اِذْ جَمیعُ اِحْسانِکَ تَفَضُّلٌ و اِذْ کُلُّ نِعَمِکَ ابْتِداءٌ ؛

بار خدایا! سه چیز باعث مى‏شود که من از تو درخواست نکنم و تنها یک چیز مرا بر آنمى‏دارد . آنچه مرا باز مى‏دارد ، یکى آن است که تو مرا فرمان دادى و من در انجام آن سستىکردم ، دیگر آن‏که مرا از کارى نهى فرمودى ، امّا من به انجام دادن آن شتافتم ، سوم آن‏که مرانعمت ارزانى داشتى ، ولى من در شکرگزارى آن ، کوتاهى کردم . امّا آنچه مرا به درخواستکردن از تو مى‏کشانَد ، تفضّل تو بر کسى است که به درگاهت روى کند و با خوش‏گمانى به سوىتو آید ، که همه احسان‏هایت ، تفضّل است و همه نعمت‏هایت ، نخستین است.
صحیفه سجّادیّه ، از دعاى ۱۲

۲۱امام صادق علیه‏ السلام : قَضاءُ الْحَوائِجِ اِلَى اللّه‏ِ وَ اَسْبابُها ـ بَعْدَ اللّه‏ِ ـ الْعِبادُ تَجْرى عَلىاَیْدیهِم فَما قَضَى اللّه‏ُ مِنْ ذالِکَ فَاقبَلوا مِنَ اللّه‏ِ بِالشُّکْرِ وَ ما زَوى عَنْـکُم مِنْها فَاقْبَلوهُ عَنِاللّه‏ِ بِالرِّضا وَ التَّسْلیمِ وَ الصَّبْرِ فَعَسى اَن یَـکونَ ذالِکَ خَیْرا لَکُمْ فَاِنَّ اللّه‏َ اَعْلَمُ بِمایُصْلِحُـکُم وَ اَنْتُمْ لا تَعْلَمونَ ؛

برآورده شدن حاجت‏ها در اختیار خداست و اسباب آن، بعد از خداوند ، بندگانهستند که به دست آنها اجرا مى‏شود . پس هر حاجتى را که خداوند برآوَرْد ،سپاس‏گزارانه از خداوند بپذیرید و آنچه برآورده نساخت ، آن را نیز با رضایتو تسلیم و صبر ، از او بپذیرید ، زیرا بسا این براى شما بهتر است ، چرا که خداوند ،به صلاحِ کار شما داناتر است و شما نمى‏دانید.
تحف العقول ، ص ۳۶۵

۲۲امام صادق علیه‏ السلام: اِنَّ قَوما فیما مَضى قالوا لِنَبىٍّ لَهُم : اُدْعُ لَنا رَبَّکَ یَرْفَع عَنَّا الْمَوتَفَدَعا لَهُم فَرَفَعَ اللّه‏ُ عَنْهُمُ المَوتَ فَکَثُروا حَتّى ضاقَت عَلَیهِمُ المْنازِلُ وَ کَثُرَ النَّسلُوَ یُصْبِحُ الرَّجُلُ یُطْعِمُ اَباهُ وَ جَدَّهُ وَ اُمَّهُ وَ جَدَّ جَدِّهِ وَ یُوَضّیهِم وَ یَتَعاهَدُهُم فَشَغَلوا عَنْ طَـلَبِ الْمَعاشِ . فَقالوا : سَل لَنا رَبَّکَ اَن یَرُدَّنا اِلى حالِنَا الَّتى کُنّا عَلَیها فَسَاَلَ نَبیُّهُم رَبَّهُفَرَدَّهُم اِلى حالِهِم ؛

یکى از اقوام گذشته به پیامبرشان گفتند : دعا کن پروردگارت مرگ را از ما بردارد . اودعا کرد و خداوند ، مرگ را از آنها برداشت . جمعیت آنان زیاد شد، چندان کهمنزل‏هایشان دیگر گنجایش آنها را نداشت و جمعیت چنان زیاد شد که هر مردى ناچاربود خرج پدر و جدّ و مادر و جدّ جدّش را بدهد و به نظافت و امور دیگر آنها رسیدگى کندو بدین ترتیب از طلب معاش باز ماندند .بار دیگر آمدند و درخواست کردند که : دعا کن پروردگارت ما را به همان حال که بودیمباز گرداند . پیامبرشان به درگاه پروردگارشان دعا کرد و آنها را به حال اوّلشان باز گرداند.
کافى ، ج ۳، ص ۲۶۰، ح ۳۶

