سؤال 1: آیا زن برای کار کردن در بیرون از منزل نیاز به اذن شوهر دارد؟
جواب: بلی، نیاز به اذن شوهر دارد مگر اینکه قبل از عقد شاغل بوده و عقد بر مبنای کار کردن او در خارج از خانه منعقد شده باشد. (ر.ک، جامع المسائل آیت الله فاضل، ج1، ص464)
سؤال 2: من مرد 38 ساله ای هستم که دارای زن و بچه هستم، مدت چهار سال است در ایران هستم و از آنها دورم آیا بنده در این زمینه گناه کرده ام یا نه؟
جواب: اگر امکان سر زدن به همسر و فرزندان برای شما فراهم است لازم است به آنان سر بزنید و همانگونه که در احکام نکاح در توضیح المسائل آمده است شوهر نمی تواند بیش از چهار ماه، نزدیکی با عیال دائمی خود را ترک کند و به نظر برخی از مراجع چنانچه زن جوان باشد و در این مدت بیم آن برود که به گناه بیفتد احتیاط واجب آن است که طوری رفتار کند که او به گناه نیفتد ـ ولی چنانچه امکان رفتن فراهم نباشد از این جهت اشکالی نیست. (ر.ک، توضیح المسائل 12 مرجع، ج2، ص490 م2418)
سؤال 3: آیا مردی می تواند با همسر خود از طریق دُبُر نزدیکی کند؟ آیا رضایت زن شرط است؟
جواب: نزدیکی از دُبُر مکروه است و در ایام عادت کراهت شدیدتر است و به نظر بعضی از فقها حرام است و موجب بیماریهائی برای مرد و زن می گردد. و سزاوار است بدون رضایت زن انجام نگیرد. (ر.ک، تحریر الوسیله، ج2، ص241 م11)
سؤال 4: آیا می توان به همسر در مورد درآمد دروغ گفت چرا که زنان اگر از درآمد خبر جمیع داشته باشند آنرا هزینه چیزهای غیر لازم می کنند راه حل آن چیست؟
جواب: می توانید بگوئید آنچه این ماه می توانیم مصرف نمائیم این مبلغ است و مقداری که قصد دارید پس انداز نمائید را در نظر نگیرید. (ر.ک، جامع المسائل آیت الله فاضل، ج1، ص7-476)
سؤال 5: آیا اجازه زن از مرد پایه شرعی و قانونی دارد؟ با ذکر سند بیان کنید و همچنین فلسفه اجازه زن از مرد را بیان فرمائید؟
جواب: بلی ـ از نظر شرع و قانون زن در بسیاری از موارد باید از مرد اجازه بگیرد. خروج زن از خانه ـ نذر زن، انجام اعمال مستحبی که با حقوق شوهر منافات داشته باشد و … باید با اجازه شوهر باشد.
علت حکم را باید از امام معصوم ـ علیه السّلام ـ سؤال کرد و ما فلسفه واقعی آنرا نمی دانیم ولی حکمتهائی ذکر شده که به بعضی از آن اشاره می شود. یکی از حکمتهای آن وحدت مدیریت در خانه و حکمت دیگر آنرا می توان تعقلی بودن مرد و احساسی بودن زن شمرد. (ر.ک، توضیح المسائل 12 مرجع، ج2، ص406 م2412)
سؤال 6: حکم نزدیکی در ایام عادت چیست؟ و در صورت انجام کفاره دارد یا خیر؟
جواب: نزدیکی در ایام عادت حرام است و برخی از فقها کفاره آنرا بنابر احتیاط واجب می دانند و کفاره آن در ثلث اول ایام عادت 18 نخود طلا و در ثلث دوم 9 نخود و در ثلث سوم 5/4 نخود طلاست که باید به فقیر پرداخت گردد. و چنانچه مقلد مجتهدی هستید که پرداخت کفاره را لازم می داند کفاره موارد قبل را نیز باید بپردازید. (به مسأله 453 توضیح المسائل مراجعه نمائید.)
سؤال 7: همسرم گاهی اوقات بعد از جنب شدن بخاطر خجالت و … از رفتن به حمام، قبل از نماز صبح امتناع می کند و نمازش قضا می شود. به همین دلیل من هم بیشتر اوقات خودم را در اختیارش قرار نمی دهم دلیل من هم این است که گناه نکرده باشیم و نماز قضا نشود حال آیا من ناشزه هستم؟
جواب: لازم است شما در امر زناشوئی از شوهر متابعت کنید و قضا شدن نماز شوهر مجوز سر پیچی شما نیست البته سعی کنید به نحوی ترتیب امور را بدهید که شوهر هم قبل از نماز صبح غسل نماید و اگر موفق به غسل نشد در آخر وقت با تیمم نماز صبح خود را بخواند و در هر صورت گناه قضای نماز او به گردن شما نیست. (ر.ک، جامع المسائل آیت الله فاضل، ج1، ص471)
سؤال 8: اگر زنی یقین کند که شوهرش مرده در حالی که در واقع چنین نیست و با این فکر زن با مرد دیگری ازدواج کند بعد از برگشتن شوهر اول وضعیت شرعی زن نسبت به هر یک چیست؟
جواب: با اطلاع از زنده بودن شوهر اول، عقد با مرد دوم باطل و باید فوراً از هم جدا شوند و زن به زوجیت شوهر اول باقی است. (ر.ک، استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص138)
سؤال 9: زنی که از همسرش تمکین نکند و خانه شوهر را ترک کرده باشد و از ادامه زندگی امتناع کند آیا حق دریافت مهریه و نفقه را از شوهر دارد؟
جواب: زن اگر ناشزه باشد و اطاعت از شوهر نکند حق نفقه ندارد امّا مهریه خود را طلب دارد. ولی اگر نمی توانید مهریه را به صورت یکجا بپردازید می توانید در اقساط بلند مدت ادا نمایید. (ر.ک، جامع المسائل آیت الله فاضل، ج1، ص469)
سؤال 10: مردی سه چهار ماه پس از ازدواج فرار یا مسافرت کرده و اکنون 10 سال است که از او خبری نیست تکلیف زن در این باره چیست؟
جواب: تا یقین به مردن شوهر خود پیدا نکرده باید صبر کند، و می تواند به محکمه شرعیه مراجعه نماید تا با امهال تا چهار سال از حین مراجعه، و فحص از شوهر در تمام این مدت، حاکم شرع اقدام نماید. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص143)