۲۳پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : اِنَّ اللّه‏َ یَقولُ : … وَ لَو اَنَّ قُلوبَ عِبادِى اجْتَمَعَت عَلى قَلْبِ اَسْعَدِ عَبْدٍ لى مازادَ ذالِکَ فى سُلطانى جَناحَ بَعوضَهٍ وَ لَوْ اَ نّى اَعْطَیْتُ کُلَّ عَبْدٍ ما سَاَ لَنى ما کانَ ذالِکَ اِلاّ مِثْلَ اِبْرَهٍ جاءَها عَبْدٌ مِنْ عِبادى فَغَمَسَها فِى البَحرِ وَ ذالِکَ اَنَّ عَطائى کَلامٌ وَ عِدَتىکَلامٌ وَ اِنَّما اَقولُ لِشَّىْ‏ءٍ : کُنْ فَیَکونُ ؛

خداوند مى‏فرماید : « … اگر دل‏هاى بندگانم ، همه یک‏جا در دلِ خوش‏بخت‏ترینبنده‏ام جمع شوند این، به مقدارِ بالِ پشه‏اى بر سلطنت من نمى‏افزاید و اگر به هر بنده‏اىآنچه بخواهد ، عطا کنم ، این نباشد ، مگر همانندِ سوزنى که بنده‏اى از بندگانم بردارد ودر دریایى فرو بَرَد ؛ زیرا عطاى من به گفتارى است و وعده‏ام نیز به گفتارى . به چیزمى‏گویم : هست شو، پس هست مى‏شود.
بحار الأنوار ، ج ۷۷، ص ۱۳۶، ح ۴۸

۲۴امام على علیه‏ السلام : اِنَّ اللّه‏َ ـ تَبارَکَ وَ تَعالى ـ اَخْفى اَرْبَعَهً فى اَرْبَعَهٍ : اَخْفى رِضاهُ فىطاعَتِهِ فَلا تَسْتَصْغِرَنَّ شَیئا مِن طاعَتِهِ ، فَرُبَّما و افَقَ رِضاهُ وَ اَ نْتَ لا تَعْلَمُ وَ اَخْفى سَخَطَهُ فى مَعصیَتِهِ فَلا تَستَصْغِرَنَّ شَیئا مِن مَعصیَتِهِ فَرُبَّما و افَقَ سَخَطَهُ مَعصیَتُهُو اَنتَ لا تَعلَمُ و اَخفى اِجابَتَهُ فى دَعوَتِهِ فَلا تَستَصغِرَنَّ شَیئا مِن دُعائِهِ فَرُبَّما و افَقَاِجابَتَهُ و اَنتَ لا تَعلَمُ و اَخفى وَلیَّهُ فى عِبادِهِ فَلا تَستَصغِرَنَّ عَبدا مِن عَبیدِ اللّه‏ِ فَرُبَّمایَکونُ وَلیَّهُ وَ اَنتَ لا تَعلَمُ ؛

خداوند تبارک و تعالى چهار چیز را در دلِ چهار چیز مخفى نموده است :خشنودى‏اش را در طاعتش مخفى نموده، پس مبادا که چیزى از طاعت او را کوچکبشمارید ، زیرا ممکن است خشنودى او در همان باشد و تو نمى‏دانى . ناخشنودى‏اش رادر معصیتش مخفى کرده . پس مبادا که چیزى از معصیت او را کوچک بشمارید ، زیراممکن است ناخشنودى او در همان باشد و تو نمى‏دانى .اجابتش را در دعاى از خود مخفى ساخته. پس چه بسا که اجابت او در همان باشد وتو نمى‏دانى و ولىّ‏اش را در میان بندگانش مخفى نموده است . پس مبادا هیچ بنده‏اى ازبندگان خدا را کوچک بشمارید ؛ زیرا اى بسا، همو ولىّ او باشد و تو نمى‏دانى.
خصال ، ص ۲۰۹، ح ۳۱

۲۵پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : لا یَتَمَنَّیَنَّ اَحَدُکُمُ المَوْتَ اِمّا مُحْسِنا فَلَعَلَّهُ اَنْ یَزْدادَ خَیرا وَ اِمّا مُسیئافَلَعَلَّهُ اَنْ یَسْتَعْتِبَ؛

هیچ یک از شما نباید آرزوى مرگ کند ؛ زیرا اگر نیکوکار است ، شاید که با ماندن،بیشتر نیکى کند و اگر بدکار است ، شاید که با ماندن، از بدى دست بشوید.
صحیح بخارى ، ج ۵ ، ص ۲۱۴۷، ح ۵۳۴۹

۲۶امام باقر علیه‏ السلام : اِنَّ اللّه‏َ تَعالى لَیُنادى کُلَّ لَیْلَهِ جُمُعَهٍ مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ مِنْ اَوَّلِ اللَّیلِ اِلىآخِرِهِ : اَلا عَبْدٌ مُؤمِنٌ یَدْعونى لاِخِرَتِهِ وَ دُنْیاهُ قَبْلَ طُلوعِ الْفَجْرِ لاُِجیبَهُ ؟ اَلا عَبْدٌ مُؤمِنٌیَتوبُ اِلَىَّ مِنْ ذُنوبِهِ قَبْلَ طُلوعِ الفَجرِ فَاَتوبَ عَلَیْهِ ؟ اَلا عَبدٌ مُؤمِنٌ قَد قَـتَّرتُ عَلَیهِ رِزقَهُ فَیَساَ لَنِى الزِّیادَهَ فى رِزقِهِ قَبلَ طُلوعِ الفَجرِ فَاَزیدَهُ وَ اُوَسِّعَ عَلَیهِ ؟ اَلا عَبدٌ مُؤمِنٌ سَقیمٌیَساَ لُنى اَن اَشفیَهُ قَبلَ طُلوعِ الفَجرِ فاُعافیَهُ ؟ اَلا عَبدٌ مُؤمِنٌ مَحبوسٌ مَغمومٌ یَساَ لُنىاَن اُطلِقَهُ مِن حَبسِهِ وَ اُخَلِّىَ سَربَهُ ؟ اَلا عَبْدٌ مُؤمِنٌ مَظلومٌ یَساَ لُنى اَن آخُذَ لَهُ بِظُلامَتِهِقَبلَ طُلوعِ الفَجرِ فَاَ نْتَصِرَ لَهُ وَ آخُذَ لَهُ بِظُلامَتِهِ ؟ قالَ علیه‏ السلام : فَلا یَزالُ یُنادى بِهذا حَتّىیَطلُعَ الفَجرُ ؛

خداوند متعال ، هر شبِ جمعه ، از آغاز شب تا پایان آن ، از فراز عرش خویش ندامى‏دهد : «آیا بنده مؤمنى نیست که تا پیش از سپیده‏دَم ، مرا براى آخرت و دنیایشبخواند و من ، پاسخش دهم؟ آیا بنده مؤمنى نیست که تا پیش از سپیده‏دَم از گناهانشبه درگاه من ، توبه کند و من هم به سوى او بازگردم و توبه‏اش را بپذیرم آیا بنده مؤمنىنیست که من روزى‏اش را بر او تنگ کرده باشم و او تا پیش از سپیده‏دَم ، افزایش درروزى‏اش را از من بخواهد و من بر روزى او بیفزایم و به آن گشایش دهم؟ آیا بنده مؤمنِزندانى و غم‏زده‏اى نیست که از من بخواهد از زندان آزاد و رهایش کنم؟ آیا بنده مؤمنِستم دیده‏اى نیست که تا پیش از سپیده‏دَم از من بخواهد که دادش را بستانم و منانتقام او را بگیرم و داد وى بستانم؟» و تا سپیده‏دَم ، به این ندا ادامه مى‏دهد.
تهذیب الأحکام ، ج ۳، ص ۵ ، ح ۱۱

۲۷پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : اِنَّ یَومَ الجُمُعَهِ سَیِّدُ الاَیّامِ یُضاعِفُ اللّه‏ُ فیهِ الحَسَناتِ وَ یَمحو فیهِالسَّیِّئاتِ وَ یَرفَعُ فیهِ الدَّرَجاتِ وَ یَستَجیبُ فیهِ الدَّعَواتِ وَ یَکشِفُ فیهِ الکُرُباتِ وَ یَقضىفیهِ الحَوائِجَ العِظامَ وَ هُوَ یَومُ المَزیدِ ، للّه‏ِِ فیهِ عُتَقاءُ و طُـلَقاءُ مِنَ النّارِ ما دَعا بِهِ اَحَدٌ مِنَالنّاسِ وَ قَد عَرَفَ حَقَّهُ وَ حُرمَتَهُ اِلاّ کانَ حَقّـا عَلَى اللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ اَنْ یَجْعَلَهُ مِن عُتَقائِهِوَ طُلَقائِهِ مِنَ النّارِ ؛

روز جمعه ، سرور روزهاست . در این روز خداوند ، خوبى‏ها را چند برابر مى‏کند وبدى‏ها و گناهان را پاک مى‏کند و درجات را افزایش مى‏دهد و دعاها را مستجاب مى‏نماید و رنج و اندوه‏ها را برطرف مى‏سازد و حاجت‏هاى بزرگ را برآورده مى‏کند،روز افزونى و فراوانى است . در این روز ، خداوند بسیارى را از آتش مى‏رهانَدو آزاد مى‏کند . اَحَدى از مردم در این روز دعا نکند ، به شرط آن‏که حق و حرمتآن را بشناسد ، مگر آن‏که بر عهده خداوند عزّوجلّ است که او را از رها و آزادشدگاناز آتش ، قرار دهد.
کافى ، ج ۳، ص ۴۱۴، ح ۵

۲۸امام باقر علیه‏ السلام : اِنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَلَّ یُحِبُّ مِن عِبادِهِ المُؤمِنینَ کُلَّ عَبدٍ دَعّاءٍ فَعَلَیکُم بِالدُّعاءِفِى السَّحَرِ اِلى طُلوعِ الشَّمسِ فَاِنَّها ساعَهٌ تُفْتَحُ فیها اَبوابُ السَّماءِ وَ تُقسَمُ فیهَاالاَرزاقُ وَ تُقضى فیهَا الحَوائِجُ العِظامُ ؛

خداوند عزّوجلّ از میان بندگان مؤمنش ، بنده‏اى را که بسیار دعا کند ، دوستمى‏دارد . پس ، همواره در سحرگاهان تا طلوع خورشید دعا کنید ؛ زیرا این وقتى استکه در آن ، درهاى آسمان باز مى‏شود ، و روزى‏ها تقسیم مى‏گردد و حاجت‏هاى بزرگبرآورده مى‏شود.
کافى ، ج ۲، ص ۴۷۸، ح ۹

۲۹امام صادق علیه‏ السلام : اِنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَلَّ فَرَضَ عَلَیکُمُ الصَّلَواتِ الخَمْسَ فى اَفضَلِ السّاعاتِفَعَلَیکُم بِالدُّعاءِ فى اَدبارِ الصَّلَواتِ ؛

خداوند عزّوجلّ نمازهاى پنجگانه را در بهترین اوقات ، بر شما واجب نموده است .پس بعد از نمازها ، دعا کنید.
خصال ، ص ۲۷۸، ح ۲۳

۳۰امام صادق علیه‏ السلام : اِنَّ الرَّجُلَ لَیَخرُجُ اِلى قَبرِ الحُسَینِ علیه‏ السلام فَلَهُ اِذا خَرَجَ مِن اَهلِهِ بِاَوَّلِخُطوَهٍ مَغفِرَهٌ لِذُنوبِهِ ثُمَّ لَم یَزَل یُقَدَّسُ بِکُلِّ خُطوَهٍ حَتّى یَاْتیَهُ فَاِذا اَتاهُ ناجاهُ اللّه‏ُ ، فَقالَ : عَبدى سَلنى اُعطِکَ ادعُنى اُجِبکَ اُطلُب مِنّى اُعطِکَ سَلنى حاجَتَکَ اَقضِها لَکَ . قالَاَبو عَبدِ اللّه‏ِ علیه‏ السلام : و حَقٌّ عَلَى اللّه‏ِ اَن یُعطىَ ما بَذَلَ ؛

هر کس براى زیارت قبر حسین علیه‏ السلامخارج شود ، هنگامى که از خانه‏اش بیرون شد ،براى هر قدمى یک گناهش آمرزیده مى‏شود و پیوسته با هر قدمى که برمى‏دارد ، پاک‏ترمى‏شود تا به آن جا برسد و چون به آرامگاه رسید ، خداوند ، به صورت درگوشى به اومى‏گوید: بنده من! از من بخواه تا عطایت کنم ، مرا بخوان تا اجابتت نمایم ، از من بطلبتا به تو بدهم ، حاجتت را از من بخواه تا برآوَرم. و امام صادق علیه‏ السلام فرمود: بر خداست کهآنچه را وعده داده است ، عطا کند.
ثواب الأعمال ، ص ۱۱۷، ح ۳۲

۳۱اَنَس رحمه‏الله : اِنَّ رَسولَ اللّه‏ِ صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله عادَ رَجُلاً مِنَ المُسلِمینَ قَد خَفَتَ فَصارَ مِثلَ الفَرخِ ، فَقالَلَهُ رَسولُ اللّه‏ِ صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : هَل کُنتَ تَدعو بِشَى‏ءٍ اَو تَساَ لُهُ اِیّاهُ ؟ قالَ : نَعَم ، کُنتُ اَقولُ : اللّهُمَّ ماکُنتَ مُعاقِبى بِهِ فِى الآخِرَهِ ، فَعَجِّلهُ لى فِى الدُّنیا . فَقالَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : سُبحانَ اللّه‏ِ لاتُطیقُهُ ، ـ اَو لا تَستَطیعُهُ ـ ! اَفَلا قُلتَ : اَللّهُمَّ آتِنا فِى الدُّنیا حَسَنَهً وَ فِى الآخِرَهِ حَسَنَهً وَ قِناعَذابَ النّارِ ؟ قالَ : فَدَعَا اللّه‏َ لَهُ فَشَفاهُ ؛

رسول خدا صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله ، به عیادت مردى از مسلمانان رفتند که مانند جوجه ضعیفشده بود . به او فرمودند : آیا قبلاً دعایى مى‏کرده‏اى یا از خدا چیزىمى‏خواسته‏اى؟. عرض کرد : آرى . مى‏گفتم : بار خدایا ! هر کیفرى که درآخرت مى‏خواهى به من برسانى ، در همین دنیا برسان. پیامبر خدا فرمودند :سبحان اللّه‏! تو طاقت آن را ندارى . چرا نگفتى : بار خدایا ! در دنیا و آخرت ، به مانیکى عطا فرما و از عذاب آتش ، نگاهمان بدار؟. آن مرد ، این دعا را خواند و خداوند ،شفایش بخشید.
صحیح مسلم ، ج ۴، ص ۲۰۶۸، ح ۲۳

۳۲امام صادق علیه‏ السلام : و سَمِعَ اَمیرُ المُؤمِنینَ علیه‏ السلام رَجُلاً یَقولُ : اللّهُمَّ اِنّى اَعوذُ بِکَ مِنَ الفِتنَهِ .قالَ علیه‏ السلام : اَراکَ تَتَعَوَّذُ مِن مالِکَ وَ وُ لدِکَ ! یَقولُ اللّه‏ُ تَعالى : «اِنَّما اَمْوَالُکُمْ وَ اَوْلادُکُمْ فِتْنَهٌ»وَلکِن قُل : اَللّهُمَّ اِنّى اَعوذُ بِکَ مِن مُضِلاّتِ الفِتَنِ ؛

امیر مؤمنان علیه‏ السلام ، شنید که مردى مى‏گوید : بار خدایا ! از فتنه به تو پناه مى‏برم . به اوفرمودند : مى‏بینم که از مال و فرزندت به خدا پناه مى‏برى. خداوند متعال مى‏فرماید :«جز این نیست که دارایى‏ها و فرزندانتان فتنه‏اند» بلکه بگو : بار خدایا ! از فتنه‏هاى گم‏راهکننده ، به تو پناه مى‏برم.
امالى طوسى، ص ۵۸۰ ، ح ۱۲۰۱

۳۳امام صادق علیه‏ السلام : اِنَّ العَبدَ لَیَدْعو فَیَقولُ اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ لِلْمَلَکَیْنِ: قَدِ اسْتَجَبْتُ لَهُ وَلکِنِاحْبَسوهُ بِحاجَتِهِ ، فَاِنّى اُحِبُّ اَنْ اَسْمَعَ صَوْتَهُ وَ إِنَّ الْعَبْدَ لَیَدْعو فَیَقولُ اللّه‏ُ تَبارَکَوَ تَعالى: عَجِّلوا لَهُ حاجَتَهُ فَاِنّى اُبْغِضُ صَوْتَهُ؛

براستى که انسان دعا مى‏کند و خداوند عزّوجّل به دو فرشته مى‏فرماید: من دعاى اورا مستجاب کردم، اما حاجتش را نگهدارید، زیرا دوست دارم صداى او را بشنوم ودیگرى دعا مى‏کند و خداوند تبارک و تعالى مى‏فرماید: زود خواسته‏اش را برآورید، کهمن خوش ندارم صداى او را بشنوم.
کافى، ج ۲، ۴۸۹، ح ۳

۳۴امام على علیه‏ السلام : سَمِعَ رَجُلاً یَدعو لِصاحِبِهِ ، فَقالَ : لا اَراکَ اللّه‏ُ مَکروها ! فَقالَ : اِنَّمادَعَوتَ لَهُ بِالمَوتِ ، لاَِنَّ مَن عاشَ فِى الدُّنیا لا بُدَّ اَن یَرَى المَکروهَ ؛

شنیدند که شخصى براى دوستش، چنین دعا مى‏کند الهى غم نبینى و گرفتارنشوى! امام علیه‏ السلامفرمودند : تو در واقع براى مرگش دعا کردى ؛ زیرا هر کس در دنیا زندگى مى‏کند ، ناچار ، غم و گرفتارى مى‏بیند.
شرح نهج البلاغه ، ج ۲۰، ص ۲۸۹،ح ۳۰۱

۳۵پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : یَکفى مِنَ الدُّعاءِ مَعَ البِرِّ ما یَکفِى الطَّعامَ مِنَ المِلحِ ؛

دعا همراه با کار خیر ، به اندازه نمک براى غذا کافى است.
امالى طوسى ، ص ۵۳۴ ، ح ۱۱۶۲

۳۶امام صادق علیه‏ السلام : اِنَّ اللّه‏َ تَعالى اَوحى اِلى داوُودَ علیه‏ السلام ، اَنْ بَلِّغ قَومَکَ اَ نَّهُ لَیسَ مِن عَبدٍمِنهُم آمُرُهُ بِطاعَتى فَیُطیعُنى اِلاّ کانَ حَقّـا عَلَىَّ اَن اُعینَهُ عَلى طاعَتى فَاِن سَاَ لَنىاَعطَیتُهُ وَ اِن دَعانى اَجَبتُهُ وَ اِنِ اعتَصَمَ بى عَصَمتُهُ و اِنِ استَـکفانى کَفَیتُهُ و اِن تَوَکَّلَعَلَىَّ حَفِظتُهُ و اِن کادَهُ جَمیعُ خَلقى کِدتُ دونَهُ ؛

خداوند متعال به داوود علیه‏ السلام وحى فرمود که : به قوم خود برسان که هیچ بنده‏اى ازایشان نیست که به فرمان‏بردارى از خودم فرمانش دهم و او فرمان برد ، جز آن‏که بر مناست که او را بر اطاعتم کمک کنم . پس اگر از من بخواهد ، عطایش مى‏کنم ، اگر مرابخواند ، پاسخش مى‏دهم ، اگر به من پناهنده شود ، پناهش مى‏دهم ، اگر از من کفایتطلبد ، کفایتش مى‏کنم ، اگر به من توکّل کند ، او را حفظ مى‏کنم و اگر همه آفریدگانمعلیه او نقشه کشند ، من به سود او نقشه مى‏کشم.
قصص الأنبیاء ، ص ۱۹۸، ح ۲۵۱

۳۷امام صادق علیه‏ السلام : اِذا اَرادَ اَحَدُکُم اَن یُسْتَجابَ لَهُ فَلیُطَیِّب کَسبَهُ وَ لیَخرُج مِن مَظالِمِالنّاسِ وَ اِنَّ اللّه‏َ لا یُرفَعُ اِلَیهِ دُعاءُ عَبدٍ و فى بَطنِهِ حَرامٌ اَو عِندَهُ مَظلِمَهٌ لاَِحَدٍ مِن خَلقِهِ ؛

هرگاه فردى از شما خواست دعایش مستجاب شود، درآمدش را حلال گرداند و اززیر بار حقوق مردم بیرون برود. دعاى بنده‏اى که در شکمش حرام باشد، یا حق یکى از خلق خدا به گردنش باشد، به درگاه خداوند بالا نمى‏رود.
بحار الأنوار ، ج ۹۳، ص ۳۲۱، ح ۳۱

۳۸امام صادق علیه‏ السلام : اَلذُّنوبُ الَّتى تُغَیِّرُ النِّعَمَ البَغىُ … وَ الَّتى تَرُدُّ الدُّعاءَ و تُظلِمُ الهَواءَعُقوقُ الوالِدَینِ ؛

گناهانى که باعث از دست دادن نعمت‏ها مى‏شوند ، ستم کردن … است و گناهانى کهدعا را رد مى‏کنند و فضا را تیره و تار مى‏گردانند ، نافرمانى از پدر و مادر و آزردن آنهاست.
کافى ، ج ۲، ص ۴۴۷، ح ۱

۳۹سفیان ثورى : بَلَغَنى اَنَّ بَنى اِسرائیلَ قُحِطوا سَبعَ سِنینَ … فَاَوحَى اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ اِلىاَنبیائِهِم : لَو مَشَیتُم اِلَىَّ بِاَقدامِکُم حَتّى تَحفى رُ کَبُکُم و تَبلُغَ اَیدیکُم عَنانَ السَّماءِ و تَـکِلَّاَلسِنَتُـکُم عَنِ الدُّعاءِ فَاِنّى لا اُجیبُ لَکُم داعیا و لا اَرحَمُ مِنکُم باکیا ، حَتّى تَرُدُّواالمَظالِمَ اِلى اَهلِها فَفَعَلوا فَمُطِروا مِن یَومِهِم ؛

شنیده‏ام که بنى‏اسرائیل به مدّت هفت سال دچار قحطى شدند … پس خداوندعزّوجلّ به پیامبرانشان وحى فرمود که : اگر پیاده به سوى من بیایید ، آنچنان کهزانوهایتان ساییده شود ، و چندان دست به سوى آسمان دراز کنید که دست‏هایتان بهکرانه‏هاى آسمان برسد و آن اندازه دعا کنید که زبان‏هایتان خسته شود ، دعاى هیچیک از شما را نمى‏پذیرم و به هیچ گریه‏کننده‏اى از شما رحم نخواهم کرد تا آن گاه کهحقوق مردم را به صاحبان آنها باز گردانید . آنان چنین کردند و همان روز ، باران آمد.
إحیاء علوم الدین ، ج ۱، ص ۴۶۱

۴۰پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : قَطیعَهُ الرَّحِمِ تَحجُبُ الدُّعاءَ ؛

قطع رابطه با خویشاوندان، مانع اجابت دعا مى‏شود.
نزهه الناظر ،ص۳۷،ح۱۱۵

مؤلف : هادی موحدی

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. صالح زاده
    1394-02-25 در 21:10 - پاسخ

    سلام خدا خیرتان بدهد کلام حق را نشر میکنی حق یعنی این.

دیدگاهتان را ثبت کنید